Kiireisen aamupala

Toisinaan joutuu aamulla lähtemään niin törkeän aikaisin liikenteeseen, ettei millään kiinnostaisi alkaa puuroa keittelemään. Saati sitten mitään munia paistamaan. Senkin ajan voi käyttää nukkumiseen. Joskus olen napannut protskujuoman ja banaanin autoon mukaan ja huoltoasemalta sangon kokoinen take-away kahvi jälkiruoaksi, mutta aloin tuossa miettimään, olisiko hyviä (siis parempia) vaihtoehtoja hoitaa aamupala ko. aamuina. Eli mielellään jotain, minkä voisi tehdä jo illalla valmiiksi esim. joku juoma/smoothie jonka voisi aamulla napata jääkaapista mukaan tai nauttia ns. formula-auton tankkaustyyliin eli viidessä sekunnissa kalorit sisään ja menoksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oma smoothie jonka syön joka aamu:
-Kaurahiutale 80-150g
-Banaani 100-200g
-Kaakao 20g
-Suklaa isolaatti 30g
-Maito 300-400g
+muutama jääpala

Ite kuulun kans siihen ryhmään, joka mieluummin optimoi tuon nukkumisajan. Kuljen myöskin työmatkat autolla, joten siinä samallahan se aamupala monesti hoituu. Tässä omia aamupalaesimerkkejä:

- itse tehtyjä jauhelihapihvejä (menee rasiasta kylmänäkin)
- keitettyjä kananmunia (kuten yllä, kannattaa vaan illalla keittää kovaksi asti ja kuoria valmiiksi)
- protskujuoma (kun on illallakin laiskotuttanut, eikä oo jaksanut tehdä mitään valmisteluja)
- viherpirtelö (salaattia, pinaattia, omenaa, banaania, marjoja, pähkinöitä... tähän joskus myös sekaan protskujauhe, jos ei oo muuta protskulähdettä aamupalassa)
- pikkukourallinen pähkinöitä/manteleita

Mikropuuro menee se 1-2 min riippuu miten sementtiä haluat siihen päälle maitorahka, koko setti on alhaalla alle 5 minuuttiin.

Illalla lautaselle puurohiutaleet+suolaa ja desi-mitta pöydälle. Aamulla vettä lautaselle ja mikroon -> 2min20sec aikaa kuseksia ja pestä naama.
Ittellä ainakin näin talviaikaan lämmin puuro toimii paremmin kuin kylmät smoothiet/rahkat/jugurtit.

Oma smoothie jonka syön joka aamu:
-Kaurahiutale 80-150g
-Banaani 100-200g
-Kaakao 20g
-Suklaa isolaatti 30g
-Maito 300-400g
+muutama jääpala
Aika samanlainen setti mulla ollut käytössä ja toimii.

-Maito 300ml
-Kaurahiutale 2dl
-Banaani
-Maustamatonta heraa 1dl
-100% Cacao 1/2 rkl
- Öljy 1rkl (Kylmäpuristettu rypsiöljy tai oliiviöljy.)

Helppo, nopea, terveellinen ja hyvä.

Itse menisin aikaisemmin nukkumaan, että jaksaisin aamulla herätä ajoissa. Aamupalan kanssa ei saa olla kiire !

Aina näitä jeesustelijoita löytyy. Joo, ihannemaailmassa kaikilla olisi aamupala suoraan tropical-mehun mainoksesta jossa lasten noustua isä on jo kraka tikissä lukemassa päivän lehteä ja aurinkokin jo paistaa. No vittu ei paista!

Mä äänestän myös noita smoothieita, ne on hyvä tehdä jo illalla valmiiks. Joskus saatan jopa tehdä leipää illasta jo jääkaappiin, jolloin aamusta keitän kahvit termarimukiin ja syön leivät kahvin kanssa autossa.

Toinen on, että jos työnkuva antaa periks, niin banaani vaan aamusta ja sit kunnon aamupala heti töihin saavuttua.

No eihän yhdenkään aikuisen ihmisen elämä voi olla siitä kiinni, herääkö vartin suunniteltua aikaisemmin, että kerkeää tekemään aamupalan/syömään..

Paljon hyviä ajatuksia. Tosiaan, eihän mikään laki määrää että kaurahiutaleet on keitettävä ennen nauttimista. Tompsu18 ja myon smoothiet vaikuttaa herkullisilta. Ehkä kokeilisin lisäksi pähkinöitä maun ja rasvojen vuoksi. Pähkinät on muutenkin hyvää pikkupurtavaa jos alkaa nälkä tulla reissussa eikä ehdi niin tunnilleen syömään.

Eletään varmaan tomps123:n kanssa samoilla kulmilla kun meilläkään ei yleensä olla aamusta kovin aurinkoisia.

Täällä menee puuro mikroon joka aamu 2 minuutiks. Tuossa kahdessa minuutissa kerkeää pukemaan päälle ja vetämään 3-5 kananmunaa, niitä ku on ihan turhaa keitellä tai paistella mun mielestä

No eihän yhdenkään aikuisen ihmisen elämä voi olla siitä kiinni, herääkö vartin suunniteltua aikaisemmin, että kerkeää tekemään aamupalan/syömään..
Mulla tuntuu nykyään olevan. Pitkään vetelin aamupalaa kotona, mut huomasin että senkin ajan voi käyttää tehokkaasti nukkuen. En toki herää mitenkään kiireellä. On myös niitä aamuja, että herään itseäni varten. Käyn vaikka lenkillä ja teen hyvän aamupalan sekä luen lehden. Mutta monesti herään niin että tarkoituksenakin on vasta syödä töissä aamupala.

Anteeksi off-topic, mutta missä töissä voi syödä aamupalan heti, kun työpaikalle pääsee?
Onhan niitä. Ite noudatan tätä kaavaa. Eli illalla teen leivän jääkaappiin tai sitten aamulla leipä + kananmunaa. Töissä vaatteet niskaan ja aamupaltsussa mussuttaa leipää ja hörppii kahvia tai teetä. Tai vaikka kippaa lautaselle rahkan ja ananaksen. Mitä nyt millonkin on sattunut kohdalle. Mikropuuro, mehukeitto ja raejuusto oli myös aikoinaan kovakin aamupalaverin piriste.

Anteeksi off-topic, mutta missä töissä voi syödä aamupalan heti, kun työpaikalle pääsee?

Mulle tulee mieleen toimistotyö, kai sellasen smoothien mitä tossa yllä laitettu vetäsee nopeesti huiviin siinä ohessa. :)

Tai siis mitä hait kysymyksellä en ihan varma nyt menikö multa ohi/ymmärsinkö väärin? :D

Ei se elämä siitä olekkaan kiinni. Enemmänkin elämänlaatu. Mä todellakin optimoin jokaisen minuutin aamusta enkä herää yhtään aikaisemmin. Siitä kun kello soi kuluu aikaa n.10min ja istun jo autossa matkalla töihin.

Esivalmisteluilla selviää kyllä tästä murheesta. Itse nautiskelen aamukahvit ja sämpylät duunissa päivän alkuun sähköposteja lukien. Kaippa tuo hätätapauksesa autossakin menisi. Mulla ei sapuska heti herättyä edes maistu ja sen verran lihava minä olen, että väkisin en suostu syömään.

Nii ne on semmosia höhöhöpö duuneja :D Mun töissä sais potkut jos 07.00 alkais vetämään marjasmoothieta eikä heiluttamaan vasaraa.
Pyyh! Vois tuota aamupaltsua itsellä nimittää työnjaoksikin. Jos siinä joku ehtii hörppiin kahvia, niin ehtii siinä safkaakin mahaan lappaan !

Täällä menee puuro mikroon joka aamu 2 minuutiks. Tuossa kahdessa minuutissa kerkeää pukemaan päälle ja vetämään 3-5 kananmunaa, niitä ku on ihan turhaa keitellä tai paistella mun mielestä
Joskus olen kuullut pika-aamupalasta jossa oli pari raakaa kananmunaa appelsiinimehuun sekoitettuna. En ole uskaltanut kokeilla. Ehkä pitäisi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom