Kevyt viikko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sms
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
sms: no jos ei niin oo väliä, miks sitten kyselet täällä edes? :) sillonhan on ihan sama mitä teet ja koska vaan. turha sitä sillon on muitten mielipiteillä ja tiedoilla itteensä stressailla. suna melkein tekisin nyt sillai, että pidät kevyen viikon raudat hieman kovempina, jos tuntuu, että ei treeni kulje seuraavalla kovalla viikolla. en tiedä mitä oot tehnyt, mutta semmonen 3*4*75, 3*2*80, 6*70% voi olla sopivan terävää. sitten seuraavilla kovilla viikoilla meet ennen bodysarjoja semmoseen tekniseen ykköseen joka kerta. sillai näät muutamassa viikossa miten se maksimi hieman herää. samalla saat enempi irti siitä maksimitreenistäkin. sitä 2*6 -touhua se ei juuri haittaa, turha pelko. jatkossa pystyt vaan käsitteleen isompia rautoja siinäkin.

karstakeuhko: noi pitäs kyllä kuulua ohjelmaan ihan jatkuvasti.

sms: no jos ei niin oo väliä, miks sitten kyselet täällä edes? :)
Siksi kyselen, että tietäisin onko maksimin kokeilu liian raskasta kevyelle viikolle, eli halusin vain tietää otanko maksimin testin kevyellä viikolla jolloin olisi ollut itselleni kätevää vai keksinkö sille muun paikan, kuten nyt sitten tein. (Eilen muuten kokeilin, nousi juuri sen verran kuin sarjapainoista olin laskenutkin ;) )

sillonhan on ihan sama mitä teet ja koska vaan. turha sitä sillon on muitten mielipiteillä ja tiedoilla itteensä stressailla.

Ei hätää, en stressaillut muitten mielipiteillä ja sitä muiden tietoahan nimenomaan täältä hain, kun en ollut varma onko parin ykkösen (vaikkakin raskaan) tekeminen koko rintatreeniksi liian raskasta kevyelle viikolle, kun kevyen viikon todellakin aion pitää, ajatus oli vain, että teenkö sen penkkitestin silloin vai en. Teidän muiden tietojen perusteella siirsinkin kevyen viikon ensi viikolle, kiitos siis vastauksista.

suna melkein tekisin nyt sillai, että pidät kevyen viikon raudat hieman kovempina, jos tuntuu, että ei treeni kulje seuraavalla kovalla viikolla. en tiedä mitä oot tehnyt, mutta semmonen 3*4*75, 3*2*80, 6*70% voi olla sopivan terävää. .

Kevyen viikon olen tosiaan ottanut vain enemmän tai vähemmän pumppaillen erilaisia vitkutus liikkeitä, joita ei normaalisti tule tehtyä, on ehkä tosiaan ollut liiankin kevyttä. Ei ole ihan tarkkaa hajua ollut, että millainen sen kevyen viikon pitäisi olla, kun mitä on muilla nähnyt, niin on niin kirjavaa sen toteutus, jotkut jopa pitävät kokonaan vapaan viikon.

sitten seuraavilla kovilla viikoilla meet ennen bodysarjoja semmoseen tekniseen ykköseen joka kerta. sillai näät muutamassa viikossa miten se maksimi hieman herää. samalla saat enempi irti siitä maksimitreenistäkin. sitä 2*6 -touhua se ei juuri haittaa, turha pelko. jatkossa pystyt vaan käsitteleen isompia rautoja siinäkin.

Maksimia tulee tosiaan kokeiltua n. kerran vuoteen, niin ei ole sinänsä tarvetta sen parantamiseen erikseen, hyvinhän tuo on noussut noilla kutosillakin. Pitkän aikaa olen saanut jo joka treeniin nostaa sen 2,5kg ja aina kevyiden viikkojen jälkeen aloittanut taas 5kg pienemmistä kuin mihin olen viimeisellä raskaalla viikolla jäänyt, mennen taas 2,5-5kg ylemmäs edellistä 2*6 ennätystä, menemättä koskaan failureen asti. Tällainen progressio on toiminut minulla hyvin.

Sen verran tiukkoja on nuo kutoset kyllä aina, että voisin kuvitella, että ykkösmaksimin kokeilu ennen niitä rajoittaisi hieman, voi tosiaan olla turha pelko, kun ei ole kokemusta.
Tosin en tiedä mitä tarkoittaa termi "tekninen ykkönen"? jos sen viitsisit vielä tyhmälle kertoa :)

Kuulostaa kyllä ihan kokeilemisen arvoiselta jutulta noin muuten ja noita kevyen viikon sarjoja tulen kokeilemaan ensi viikolla.

Kevyen viikon olen tosiaan ottanut vain enemmän tai vähemmän pumppaillen erilaisia vitkutus liikkeitä, joita ei normaalisti tule tehtyä, on ehkä tosiaan ollut liiankin kevyttä. Ei ole ihan tarkkaa hajua ollut, että millainen sen kevyen viikon pitäisi olla, kun mitä on muilla nähnyt, niin on niin kirjavaa sen toteutus, jotkut jopa pitävät kokonaan vapaan viikon.

Itse otan kevyellä viikolla ihan samat liikkeet, joko pienemmillä painoilla, tai jos teen liikkeet BW:llä niin lyhennän sarjoja.

Sarjapainot tiputan kevyellä viikolla johonki about 60-70% välimaastoon normaaleista sarjapainoista.

sms: tekninen ykkönen on sellanen, mihin jää pikkusen varaa vielä. eli semmonen nätti mutta tiukka nosto. vaikka ei ykkösestä niin ois kiinnostunutkaan, auttaa se maksimitreeni selkeesti sitä perusvoimapuolta. en näe voimaharjoittelijalle syytä olla tekemättä edes jonkinlaista maksimivoimajaksoa sillon tällön.

No niin, nostellaanpas tätä vähän. Minkälaisia fiiliksiä ihmisillä kevyellä viikolla? Itsellä nyt takana viikko, jolloin en oikeasti tehnyt yhtään mitään (jos ei kuntopyörällä 30 min polkemista yhtenä päivänä lasketa). En ole tämmöstä viikkoa pitänyt piiiitkiin aikoihin, enkä kyllä tule enää pitämäänkään kuin pakosta. Olo on aivan hirveä. Alkaa laiskottaa ja väsyttää eikä jaksa edes kotitöitä tehdä samalla tavalla kuin treenatessa, kun arki pyörii rutiinilla. Nyt loppui joka tapauksessa tämä vötkyäminen, ja lähden juuri salille. Kroppa varmasti on ainakin palautunut hyvin.

No niin, nostellaanpas tätä vähän. Minkälaisia fiiliksiä ihmisillä kevyellä viikolla? Itsellä nyt takana viikko, jolloin en oikeasti tehnyt yhtään mitään (jos ei kuntopyörällä 30 min polkemista yhtenä päivänä lasketa). En ole tämmöstä viikkoa pitänyt piiiitkiin aikoihin, enkä kyllä tule enää pitämäänkään kuin pakosta. Olo on aivan hirveä. Alkaa laiskottaa ja väsyttää eikä jaksa edes kotitöitä tehdä samalla tavalla kuin treenatessa, kun arki pyörii rutiinilla. Nyt loppui joka tapauksessa tämä vötkyäminen, ja lähden juuri salille. Kroppa varmasti on ainakin palautunut hyvin.

Mulla ei ole tapana pitää ns. "kevyitä viikkoja" Kun on tauon paikka niin pidän sen ihan oikeana taukona, silloin en puuhaa muuta kun kävelylenkkejä koiran kanssa ja unohdan kuntoilun hetkeksi kokonaan.

Voi olla, että olet treenaillut sen verran vähän aikaa, että olet niin tohkeissasi vielä uudesta harrastuksesta, että arkesi pyörii vahvasti sen ympärillä. Yleensäkkin ottaen ihmiset treenaa helposti todella paljon liikaa, kuin liian vähän :)

5 päivän totaali lepo oli itellä joulun alla. viikko ennen sitä oli ns. kevyt viikko eli kevyttä pumppia -50% max painoista. Jokainen petaa tyylillään kevyensä oli harrastanut lajia sit 1kk tai 12vuotta. Tällä hetkellä oma elämä pyörii vahvasti perheen, salin ja salin ja salin kanssa :)

Voi olla, että olet treenaillut sen verran vähän aikaa, että olet niin tohkeissasi vielä uudesta harrastuksesta, että arkesi pyörii vahvasti sen ympärillä. Yleensäkkin ottaen ihmiset treenaa helposti todella paljon liikaa, kuin liian vähän :)

Tästä on sen verran korjattava, että olen yli 2,5 vuotta nytten pyörinyt ahkeraan jumpissa ja sen sellaisissa, varsinainen salitreeni aloitettu 2kk sitten. Eli ei siitä ole kyse. Toki elämä tämmöisellä sinkkunaisella salin ympärillä paljoltikin pyörii :) Huomasin vain, että on paljon parempi olo treenatessa kuin treenaamatta, niin fyysisesti kuin henkisestikin. Varmaan paras "kevyt viikko" mulle olis salitreenistä taukoa ja jotain kevyttä aerobista silti.

Eipä noita totaalilepoja tarvita kuin ihan 2-3 vuoteen. Kevyissäkin viikoissa kroppansa tuntevat tietävät tasan koska on aika ottaa kevyemmin. Peruksenahan noilla kevyillä viikoilla sitten sarjoja vähennetään ja toistomääriä kasvatetaan. Tosin sitäkin tehdään, että otetaan "kevyellä" viikolla sitten niitä 1-3 toiston maksimeja ja annetaan muuten olla.

Voi olla, että olet treenaillut sen verran vähän aikaa, että olet niin tohkeissasi vielä uudesta harrastuksesta, että arkesi pyörii vahvasti sen ympärillä.
Itse olen treenannut kohta 20 vuotta ja arki pyörii aina vaan vahvemmin treenin ympärillä. Mm. ruuan ja levon suhteen olen paljon tarkempi kuin aiemmin. Eli ei se mitään alkuinnostusta ole välttämättä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä en ole totaalilepojen kannalla enää. Sellainen pitkä viikonloppu, esim. 3-4 päivää on ihan ok ja niitä tulee väkisinkin jos suht normaalia elämää elää. Ei aina viitti mökkireissulle salikamoja mukana raahata jne. Silloin voi vaikka lenkkeillä, uida, soutaa, tetsata lumihangessa, hiihtää, ihan nyt mikä vuodenaika onkin ja mistä itse pitää. Tai sitten maata laiturilla ja ottaa aurinkoa.

Itsekin olen tässä opettelemalla opetellut, että kevyt viikko on syytä pitää. Ei sitä tartte kalenteriin hakata, kunhan määrittelee jonkun maksimiajan miten vetää kovaa ja sitten se tauko. Muuten kevyt viikko sitten kun siltä tuntuu ja kalenteriin sopii (edelleen se muu elämä).

Mitä nyt tuota voimailuosiota olen lukenut, niin jotkut tuntuu suosivan kevyelllä viikolla jotain tuollaista vähän räjähtävämpää settiä. Esim. nyt vaikka tuo tämän ketjun avausviestissäkin mainittu penkkipunnerrus. Eli tekee ihan oikeasti huomattavasti kevyemmillä raudoilla ja lyhyehköjä sarjoja, mutta terävästi.

Mutta en minäkään oikein ymmärrä sitä, että jos nyt normaalisti tekee vaikak toistoalueella 4-8 niin sitten tehtään "kevyt viikko" ja tuupataan 15 toiston happosarjoja. Väitän että tästä enempi haittaa kuin hyötyä, kaukana kevyestä siis. Tuollaiset pitkät sarjat ja vielä yhdistettynä lyhyeen palautustaukooon on hyvästä, mutta ei se mitään kevyttä ole nähnytkään.

Itse meinasin että max 6 viikkoa kovaa ja sitten kevennystä vaikka miten tuntuisi kulkevan. Itsellä ollut paha tapa vetää sata lasissa siihen asti kunnes tulee joku räkätauti ja sitten viikon totaalilepo. Sen jälkeen sitä vasta onkin hukassa ekan treeniviikon ajan. Siis se tuntuma.

^ Toi kyllä harmittavan usein käy että alka sitä omaa kehoa kuuntelemaan vähän liian myöhään ja se kevennys otetaan silloin kun on ne ekat tukkoisuusoireet alkanu. Menee helposti taas pari viikkoa takasinpäin verraten jos osais ottaa sillon kevyemmin kun kulkee muuten näennäisesti hyvin. Ainahan se tosin on sitä ikuista palloilua koska uskaltaa keventää ja koska taas koittaa josko se ensiviikko menis vielä paremmin :D Ja siis tosiaan kyllä kevyellä kevyesti ylipäätään on kai se tärkein pointti. Tosin tuon <15 toiston sarjojen "kovempaa" vetäminen kevyellä viikolla toimii tietysti sinänsä että se jokatapauksessa lepuuttaa hermostoa kun ollaan noin korkeissa toistoissa? Ja isoin syy kevyelle viikolle onkin toi hermoston lepuuttaminen eikä lihasten niinkään. Ainahan se tukkoisuus ja lievä ylitreenaus johtuu liian kovasta hermoston rasituksesta ennemmin kuin suoranaisesta lihasten tulehduksesta. Toki varmaan sitäkin on.

Itse olen treenannut kohta 20 vuotta ja arki pyörii aina vaan vahvemmin treenin ympärillä. Mm. ruuan ja levon suhteen olen paljon tarkempi kuin aiemmin. Eli ei se mitään alkuinnostusta ole välttämättä.

Totta.

Jokainen palautuu eri tavalla, ja se mikä on toiselle kovaa treenaamista on toiselle lämmittelyä. Tärkeintä on, että treenaaminen on mielekästä ja mukavaa :)

Totta!

Totta.

Jokainen palautuu eri tavalla, ja se mikä on toiselle kovaa treenaamista on toiselle lämmittelyä. Tärkeintä on, että treenaaminen on mielekästä ja mukavaa :)

PISTE!

Käykö kevyen viikon toteuttaminen siten että jos pitää sen vaikka joka viides viikko, niin kävisi silloin vain 2krt/vko salilla ja 'treenaisi' koko kropan kerralla? Ei vaan jaksaisi sitä 4krt/vko käydä kevyellä viikolla kun ei saa vetää täysiä. :D Mitä ajatuksia? tähän viikkoon sisältyy tietenkin kevyt aerobinen ja lihashuolto 2-3krt/vko.

Käykö kevyen viikon toteuttaminen siten että jos pitää sen vaikka joka viides viikko, niin kävisi silloin vain 2krt/vko salilla ja 'treenaisi' koko kropan kerralla? Ei vaan jaksaisi sitä 4krt/vko käydä kevyellä viikolla kun ei saa vetää täysiä. :D Mitä ajatuksia? tähän viikkoon sisältyy tietenkin kevyt aerobinen ja lihashuolto 2-3krt/vko.

Tee kevyellä viikolla vain puolet sarjoista, mutta samalla intensiteetillä kuin muutenkin. Tämä on tapa mitä olen suositellut jo ties kuinka pitkään.
Miksi aerobinen kuuluu "tietenkin" kevennykseen?

eli siis normaalisti 4krt/vko , mutta jos on tehny esim. kulmasoutua 4x15 ni nyt tekee vaan 2x15 ja samalla painolla? kuulostaa kyllä hyvältä, mutta onko se sitten tosiaan tarpeeksi kevyttä? kevyttä aerobista ( kävely) tulee tehtyä joka viikko oli sitten kevennystä tai ei jotta saa jalat lämpimiksi kun niitä on aina lenkin jälkeen tarkoitus venytellä ja ehkä se tosiaan oli turha todeta tuossa. :D

Itse kokeilen seuraavaa kevyttä viikkoa uudella tavalla. Katsotaan mikä on toimivuus.
Elikkä tarkoituksena olisi joka 5 viikko tehdä samalla ohjelmalla mikä nyt on, mutta enemmän aerobista ja 50% pois painoista. Teen liikkeet microskooppisen hitaasti ja venyttäen ja tällä tavalla Pos & nega kestää 10s per eli yht: 20sekunttia ja 1x10

Nämä on näitä mun omia variaatioita ja näitä pulpahtaa mieleen välillä.....nähtäväksi jää miltä tuntuu?

Itse kokeilen seuraavaa kevyttä viikkoa uudella tavalla. Katsotaan mikä on toimivuus.
Elikkä tarkoituksena olisi joka 5 viikko tehdä samalla ohjelmalla mikä nyt on, mutta enemmän aerobista ja 50% pois painoista. Teen liikkeet microskooppisen hitaasti ja venyttäen ja tällä tavalla Pos & nega kestää 10s per eli yht: 20sekunttia ja 1x10

Nämä on näitä mun omia variaatioita ja näitä pulpahtaa mieleen välillä.....nähtäväksi jää miltä tuntuu?

Ei tuu toimimaan kauhean hyvin, voisin veikata. Tuossahan tulee jännitysaikaa lihakselle jo yli 3min/sarja. Jos teet kolme kymppiä, ja yksi toisto kestää 5s, niin siinäkin tulee lyhyempi TUT (time under tension).

Lisäksi aerobinen nostaa kortisolia, joka ei palvele ainakaan kehitystä. Jos tarkoitus on vähentää työn määrää ja antaa palautumisen ja superkompensaation tapahtua.

Ei tuu toimimaan kauhean hyvin, voisin veikata. Tuossahan tulee jännitysaikaa lihakselle jo yli 3min/sarja. Jos teet kolme kymppiä, ja yksi toisto kestää 5s, niin siinäkin tulee lyhyempi TUT (time under tension).

Lisäksi aerobinen nostaa kortisolia, joka ei palvele ainakaan kehitystä. Jos tarkoitus on vähentää työn määrää ja antaa palautumisen ja superkompensaation tapahtua.

Katsotaan miltä tuntuu ja uskon vahvasti, että panostan micro liikkeen ainoastaan negatiiviseen ja pos menee normaalisti. Aika näyttää :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom