Kiertäjäkalvosin rikki?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juffe
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Moi!

Eli tuli tehtyä tuossa pari vkoa sitten se, mitä en yleensä tee, eli väännettyä kättä useampaan otteeseen kaveriporukassa, taisi olla noin 8 peräkkäistä rundia. Kyseisen illan aikana en huomannut minkäänlaista kipua olkapäässä, mutta aamulla herätessä tuntui jo paidan päälle laittaminen jotenkin kivuliaalta oikeassa olkapäässä ja aloin miettimään että josko kiertäjäkalvosin olisi tulehtunut tai revähtänyt tuosta väännöstä?

Olen antanut olkapäälle kylmää ja buranaa, auttaa hetkellisesti mutta juurikin esim. kun pistää käden samaan asentoon kuin se on pystypunnertaessa käsipainoilla, ja liikuttaa kättä tästä vielä hiukan taaksepäin niin olkapäähän sattuu.

Viime viikolla oli kevyt viikko salitreenin osalta ja huomasin, että ainakaan kevyissä vipareissa eikä kevyessä penkkipunnerruksessa/vinopenkissä tuo olkapää ei mainittavasti huuda, mutta juurikin esim. kiertäjäkalvosinliikkeissä polte tuolla "viallisella" olkapäällä on aivan jotain muuta kuin tuolla terveemmällä vasemmalla olkapäällä.

Eli kysyisinkin, mikä olisi TODENNÄKÖISESTI vikana, mikä olkapäästä olisi mennyt ja miten sen saisi nopeimmin kuntoon? Totaalilepoa? Lekuri? Kylmää? Kuumaa? Hierontaa? Venyttelyä? Kun ei oikein tiedä mikä olisi hyvästä ja mikä pahasta tuolle..

Kiitos jo etukäteen kaikille vastaamaan vaivautuneille ja hyviä treenejä kesää odotellen! ;)

juffe: -Mahtoiko tuo voimainkoittelu tapahtua reilusti humaloissaan? Mikäli näin, ei ole mahdotonta etä sinne olisi pieni revähtymäkin tullut "huomaamatta". Mutta todennäköisempänä pitäisin kuitenkin uudenlaisesta rasituksesta tullutta tulehduksen poikasta.

"Totaalilepoa? Lekuri? Kylmää? Kuumaa? Hierontaa? Venyttelyä?"

Ylläolleista suosittelisin ainoastaan kylmää ja tilanteen mukaan kevyttä dynaamista venyttelyä aineen vaihduntaa lisäämään. Lekuria suosittelen mikäli vaiva tu tuu pitkittyvän ja häiritsevän normitoimintaakin.

ps. urheiluvammat puolella löytyy jokunen ketju näistä kiertäjien vaivoista.

juffe: -Mahtoiko tuo voimainkoittelu tapahtua reilusti humaloissaan? Mikäli näin, ei ole mahdotonta etä sinne olisi pieni revähtymäkin tullut "huomaamatta". Mutta todennäköisempänä pitäisin kuitenkin uudenlaisesta rasituksesta tullutta tulehduksen poikasta.

Kyllä valitettavasti näin, ja tämä ilmeisesti vaurion aiheuttanut matsi oli sellainen missä oli 2vs1 eli kaksi miekkosta väänsi yhtaikaa mua vastaan, ja viimosilla voimillani tosiaan mentiin ja hävisin rundin, eli tämä taitaa olla se myrkyllinen osuus tuossa kädenväännössä..

"Totaalilepoa? Lekuri? Kylmää? Kuumaa? Hierontaa? Venyttelyä?"

Ylläolleista suosittelisin ainoastaan kylmää ja tilanteen mukaan kevyttä dynaamista venyttelyä aineen vaihduntaa lisäämään. Lekuria suosittelen mikäli vaiva tu tuu pitkittyvän ja häiritsevän normitoimintaakin.

ps. urheiluvammat puolella löytyy jokunen ketju näistä kiertäjien vaivoista.

Jees, pitää nyt seurata tuota ja tehdä olkapäiden lämmittelyt huolella ennen treenejä, ja jos pahentuu niin kait se on lekurille sitten tästä juostava, inhottavia nämä olkapäävaivat, taas tuli opittua kantapään kautta se että MIKSI EN KOSKAAN ole halunnut vääntää kättä juovuspäissäni.. noh.. elämä opettaa :D

Kiitos kommenteista! :)

Itselle kädenvääntö aiheutti jonkin asteen puukäden kun kerran otettiin monta erää illassa ja tietenkin pienessä maistissa. Viisi matsia tiukkaa vääntöä ja koko käsi olikin jostain syystä ihan paketissa pitkänkin aikaa. Vihloi ja särki siis. Ei siinä muu auttanut kun totaalilepo koko tumpulle, että sillä pystyy jotain jo tekemäänkin.

Olkapäät kannattaa aina joka treenissä lämmitellä joissa ne edes liikkuvat.;)

Olkapäät kannattaa aina joka treenissä lämmitellä joissa ne edes liikkuvat.;)

Tuollekkin itse haistatin pitkät, kovaa vaan.
Kunnes tuli sekin opittua kantapään kautta.
Suosittelen myöskin lämmittelemään!! :piis:

Tuollekkin itse haistatin pitkät, kovaa vaan.

Näinpä ne salikaveritkin sanoo, että kovaa vaan ja paskat tässä mitään lämmitellä tai venytellä. Onko se sitten kovin kovaa jos ei pysty tulevaisuudessa tekemään joitain tosi hyviä liikkeitä sen takia, että ei ennen viitsinyt edes pienellä vaivalla valmistella paikkoja liikkeisiin, tiedä sitten. Kipujen ja muiden ongelmien kanssa ei varmaan ole kiva elää kuitenkaan pidemmän päälle.;)

Toinen kanniaalio ilmoittautuu. Ensin tietenkin kieltaydyin kohteliaasti kadenvaannosta, mutta pienen yllytyksen (n.30s:david: ) jalkeen tietenkin suostuin. Kaveri noin 25kiloa isompi, joka harrastaa urheilua muttei punttia. No oikealla havisin, vasemmalla voitin. Tata en tietenkaan suostunut uskomaan. Kyllahan sita paremmalla kadella, eli oikealla, olisi pitanyt voittaa myos. Eikun uusiksi ja uusiksi, ja uusiksi. Oikealla en voittanut yhdestikaan. Eniveis..

No nyt on sit oikea olkapaa pipi. Takaolkapaan kohdalla vihlovaa kipua, kun kerran yritin salilla tehda vinopenkkia, kotimatkalla kasi olikin jo aika tunnoton. Nyt lepoa takana n. 2vk ja hieman vielakin arastelee, jos isompaa esinetta nostaa tietyissa kulmassa. Nooh.. Enpa varmaan taman kuntoutuksen jalkeen enaan vaanna katta vahaan aikaan.

Kuntoutukseen ma oon tehnyt kevyesti taalla pakkiksella mainittua narusta kasilla kiinni, paan yli edesta taakse vieden, vetaen narua kummastakin paasta ulospain ruumista (toi on kylla paskin seloste siita liikkeesta).

Saas nahda milloin paasee taas ylakroppaa tekemaan. Jalat menee varmaan seuraavaksi rikki.

Moi!

Olen antanut olkapäälle kylmää ja buranaa, auttaa hetkellisesti mutta juurikin esim. kun pistää käden samaan asentoon kuin se on pystypunnertaessa käsipainoilla, ja liikuttaa kättä tästä vielä hiukan taaksepäin niin olkapäähän sattuu.

Minua vaivaa oikean käden olkapää juuri samallaisessa asennossa kuin sinullakin.
Kun kädet ovat pystypunnerrusasennossa ei vielä vihlontaa ilmene, mutta kun tästä kääntää käsiä vielä hieman taaksepäin niin sitten rupee vihlomaan.
Onko nyt kyseessä kiertäjäkalvosin mikä minullakin on rikki? Ei tainnut edellisissä viesteissä kukaan ottaa siihen kummemmin kantaa. Vai pystyykö sitä edes tuon kuvauksen perusteella arvioimaan mikä olkapäässä on vikana.

Hiape: -Lyhyt vastaus: Ei. Arvailla toki voi, muttei juurikaan arvioida.

"Vai pystyykö sitä edes tuon kuvauksen perusteella arvioimaan mikä olkapäässä on vikana."

Minua vaivaa oikean käden olkapää juuri samallaisessa asennossa kuin sinullakin.
Kun kädet ovat pystypunnerrusasennossa ei vielä vihlontaa ilmene, mutta kun tästä kääntää käsiä vielä hieman taaksepäin niin sitten rupee vihlomaan.
Onko nyt kyseessä kiertäjäkalvosin mikä minullakin on rikki? Ei tainnut edellisissä viesteissä kukaan ottaa siihen kummemmin kantaa. Vai pystyykö sitä edes tuon kuvauksen perusteella arvioimaan mikä olkapäässä on vikana.

Jos ei suoranaisesti kiertäjäkalvosin rikki, niin musta tuntuis että ainakin joku siinä on vinossa.. kannattaa koittaa tuota buranaa ja kylmää sekä pientä dynaamista venyttelyä ja hierontaa, on mulla ainakin auttanut jo tosi hyvin :)

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Jos ei suoranaisesti kiertäjäkalvosin rikki, niin musta tuntuis että ainakin joku siinä on vinossa.. kannattaa koittaa tuota buranaa ja kylmää sekä pientä dynaamista venyttelyä ja hierontaa, on mulla ainakin auttanut jo tosi hyvin :)

Buranaa vedin useamman päivän kuurin sen jälkeen kun vaiva oli pahimmillaan.
Kylmääkin pidin aina treenin jälkeen vajaan puoli tuntia. Eipä tuntunut vaiva lähtevän kokonaan. Viikon treenitaukokin tuli tässä kun olin flunssassa. Kiertäjäkalvosiamia olen ruvennut treenaamaan treenin lopuksi muutamalla pidemmällä +15 sarjalla.

Nyt ollut jo useamman viikon kipeänä eikä tunnu vaiva lähtevän kokonaan pois. Sinällään tuosta ei ole sen suuremmin haittaa, koska se ei ole tähän mennessä rajoittanut minun treeniä mitenkään. Pystypunnerrus onnistuu ihan normaalisti ja viparit kans.

Seuraavaksi pitää varmaan kokeilla erilaisia venytyksiä ja itsehierontaa. Mitä tarkoitat "dynaamisilla venytyksillä"? Minkälaisia venytyksiä olet käyttänyt? (voitko heittää esmes linkkiä jos löytyy jostain netistä)

Seuraavaksi pitää varmaan kokeilla erilaisia venytyksiä ja itsehierontaa. Mitä tarkoitat "dynaamisilla venytyksillä"? Minkälaisia venytyksiä olet käyttänyt? (voitko heittää esmes linkkiä jos löytyy jostain netistä)

Tyypillisiä dynaamisia venytyksiä ovat käsien ja jalkojen pyöritykset
ja heilautukset sekä erilaiset lantionkierrot. Dynaamiset venytykset ovat parhaimmillaan
8-12 toiston sarjoissa ja suoritettuna alkuverryttelyn yhteydessä. Tätä suurempien
toistomäärien käyttö ei enää palvele dynaamisen venyttelyn tarkoitusta, koska lihasten
elastisuus heikkenee. Samoin dynaamisten venytysten tekeminen väsyneenä
(esim. loppuverryttelyn yhteydessä) ei ole järkevää. Tämä voi johtaa jopa liikkuvuuden
heikkenemiseen, sillä väsyneenä tehdyt suppeat liikeradat jäävät yhtälailla kinesteettiseen
lihasmuistiin kuin laajatkin liikeradat.

Itse pikkuhiljaa kiertäkalvosimen ongelmista (pieni vaurio supraspinatuksessa, jonka jälkeen pitkään jatkunut tulehdus) toipuvana suosittelen käymään mahdollisimman nopeasti lääkärillä.

Tämä koska olkapäässä menee useita jänteitä ja on maallikkona kovin vaikea aukottomasti tietää mikä on vikana ja jotta vaivaa pystytään hoitamaan on tärkeää tietää mikä tarkalleen on vikana. Esim. onko kyseessä tulehdus vai onko jänne oikeasti vaurioitunut.

Kipujen tavallisimmista aiheuttajista ahdasolkatauti vaatii usein leikkaushoidon ja kiertäjäkalvosinrepeämä ei yleensä koskaan parane ilman leikkausta. Monilla luukanava, jossa jänne kulkee on liian ahdas ja jänne hankaa olkalisäkkeen alapintaa ja vaiva uusiutuu.

Itsellä ongelma hoitui pääasiassa kuntoutuksella, mutta yhteensä kärsin vaivasta reilut 1½ vuotta ja uskon, että osasyy tähän oli liian myöhäinen lääkärillä käynti.

Monilla luukanava, jossa jänne kulkee on liian ahdas ja jänne hankaa olkalisäkkeen alapintaa ja vaiva uusiutuu.

Itse olen kärsinyt kyseisestä vaivasta ja limapussin tulehdus eli bursiitti vaivasi pitkäänkin. Vaiva todettiin 3-4 vuotta sitten ja haittaisi varmasti kovasti edelleen, mikäli en kiinnittäisi asiaan jatkuvasti huomiota. Pystyn nykyisin vaivatta tekemään kapeaa penkkiä ja pystypunnerruksia käsipainoilla, kunhan venyttelen riittävästi. Rinnan ja hartianseudun venytyksillä saavutetun lisäliikkuvuuden vuoksi kapea penkki onnistuu rassaamatta pahemmin olkapäätä, kun hartiat eivät ole enää niin kireällä tangon ollessa rinnalla. Myös yläselän vahvistaminen on usein tärkeä kuntoutuskeino noissa vaivoissa.

Kauanko teillä on mennyt olkapään paranemiseen? Itselläni meni huhtikuun alussa olkapää rikki, eikä täysin kunnossa ole vielläkään. Mutta onneksi on paranemaan päin, kunhan ei revi liikoja vasemmalla olkapäällä.

Itsellä ei vaivaa enää oikeastaan muuten mutta salilla alkaa vihlomaan jossei lämmittele 4-5 sarjalla huolellisesti ennen rinta- tai olkapäätreeniä..

Itsellä ei vaivaa enää oikeastaan muuten mutta salilla alkaa vihlomaan jossei lämmittele 4-5 sarjalla huolellisesti ennen rinta- tai olkapäätreeniä..
Itelläni kans olkapäävaiva johon treenatessa auttaa huolellinen lämmittely.

Sitä vaan mietin, että onko se tälle kipeälle paikalle hyväksi jos lämmittelee juuri ton 4-5 sarjaa jonka jälkeen kipu lähtee?
Eihän lämmittely itse vaivaa poista mihinkään. Luulis, että pahentaa vaan jos jatkaa treenaamista.

Kirjoita vastaus...
Back
Ylös Bottom