Kilpirauhanen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fcuk
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve! Mulla on tossa jokuvuosi takaperin todettu kilpirauhasen vajaatoimintaa, mutta en ole kuitenkaan saanut lääkitystä siihen kun se on ollut niin rajoilla. Pitäsiskö minun olla huolissani kun tuo oikeanpuoleinen kilpirauhanen siis itsestä katsottuna on aika paljon suurempi kuin vasempi kilpirauhanen sen tuntee sormilla tosta kurkun yläpuolella, tai tossa leuan ja kurkun taitto kohdassa suurinpiirtein. Mites vaikuttaako toi kilpirauhanen mitenkään reenaamiseen? Entä kun on aina välillä ihan vitu väsyny ja paska fiilis vaikka on just heränny tai ihan illalla tai varsinkin v-loppusin kun nauttii vähän alkoholia niin harvoin saa sellasta kunnon fiilistä päälle, onko normaalia? Mites toi nukkuminen kun mulla tuntuu ainakin olevan noita unilahjoja ellei muuta kun voin nukkua helposti 12h putkee jopa enemmänkin eikä tunnu missään! Vaikkakin menen välillä vähän myöhemmin nukkumaan siinä osasyy mutta kuitenkin. Joka aamu tai päivä kun herään otan yhen multitabsin se ainakin auttaa paremmin pysymään hereillä esim. koulussa oisko mitään muita rohtoja mikä tois vähän pirteyttä ja veis laiskuutta pois=)? Onko porukalla täällä samoja kokemuksia tai vinkkejä miten sais vähän tätä elämänlaatua paranettua ku tuntuu ettei niist lääkäreistäkään oo mitään hyötyy kun ne arvot heittelee just rajoilla.. Miten muuten noiden arvojen kanssa heitteleekö ne paljon esim. aamulla, päivällä tai illalla. Kun verikokeillahan käydään yleensä juuri kun on heränny ja pirtee (joskus harvoin) enne 10.00 vai oliko se 12.00 eikä saa syödä.

Sinuna menisin lääkärin kertomaan noi samat jutut uudestaan. Jos asialle ei tehdä mitään, niin mene yksityiselle. Kyllä toi kuullostais siltä, että asialle pitäis tehdä jotain. Ja jos se tosiaan johtuu kilpirauhasen vajaatoiminnasta, niin eipä oo mitään järkee lähtee normalisoimaan oloonsa piristeillä, kun tota varten on nimenomainen lääkityskin olemassa.

Samaa suosittelen kuin Wilu, lääkäriin vaan. Minullakin on testeissä tullut melko pieniä ylityksiä niihin raja-arvoihin, mutta lääkärin mukaan on perusteltua aloittaa hoitokokeilu jos on selkeästi vajaatoimintaan viittaavia oireita ja muut mahdolliset syyt oireisiin on suljettu pois.

Missä vaiheessa muuten teillä joilla on vajaatoimintaan lääkitys on se lääkitys alkanut
vaikuttaa positiivisesti? Minä olen nyt syönyt thyroxinia (0,1mg) viisi päivää ja yhä on tosi väsynyt olo. Jotenkin on alkanut epäilyttää, että näinköhän lääkitys on sittenkin vikatikki... toki viisi päivää on lyhyt aika, mutta jotkut ovat kertoneet huomanneensa vaikutusta heti ekan pillerin jälkeen.

Kiva muuten lähteä mimmimiittiin nukkumaan :(

Edit: kilpirauhasliiton sivuilla sanotaan: "Kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidon aloittamisesta voi kulua muutamia kuukausia ennenkuin elimistö on toipunut hormonivajauksesta". Joten ehkäpä odotan tuloksia vähän turhan malttamattomana :rolleyes:

Tiukkis,

Mulla oli aika samantyylisiä oireita, väsytti eikä jaksanut tehdä yhtään mitään ja epäilin että ois ollut vikaa kilpirauhasessa. Testejä tehtin mutta arvot meni spekseihin -> ei lääkkeitä.

Rupesin sitten juoksemaan ja aika tehokkaasti oireet katosi, olo ei koskaan oo ollut parempi. Nyt oon joutunut työkiireiden takia olemaan liikkumatta jonkuin aikaa ja ne oireet alkaa hitaasti palailemaan, ei saa yöllä unta, aamulla ei jaksa herätä, väsyttää jne. Mutta nyt ei asia niin vituta ku tietää että se menee ohi kunhan pääsee taas salille ja lenkkipolulle :)

Kilpirauhasen suurentuma johtuu siitä kun kilpirauhanen ei tuota tarpeeksi hormonia niin se alkaa suurentumaan (struuma) jotta saataisiin enemmän hormonia. Kannattaa ihmeessä mennä lääkäriin. Vaiva ei parannu itsestään.

Jep! Ajattelin tänään soittaa ja sanoa suorat sanat jos ne rupeis vaikka ymmärtämään jotain! Hitto et potuttaa kun olen 4kk aika ollu 3kertaa kipee ja taas aamulla iski hirvee kurkkukipu kun heräsin :curs: . Onko siitä lääkityksestä jotain hyötyä/haittaa vai ihan neutraali vaikutus kun käy salilla? Hyvin on ainakin tähän mennessä tullut tulosta vaikka en ole nyt käynyt ku 4kk salilla koska oli pitkä n. vuoden mittänen paussi.

boyracer: kiitos vinkistä. Minulla on kuitenkin vähän toinen tilanne, sillä muut syyt on tosiaan suljettu pois (tai asia hoidossa) joten kyllä tämä lääkityskokeilu on kohdallani paikallaan. Kaikki oireet viittaavat niin vahvasti vajaatoimintaan ja lisäksi minulla on selkeä perinnöllinen taipumus siihen, joten olen ihan tyytyväinen tähän kokeiluun. Mutta noin yleisesti juoksu/muu liikunta kyllä totta tosiaan piristää kummasti, siinäpä se syy minun treenaamiseeni oikeastaan onkin :)

fcuk: lääkitys on käsittääkseni täysin harmiton ja oikeaan tarpeeseen sekä oikealla annostuksella siitä on varmasti hyötyä. Kannattaa jutella lääkärin kanssa kaikista mahdollisista oireista ja pyytää tietysti samalla kaikki mahdolliset verikokeet, joista voi väsymyksen syy selvitä. Mutta jos sulla on todettu jo se vajaatoiminta, kyllä ihmettelen kun ei lääkitystä ole aloitettu :confused:

Jep! Ajattelin tänään soittaa ja sanoa suorat sanat jos ne rupeis vaikka ymmärtämään jotain! Hitto et potuttaa kun olen 4kk aika ollu 3kertaa kipee ja taas aamulla iski hirvee kurkkukipu kun heräsin

Tosiaan joo, minäkin sairastelin tosi paljon aikaisemmin, 3-4 flunssaa ja yskää vuodessa. Kun aloitin liikkumisen vuosi sitten, ei oo ollut edes kurkkukipua.

Tiukkis, mulla oli varmaan sellanen tilanne ettei ollut mitään fyysistä vikaa vaan ongelmat tuli just liikkumattomuudesta. Siks ei hormoneissa näkynyt mitään omituista mutta oireet oli kuitenkin aika samat. Onneks korjautui liikunnalla, oisinpa vaan tajunnut sen vuosia sitten :(

Toivottavasti sullekin löytyy apu pikaisesti että jaksat sitten taas kirmata pitkin niittyjä tms. :D

No niin upataan vähän vanhaa ketjua. Itse ajattelin huomenna käydä tk:ssa ja pyytää lähetteen labraan, että ottais kilpparikokeet. Itellä tosiaan pidemmän aikaa jatkunut väsymys, siihen päälle tullut järjetön hikoilu välillä vaikka vaan istuu, sydämen tykytyksiä, silmät välillä aristaa, suoli toimiin liian hyvin(5-6krt päivässä), jano koko ajan ja juomisen takia joutuu puolentunnin välein ramppaamaan vessassa. Tosiaan useamman vuoden ollut nukkuminen sellaista, että en muista koska olisin täysin virkeä ollut herätessä mutta kuitenkin niin virkeä, että päivän saa käyntiin. Pirun levoton olo ja tuntuu kuin olisi addikti johonkin jota tarvitsisi, mutta ei vaan tiedä mitä:) Pirun outoa.

En oikein tähän hätään keksi muuta kuin tuon kilpparin, joka vastaa oireita, mutta normaalia tämä ei ole. Osa oireista on välillä poissa, mutta tulee säännöllisesti takaisin. Joku päivä piti nukkua päikkärit, kun oli tosi väsynyt, mutta ei siitä nukkumisesta mitään tullut, kun tuntu, että sisällä on duracell-pupu, mutta kroppa ei jaksa liikkua.

Eikös noihin labrakokeisiin pääse ihan pyytämällä? Vois samalla pyytää ottaan testoarvot, jos luonaa...

Mulla todettiin tänään vajaatoiminta, helpottavaa toisaalta kun syy jatkuvaan väsymykseen löytyi. Itselläni viime aikoina ollut myös sydänoireita, lähinnä öisin matalaa sykettä ja ahdistusta, kuin ei saisi happea, tätä on kyllä päivisinkin. No ilmeisesti se oli tästä sairaudesta johtuvaa. Seuraavaksi sitten lisää kokeita ja lääkityksen aloitus. Itseäni nyt mietityttää miten tämä vaikuttaa treenaamiseen? Vai vaikuttaako mitenkään? Tähän asti olen normaalisti treenannut, välillä olen voinut pahoin treenin jälkeen, tai syke on noussut yllättäen vielä treenin jälkeen tms. outoa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itellä ollut tuo kanssa muutamia vuosia. Tyroksiinilääkitys poistaa väsymyksen, mutta ei ainakaan mulla korjaa ruuansulatusta. Eli sitä painoa tulee hitaasti, mutta varmasti. Treenaamisen aloittaminen vuosien tauon jälkeen teki sen, että painoa edelleen tulee, mutta lähinnä lihaksena. Rasvaa palaa painonnoususta huolimatta, mutta todella hitaasti. Eriasteisia kalorivajeita on kokeiltu lukuisia kertoja aerobisen liikunnan kanssa ja ilman, mutta paino ei lähde tippumaan. Nyt en enää edes aktiivisesti yritä tiputtaa painoa vaan syön sen verran, että palaudun varmasti treeneistä. Kuitenkin kroppa on parantunut huikeasti vaikka painoa onkin tullut.

Tuli käytyä kokeissa ja t4-v arvo oli 20, kun viitearvo yläpää oli 21. Eli viitearvoihin vielä meni sisälle, mutta lääkäri laitto uuden lähetteen labraan kuukauden päähän, kun noi omat oireet sopii kilppariin ja että näkisi onko arvo kohonnut lisää. Kuitenkin nuo viitearvot eivät välttämättä osu jokaiselle kohdalleen vaan oireita voi ilmetä vaikka mennää ns. viitearvojen sisällä. No saa nähdä mitä uudet kokeet näyttää....

Mä en vielä tiedä omia arvojani, lääkäri vain puhelimen kautta sanoi että tarvitsen lääkityksen. Kokeisiin mut on määrätty jo 4v sitten, nyt vihdoin kävin :) Ja nytkin oli tarkoitus ottaa kokeita muun asian vuoksi. Salilla käynti on aina piristänyt, mutta nyt viimeisen 1/2v aikana olen todennut lähinnä lihomista eikä niinkään lihasmassaa ole tullut. Tiedä sitten mistä johtuu, tai onko yhteyttä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom