Kierrätys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dragon
  • Aloitettu Aloitettu

Dragon

VIP
Ikä
46
Kaupunki
Turku
Missä kondiksessa on pakkislaisten kierrätysinto?

Oletko:

"Mikä? Kierrätys?! Joo hyvin kiertää pullo aina perjantaisin. Älä ny tumppuja kysele - pöljä...." -kierrättäjä

"Kaikki samaan läjään, vittu se mulle kuuluu jos joku pulu jossain tukehtuu mun muovikassiin." -kierrättäjä

"Kyllä mää sitten huomenna taidan kierrättää - jos jaksan."

"Kaipa sitä sanomalehdet vois taas heittää lehtilaatikkoon." -kierrättäjä

"Metallit, lasit, paperi, patterit ja muovi erikseen" -kierrättäjä

" (silmät kiiluen) Ens kesänä poika rakennetaan meidänkin pihalle oma BIOKAASUREAKTORI - PERKELE! Sitten tislataan rypsiöljystä bensaa - kyllä sitten OPECcia vituttaa" -kierrättäjä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paperin kierrätän. Muuten kylläkin tekee tosi pahaa heittää mitään pois.

On kylläkin aikomus ottaa tuo kompostilaite käyttöön. JOO HETI HUOMENNA :D

Originally posted by Dragon
"Metallit, lasit, paperi, patterit ja muovi erikseen" -kierrättäjä
Tuosta joukosta metallit joutaa joskus oikeaan osoitteeseen ja muovi menee kyllä normaalin sekajätteen mukana. Ei taida olla vielä pahemmin mitään "todellista" muovinkeräystä ellei sitten jossain markettien pihoissa. :confused: Lasit, paperi ja patterit löytävät "oikean" osoitteen.

Suomessa on sekin vika, että kierrätys on melko hankalaa, jos ei lasketa mukaan kompostointia ja paperin kierrätystä.

Kuka säästää päivätolkulla maitopurkkeja, jotka rupee haisee pahalta ja kantaa ne johki 2km:n päähän jalkaisin? Tai sama juttu lasin kanssa. Lasi painaakin kaiken lisäksi melko lailla.

Pattereiden kierrätysbokseja en ole nähnyt missään pitkään aikaan ja kuulinkin, ettei pattereissa ole enää niitä ainesosia, jotka tuhoaa luontoa ja siten ne voi heittää sekajätteisiin.

Muovijäteboksikin on 25min kävelymatkan päässä. Jos sielläkään.. Muistelen vaan..

"Mikä? Kierrätys?! Joo hyvin kiertää pullo aina perjantaisin. Älä ny tumppuja kysele - pöljä...." -kierrättäjä

"Kaikki samaan läjään, vittu se mulle kuuluu jos joku pulu jossain tukehtuu mun muovikassiin." -kierrättäjä

Noi kertoo aika hyvin millainen kierrättäjä minä olen.

:evil:

"Kyllä mää sitten huomenna taidan kierrättää - jos jaksan."

"Kaipa sitä sanomalehdet vois taas heittää lehtilaatikkoon." -kierrättäjä

Nuo kuvaavat meikän kierrätystä aika hyvin. Lisäksi vielä patterit vien erilliseen lootaansa. Vanhat videokasetit olen toistaiseksi säilyttänyt, kun en ole tiennyt, saako ne nakata muiden sekaan, vai ovatko ne ongelmajätettä. Olen koittanut kysellä, mutta kellään ei tunnu olevan tietoa. Onks teillä tiatoo?

Re: Re: Kierrätys

Originally posted by Metri
Vanhat videokasetit olen toistaiseksi säilyttänyt, kun en ole tiennyt, saako ne nakata muiden sekaan, vai ovatko ne ongelmajätettä. Olen koittanut kysellä, mutta kellään ei tunnu olevan tietoa. Onks teillä tiatoo?

Kysy googlelta. Hakusanoilla "videokasetit" ja "jäte", ensimmäinen linkki:

http://www.turku.fi/ympto/ympto/jateneuvonta/jatetaulukko.html

Paperi ja pullot kiertää, mutta kaikki muu menee sekajätteisiin. Tässä talossa pitäs kai biojätteet kiikuttaa kompostiin, mutta eikö ne maadu siellä kaatiksella ihan samalla tavalla, ja tuottavat vieläpä biokaasua? Ja jos niitä perunan kuoria pitää kompostoida muka sen takia, että siitä fuckin kompostista saa jotain multaa, niin siihen ei ole muuta sanottavaa kuin :lol1:

Suomessa on hiukan alkukantainen systeemi

Originally posted by Hippa
Suomessa on sekin vika, että kierrätys on melko hankalaa, jos ei lasketa mukaan kompostointia ja paperin kierrätystä.

Pitää paikkansa. Algeriassakin on nykyään tehokkaampi kierrätys kuin suomessa. Vaikka ei luulisi olevan vaikeaa laittaa pari boksit asutuksen lähelle, kun kuitenkin kierrätys tulee halvemmaksi kuin raaka-aineiden tuotto.

Kuka säästää päivätolkulla maitopurkkeja, jotka rupee haisee pahalta ja kantaa ne johki 2km:n päähän jalkaisin? Tai sama juttu lasin kanssa. Lasi painaakin kaiken lisäksi melko lailla.

Pese purkit ja littaa toisten sisään. 2km kävely käy alkulämmittelystä salitreeniä varten :)

Pattereiden kierrätysbokseja en ole nähnyt missään pitkään aikaan ja kuulinkin, ettei pattereissa ole enää niitä ainesosia, jotka tuhoaa luontoa ja siten ne voi heittää sekajätteisiin. Muovijäteboksikin on 25min kävelymatkan päässä. Jos sielläkään.. Muistelen vaan..

Olispa asiat noin hyvin :( Ikävä kyllä pattereissa on edelleen Kadmiumia ja muita kivoja raskasmetalleja, jotka rikastuvat ravintoketjussa. Kiikuttakaa ne patterit roskiin - ei ne paljoa paina. Muovijäte bokseja on munkin mielestä todella harvassa, vaikka useimmat muovit voitaisiin kierrättää - pois lukien PVC -tuotteet, muovikassit ja polyuretaani.

Kiitos kierrättäjille.

Pattereiden kierrätysbokseja en ole nähnyt missään pitkään aikaan ja kuulinkin, ettei pattereissa ole enää niitä ainesosia, jotka tuhoaa luontoa ja siten ne voi heittää sekajätteisiin.
Onhan niitä patterien keräyslaatikoita ainakin kotinurkillani, eikä niiden säilöminenkään vaikeaa ole ja sitten kerralla kiikuttaa johonkin isomman läjän. Kuten tuossa jo mainittiin, osa pattereista saattaa edelleen sisältää kaiken maailman mömmöjä. Suurempi ongelma ehkä nykyisin ovat kuitenkin akut, joiden määrä on kasvanut jyrkästi. NiCd ja Li-Ioni akut ovat todella myrkyllisiä. :(

Suomi on laaja maa, kaikkialla ei ole yhtä vaikeaa. Minulla on noin 50m kämpästä seuraavat pömpelit:
- komposti
- metalli
- paperi
- pahvi
- lasi
- maitopurkki
- sekajäte

Käytännössä kierrätän kompostin, paperin, pahvin lasin ja metallin. Sitten loput sekajätteeseen. Asuntoni on opiskelijakämppä joten kait täällä on sen takia sitten hommat hoidettu hyvin.

Ainoa asia mikä v****aa on se että jotkut idiootit eivät tajua laittaa niitä sekajätteitä sinne oikeaan osoitteeseen. Kierrätys ei maksa vuokranantajalle mitään mutta se taas maksaa jos joku laittaa sekajätteet väärään mestaan.

Tuleehan tuota kierrätettyä, kun taloyhtiön roskakatoksessa on erikseen roskikset biojätteelle, sekajäteelle, kartongille/pahville ja paperille. Tosin, tuo paperin ja pahvin kierrätys tapahtuu henk. koht. yleensä siten että ne tulee ensin viskattua vaatekomeroon, ja sitten kun ei enää ovi meinaa mahtua kiinni niin kannellaan tuonne roskikseen ;)

Nuorena kierrätin kaiken, nykyisin en enää jaksa moisesta innostua.

Paperiakin tulee vähän, kun meille ei tule mainoksia ja ainut lehti mikä tulee on Aku Ankka ja se säästetään.

Paperit ja pullot kierrätetään, ei ole lähistöllä metallin yms. keräyspistettä joten kaikki muut menee sekajätteisiin.

Minä heitän kaikki parvekkeelta samaan läjään pihamaalle. No ei ihan, mutta meidän taloyhtiössä ei lajitella muuta kuin sekajäte ja paperit, joten ei tule sen enempää panostettua. Olen siis "Kaipa sitä sanomalehdet vois taas heittää lehtilaatikkoon." -kierrättäjä.

Re: Suomessa on hiukan alkukantainen systeemi

[B
Olispa asiat noin hyvin :( Ikävä kyllä pattereissa on edelleen Kadmiumia ja muita kivoja raskasmetalleja, jotka rikastuvat ravintoketjussa. Kiikuttakaa ne patterit roskiin - ei ne paljoa paina
Kiitos kierrättäjille. [/B]

pattereista en tiedä mutta paristoissa ei kyllä ole kadmiumia eikä muitakaan raskasmetalleja ollut enää vuosiin.Tavalliset(sormi,micro yms.) paristot voi laittaa metallinkeräysastiaan,akut
ja nappiparistot on kyllä hyvä viedä ongelmajäteastiaan.

Meillä lajitellaan ainakin biojätteet innolla pois sekajätteistä kun nyt vihdoin taloyhtiöllä on myös biojäteastia. Kyllä sitä biojätettä kertyykin aivan mielettömästi, ei ole ongelmia saada isoja pusseja täyteen ennen ikävää käymisreaktiota... (tosin se täyden pussin tyhjentäminen tahtoo yleensä venyä kuitenkin niin pitkälle, että hajuhaittoja alkaa jo tulla, yäks!)

Mielelläni kierrättäisin hehkulamput, mutta en tiedä mihin ne pitäisi viedä. Lasinkeräykseen ei saa viedä lasia jossa on metalliosia, joten mihis sitten? Varmaan google tietäisi, mutta tiedättekös te? :D

Re: Re: Suomessa on hiukan alkukantainen systeemi

Originally posted by mikajava
pattereista en tiedä mutta paristoissa ei kyllä ole kadmiumia eikä muitakaan raskasmetalleja ollut enää vuosiin.Tavalliset(sormi,micro yms.) paristot voi laittaa metallinkeräysastiaan,akut
ja nappiparistot on kyllä hyvä viedä ongelmajäteastiaan.

Vanhoissa ladattavissa paristoissa on edelleen nikkeliä ja kadmiumia. En oikeastaan tiedä paljonko näitä Ni-Kadmium akkuja on vielä käytössä. Lähinnä näitä on käytetty porakoneissa ja sähköhammasharjoissa. Nykyään melkein kaikki akut ovat litium-akkuja esim. kännyissä.

Suosittelen käytettäväksi litium, hopeaoksidi tai ilmasinkkiparistoja. Elohopeaoksidi paristoissa on melkein 30% elohopeaa... kivaa ainetta. Luontoon päästessä elohopea muuttuu metyylielohopeaksi ja vaurioittaa pahoin hermostoa.

Joku kysyi hehkulampuista -> sekajätteeseen. Ei lasinkeräykseen.

Re: Re: Re: Suomessa on hiukan alkukantainen systeemi

Joku kysyi hehkulampuista -> sekajätteeseen. Ei lasinkeräykseen.

Minä kysyin, kiitos vastauksesta! Meillä on kertynyt mieletön kasa hehkulamppuja, kai ne on sitten roskiin heitettävä :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom