Kevyt viikko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sms
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei siinä mitään magiikkaa ole. Kova treeni rasittaa sekä lihaksistoa, hermostoa, että päätä. Jos sitä treenaa kovaa yhtäjaksoisesti vuoden päivät niin sille lihakselle ei anneta aikaa kasvaa, noin niiku simppelisti sanottuna. Olet varmasti kuullut "lihas kasvaa levossa"- sanonnan, ja se ei ole mitään huuhaata. Kuinka usein lepo- / kevyitä viikkoja pidetään? Sille ei ole mitään yhtä oikeata vastausta, se vaihtelee mm. treenin intensiteetin, sekä monen muun seikan myötä.

Itse en "pysty" pitämään "kevyitä viikkoja", koska mua vaan vituttaa mennä sinne salille vähän jotain heiluttelemaan ja sen takia pidän mieluummin totaalilepoa. Riippuen vähän fiiliksestä, tenttiviikoista, sun muista kissanristijäisistä niin lepään ~5 viikon välein.

Ei siinä mitään magiikkaa ole. Kova treeni rasittaa sekä lihaksistoa, hermostoa, että päätä. Jos sitä treenaa kovaa yhtäjaksoisesti vuoden päivät niin sille lihakselle ei anneta aikaa kasvaa, noin niiku simppelisti sanottuna. Olet varmasti kuullut "lihas kasvaa levossa"- sanonnan, ja se ei ole mitään huuhaata. Kuinka usein lepo- / kevyitä viikkoja pidetään? Sille ei ole mitään yhtä oikeata vastausta, se vaihtelee mm. treenin intensiteetin, sekä monen muun seikan myötä.

Itse en "pysty" pitämään "kevyitä viikkoja", koska mua vaan vituttaa mennä sinne salille vähän jotain heiluttelemaan ja sen takia pidän mieluummin totaalilepoa. Riippuen vähän fiiliksestä, tenttiviikoista, sun muista kissanristijäisistä niin lepään ~5 viikon välein.

puhut täyttä asiaa. itsellä meni monta vuotta myös että sai päähän taottua mennä salille nostelemaan vain kevyesti. ennen pidin ainoastaan taukoa salista. kyllä tuo kevyt palauttava reeni on ollut helposti huomattavissa sitten tuloksissa : )

Kiitos vastauksista. :) Eli se on ainakin osittain makuasia, tekeekö kevyellä viikolla vähän jotain vai ei yhtään mitään? Mutta tosiaan mua vielä kiinnostaisi tämä, että mikä vaikutus kokonaan muuntyyppisellä liikunnalla on?

Itse olen nyt pari kertaa pitänyt 4-5 viikon välein lepoviikon jolloin en ole käynyt salilla ollenkaan, mutta siinä on käynyt niin, että sen jälkeen kun menee salille ja yrittää tehdä samoilla tai vähän pienemmilläkin painoilla kuin ennen taukoa, tulee lihakset jo ekasta treenistä niin helvetin kipeiksi että loppuviikko menee väkisin kevyemmin. Eli tulee lepo+kevennetty viikko. Ajattelin ensi kerralla käydä pari kolme kertaa pumppailemassa salilla tai tehdä kotona jotain kevyttä kuntopiiriä omalla painolla jos sitten ei tulisi paikat niin kipeiksi heti ekassa treenissä.

Yleisesti ottaen aktiivinen palautuminen on parempi vaihtoehto ^, kuten olet seuraavaksi suunnitellutkin. Laitetaan vielä tämäkin linkki tänne, joka on jo useammassa threadissa pyörinyt Miten toteuttaa treenikevennys? | Fast Sports Nutrition .

Itse ajattelin kokeilla seuraavaksi tuota volyymikevennystä ensi viikolla. Pidän tehot samoissa (paitsi ei nopeusvoimaa), mutta jaan kahdella sarjamäärät. En vaan yhtään tykkää kevyistä viikoista, koska minulle on vaikeaa asennoitua vetämään treeni kevyesti. Kokeilenpa siis tuota volyymikevennystä. Ajattelin kuitenkin käydä sen 6x salilla.

Ajattelin kokeilla ensimmäistä kertaa ikinä kokonaisen viikon lähinnä vaan venyttelyä yms kehonhuoltoa. Normaalisti tulee käytyä treenaamassa lihaskuntoa ja aerobista 3-5 krt viikko ja ajattelin tehdä tällaisen "testimuotoisen" viikon ja käydä ohjatuilla venyttelytunneilla ja katella minkälaisia fiiliksiä siitä saisi ja kuinka paljon tämä näkkileipä runko siitä notkistuisi. :D Tuppaa jäämään noi venyttelyt lähinnä pikasiksi palauttaviksi venytyksiksi, kun se yksinään kotona venytteleminen on jotenkin niiiin tylsääää... Onko kokemuksia? En oikein tiedä minkälaisia tuloksia odottaa kun tosiaan ensimmäistä kertaa ajattelin kokeilla. Saa kyllä pitää itsensä kurissa, että malttaa pysyä pois pumppitankojen parista viikon verran. :hyper:

Mä en ole kokenut koskaan tarpeelliseksi pitää niitä kevyitä viikkoja vaan olen pitänyt silloin tällöin tarpeen mukaan mielummin muutaman päivän tai viikon verran totaalihuilia salilta, tai tehnyt tuolloin vain kevyttä aerobista. Palautuupahan ainakin hyvin.

Ajattelin kokeilla ensimmäistä kertaa ikinä kokonaisen viikon lähinnä vaan venyttelyä yms kehonhuoltoa. Normaalisti tulee käytyä treenaamassa lihaskuntoa ja aerobista 3-5 krt viikko ja ajattelin tehdä tällaisen "testimuotoisen" viikon ja käydä ohjatuilla venyttelytunneilla ja katella minkälaisia fiiliksiä siitä saisi ja kuinka paljon tämä näkkileipä runko siitä notkistuisi. :D Tuppaa jäämään noi venyttelyt lähinnä pikasiksi palauttaviksi venytyksiksi, kun se yksinään kotona venytteleminen on jotenkin niiiin tylsääää... Onko kokemuksia? En oikein tiedä minkälaisia tuloksia odottaa kun tosiaan ensimmäistä kertaa ajattelin kokeilla. Saa kyllä pitää itsensä kurissa, että malttaa pysyä pois pumppitankojen parista viikon verran. :hyper:

Tässä vähän pohdittavaa: Science of Running: Stretching?? Is it useless?.

Lyhyesti: venyttely ei välttämättä ole niin hyödyllistä kuin luullaan ja joissain tapauksissa jopa haitallista. Joissain tilanteissa ok, mutta silloinkaan tarkoituksena ei olisi staattisen venyvyyden lisääminen itsessään.

Minulla on ohjelmassa joka kolmas viikko ns. kevyt viikko. Siinä punttireenien määrä on normiviikkoa vähäisempi, mutta intensiteetti ei laske kuitenkaan liian alas. Sen tarkoitus on tosiaan palauttaa kahden raskaan viikon jälkeen. Ja vaikka nuo viikot tuntuvatkin tylsiltä, niin kyllä niistä hyötyä on! Sen huomaa sitten, jos vetääkin kevyen viikon liian kovaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hyvähän näitä kevennyksiä on pitää, itsellä kevennys meneillään ja ainakin selän osalta kevennys tuntuu toimivan. Voima/voimakestävyys tyylillä normaalisti jumppailen ja näin kevennyksen aikana enemmän body tyylisesti pidempää sarjaa pienemmillä painoilla. Selästä selkeästi paikat aukesi pitkillä venytyksillä/supistuksilla, jalkareeniä innolla odotellen. Keskimäärin 4-6 viikon välein tulee kevennys otettua. Totaali lepo sit keskimäärin 3-4 kuukauden välein, tarvittaessa toki tiheämminkin.

Kevyen viikon pitäminen vaatii oikeasti aikamoista itsekuria. Monesti yrittänyt niitä itse pitää mut sit kun olen siellä salilla ja kattelen sööttejä fitnesspimuja ja kynäniskasia teinejä parveilemassa niin jokin mun päässä NAPSAHTAA ja sit lähteekin joku megaraskas enkka pyramiidisetti. :(

No niin, nostellaanpas tätä vähän. Minkälaisia fiiliksiä ihmisillä kevyellä viikolla? Itsellä nyt takana viikko, jolloin en oikeasti tehnyt yhtään mitään (jos ei kuntopyörällä 30 min polkemista yhtenä päivänä lasketa). En ole tämmöstä viikkoa pitänyt piiiitkiin aikoihin, enkä kyllä tule enää pitämäänkään kuin pakosta. Olo on aivan hirveä. Alkaa laiskottaa ja väsyttää eikä jaksa edes kotitöitä tehdä samalla tavalla kuin treenatessa, kun arki pyörii rutiinilla. Nyt loppui joka tapauksessa tämä vötkyäminen, ja lähden juuri salille. Kroppa varmasti on ainakin palautunut hyvin.

Eli pidit oikeastaan viikon totaalilepoa. Kyllä niitä kevyitä viikkoja kannattaa pitää mutta huolehtii siitä että se on kevyt viikko.

Eli pidit oikeastaan viikon totaalilepoa. Kyllä niitä kevyitä viikkoja kannattaa pitää mutta huolehtii siitä että se on kevyt viikko.

Onpas hassua että joku quottaa yli kaks vuotta vanhan postin :D En muistanutkaan että tuollasta oon joskus kirjotellut ja on ollut noin vaikeaa muka kevennellä :D

Olen jostain lukenut tällaista ja nyt kyselisin kokeneemmilta pitääkö paikkansa, eli; Voinko hyvin mielin vetää reenit ihan tahalleen "yli-piippuun" ennen kevyttä viikkoa?

Menkööt tähän ketjuun kun jossain määrin liittyy aiheeseen: Oon nyt pitänyt ns. kevyttä viikkoa, tarkkaan ottaen oon käynyt salilla viimeksi toissa viikon torstaina. Tänä aikana oon ollut muutaman päivän purjehtimassa ja viime viikonlopun festareilla, jossa olin osan aikaa töissä (en ryypännyt paljoa). Periaatteessa nyt kai pitäisi olla hyvin palautunut ja kiva fiilis lähteä taas puntteja nostelemaan, vaan kun ei ole. Tuntuu että vähän kaikkia lihaksia särkee tai ne on jäykät ja pää on kipeä, ja tätä on jatkunut jo useamman päivän, tarkkaan ottaen purjehdusreissun jälkeisestä illasta.
Joten wtf? Pitäisikö nyt vaan lähteä salille vai jatkaa vielä huilia vai mitä ihmettä? Voiko jäykkyys/kipuilu olla vaan siitä kun sekä purjehtiessa että festaritöissä tuli paljon staattista rasitusta, ja se just lähtis liikunnalla? Vai onko nyt kyse jostain hämärästä ylirasitustilasta?

Menkööt tähän ketjuun kun jossain määrin liittyy aiheeseen: Oon nyt pitänyt ns. kevyttä viikkoa, tarkkaan ottaen oon käynyt salilla viimeksi toissa viikon torstaina. Tänä aikana oon ollut muutaman päivän purjehtimassa ja viime viikonlopun festareilla, jossa olin osan aikaa töissä (en ryypännyt paljoa). Periaatteessa nyt kai pitäisi olla hyvin palautunut ja kiva fiilis lähteä taas puntteja nostelemaan, vaan kun ei ole. Tuntuu että vähän kaikkia lihaksia särkee tai ne on jäykät ja pää on kipeä, ja tätä on jatkunut jo useamman päivän, tarkkaan ottaen purjehdusreissun jälkeisestä illasta.
Joten wtf? Pitäisikö nyt vaan lähteä salille vai jatkaa vielä huilia vai mitä ihmettä? Voiko jäykkyys/kipuilu olla vaan siitä kun sekä purjehtiessa että festaritöissä tuli paljon staattista rasitusta, ja se just lähtis liikunnalla? Vai onko nyt kyse jostain hämärästä ylirasitustilasta?
No mene treenaamaan ja tee treeni 80% kaasulla, Eli jätä varaa joka liikkeeseen. Sittenhän näet ja voi seuraava jumppa kulkea yllättävän hyvin. Ei sitä aina tarvi täysiä tehdä.

No nyt sitten oon pari treeniä tehnyt, sellasilla painoilla mitkä kulkee suht koht sovinnolla. Kaikki muu meni ihan ok paitsi kyykyistä ei tullut mitään (jalat jäykistyny tauon aikana tms??).

Kysyisin vielä, millaisilla sarjapainoilla alatte tekemään kevyen viikon tai muun tauon jälkeen? Samoilla kuin viimeksi treenatessa vai pienemmillä?

No nyt sitten oon pari treeniä tehnyt, sellasilla painoilla mitkä kulkee suht koht sovinnolla. Kaikki muu meni ihan ok paitsi kyykyistä ei tullut mitään (jalat jäykistyny tauon aikana tms??).

Kysyisin vielä, millaisilla sarjapainoilla alatte tekemään kevyen viikon tai muun tauon jälkeen? Samoilla kuin viimeksi treenatessa vai pienemmillä?

Pienemmillä itse .

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom