Kevyestä viikosta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Oguman
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
43
Tuntui, että alan olla ylikunnossa ja olen pitänyt kevyttä viikkoa. Kevyen viikon loppua kohti huomasin, että jotkut lihakset ovat melkein enemmän kipeänä, kuin normaalisti. Erityisesti kipua tuntuu oikeassa hartiassa ja molemmissa hauiksissa. Myös polvet ovat aivan paskana, kuin tosi raskaan kyykkäämisen jälkeen.

Treenipainot ovat olleet todella pienet ja sarjoja ei ole vedetty lähellekään loppua. Seuraavana päivänä ei treenin jälkeistä kipua ja jäykkyyttä ole esiintynytkään. Kipu tuli vasta muutaman päivän jälkeen treenistä.

Kipua esiintyy etenkin aamulla juuri herättyä ja aamuyöstä. Jopa portaiden nousu tuntuu ikävältä polvissa aamulla. Kipu myös tuntuu erilaiselta, kuin normaalisti treenin jälkeen.

Mistä tämä voisi johtua? Katabolia syö polvet ja lihakset pilalle heti, kun keventää treeniä :D? Vai oliko minulla joku piilevä rasitusvamma, joka alkoi oireilla vasta nyt??

Muuten kyllä tuntuu, että kevyt viikko on ollut hyväksi. Tekee mieli taas päästä treenaamaan isoilla painoilla ja luultavasti jaksaa paremmin. Kyykystä ei vaan välttämättä tule mitään, jos polvet ovat tämmöisessä kunnossa. :(

Vai nin

Minä en osaa hyvin vastata tähän, mutta toisaalta en osaa pitää turpaanikaan kiinni... Siis, minusta kuulostaa ylikunnolta. Pidä lisää kevyempää aikaa... Mulle pitäis antaa joku palkinto tästä epätoivoisesta pätemis yrityksestä...

mielestäni kannattaisi jättää reenaaminen pariksi päivää koska ylikunto yleensä katoaa muutamassa päivässä:thumbs:
muista vaan syödä hyvin ja pitää mieli korkealla ja antaa elimistön itsensä palautua ylikunnosta

jos oli liian :david: selitys niin viisaammat saa korjata

Mun tietämyksen mukaan ylikuntoaki on kahenlaista: joku lihasryhmä esim. reidet voi olla ylikunnossa ja jalkareenit ei siten kulje tai sitte voi olla ns. hermostollinen ylikunto, josta palautuminen kestää varmasti pitempään ku pari päivää...

Jos olet ylikunnossa tai lähellä sitä pistettä niin voi olla että vasta nyt muutamien päivien jälkeen rupeaa se palautumisprosessi käynnistymään lihasten oltua ihan tukossa tähän asti, eli odottelepa muutama päivä ihan totaalisti leväten ja anna särkyjen lähteä, aloita vasta sitten treenit taas.

Ja jotkut lihasryhmät ovat välillä hitaita palautumaan, mulla joskus selkätreenin jälkeisenä päivänä ei tunnu mitään mutta parin päivän päästä on selkä jumissa ja kipeänä, yleensä palautuu nopeammin.

Mistä muuten tunnistit että ylikunto kolkuttaa?

Huomaan ylikunnon siitä, että treeni ei maistu ollenkaan. Tuntuu, että vaikka kuinka haluaisi ei saa itseään psyykattua setin tekemiseen. Treenistä puuttuu raivo. Myös kehitys pysähtyy. Lopuksi yleensä sairastun, jos en tässä vaiheessa kevennä treeniä.

Ylikunnosta on varmaankin puhuttu ummet ja lammet pakkotoistossa, mutta yleisimmät oireet on
- yleinen väsy
- ärsyyntyneisyys
- uniongelmat (ts. ei saa nukuttua, vaikka kaiken järjen mukaan pitäis olla jo vuoteen oma - 18 h valveilla, mut kroppa käy kierroksil)
- ruokahaluttomuus (tää on mulla pahin noiden uniongelmien ohella)
- nivel ym. -säryt
ja myöhemmin
- voimien vähentyminen

Ylikunto kannattaa ottaa helvetin vakavasti, jos treenaa natuna. Siit ei pitkällä juoksul seuraa mitään hyvää. Tiedän omasta kokemuksesta:)

Käsittääkseni kuitenki kaikki "ylikunto" on hermostollista, mutta voin olla väärässäkin. Uskoisin näin, eikä ns. kevyen viikon pitäminen ole lääke ylikunnon parantamiseen vaan väline sen poissapitämiseen. Toisin sanoen sen sijaan, että keventäisi ylikunnossa treenin intensiteettiä, voisi olla suositeltavampaa lykätä treeniä siihen asti, että noi oireet lievittää, kunnolla.:thumbs:

Muita kuvailtuja oireita ilmenee joskus, mutta onneksi motivaatiota ja intoa treeniin löytyy niin ei tarvitse miettiä onko sairas. Mitkäs ne leposykkeen rajat aamulla heräillessä oli että koska ois syytä levähtää päivä pari?

Niin, hyvä pointti, Turre. Sykkeistä en muista mitään spesifiä, mutta sen verran, että kyllä oireet tunnistaa aamulla mittarittakin, jos rajoilla mennään, eikös joo?! Mä oon aika hyvin oppinu tuntemaan itteäni ja tiedän aika tarkasti, milllon tarvii kaks - kolme päivää puhdasta breikkiä!

Se on kyllä jännä juttu toi ylikunto - yks suurimmista sudenkuopista, eikä sitä tahdota ottaa kovin vakavasti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom