Kipeänä/puolikuntoisena treenaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pähkäillyt tässä, kun jo kaksi viikkoa teetellyt flunssaa, olo tukkoinen pientä nuhaa yskää ym.

Pitäisikö tuota punttitreenin väliin jättämistä ruveta katsomaan kuumemittarista.
Jos alle 37 niin salille?

Miten muilla, onko se kuume rajana, että ei salille, vai jätättekö treenit väliin jo huonon olon/funssaisen olon takia.

Vai kannattaisiko vähän kevyemmällä treenillä...?

Ittellä jos vähän jotain yskää on tai nuhaa niin salireenit kyllä menee ihan normaalisti, tuppaa itellä nuo nuhat sun muut sitten lähteä pois ajanmittaan. Itte en kyllä kuumeisena kuitenkaan salille lähde. Itelläkin on joskus ihan useampiakin viikkoja joskus joku nuha vaivannut niin silti on tullut salille mentyä ja sitten jossain välissä on nuha hävinnyt pois.

Pähkäillyt tässä, kun jo kaksi viikkoa teetellyt flunssaa, olo tukkoinen pientä nuhaa yskää ym.

Pitäisikö tuota punttitreenin väliin jättämistä ruveta katsomaan kuumemittarista.

Miten muilla, onko se kuume rajana, että ei salille, vai jätättekö treenit väliin jo huonon olon/funssaisen olon takia.

Itse olen siinä käsityksessä, että tällä hetkellä vellova "syys"flunssa olisi sitkeässä ja siitä parantumiseen menisi aikaa. Suosittelen lämpimästi omasta kokemuksesta, että parantele ihan kaikessa rauhassa loppuun asti kunnes olo on hyvä ja ei ne lihat katoa parissa viikossa. Lisäksi pieni lepo tekee vaan hyvää. Itse menin typeränä ja jääräpäänä treenaamaan puolikuntoisena, jonka seurauksena olen viimeksi päässyt salille tammikuussa ja tässä odottelen aikaa sydänultraan.

Itse olen siinä käsityksessä, että tällä hetkellä vellova "syys"flunssa olisi sitkeässä ja siitä parantumiseen menisi aikaa. Suosittelen lämpimästi omasta kokemuksesta, että parantele ihan kaikessa rauhassa loppuun asti kunnes olo on hyvä ja ei ne lihat katoa parissa viikossa. Lisäksi pieni lepo tekee vaan hyvää. Itse menin typeränä ja jääräpäänä treenaamaan puolikuntoisena, jonka seurauksena olen viimeksi päässyt salille tammikuussa ja tässä odottelen aikaa sydänultraan.

Voi, paskempaa säkää, mennyt sydänlihakseen?

No niin kahden vaiheella ollut tuon salin kanssa, tuntuu että tuo flunssa ei oo ees kunnolla tullut, mutta toisaalta tuntuu, että se on jo kaksi viikkoa kestänyt...

Itse tehnyt niin, että jos pikkusen nenä vuotaa tai on tukkoinen olo treenaan normaalisti. Mutta jos on yhtään lämpöä tai nenä vuotaa reilusti tai kurkku kunnolla kipeä niin kyllä sillon yleensä jää treenit välistä.

Taitaapi puolikuntoisena rehkiminen tehdä enemmän hallaa kun hyötyä. Kuten aiemmin sanottu, ei ne lihat parissa viikossa mihinkään katoa. Suosittelisin siis lepäilemään ton pahimman lensun pois.

Olen niin tumpula ja nopea unohtamaan, että välillä miettii pitäisikö puolikuolleenakin mennä salille ja nostella tyhjää tankoa. Ei unohtaisi liikkeitä.

En ole kuitenkaan mennyt. Kuumemittaria en ole katsonut, vaan voinnin mukaan. Oikeastaan käytän nykyään kuumemittaria vain pidemmän flunssan aikana ja yritän sillä ennustella koska on taas työkuntoinen.

Kyllä se on kuume ratkaissu sen asian mun kohalla, eli jos on lämpöä 37 tai yli niin sitte en mee. Vaihtoehtoisesti tietenki jos olo on ihan kuoleman oma ilman kuumetta niin jää treeni väliin. Mutta nuhan jne. perussetin takia en oo koskaan treenejä väliin jättäny. Vähenis treeniviikot vuodessa aika radikaalisti jos joka kerta ku tippa räkää tulee nenän päähän jättäs salille menemättä niin pitkäksi aikaa että on taas 100% terve. Varmaan 1-2 treeniä vuodessa jää väliin sen takia että oon omalla asteikolla niin sairas etten salille lähe.

En kyllä suosittele kellekään menemään sairaana salille, esim. mun velipojalle tuli sydänlihas tulehdus aikoinaan kun treenasi kovassa flunssassa vaikkei kuumetta ollutkaan. Toiset on herkempiä sairastumaan sitten ihan kunnolla jos rasittaa itseään sairaana.

Lämpö iskee itselleni niin harvoin (kop kop) että se olisi varma merkki että ei salille, ja pidempään aikaan. Viimeisen kuukauden ollut yskä eikä meinaa mitään, kylmässä juoksu varmaan pitkittänyt tuota.

Kun olo on huono, yleensä siinä vaihessa kun tippanuha kurkkukivun jälkeen alkaa, pidän treenistä sen verran taukoa, että flunssa on enää yskä ja paksuräkä-asteella, ja olo muuten normaali. Tuo vaihe kun kestää yleensä 1-3 viikkoa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ite mietin aamulla sängyn reunalla pitkään että lähenkö salille vai jäänkö nukkumaan vielä tunniksi. No, lähdin salille, eikä oikein kulkenut. Semmonen orastava flunssan alku-fiilis oli aamulla. Tällä hetkellä sitten vajaa 39°C kuumetta ja pedissä, no good.

Onneks nostaa ton kuumeen korkeelle, niin luultavammin se laskeekin nopeammin. Ainakin maanantain aamusalin saa jättää välistä, vaikka ei olis huomenna enää kuumetta.

Vältä nyt ainakin sykkeen nousua

Just salilta tulleena mietin teinkö virheen. Kurkkuu välillä kutittaa ja aivastuttaa pitkissä sarjoissa. Tapanani on yleensä pienessä niiskutusvaiheessa treenata, mutta jätän aerobisen lämmittelyn välistä. Esim. tänään korvasin sen tekemällä sarjojen alkuun todella pienillä painoilla n. 20 toistoa ja päälle hyvin kevyitä venytyksiä. Tällä tavalla ei ole toistaiseksi tullut ongelmaa ja olen pari kertaa välttänyt ovella koputtelevan flunssan. Tänään olin siinä rajoilla olisiko pitänyt jäädä sänkyyn vain lepäämään. 2 päivää nyt nukuttu ilman treeniä ja olo olikin parempi.
Hevosia työkseni treenatessa pienenkin lämmönnousun aikana laitetaan konit täyteen lepoon. Tosin eläimet ei osaa kertoa miltä tuntuu. Se on kuitenkin selvää, että kehitystä ei tapahdu puolikuntosena.
Kait se on omalle pääkopalle niin tärkeää päästä jotain tekemään salille. Eikä sitä uskalla "täysillä" vetää.

Olisi kiva kuulla aloittajan tilannetta, miten terveys kehittyi.

Itse olen näin flunssa-aaltojen aikana todella tarkkana salilla hygienian kanssa. Desifioin kädet vähän väliä sekä salilta lähtiessä. Meillä on salilla huomaavaisesti kaikkialla käsidesiä.

Mun mielestä flunssa, yskä on tekosyy ettei jaksa salille lähtee. Jos pikkasen on tukkonen olo eikä keuhkoihin satu yskiessä niin salille vaan.

Itte kävin eilen snadisti flunssasena, luulin ettei enään haittas treeniä. Noh, kevyttä selkää eikä kauaa menny, kun pumppu hakkas tolkuttomasti ja kaikki voimat loppu. Jätin treenit kesken, vähän levyttelyä pukuhuoneessa ja kotiin. Loppuilta menikin täristessä sohvalla. Menkää vasta, kun olette satavarmoja, että on terve.

Itse kävin tässä alkusyksystä salilla vaikka oli vähän flunssanen olo. Sain jälkitautina kurkunpään tulehduksen joka kesti kroonisena melkein toista kuukautta ja esti aika lailla kaiken semmoisen tekemisen jossa joutui hengittämään raskaasti. Eihän toi flunssa ollut edes mikään kovinkaan paha mutta tuo kurkunpään tulehtuminen olikin sitten toinen juttu. Eli ainakin minä tästä lähtien suosittelen pysymään kotona jos on vähänkin semmonen olo että ei nyt ole mistään pienestä kyse.

Mulle on joskus sanottu, että kun oireet on ns. "above neck", silloin voi kevyesti treenata.

Olen kuullut ihan saman, mutta huomannut, että pienikin hengästyminen saa ne oireet valumaan "below neck" ja sit vasta ollaankin kipeitä. Vaikeaa treenata niin pienellä ärsykkeellä, ettei siitä olisi haittaa. Mutta onneksi olkoon niille, jotka ovat tässä onnistuneet.

Jos olo on vetämätön, kurkku kipeä tai lämpöä niin en todellakaan mene salille. Pieni tukkoisuus tai nenän vuotaminen ei ole vielä syy skipata treenejä.

Kaiken pitää oppia aina kantapään kautta.

Aina olen reenaillut pienessä nuhassa ja flunssassa siitä piittaamatta.
Hyvin on mennytkin tähän päivään saakka, ilman mitään ongelmia.

Nyt oli pientä flunssaa ja väsymystä useamman viikon ajan ja päätinkin kahden viikon levon jälkeen rohjeta käymään salilla pariin otteeseen.
Tämä olikin tyystin väärä valinta. Seurauksena keuhkoputkentulehdus sekä sydämenrytmihäiriö.

Tästä kyllä toivutaan, mutta huomattavasti pidemmän kaavan kautte. Henkilökohtaisena suosituksena voisin pitää, että jos keuhkoissa tuntuu pientäkin tukkoisuutta, pysy kotona.
Varsinkin tänä vuonna flunssat ovat olleet todella sitkeitä.

Voi, paskempaa säkää, mennyt sydänlihakseen?

No niin kahden vaiheella ollut tuon salin kanssa, tuntuu että tuo flunssa ei oo ees kunnolla tullut, mutta toisaalta tuntuu, että se on jo kaksi viikkoa kestänyt...

Juuh, sinnehän se pirulainen läsähti ja eikä mullakaan ollut tuolloin enää muuta oiretta kuin nenän pieni vuotaminen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom