Kilpirauhasen vajaatoiminta ja kehonrakennus

Voisin nyt ottaa puheeksi sen miten kaiken kaikkiaan tää kilpparisairaus on "tuhonnut" saliharrastukseni.
Mulla alkoi teini iässä sellainen etten saanut enää millään massaa, vaikka olin koittanut ties mitä.
Vetämällä 4000kcal joka ikinen pvä lähes vuoden ajan roskaruualla (mikä ei tietty tehnyt hyvää). Paino ei noussut.

Oli tarkotus nuorempana jo treenata kisoihin mutta eihän siitä mitään tullut, koitin syödä paljon ja hyvin ja väsyin vain enemmän.
Sit aloin kuvittelemaan että mulla vaan on niin "vittumainen" aineenvaihdunta. Mutta asia ei ihan näin oo.

Sit sain painoa nousemaan vähän vajaa kilon KUUKAUDESSA, sillä että mätöin 2 törppöä massanlisääjää(yhessä törpössä 1000kcal) ja siihen päälle 4-5 ateriaa.
Eli kuka vain terve ihminen varmasti lihoisi tällaisella päiväannoksilla. En harrastanu myöskään mitään aerobista.
Sain painon nousemaan 10kg reilussa KOLMESSA VUODESSA. Ihan hirveällä tuskalla.
Kukaan ei jaksa sellaista ruuan mättämistä pitkään TULOKSETTA.
Olo oli 24/7 niin paska kuin olla ja voi.

Kyllä pitää myöntää että kaveripiirissä muutenkaan ei kyllä mätä sellasia määriä ruokia mitä täällä päässä..

Ja nyt vasta rupesin tajuumaan kun vähän haeskelin asioita. Jos vaikka googlettaa "thyroid can`t gain weight" niin tulee hyvin asiaa.
Suurella osalla taitaa kilpparin kans olla se että ei pysty laihtumaan, mutta mulla toisin päin. Ja kohtalotovereitakin löytyy paljon.

Tässä tapauksessa menee jotenkin yksinkertasesti selitettynä niin että mun kilppari vajaatoiminnan takia kroppa polttaa rasvaa ihan jatkuvasti, vaikka en tekisi mitään.
No, kilpparilla on niin jumalaton vaikutus ihmisen metabolismiin että sitä ei aina ajatella.

Mutta tosiaan, tän takia oon joutunu rajottamaan saliharjottelun hyvin vähäselle enää. Kun ei vaan palaudu. Pakko se on vaa koittaa ensin tervehdyttää tätä kilpirauhasta ja kroppaa, ei muu auta vaikka kuin kiukuttelis.

Mulla oli nyt parhaimmillaan paino 90kg. Ja laski tässä alle 2 vkossa 7kg. Heti kun vain lopetin gainerien/massanlisääjän syönnin. Mikä oli tietty hyvä veto koska malto tekee pahaa kilpparille. Ja lisäks ihan jäätävä olo siitä tulee.
Mutta kiinteellä ruualla en oo koskaan saanut painoa inahtamaankaan ylöspäin. Ainoastaan sillä että ottanu mukaan nää hiilaripommit: gainerit.
Vaikka kaloreita otan normiruuasta sen vähintään 3000kcal pvässä. Joista proteiineja se ainakin 200g.
Koitan tällä välttää sitä suurempaa lihaskatoa..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä oon aloittanut kovan treenaamisen vajaat kolme vuotta sitten ja tulosta tuli. Kunnes sitten aloin ihmetellä kun ei palautunut kunnolla ja tuli outoja lihaskipuja. Olen käynyt säännöllisessä Tanita-kehonkoostumusmittauksessa semmosella pro-tason laitteella ja vaikka ne suuntaa antavia onkin niin minun suunta oli alaspäin. Eli vaikka treenasin kovaa 4 kertaa viikossa niin lihasmassa väheni. Sit alko hiukset lähtemään päästä niin tajusin soittaa työterveyteen. Mitattiin kilpirauhasarvot ja alkava vajaatoiminta oli diagnoosi ja aloin syödä heinäkuussa 2012 Thyroxinia.

Vajaatoiminta ei siis lihottanut minua vai söi lihasmassaa, eli elimistössä oli katabolinen tila. Ei oo muuten mitenkään kiva juttu :( Lääkityksen aloitus pahensi oireet potenssiin sata ja silloin oli pakko todeta, että nyt on tärkeämpää parantua / tasaantua kuin saada kunnon lihakset. Joten olen treenannut kroppaa kuunnellen ja säästäen, mm. siirtymällä isompijakoiseen ohjelmaan kun ei vaan palautunut enää 2-jakoisella. Nyt kun lääkitys on vihdoin saatu suurinpiirtein balanssiin palkkasin huippu-PT:n tekemään mulle kunnon ohjelmat ja nyt katotaan että alkaako sitä lihasta tulla vai ei. Nyt treenataan 3 kertaa viikossa 1-jakoisella ohjelmalla. Saas nähdä kuinka käy.

Se pitää vielä lisätä, että joo onneks olkoon vaan niille jotka syö Thyroxinia edistääkseen dieettiä. Meikäläisellä se on tehnyt ihan just toisin päin. Vaikea ollut löytää balanssia ettei se ole mennyt liian puolelle ja iskenyt taas kataboliaa ja toisaalta kivaa turvotusta päälle.

Hernettä saa vetää nenään ja pitääkin, jos mielestään aihetta siihen on.

Mutta, seison edelleen mielipiteeni takana, kun sanoin että toivoisin tämän ketjun liittyvän nimenomaan kilpirauhasen vajaatoiminnan JA saliharrastuksen keskinäiseen vaikutukseen. Oletko eri mieltä, että asia on ehkä hieman eksynyt raiteiltaan? Otsikko kuitenkin on kilpirauhasen vajaatoiminta ja kehonrakennus.

Ja väitätkö edelleen, ettei ruokavaliolla ole tekemistä kilpparin vajaatoiminnan kanssa? Kaikesta kannattaa aina hakea balanssi, eikä uskoa vakaasti vain yhteen asiaan. Kun lääkitys toimii, kannattaa myös samalla ruokavaliota muuttaa parempaan suuntaan vai oletko eri mieltä? Ja miten ihmeessä se ei liity kehonrakennukseen?

No itsehän en suoranaisesti kieltänyt, etteikö ruokavaliolla olisi mitään merkitystä. Tämä syystä, että en omakohtaista kokemusta ko. asiasta omaa. Kirjoitin ehkä hieman provosoivan tekstin tästä syystä, että tietyillä nimimerkeillä tämä pointti tuntui olevan se, että lääkkeet on perkeleestä ja lääkärit on idiootteja, yhtä tai kahta lukuunottamatta. Eli mollattiin lääkitys maan tasalle ja samassa gluteeni ja viljat.

Tottakai kehonrakennukseen ruokavalio liittyy ja balanssi, kuten sanoit, on hyvä hakea kaiken suhteen. Mielestäni tietyt nimimerkit tämän unohtivat täysin, joten hain balanssia toisesta ääripäästä :D Myönnettäköön, hieman itse provosoiduin aiemmista kirjoituksista.

All in all, itse haen tältä ketjulta juurikin kokemuksia vajaatoiminnasta kärsiviltä kehonrakennukseen liittyen. Parannuskeinot ja folioblogit googlaan sitten mieluiten itse.

Mites ootte menetelly treenipäivinä noitten pillereitten kans eli otatteko hiukan enemmän lääkettä? Ite en oo näin tehny mutta tuntuu joskus että esim. työpäivä + salipäivä on aika rankka yhdistelmä ja kaipais ehkä lisävirtaa.

mä en nyt oo mikään kehonrakentaja kun olen nainen. mutta sen verran voin kommentoida, että ennen lääkitystä liikunnat 0-2 tuntia viikossa eikä siinä ollut edes punttia. kun sain lääkityksen, aloin pikkuhiljaa jaksamaan enemmän ja salikin alkoi taas maittaa. nyt alkaa olla lääkitys kohdallaan (piti vielä käydä sekin rumba, että tyroksiini -> armour koska tyroksiini ei vienyt kaikkia oireita) jaksaa hyvin. tuloksiakin ihan kivasti saatu ja koko ajan suunta vaan ylöspäin. välillä tosin kun on vetänyt yhden viikon lujempaa (paljon salia ja tankotanssia) niin seuraavalla viikolla saattaa olla uupumusta, eikä jaksaisi tehdä oikein mitään.

itse otan joka päivä saman annoksen, en viitsi alkaa kikkailemaan vaikka salille olisinkin menossa.

ja tosiaan silloin aikoinaan lihoin ainakin 10 kiloa, niistä about 6 kg saatu pois. näyttää siltä, etten tule pääsemään normaalipainoon (johon olisi se 5 kg vielä), mutta ei kai sen niin väliä oo kun sentit kuitenkin lähtee. kumma juttu muuten, että olen kasvanut 2 cm sen jälkeen kun olen lääkkeet saanut, tosin ryhtikin parantunut..

Maltodekstriini ? Wikipedia tuolla kyllä mainitaan, et olis gluteenitonta ja omassa pönikässä lukee myös GLUTEN FREE. Eli pitäisi sopia sullekkin?

Malto ei sisällä gluteenia mutta se "lamaa" kilpirauhasta. Maissi aiheuttaa myös tulehdustilaa kilpparissa kuten gluteeniviljat. Siitä löytyy tietoa kans mukavasti.

Mulla tulee myös maltodekstriinin käyttämisen jälkeen AINA ihan törkeen väsyny olo, vaikka ottais sitä vain 20 grammaa.
Siks rupesin tekeen palautusjuomat/massanlisääjöt itse, eli hiilarit esim banaanista tms. Ja ei oo väsyttäny palkkari enää sen jälkeen.

Malto ei sisällä gluteenia mutta se "lamaa" kilpirauhasta.
Millä mekanismilla? Missä tutkimuksessa todettu?

Maissi aiheuttaa myös tulehdustilaa kilpparissa kuten gluteeniviljat. Siitä löytyy tietoa kans mukavasti.
Millä mekanismilla? Missä tutkimuksessa todettu? Mikset linkkaa "mukavasti löytyvää tietoa" tännekin?

Millä mekanismilla? Missä tutkimuksessa todettu? Mikset linkkaa "mukavasti löytyvää tietoa" tännekin?

Mielenkiintoista, kun tutkimuksia aina vaaditaan. Onhan C-vitamiinistakin positiivisia tutkimuksia vaikka kuinka paljon ja siltikään ei olla varmoja sen tarpeellisuudesta lisäravinteena. Jos kilpparivammaiset tykkäävät maissin lisäävän huonoa oloa selvästi niin eikö se riitä? Tietysti, jos väittää jotain asiaa faktaksi niin se on eri asia. AGONYSPIRIT voisi muotoilla asioita hieman uudelleen.

Onhan C-vitamiinistakin positiivisia tutkimuksia vaikka kuinka paljon ja siltikään ei olla varmoja sen tarpeellisuudesta lisäravinteena.
Kyllä C-vitamiinin tarpeellisuudesta ravinteena ollaan varmoja, kollageenisynteesi ei toimi ilman sitä ja onhan muutenkin kiva pikku antioksidantti. Tarpeellisuudesta lisäravinteena taas on monta eri mielipidettä.

Mielenkiintoista, kun tutkimuksia aina vaaditaan. Onhan C-vitamiinistakin positiivisia tutkimuksia vaikka kuinka paljon ja siltikään ei olla varmoja sen tarpeellisuudesta lisäravinteena. Jos kilpparivammaiset tykkäävät maissin lisäävän huonoa oloa selvästi niin eikö se riitä? Tietysti, jos väittää jotain asiaa faktaksi niin se on eri asia. AGONYSPIRIT voisi muotoilla asioita hieman uudelleen.
Jos jonkun asian sanotaan aiheuttavan suoraan tulehdustiloja jossain yksittäisessä elimessä niin kyllä siitä silloin pitäisi olla ihan hyviä tutkimuksiakin. On vain jotenkin vaikea kuvitella että joku yksittäinen aineosa aiheuttaisi tulehdustilan.

Kyllä C-vitamiinin tarpeellisuudesta ravinteena ollaan varmoja, kollageenisynteesi ei toimi ilman sitä ja onhan muutenkin kiva pikku antioksidantti. Tarpeellisuudesta lisäravinteena taas on monta eri mielipidettä.

Huoh. Ehkä en osaa kirjoittaa, mutta juuri noin mielestäni laitoin? Tällä edelleen tarkoitan sitä, ettei näihin tutkimuksiin aina ole luottamista. Painotan siis sitä, että jos kilpparivammasella tuntuu olevan apua maissin pois jättämisellä niin sehän kannattaa tehdä? Maissi on muutoinkin aika ristiriitainen tuote ja siitä kyllä löytyy googlettamalla aika hyvin tietoa.

Huoh. Ehkä en osaa kirjoittaa, mutta juuri noin mielestäni laitoin? Tällä edelleen tarkoitan sitä, ettei näihin tutkimuksiin aina ole luottamista. Painotan siis sitä, että jos kilpparivammasella tuntuu olevan apua maissin pois jättämisellä niin sehän kannattaa tehdä? Maissi on muutoinkin aika ristiriitainen tuote ja siitä kyllä löytyy googlettamalla aika hyvin tietoa.
Niin mutta sitä ei kannata julistaa absoluuttisena totuutena että maissi on pahasta kilpparivammaisille.

Tutkimuksiin ei kannata luottaa mutta googleen kyllä?

Tiedän vain että on todella paljon ihmisiä jotka ovat parantuneet kilpirauhassairaudesta ja voineet lopettaa lääkityksen jopa kokonaan kun ovat muuttaneet ruokavaliotaan radikaalisti.
Toisin sanoen ovat lopettaneet ainakin viljatuotteiden ja maitotuotteiden käytön. Useimmat alottaneet "raakaravinnon" syönnin.

YouTubestakin löytyy jotain, vaikea löytää kaikkea. Esim tämä herra alotti vetämään prosessoimatonta ruokaa pelkästään ja sai kilpirauhasarvonsa täysin normaaliarvoihin.
Ja pystyi LOPETTAMAAN lääkityksensä.
https://www.youtube.com/watch?v=GSYWvJdo3ZE

-------------------------------------------------------------
En tiedä mikä on täydellisesti totta varsinkaan noissa tutkimuksissa. Lähteitä löytyy paljon, suomalaisista sivuista ainakin täällä on tietoa gluteenin ja maissin haitallisuudesta kilpirauhaselle.
"Maissikin on ongelmallinen, sillä se lamaa kilpirauhasen toimintaa."
Luontaisnetti

"Maissin ja soijan lisäksi viljatuotteiden gluteiinin on todettu vaikuttavan kilpirauhaseen lamaavasti ja tämän olen myöskin havainnut itse."
More To Love!: Sairauskertomuksia: Kilpirauhasen vajaatoiminta.
Täällä ihmisten kertomuksia eri ruoka aineiden vaikutuksista kilpirauhaseen.

--------------------------------------------------------------

Tässä yksi ulkomaisista sivuista jossa mukavasti tietoa.
ThyroPhoenix - Bad Foods - Eat to improve thyroid condition

Hakutulos:
https://www.google.fi/search?newwin...0.0.0.0..0.0...0.0...1c.1.16.serp.8F4ajckOBzo

Tuolla haulla tulee jo tietoa sen maissin haitallisuudesta kilpparille ihan tarpeeksi.

-------------------------------------------------------

Käytin pitkään palautumisjuomaa ja gaineria jossa juuri Malto ja kärsin sen kanssa todella pahasta olosta pitkään.
kun lopetin käytön, olo parani merkittävästi.
Mulla myös esim gluteeniton pasta (tehty maissijauhosta) aiheuttaa todella pahaa väsymystä.

En väitä että olen näissä asioissa oikeassa. Olen vaan testaillu eri ruokia paljon ja pitäny päiväkirjaa ja kattonut miten vaikuttavat oloon.
Kukin uskokoon mihin haluaa ja vittuilla saa sen vertaa minkä mieli tekee.

Niin mutta sitä ei kannata julistaa absoluuttisena totuutena että maissi on pahasta kilpparivammaisille.

Tutkimuksiin ei kannata luottaa mutta googleen kyllä?

Yhtä luotettavaa, kuin "tutkimukset". Enhän minä ole missään vaiheessa puhunut absoluuttisesta totuudesta? Lukemisen ymmärtäminen. Kokeilkaa ja eläkää parhaanne mukaan.

Yhtä luotettavaa, kuin "tutkimukset". Enhän minä ole missään vaiheessa puhunut absoluuttisesta totuudesta? Lukemisen ymmärtäminen. Kokeilkaa ja eläkää parhaanne mukaan.
Viittasinkin agonyspiritin vauhkoamiseen.

Keskustelu on kyllä aika huonolla pohjalla jos jokainen satunnainen artikkeli on samalla tasolla kuin kunnollisissa laboratorioissa tehdyt tutkimukset.

Viittasinkin agonyspiritin vauhkoamiseen.

Keskustelu on kyllä aika huonolla pohjalla jos jokainen satunnainen artikkeli on samalla tasolla kuin kunnollisissa laboratorioissa tehdyt tutkimukset.

Totta, AGONYSPIRIT kumminki yrittää tuoda esille asioita, joita on hyvä kokeilla. Ja en edelleenkään luottaisia AINA näihin labratuloksiin, C-vitamiini on siitä hyvä esimerkki. Myös D-vitamiinista on selkeitä tuloksia, mutta onko siitä käytännössä joku hyödyntänyt jotain? Itse käytän molempia, koska ei niistä vaaraakaan ole.

C-vitamiini on siitä hyvä esimerkki. Myös D-vitamiinista on selkeitä tuloksia, mutta onko siitä käytännössä joku hyödyntänyt jotain? Itse käytän molempia, koska ei niistä vaaraakaan ole.

Mistä tiedät että niistä ei ole vaaraa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom