Kierrätys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dragon
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aika vanha threadi, mutta ei se mitään :D.

Itseäni ärsyttää ihmiset, jotka eivät kierrätä siksi, koska "kaikki se jäte päätyy kuitenkin kaatopaikalle". Ehkä se joskus olikin näin, mutta ei se nyt ihan nykypäivänä pidä paikkaansa.

Vanhan ketjun nosto :)

EU aikoo kieltää lukuisia kertakäyttöisiä muovituotteita.

Onko kierrätysinto tarttunut? Meillä menee nykyisellään aika hyvin paristot, pahvit, lasit, metallit ja paperi erilleen.

Biojätteet tunnustan nakkaavani pääosin polttokelpoiseen sekajätteeseen, paitsi kalan perkeet joita ei voi jättää sisälle roskikseen hajujen takia.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005697643.html

"Euroopan komissio toteuttaa lupauksensa ja puuttuu kovalla kädellä merten muoviroskaan. Monia kertakäyttöisiä muovituotteita kuten muovipillit, vanupuikot, kertakäyttöaterimet sekä -lautaset ja cocktailtikut kielletään kokonaan markkinoilta. Kertakäyttöiset juomapakkaukset ovat sallittuja vain, jos ne ovat uudelleensuljettavia.

Kieltoa perustellaan sillä, että kieltolistan tuotteille löytyy jo nyt vaihtoehtoisia materiaaleja eikä niitä ole pakko valmistaa muovista. Juomapillit ja kertakäyttöastiat eivät ehkä katoa, vaan niitä täytyy alkaa valmistaa kierrätettävästä materiaalista.

Taistelu muovituotteita vastaan etenee seuraavaksi Euroopan parlamentin ja jäsenmaista koostuvan neuvoston eteen. Valmista yritetään saada ennen ensi vuoden toukokuun EU-vaaleja.

Komission mukaan juuri tähtäimeen otettuja kymmentä kertakäyttöistä muovituotetta löytyy Euroopan rannikoilta ja meristä. Muovituotteet ja kadonneet kalastusvälineet muodostavat 70 prosenttia merten roskasta."

Kyllä mä olen ruvennut enemmän kierrättämään ja yritän välttää muovia jos mahdollista. Tai siis kertakäyttömuovia. Pyrin muutenkin käyttämään asioita uudestaan, esimerkiksi leipäpusseja ja muita jos mahdollista.

Mua on ruvennut kiinnostamaan bokashi biojätteiden hyötykäyttöön. En ole vielä laatikoita hommannut kuitenkaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom