Mitä eroa näillä lajeilla on tarkalleen ottaen?
Kumpi on parempi mihinkin tarkoitukseen parempi jne?
Olen 80 synytynyt mies ja minulla ei ole aikaisempaa kamppailulaji kokemusta eikä urheilukokemusta.
Olen melko paskassa kunnossa.
Ajattelin aloittaa jommankumman otsikon lajeista koska haluan parantaa hapenottokykyä, koordinaatiokykyä, ketteryyttä, nopeutta ja lihaskuntoa.
Haluan lajin jossa on melko yksinkertaisia tekniikoita eikä mitän Karaten puolen tunnin kataa. En myöskään perusta henkimaailman jutuista pahemmin.
Entä miten olkapääni kestää näissä lajeissa?
Yksi syy miksen juuri vapaaottelua valitse on se että siinä ainakin olkapää joutuu koetukselle.
Olkapääni on 2 kertaa mennyt paikoiltaa mutta siitä on vuosia ja nyt se ei ole reistaillut mutta pelko on että taas se lähtee. Onko kuitenkin esim. Kickboxing parempi laji olkapäälle kuin vaikka lukkopaini?
Miten sopiiko nämä lajit edes meikäläiselle muutnekaan iän ynm. puolesta?
Onko mitään mahdollisuuksia päästä kisaamaankin?
Entä miten kisat eroaa näiden lajejen välillä ja kumpaa suomessa harratetaan enemmän?
Kumpaa lajia nämä Eurosportilla nähtävässä K1 ohjelmassa on?
Onko kummassakin lajissa melko tasapuolisesti niin lyöntejä kuin potkujakin?
Mä en osallistu tohon vääntöön, koska sitä on täällä jo niin monessa tredissä, mutta vastaanpa nyt kun omaan usean vuoden kokemuksen ja vähäisen matsikokemuksenkin thainyrkkeilystä.
Sulle kyllä varmasti sopii molemmat lajit noilla kriteereillä. Ikä ei todellakaan haittaa ja jos rääkkiä vaan kestät, niin kunto kyllä varmasti kasvaa molemmissa. Kilpailemaan varmasti pääset molemmissa lajeissa ja hyvin monesti valmentajat kannustaakin kisaamaan, jos osoitat merkkejä halukkuudesta ja näyttäydyt treeneissä säännöllisesti. Kilpailuja järjestetään ihan aloittelijoille, joten suunnilleen oman tasoista porukkaa siellä on vastassa. Tietysti parhaiten kehittyy ottelemalla ja treenaamalla itseään parempia vastaan.
Tässä tredissä on varmaan tullutkin jo asiaakin siitä mitä kaikkea nuo lajit sisältää, mutta näin rankasti yksinkertaistaen thainyrkkeilyssä potkut näyttelevät isoa osaa, kyynärpäillä saa tinttailla, polvia saa käyttää ja lähiottelutilanteessa ei heti tule tuomari väliin, eli siinä saa vähän aikaa väännellä ja vetää polvia. Lyönnit ovat samat kuin nyrkkeilyssä.
Veikkaisin thainyrkkeilyn olevan harrastajamäärillä mitattuna suositumpi laji ja tässä lajissa pyörii aktiivinen salikisahärdelli, joista kaiken tasoiset matsaajat hankkii matsikokemusta. Näihin kisoihin on myös aloittelijoilla pieni kynnys lähteä ja näitä järjestellään ympäri Suomen maata.
Ainoa mitä sun kannattaa aloittaessasi seurata on tuo olkapää. Meidän salilla oli yksi jamppa, jonka olkapää oli aika löysä ja se lähti USEITA kertoja paikaltaan lähinnä tyynyihin yläkoukkuja lyötäessä. Tämä ei tietysti tarkoita, että se sinultakin lähtee heti paikaltaan. Voihan olla, että tällä jampalla tuo olkapää oli todella löysä.