Kipu solisluun alueella

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Monica
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sain viikko sitten dippiä tehdessä nähtävästi pienen revähdyksen. Kuorma alkoi jo painaa joten pinnistin viimosen toiston ja sitten pamahti. Minkäänlaista kipua ton revähdyksen aikana ei tuntunu, vaan ääni:curs:
Nyt tosiaan toi solisluun alue on kipeä ja sitä pakottaa ajoittain.
Kun ei osaa sanoa missä lihaksessa toi vahinko on sattunut. Kipua tulee kun olkapäitä kiertää eteen sekä olankohautuksissa.
Treenannu silti oon. Ei tunnu muissa liikkeissä.
Lääkäriin tästä menen jos ei nyt tunnu hellittävän. Onko muilla ollut samanlaista vammaa?

ac-nivelen revähdys saattaisi olla kyseessä. Nosta käsi suorana sivulle, naksahtaako? Katso hartian ryhtiä peilistä, onko muuttunut?

Sinuna menisin heti lääkäriin koska ongelmat alkoivat suoralla vammalla harjoitellessa. Lekuri tarkistelee ultralla jänteet ja sitten mahdollisesti fysioterapeutille..

Itselläni on ahtautta mainitussa nivelessä ja ärtyessään treeneistä jomottaa ajoittain. Tulehdusta olen hillinnyt 2000mg ibuprofeenilla ja jääpussilla muutaman tunnin välein 5-10min. Saa ainakin nukuttua kun vie kivun hetkeksi.

Sain viikko sitten dippiä tehdessä nähtävästi pienen revähdyksen. Kuorma alkoi jo painaa joten pinnistin viimosen toiston ja sitten pamahti. Minkäänlaista kipua ton revähdyksen aikana ei tuntunu, vaan ääni:curs:
Nyt tosiaan toi solisluun alue on kipeä ja sitä pakottaa ajoittain.
Kun ei osaa sanoa missä lihaksessa toi vahinko on sattunut. Kipua tulee kun olkapäitä kiertää eteen sekä olankohautuksissa.
Treenannu silti oon. Ei tunnu muissa liikkeissä.
Lääkäriin tästä menen jos ei nyt tunnu hellittävän. Onko muilla ollut samanlaista vammaa?

Tervehdys

minun veikkaus on sternoclaviculaari nivel mikä on tuossa rinnan ja kaulan välissä. Tässä linkki :

http://www.bartleby.com/107/81.html

Kiitokset vastauksista.
Kävin nyt sitten eilen lääkärissä. Toissa päivänä oli rinta olkapääjumppa. Penkkiä ja pystypunnerrusta pysti tekemään vaivatta mutta vinopenkki jäi tekemättä.
Lääkäri epäili ekaksi että solisluu olisi mennyt paikoiltaan mutta kaikki liikeradat ovat normaalit yms. Arveli että kyseessä on lihasvenähdys.
Sain tulehduskipulääkekuurin.
Toivotaan että tällä lähtee.

AC-nivelen luksaatio/subluksaatio

Solis ja lapaluun olkalisäkkeen välisen nivelen sijoiltaan meno on melko tavallinen vamma kontaktilajeissa, ratsastuksessa, pyöräilyssä, hiihdossa ja painissa (kamppalu-urheilu). Miveltä ympäröi kaksi mivelsidettä, joista toinen kulkee solisluun ja lapaluun olkalisäkkeen (acromion) välillä ja toinen solisluun ja lapaluun korppilisäkkeen (processus coracoideus) välillä. Edellistä kutsutaan akromioklavikulaariseksi nivelsiteeksi ja jälkimm'ist' korakoklavikulaariseksi nivelsiteeksi. Toisinaan nivelessä on myös nivelkierukka tai levy.

Syyt:

Solisluun ja lapaluun olkalisäkkeen välinen nivel voi vahingoittua kaaduttaessa olkapäätä, kyynärpäätä tai ojennuttua käsivartta vasten, jolloin lapa- ja solisluuhun kohdistuva voima repii nivelsiteen ja nivelpussin. Sijoiltaan meno on täydellinen, jos molemmat nivelsiteet ovat poikki. Joskus myös nivelkierukka vahingoittuu.

Oireet ja diagnoosi:

-Sijoiltaanmenon asteesta riippuen solisluun uloimmainen pää nousee ylöspäin selvemmin tai vähemmän erottuvasti

-Solisluun uloimmaisessa päässä tuntuu kipua ja aristusta varsinkiin liikuteltaessa.

-Diaknoosi varmistuu röntgentutkimuksella;varsinkin, jos se tehdään nivelen ollessa kuormitettuna

Entäs kun solisluun kurkunpuoleinen pää on hieman koholla (verrattuna siis toiseen solisluuhun)? Myös nostettaessa olkapäätä tai ennemminkin laskettaessa käsi suorana sivulta alas noilta kohdin tuntuisi kuuluvan pieni naksahdus. Kipuja ei ole, mutta ilmeisesti jotenkin vaikuttaa olkapään asentoon, sillä oikea takaolka kiristelee, vasen ei koskaan. Mites tällaisia kuntoutetaan?

Emmah: -Kauanko on vaivannut ja mistä saanut alkunsa?

Jos pikku hiljaa syntynyt, niin lihasepätasapainojen korjaus hartiarenkaan alueelta tulisi ensimmäisenä mieleen.

Emmah: -Kauanko on vaivannut ja mistä saanut alkunsa?

Jos pikku hiljaa syntynyt, niin lihasepätasapainojen korjaus hartiarenkaan alueelta tulisi ensimmäisenä mieleen.
Ei mitään hajua, mistä saanut alkunsa. Mutta parisen vuotta tuon nyt huomannut noita fitness-poseerauksia ottaessa, että olkapää pyrkii eri tasolle ja niissä fleksaillessa meinaa oikea takaolka krampata. Muuten ei oikeastaan vaivaa (mikä sinänsä positiivista). Voimatasossa tai lihastasapainossa ei ainakaan silmämääräisesti eroa.

Emmah: -Jaa´a. Enpä uskalla nuilla tiedoilla lähtiä arvailemaan kopeloimatta, mikä voisi olla vaivan nimi. Eipä nuo lihasepätasapainot ulospäin juurikaan näy, mikäli eivät ole jo ryhtiin vaikuttaneet.

Mulla todettiin eilen, että oikeassa olkapäässä 2. asteen AC-nivelen sijoiltaanmeno. Annettiin vain kantoside ja resepti 800 buranalle, sanoivat, että parantuu aikanaan. Olkapää on pirun kipeä ja solisluun ulompipää on n. 1,5cm korkeammalla kuin vasemman olkapään solisluu. :(

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt on kipulääkekuuri popsittu ja kipu hellittänyt. Vielä toi vamma ei ole kyllä täysin parantunut sillä eilen huomasin alataljavedossa että en pysty täysin venyttämään vasenta(revähdys) lapaa auki koska toi solisluu kirraa jotenki vastaan:/ Samoiten jos tekee olankohautuksia kuuluu solisluusta nakse.
Tänään jännitetään pystynkö dippiä tekemään lainkaan..... Tossa liikkeessähän se alunperin revähti.

Monica: -Itsehän jättäisin suosiolla tekemättä koko dipin, jos se siitä sai alkunsa ja muissakin liikkeissä vielä vaivailee, niin tuskin se dippi sille hyvääkään tekee.

"Tänään jännitetään pystynkö dippiä tekemään lainkaan..... Tossa liikkeessähän se alunperin revähti."

risumies: voit olla oikeessa. aattelin vaan et jos lekurin onki tehny väärän diagnoosin. Jos revähdys ei olekkaan ollut lihaksessa koska se naksuu ja tuntunee oudolta.

Onkohan meikällä samantyyppistä vaivaa.. Ei tuo normaalisti tunnu mitenkää kipeältä, eikä dippaillessa, mutta heti ku lähtee jännitys=heti ku tuun alas dippitelineeltä, niin on solisluu kipeänä. Sitte siinä kestää muutamia kymmeniä minuutteja, joskus ehkä yli puol tuntia ennen ku se kipu lähtee kokonaan. Jossain solisluun keskellä se tuntuu tuo kipu.

Mulla on aina dipissä sattunu solisluihin jos olkapäät on noussu ylös, pako lopettaa sarja siinä vaiheessa jos näin pääsee käymään

Mulla on aina dipissä sattunu solisluihin jos olkapäät on noussu ylös, pako lopettaa sarja siinä vaiheessa jos näin pääsee käymään

Millä tavalla niinku "noussu ylös"? Joku olankohautus-tyyppinen juttuko? Emmää huomaa mitään eroa erilaisilla tekniikoilla olevan tähän vaivaan. Oikeaan solisluuhun ei satu tippaakaan, pelkästään tohon vasempaan.

Millä tavalla niinku "noussu ylös"? Joku olankohautus-tyyppinen juttuko? Emmää huomaa mitään eroa erilaisilla tekniikoilla olevan tähän vaivaan. Oikeaan solisluuhun ei satu tippaakaan, pelkästään tohon vasempaan.

Juu just toi olankohautus, heti ku olkapäät nousee nii tulee helvetinmoinen kipu ja paine toho solisluihin..

siis ku tehdään painoilla dippiä jne, ainaki itellä

Hei!

kipukohta.jpg

Älkäähän naurako, mutta ajattelin heittää peliin havainnollistavan kuvan kipeytyneestä kohdasta, ettei tule epäselvyyksiä. :)

Eli siis, kuvan kohta kipeytyi, kun ekan kerran tein penkkiä käsipainoilla. En tuntenut mitään kipua tai muuta, seuraavana päivänä vain aristi kun esimerkiksi kättä liikutti suorana lähelle rintaa. Tapahtuneesta on noin kolmisen viikkoa aikaa, ja ei minkäänlaista parantumista havaittu.

Treenannut olen kaikkia liikkeitä täysin normaalisti ja ongelmitta. Jätin penkin käsipainoilla pois, mutta ei siinäkään kipu tulisi vastaan. Normipenkkikin kulkee kivuutta. Keihästä/palloa heittäessä kuitenkin sattuu, ja kun eilen rykäisin väkisin muutaman heiton kovempaa, niin tänään kipu on jotenkin suurempi.

Solisluun pää tuossa kaulan alapuolella aristaa kun painelee. Tai siis ei suoraan pullottava pää, vaan hieman alempana sijaitseva luu. Hoitaa olen koettanut lämpö/kylmägeeleillä.

Missä siis vika? Voiko lihasten epätasapainolla olla osuutta asiaan? Kättä nostellessa olkapää naksuu vähän joka puolelta. Tai sitten jos pyörittelee niin lavan kohdalta kuuluu naksahduksia. Onko näillä asioilla kenties yhteyttä vaivaan? Vasen olkapää on "normaali", ei naksu, ei kipuja tai muita.

Entäs kun solisluun kurkunpuoleinen pää on hieman koholla (verrattuna siis toiseen solisluuhun)? Myös nostettaessa olkapäätä tai ennemminkin laskettaessa käsi suorana sivulta alas noilta kohdin tuntuisi kuuluvan pieni naksahdus. Kipuja ei ole, mutta ilmeisesti jotenkin vaikuttaa olkapään asentoon, sillä oikea takaolka kiristelee, vasen ei koskaan. Mites tällaisia kuntoutetaan?
hei, mulla on tismalleen sama vaiva ja samalla puolella. Tosin vähän tekee kipeetäkin aina kun naksahtaa/muljahtaa. Onko tullut jotain tietoa mistä johtui ja pitääkö sille tehä jotain?
on ollu ties kuinka kauan eikä ole juuri häirinnyt, mutta nyt kun salilla rupesin käymään niin tuli mieleen että tuleekohan siitä pahakin ongelma.

Vanha triidi, mutta nyt minulle ajankohtainen.

Viime viikonloppuna availin rintarankaa googlen ja T-nationin (dump the slump) ohjeilla ja sain kuin sainkin lavat liikkumaan.
Seuraavana päivänä tein salilla kulmasoutua ja epäkkäitä kaikki ok tähän asti. Illalla sitten alkoi vihlomaan solisluun seudulta.
Itse kipukohtaa on hieman vaikea paikallistaa, se ei tule olkapäästä (kiertäjäkalvosimista) vaan omituisesti solisluusta tai sen alta, ehkä jopa säteilee vähän kaulan lihaksista.
Kaulan ja niskan venyttely auttaa hetkellisesti, samoin tennispalloilla makaaminen. Kipu ei ole kovinkaan paha, enemmänkin semmoinen juiliva ja huomautteleva.
Olkapäitä pyöritellessä tuntuu välillä solisluussa pieni naksahdus...

Muutaman päivän olen nyt buranaa popsinut ja voltarenia voidellu.
Salilla olen olkapäät ja epäkkäät jättänyt nyt varmuuden vuoksi väliin.

Lekuriin ajattelin mennä jos ei tuo parissa viikossa kuntoudu täysin oireettomaksi.

Onko palstalla veikkauksia mikä vaivaa?

Back
Ylös Bottom