Kipsi kädessä, mitä nyt?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro!

Tuli ranne murrettua ja seuraavat pari kuukautta käsi on tukevasti paketissa. Nyt suunnitelmissa olisi tässä ajassa pudotella paino 85kg -> 80kg. Millaisella ruokavaliolla ja makrojakaumalla tässä kannattaisi lähteä liikkeelle, kun minkäänlaista urheilua ei saa harrastaa? Onko noin -300kcal vähillä hiilareilla yhtään järkevä vaihtoehto, kun toiveena olisi saada vähäiset lihakset pysymään?

Tarkoituksena olisi myös saada jonkinlaista tekemistä tähän, jottei aivan laiskotteluksi menisi. Venyttelyä ja jonkinlaista tasapainolaudan kanssa kikkailua olen suunnitellut, mutta vielä lisää vaihtoehtoja olisi mukava kuulla. Harrastuksena punttisalin lisäksi erilaiset pallopelit, joten jokin näitä tukeva homma kiinnostaisi. Kaikenlainen hikoilu siis on kielletty, joten tämä tulee ottaa huomioon.

Kiitos jo etukäteen vinkeistä!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Miten sulla on kokonaan hikoilukielto, en mä muista sellasta saaneeni kun mulla murtu ranne. Tosin kannattaa antaa sen parantua kunnolla, mä otin kipsin aina pois kun se häiritsi ja pelailin kiekkoa sillee "ei tää satu paljoo, kyllähän tää nyt kestää" tyyliin. Vieläkin yli 1,5v sitten murtunut ranne on tietyissä asennoissa kipeä.

Lihasmuisti toimii, joten katot ettei kerää rasvaa tuona aikana ja sitten takaisin salille. Ja voihan tossa veivata reisiä niin maan saatanasti.

Lääkäri kielsi hikoilun, joten ainakaan kovin kovalla sykkeellä ei jalkatreenejä voi vetää. Toki muutaman kerran viikkoon voisi kevyesti jalkoja tehdä, kunhan vain pitää huolen ettei syke nouse liian korkealle.

- - - Updated - - -

Miten sulla on kokonaan hikoilukielto, en mä muista sellasta saaneeni kun mulla murtu ranne. Tosin kannattaa antaa sen parantua kunnolla, mä otin kipsin aina pois kun se häiritsi ja pelailin kiekkoa sillee "ei tää satu paljoo, kyllähän tää nyt kestää" tyyliin. Vieläkin yli 1,5v sitten murtunut ranne on tietyissä asennoissa kipeä.

Tätä itsekin hieman ihmettelin, mutta näin lääkärin puheista ymmärsin.

Zone-sarja -42%
Jos sitä rannetta ei oo leikattu (levytetty) niin aivan varmasti saat hikoilla. Miinuskalorit ja 4-8vkoa kipsi kädessä tietää sitä että lihakset surkastuu aika kivasti etenkin forkusta mutta myös hauis/ojentaja akselilta jonkin verran. Pidä +/- 0 kalorit tai aavistus plussaa ja treenaa alakertaa.

Jos sitä rannetta ei oo leikattu (levytetty) niin aivan varmasti saat hikoilla. Miinuskalorit ja 4-8vkoa kipsi kädessä tietää sitä että lihakset surkastuu aika kivasti etenkin forkusta mutta myös hauis/ojentaja akselilta jonkin verran. Pidä +/- 0 kalorit tai aavistus plussaa ja treenaa alakertaa.

Entä jos ranne leikattiin myös?

Minulla on pari kertaa ranne ollut paketissa. Kerran murtunut ja kerran leikattu. Kyllä sitä silti pystyy jo viikon jälkeen jalkoja ja keskivartaloa jumppaamaan.

En kyllä miinuskaloreille lähtisi tuossa tilanteessa. Muutenkin surkastuu se yläkroppa, varsinkin sen leikatun käden puolelta.

Eiku vaan tsemiä jalkajumppaan!

Minulla on pari kertaa ranne ollut paketissa. Kerran murtunut ja kerran leikattu. Kyllä sitä silti pystyy jo viikon jälkeen jalkoja ja keskivartaloa jumppaamaan.

En kyllä miinuskaloreille lähtisi tuossa tilanteessa. Muutenkin surkastuu se yläkroppa, varsinkin sen leikatun käden puolelta.

Eiku vaan tsemiä jalkajumppaan!

Mitkä liikkeet tässä tilanteessa olisivat parhaita? Kyykkyä tuskin pystyy tekemään eikä myöskään prässiin painojen nostelu houkuttele. Reiden ojennus ja koukistus ainakin olisivat helppoja, mutta olisiko näiden lisäksi muita helppoja liikkeitä?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitkä liikkeet tässä tilanteessa olisivat parhaita? Kyykkyä tuskin pystyy tekemään eikä myöskään prässiin painojen nostelu houkuttele. Reiden ojennus ja koukistus ainakin olisivat helppoja, mutta olisiko näiden lisäksi muita helppoja liikkeitä?

Kait sillä toisella kädellä limppuja jaksaa nostella, eihän se nyt siitä voi kiinni jäädä. Varmasti saliltakin löytyy aina ihmisiä jotka voi auttaa jos 50kg limppua pitää laittaa.

Sairasloma on sairasloma ihan hyvästä syystä! Käsi kipsissä ei mennä töihin, eikä urheilla. Hidastat parantumistasi ja riski tapaturmiin suurenee. Jos telot itsesi, vakuutuksesi tuskin korvaa mitään.

Sairasloma on sairasloma ihan hyvästä syystä! Käsi kipsissä ei mennä töihin, eikä urheilla. Hidastat parantumistasi ja riski tapaturmiin suurenee. Jos telot itsesi, vakuutuksesi tuskin korvaa mitään.

Ihan täyttä mutu höpinää. Liikunta ja kunnollinen ruokavalio nopeuttaa luutumista, parantamalla aineenvaihduntaa ja verenkieroa. Dieetti ei kyllä ole luutumisen ja paranemisen kannaltajärkevää. Ainoa syy välttää kovaa hikoilua on mahdollinen, mutta pieni tulehdus riski, jos ranteessa on tikkejä leikkauksen jälkeen.

Tietysti pidät kipsin siinä kunnes lääkäri antaa luvan poistaa. Huonollakin mielikuvituksella pystyy kyllä ilman rannetta treenaamaan hyvällä salilla lähes koko kropan.

Lääkäri kielsi hikoilun, joten ainakaan kovin kovalla sykkeellä ei jalkatreenejä voi vetää. Toki muutaman kerran viikkoon voisi kevyesti jalkoja tehdä, kunhan vain pitää huolen ettei syke nouse liian korkealle.

- - - Updated - - -

Tätä itsekin hieman ihmettelin, mutta näin lääkärin puheista ymmärsin.

Tekee ihan helvatan hyvää iholle, kun muutaman kerran hikoat kipsin alus pehmusteet märäksi ja hauduttelet muutaman viikon sen kanssa. Jos kipsi ei mene pilalle ennen sitä.

Terveyskeskus tekee kyllä uusia on kokemusta. Kyllä siellä salilla voi treenata niin ettei tule kova hiki, pitää vaan pitkät tauot. Tietysti toipilaana on tarkoitus vain pitää yllä ei rakentaa.

Mitä jostain parista kuukaudesta? Oikeasti? Käytä se aika vaikka treenitietouden hankkimiseen jos on ihan pakko ressata salitouhuista.

Itsellä meni tuossa kesällä 3 kk niin että neljä treeniä tuli tehtyä. Ja ihan silkkaa laiskuutta. Että eipä ne lihat mihinkään (pysyvästi) katoa, lihasmuisti toimii erinomaisesti.

Hoitaa vaan nyt sen hajonneen paika kuntoon ja palaa sitten salille.

Ite olen nyt murtuneen ranteen kanssa (ei tarvinne leikkausta, viisi viikkoa kipsiä kai vain) tehnyt kävelylenkkejä, joiden aikana teen semmoisia 30-40 toiston sarjoja askelkyykkykävelyä, kai mulla on yhteensä tullut joku 100-200 askelkyykkyä siinä kävelylenkin aikana, en ole niin tarkasti laskenut. Muuta ei ole uskaltanut vielä, mutta ehkä ensi viikolla juoksen. Käsillä ei voi tietenkään tehdä muuta kuin pumppailla tyhjillä käsillä pystypunnerrusta ja vähän alataljan/pystysoudun tyyppistä settiä, että yläkroppaan saa edes vähän veren kiertämään, eikä tule ihan kamala hartia/yläselkäjumi.

Itse asiassa tänään oli kontrollikäynti ja kysyin kipsin vaihtamisesta. Kuulemma eivät suostu vaihtamaan, koska aina olisi niin suuri riski ranteen liikkumisesta. :rolleyes: Jospa tuo ensi viikolla onnistuisi. Sitten on ollut kipsi kaksi viikkoa ja se ekat pari viikkoa on kuulemma kriittisin. Ja jos eivät Hatanpään kantasairaalassa vaihda, niin kaipa ne yksityisellä vaihtavat, jos pistän eurot jonoon.

Mutta ei voi mitään, en voi vain lojua. Pakko on jotain ulkoilua ja liikuntaa edes saada. Mulla ei ole kyse siitä, että ressaisin lihaskadosta kummoisesti, koska tiedän ihan hyvin, miten ja mitä vauhtia lihaksia saa sitten aikanaan takaisin, eikä niitä kovin paljoa viidessä viikossa edes lähde. On kyse yleisestä olotilasta ja pollasta. Ilman mitään liikkumista ja vain makailemalla tulee niin tukkoinen olotila niin kroppaan, kuin korvien väliinkin, että pakko sitä on edes em. kaltaisilla kävelylenkeillä ja askelkyykkäilyillä vähän poistaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom