Kilpirauhasen vajaatoiminta ja kehonrakennus

Kyllähän siellä aivolisäke on sitä mieltä että ei tyroksiinia oo tarpeeksi kierrossa. Mitäs ne muut lukemat oli? Random lääkärin sana, että arvot ovat hyvät ei tarkoita yhtään mitään.
Kaikki muut oli viitearvojen sisällä. Tarkkoja lukemia en muista. Eipä ole mitään oireita ollut, huono syömään olen ollut 6kk ikäisestä asti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Fimlabilta saa 17 eurolla kilpparikokeet (T4V, TSH). Heidän nettisivujen kautta voi itse tehdä lähetteen ja ruksia siihen halutut kokeet ja mennä sen jälkeen lähimpään labraan. Näitä labroja ei ole joka paikassa tosin...

Ota T3 arvo ainakin kanssa jos alat enemmä selvittelemään. T4 arvo voi aiheuttaa oireitq viitearvojen alakantissakin. Tosin jos et mitään oireita koe niin turha tosta on stressata. Kyllä sä huomaat jos on vajista, jatkuva väsy ja painon nousu lie ne yleisimmät.

Kyllähän siellä aivolisäke on sitä mieltä että ei tyroksiinia oo tarpeeksi kierrossa. Mitäs ne muut lukemat oli? Random lääkärin sana, että arvot ovat hyvät ei tarkoita yhtään mitään.

Yksittäinen heitto TSH-arvossa voi johtua vaikkapa stressistä tai juuri sairastetusta infektiosta. Kannattaa siis kontrolloida arvot 1-2 kk kuluttua ennen kuin mitään lääkekokeiluja edes miettii.
T: Yksi sellainen randomlääkäri

Juu nou disrispekt. Vähän huonoja kokemuksia ja asenteita tullut mulle lekurien toimesta ja yllättävän monelle palstalaiselle hormonihäiriöiden hoidon suhteen ja usein homman tutkiminen jää hyvinkin puolitiehen, ja tuokin selviää vasta jos löytää tiensä toisen lääkärin luo jolla on kiinnostusta tutkia asiaa vähän pidemmälle eikä vain (mikäli palstalaisten kokemuksia ja omiani on uskominen) määrää mielialalääkkeitä ja lähetä kotisohvalle mätänemään.

Onhan niitä asiansa osaaviakin ja potilaista välittäviäkin lekureita.

Noniin kävin ottamassa eilen testit vuosien (n.5) väsymyksen, univaikeuksien, salituloksien ja yleisen vireen vuoksi. Testi oli joku "miehen peruspaketti", joka sisältää testot, kilpparin, ja useita muita veriarvoja. No tsh oli 32.6 ja testo-s 12. Kilpparin vajaatoiminnalta kovasti vaikuttaa. Perjantaina lääkäriin tutkimaan lisää. Mites näillä ketjun alussa nähdyillä ruokavalion muutoksilla on saatu aikaan? Onko arvot normalisoitunut ilman lääkitystä? 25 vuotiaana myös tuo 12 testo hieman ihmetyttää. Onkohan tuon kilpparin syytä, että testotkin laaha tuolla lapsen tasolla?

No kyllä sulla tosi pahastion hormoonit sekaisin jos tsh on 32,6?? Mitäs tv4 oli? Pidä huolta, että tutkitaan kunnolla ja saat asianmukaista hoitoa. Noita arvoja ei ruokavaliolla korjata.

No kyllä sulla tosi pahastion hormoonit sekaisin jos tsh on 32,6?? Mitäs tv4 oli? Pidä huolta, että tutkitaan kunnolla ja saat asianmukaista hoitoa. Noita arvoja ei ruokavaliolla korjata.
Kävin uusissa kokeissa ja Tsh oli 49 ja t4v oli 12.1 verestä myös löytyi kilpirauhasen vasta-aineita. Nyt puolitoista kk lääkityksellä ollut ja t4v 18.9 ja TSH vielä 21.

Kävin alkuviikosta duunaamassa laajat verikokeet ja tuloksissa esiintyy 2 viitearvojen ulkopuolella olevaa kohtaa: (fE-folaat 1020) ja P-TSH 4.63. P-T4-V oli taas rajojen sisällä, tosin melko alhaalla kuitenkin (12).
Oon tässä nyt ollut dieetillä n.3kk ja rasvat oli alussa sen verran korkealla, että en nähnyt tankkausten olevan tarpeellisia. Kunto on parantunut, salitreenit pysyvät intensiivisinä , voimatasot eivät ole laskeneet ja ei ole varsinaisesti nälkä koskaan.. Viimeiset 2vk tosin on ollut paino junnannut, vaikka kalorit ovat olleet 500-700kcal miinuksella. Ensimmäisen tankkauksen suoritin n vko sitten kun huomasin painon junnaavan.
Kannattaakohan tässä nyt ottaa lääkäriin yhteyttä vai pitäisikö arvojen parantua ihan vain lisäämällä tankkauksia mukaan esim 1x/vko? Nyt kun tarkistin tammikuun labrat vielä, niin jo silloin ollut vähän koholla P-TSH 3.52, rajojen sisällä kuitenkin. P-T4-V ei mitattu silloin.

Mulla elokuussa on kilppariarvot hieman koholla viitearvoista. Jatkuva väsymys ja närästys oli ne pahimmat oireet mulla. Rennietä meni niin pirusti vaikka kuin oli syömättä ns.roskaruokaa ja mausteisia ruokia ym. Siirryin enemmän VHH pohjaiseen ruokavalioon. Paitsi ennen treenejä yleensä vedän tonnikalaa riisillä. Ja ei treenipäivinä sitten VHH valiolla. Mutta leipää ja viljoja ylipäänsä ei tule juuri ollenkaan syötyä enää ja maidon kulutus on laskenut noin 80%. Olo on pirteämpi ja närästys on hävinnyt ja painoa tippunut 6kg mutta voimatasot kasvaneet. Mulla on ennen aina voimatasot pudonneet paljon painon myötä ja se on yksi syy miksi en ole sitten laihduttanut paljoa kerralla kun on ottanut päähän kuinka salilla ei vaan pysty samaan mitä ennen. Nyt ei ole niin käynyt. Nyt verikokeissa tänään ja viikon päästä sitten noin näkyy miten on arvojen suhteen käynyt tässä reilussa parissa kuukaudessa. Lääkäri toki mulle saarnasi kun syön nykyisin niin paljon kananmunia noin 40 viikossa, että nostaa kolesterolia ja pitäisi enintään kaksi syödä päivässä. No, kohtahan sen näkee miten on käynyt. Olo ainakin on paljon parempi kuin elokuussa.

Muistakaa rakkaat kanssatreenaajat syödä seleeniä, jodia ja kookosöljyä niin kestää kilppari kunnossa. Myös b-complex jossa b12, kalaöljyt, d-vitamiini ja sinkki menee itsellä.

Ei se tyroksiini ole mikään ihmelääke, itsellä TSH huiteli jossain 14 tienoilla eikä edes ollut mitään oireita, nyt kun vedellyt tyroksiinia ja TSH viitearvoissa niin vaikutusta... ei mihinkään.
Tuokin vajaus huomattiin sattumalta että toki olisi voinut pitkässä juoksussa vaikuttaa niin että olisi huomannut enkä tiedä minkä aikaa oli vajaalla.

Noniin, kirjoittelin jokunen aika sitten pakkikselle kysyen vähän neuvoja, koska painoni nousee jostain syystä vaikka ei olemitään muutoksia tullut hirveästi mihinkään suuntaan tehtyä. Eikä se meinaa lähteä laskemaankaan. Epäilin että onko jotain häikkää hormoni tasoissa ja kilpparissa. Noh kävin testeissä ja sain tulokset. Toivoisin että enempi näistä asioista tietävät voisivat kommentoida näitä minun tuloksia ennenkuin lähen maksamaan lääkärille tuloksen tulkinnasta. Eli tämmöiseltä näyttää.

S-t3-v 4.75 pmol/l Viitearvot (3.5-6.5)
S-tsh 1.83 mIU/l 0.40-4.00
S-t4-v 14.18 pmol/l 10-21
S-lh 3.31 IU/l 1.5-9.3
S-testoVL 209 pmol/l 155-800
S-shbg 100 nmol/l 17-66
S-testo 23.3 nmol/l 8.4-28.7
S-prl 129 mIU/l 53-360
S-psa 0.43 µg/l <2.50

Ja ikäähän minulla on se 31. Arvostaisin jos asiasta tietävät antaisivat neuvoja näistä minun tuloksista :).

Noniin, kirjoittelin jokunen aika sitten pakkikselle kysyen vähän neuvoja, koska painoni nousee jostain syystä vaikka ei olemitään muutoksia tullut hirveästi mihinkään suuntaan tehtyä. Eikä se meinaa lähteä laskemaankaan. Epäilin että onko jotain häikkää hormoni tasoissa ja kilpparissa. Noh kävin testeissä ja sain tulokset. Toivoisin että enempi näistä asioista tietävät voisivat kommentoida näitä minun tuloksia ennenkuin lähen maksamaan lääkärille tuloksen tulkinnasta. Eli tämmöiseltä näyttää.

S-t3-v 4.75 pmol/l Viitearvot (3.5-6.5)
S-tsh 1.83 mIU/l 0.40-4.00
S-t4-v 14.18 pmol/l 10-21
S-lh 3.31 IU/l 1.5-9.3
S-testoVL 209 pmol/l 155-800
S-shbg 100 nmol/l 17-66
S-testo 23.3 nmol/l 8.4-28.7
S-prl 129 mIU/l 53-360
S-psa 0.43 µg/l <2.50

Ja ikäähän minulla on se 31. Arvostaisin jos asiasta tietävät antaisivat neuvoja näistä minun tuloksista :).
Kyllähän tuossa näyttää ihan hyvin asiat olevan. Tietty jos tasot on olleet aiemmin korkeammat, niin saattaahan sekin tuntua jos ne tippuu viitearvojen sisälläkin. Testoarvot ehkä matalahkot. Tai itse testoa on mutta sitä sitovaa proteiinia myös runsaasti. Mutta toi laskettu testoVL on kuitenkin viitteissä. Tosin hiukan alarajan lähellä. Ehkä voisi olla kyseessä alkavaa iän myötä tippuvaa testotasoa tai rankalla liikunnalla kulutettuja testoja.

Kyllähän tuossa näyttää ihan hyvin asiat olevan. Tietty jos tasot on olleet aiemmin korkeammat, niin saattaahan sekin tuntua jos ne tippuu viitearvojen sisälläkin. Testoarvot ehkä matalahkot. Tai itse testoa on mutta sitä sitovaa proteiinia myös runsaasti. Mutta toi laskettu testoVL on kuitenkin viitteissä. Tosin hiukan alarajan lähellä. Ehkä voisi olla kyseessä alkavaa iän myötä tippuvaa testotasoa tai rankalla liikunnalla kulutettuja testoja.
"sitovaa proteiinia myös runsaasti" eli tarkoitatko tuota S-shbg 100 nmol/l 17-66 ? Itsekkin panin tämän arvon merkille. Mistähän voisi johtua noin iso arvo ja onko sille mitään miten itse voisi vaikuttaa ?

Juu sitovaa on runsaasti, mutta kuitenkin siinä on myös toi laskennallinen testoVL joka ottaa huomioon sekä teston määrän että tuon sitovan proteiinin. Ja sehän on viitteissä. Tosin suht lähellä alarajaa. Tota sitovaa proteiinia voi kai nostaa monetkin asiat. Kilpirauhasen liikatoiminta kai yleisin mutta sitähän sulla ei ole. Maksan toiminna häiriöt myös. Iän myötä se myös nousee. Itse teston tuottohan näyttäisi olevan kunnossa. Kulkuset puskee sitä kuin nuorella jätkällä.

Juu sitovaa on runsaasti, mutta kuitenkin siinä on myös toi laskennallinen testoVL joka ottaa huomioon sekä teston määrän että tuon sitovan proteiinin. Ja sehän on viitteissä. Tosin suht lähellä alarajaa. Tota sitovaa proteiinia voi kai nostaa monetkin asiat. Kilpirauhasen liikatoiminta kai yleisin mutta sitähän sulla ei ole. Maksan toiminna häiriöt myös. Iän myötä se myös nousee. Itse teston tuottohan näyttäisi olevan kunnossa. Kulkuset puskee sitä kuin nuorella jätkällä.
Heh, joo itsekkin katoin että testossa on kyllä hyvät arvot :). Pitääpi vähä perehtyä oman maksan toimintaan paremmin ja selvittää miten se sitten pelittää. Liekkö maksan toiminnalle hyviä lisäravinteita minkäänlaisia saatavilla ?

Mitä tämä ketju tekee ravinto-osiossa? Menee vähän off-topicin puolelle mutta menköön, tuntuu olevan ketjun henki. Tulin lukemaan tätä koska aihe on itselleni ajankohtainen mutta täältä löytyi tasan 0 hyödyllistä viestiä, no nyt löytyy yksi hyödytön viesti lisää. Muuten kyllä 5/5 kamaa, lääkärit on perseestä, lääketehtaat pahoja, vilja- ja maitotuotteet myrkkyä...jep jep. Pidättekö kypärää päässänne ympäri vuorokauden vai miten selviätte elämästä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom