Kiinteyttäminen + lihasten ''kasvu'' samaan aikaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hubbari
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Heräsi kysymys, että onko mahdollista/suotavaa kehittää lihasten kokoa ja samalla kiinteyttää lihaksia eri ruumiinosissa? Kaverini (nainen) nimittäin haluaisi saada käsiin ''vähän'' lihasta, ja samalla kiinteyttää reisiä. Ajattelin nyt tehdä hänelle alkuun 2-jakoisen ohjelman salille, jaettuna työntäviin- vetäviin liikkeisiin, sillä olen huomannut tämän jaon aivan mahtavaksi aloittelijoille (itsekin aloitin tälläisellä pari-vuotta takaperin) ja olen saanut muitakin kavereita aloittamaan salilla käymisen tällä ohjelmalla :)

Lihasten kasvun kannalta ajattelin 10-12 toistoa, ja kiinteyttämisen kannalta 20-30. Mutta voiko näitä tehdä samassa ohjelmassa? Esim. kärsiikö lihastasapaino? Vai olisiko järkevintä tehdä ensin kiinteytystreeniä esim. 2 kuukautta ja sitten lihasten kasvun kannalta parempaa treeniä 2kk?

îttellä tulis mieleen aerobista ja pitkiä sarjoja jostain syystä:)

- - - Updated - - -

itte tekisin kyllä 2kk ja 2kk nii sais enempi irti molemmista

Pyydän anteeksi, nyt tulee aika turhautunutta tekstiä. Tämä on nähty miljoona kertaa ja kun ne neuvot ei kelpaa näille tapauksille. Ikinä.

Äh jos on aloittelija niin homma on maailman yksinkertaisin: Lisää treeniä ja vähemmän nopeita hiilareita/kaloreita.
Ihan yks ja sama mitä tekee ekat pari kuukautta, kunhan vaan tekee niin että tuntuu, niin se kroppa alkaa näyttää kauttaaltaan paremmalta. Piste.

Tuon 1-2 kuukauden kohdalla pitäisi sitten viiimeistään vaan osata tajuta että niitä kaikkia lihasryhmiä on treenattava. Aina se sama että "eikun mä haluun vaan tohon pyllyyn sitä sellasta ja sit tohon käsivarteen ni en mä haluu mitää kauheit lihaksii niinku"
Kaikki lihasryhmät. AINA. Mua niiiiiiiiiiiiin sylettää nämä niiiiin perinteiset täsmä"treenaajat" jotka huitovat tätä peppu-peppu-jumppa-jumppa-ojentaja-peppu-"treeniä".....(sori, mä olen ihan loppu tähän...)
Hommahan tulee kaatumaan siihen kun "en halua liian isoja lihaksia" ja sipsit maistuu liian hyvältä, niin se menee löysäilyksi tuollaisilla tekosyillä sitten.
Satavarmasti ei kasva "sellaseks kauheeks podariks" vaikka vetäis ihan täysillä siellä salilla nyt aluksi. Tai jatkossakaan ehkä..

Anteeks vielä kerran. Hermo ei kestä... :D

^ pelkkää asiaa. Anteeksipyytely vain hieman heikensi sanoman tehoa.

Yksijakoista kuitenkin aluksi pari kolme kertaa viikkoon ja sitten jos haluaa lisää niin voi miettiä muita jakoja.

Mitä on kiinteytysreeni?

Eli aloittelija kun vetää pienillä miinuskaloreilla kolme kertaa viikkoon yksijakoisella raskaita perusliikkeitä niin siinä tulee lihasta ja läskiä lähtee. Tämä on ns. "kiinteytymistä", mutta sitä ei saa valita (jota aloituspostissa toivottiin) mihin se kiinteytyminen tulee vaan se kiinteytyy sieltä viimeiseksi minne ne löysät on ensimmäiseksi tullut.

Niin, ja turha hätäillä. Eka kk menee hermoston ja kropan totutteluun, jos homma on ihan uutta eli ei ihan täpöllä heti alkuun. Ja tarpeeksi lepopäiviä väliin. Ellei halua heti ylirasittua, kypsyy ja loppuu homma alkuunsa. Riippuu tietysti taustasta ja iästä.

Heräsi kysymys, että onko mahdollista/suotavaa kehittää lihasten kokoa ja samalla kiinteyttää lihaksia eri ruumiinosissa? Kaverini (nainen) nimittäin haluaisi saada käsiin ''vähän'' lihasta, ja samalla kiinteyttää reisiä. Ajattelin nyt tehdä hänelle alkuun 2-jakoisen ohjelman salille, jaettuna työntäviin- vetäviin liikkeisiin, sillä olen huomannut tämän jaon aivan mahtavaksi aloittelijoille (itsekin aloitin tälläisellä pari-vuotta takaperin) ja olen saanut muitakin kavereita aloittamaan salilla käymisen tällä ohjelmalla :)

Lihasten kasvun kannalta ajattelin 10-12 toistoa, ja kiinteyttämisen kannalta 20-30. Mutta voiko näitä tehdä samassa ohjelmassa? Esim. kärsiikö lihastasapaino? Vai olisiko järkevintä tehdä ensin kiinteytystreeniä esim. 2 kuukautta ja sitten lihasten kasvun kannalta parempaa treeniä 2kk?

Hohhoijjaa, kukapa meistä ei haluaisi isoja käsiä ja samalla fläsää pois ongelmakohdista... Kyllä ne paikat kiinteytyy, kun toistoalueet on 6-12toistossa. Apuliikkeet voi sitten tehdä pidemmilläkin toistoilla, mutta 20-30toistoa suorissa sarjoissa on omasta mielestäni ihan ajanhukkaa. Jos kiinteytyminen nyt on yhtä kuin rasvanpoltto, niin ei siihen tarvitse keksiä pyörää uudelleen. Elaston 2-jakoinen salille ja ruokapyödässä fiksusti miinuskaloreilla. Lihasmassan hankintaan tarvitaan energiaa enemmän kuin sitä kulutetaan, ei sitä mitkään 10-12toiston sarjat yksinään tee. Kiinteytyäksesi sun tarvii syödä vähemmän kuin kulutat, eikä kiinteytyminen tapahdu millään 20-30toiston sarjoilla.

Itse Mähönen on tainnut tuomita nämä, jotka tekee massakaudella ja dieetillä erilaisilla toistoalueilla. Dieetillä, kun on toistoja lisätty, niin lihas on päästetty helpommalla ja se on lähtenyt kävelemään. Mun mielestä aloituspostaajan kannattais nyt hiukan tutustua lajiin ennen kuin alkaa markkinoimaan tuota juttuansa kaveripiirissä. Jos nyt luulet, että lihaskasvulle/kiinteytymiselle olennaisimpia tekijöitä ovat toistoalueet, niin mieti hetki, miksi helvetissä ravinnosta paasataan niin paljon?

Kiinteytystreeni on sitä, kun tehdään olemattomilla painoilla pitkää sarjaa. Ei kuitenkaan niin pitkää, että paikat tulisi kipeiksi, koska lihaksia ei haluta kasvattaa. Diettinä joku järjetön pussiruokadietti.

ruuaks kaalia ja treeniks imurointia. lukko. over and out.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Pakarapotkuja taljassa ja pinkeillä käsipainoilla haukkaria. Paljon toistoja, mut ei niin paljon et tulee hiki. Loppujäähdyttelynä rauhallista kuntopyörän polkemista samalla purkkaa jauhaen (HUOM. tärkeä).

Kiinteytystreeni on sitä, kun tehdään olemattomilla painoilla pitkää sarjaa. Ei kuitenkaan niin pitkää, että paikat tulisi kipeiksi, koska lihaksia ei haluta kasvattaa. Diettinä joku järjetön pussiruokadietti.

Ja liikkeet suoritetaan laitteilla, eikä millään vapailla painoilla. Jotta kiinteytyminen olisi optimaalista, niin ne 10min sarjatauot kuluu siihen, että päivitellään kolistelevia mavettajia.

Ja liikkeet suoritetaan laitteilla, eikä millään vapailla painoilla. Jotta kiinteytyminen olisi optimaalista, niin ne 10min sarjatauot kuluu siihen, että päivitellään kolistelevia mavettajia.

Saako välillä käydä reidenlähentäjälaitteessa, jos ei sitten lue kuin yhden lehden vaan siinä?

Tää nyt on mennyt jo plörinäksi, mutta niinkun monet on tästä maininnu, "kiinteyttävää" treeniä ei ole olemassa. Lihas voi ainoastaan kasvaa tai kutistua (tosibodarit eristää lihaksiensa eri osia treenistä riippuen mutta tämä ei ole "kiinteytyjän" tavoite). Myös rasvaa voi polttaa vain tasaisesti joka puolelta kehoa, ei juuri piilossa olevan sixpäkin tai peppulihasten päältä. Eli jos haluaa kiinteytyä, pitää kasvattaa lisää lihasta tai vähentää rasvan määrää kehossa. Tai molempia, mikä samanaikaisesti on aika hankalaa jos vähänkään enemmän on treenannut/ on kunnossa. 10-20 toistoa on kuntopiirityyppistä harjoittelua, lisää lihaksen kestävyyttä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä kiinteytymisen kanssa.

Laihan ihmisen olisi siis ehkä järkevää kasvattaa ensin lihaksia pluskaloreilla kroppaansa ja aikanaan dieetata ylimääräinen rasva pois, vastaavasti hieman isompikokoinen voi aloittaa laihduttamalla ensin ylimääräiset kilot pois ja sitten keskittymällä lihaksen kasvatukseen.

PS. Rasva ei muutu lihakseksi. :D

Itse olen aina noille lihaksia pelkääville tytöille sanonut, että treenatkaa vaan aluksi täysillä. Sitten jos muka kasvatte kaapeiksi, niin vaan lopetatte treenaamisen.

Suositut

Back
Ylös Bottom