Alotan tänään.
Itelleni heikkous dieetillä on oikea ruoka. Ruisleipää, jauhelihaa, kanaa ja kananmunia voisi vetää aikas paljon. Sokeria tai muita herkkuja ei juuri koskaan tee mieli.
Joten, kokeilen nyt hieman uutta juttua: syön kiinteää ruokaa vain kerran päivässä. Tuo kerta on iltaruoka perheen kanssa. Muun ajan ainoastaan juon litkuja pitkin päivää. Toivon, että tämä systeemi vie pois kokopäiväiset ruokakärvistelyt. Dieetilllä kun ensin odottaa sitä pientä lounaspalastaan vesi kielellä, tulee sen syötyään vain vihaiseksi. Eihän nyt jumalauta tupakointiakaan lopeteta niin että jätetään joka toinen väliin. Iltaruoalla sitten joku 1000 kcal naamaan niin pärjää illan.
Laihtumisen kannaltahan se on tietenkin sama onko kalorit kiinteästä ruoasta vai nesteistä. Pää vaan on mulla se joka ei meinaa kestää semmosta vähän-jatkuvasti-syömistä. Makrojakin luulisin olevan vähän velpompi hallita nesteillä työpäivän aikana.
Lähtötilanne kartotetaan huomenna. Tän asmun vaakatulos ois ollu eilisten mättöjen takia niin korkee että en ota sitä sotkemaan kirjanpitoa. Helmikuu varmasn menee nyt, mutta jos tää litkujen vetäminen onnistuu vaivattomasti ni sit jatkan samantien pidempään. Rasvat on jotain 14-18 välillä, arvio vain. Tavoiterasvaprosenttia en tiedä, kun en tiedä miltä näytän hoikkana. Saa nähdä millon peilikuva miellyttää, saattaa olla että 11-12% tienoilla. Laitan nyt sitten varmaan tänne vähän päiväkirjaa.
Mulla on kans aina ollu toi sama ongelma, että ei ole oikein tahtonut onnistua mitkään syö-monta-pinetä-ateriaa-monta-kertaa-päivässä-dietit. Tonne ACKD-ketjuun jo vähän kirjoittelinkin omia tän hetkisiä diettijuttujani. 23.1. alko mulla kans dietti, koostin itse sellaisen VLCD-tyyppisen ruokavalion, joka näyttää tältä:
AAMIAINEN
- 2 keitettyä kananmunaa tai
- 30 grammaa fast hera 80 tai
- 250 grammaa maitorahkaa
+
1 rkl pellavansimenrouhetta
n. 150 kcal
LOUNAS
- pieni vähäkalorinen keitto tai
- pieni salaatti kanalla/tonnikalalla/jauhelihalla/raejuustolla tai
- purkki rahkaa tai
- 50 grammaa fast hera 80
n. 200 kcal
VÄLIPALA
- 200g raejuustoa tai
- 250g maitorahkaa tai
- 100g leikkelettä
n. 150 kcal
PÄIVÄLLINEN
- pieni vähäkalorinen keitto tai
- pieni salaatti kanalla/tonnikalalla/jauhelihalla/raejuustolla tai
- purkki rahkaa tai
- 50 grammaa fast hera 80
n. 200 kcal
ILTAPALA
- 2 keitettyä kananmunaa tai
- 30 grammaa fast hera 80 tai
- 100g leikkelettä
n. 150 kcal
Kalorit on laskettu todella raakasti vain sinne päin, Yhteensä kuitenkin n. 900kcal/vrk. Edellisten lisäksi n. 6 kpl omega3-tabl/päivä, vihreä tee, magnesium+sinkki ja monivitamiinit sekä 3-5- litraa vettä/päivä. Kahvia ja muita kalorittomia juomia rajoituksetta, samoin vihreitä kasviksia/vihanneksia nälän yllättäessä. Treenipäivinä tarvittaessa esim. joku hedelmä ennen treeniä ja lisäksi palautusjuoma (n. 30 grammaa fast hera 80) treenin jälkeen.
En oikeastaan edes hae keneltäkään kommentteja tai hyväksyntää, mutta ajattelin, että tämä voisi toimia itselle motivaattrina ylläpitää dieettiä. Em. ateriarungolla aloitin siis 23.1.. Voin kirjoitella tänne tuloksia oletuksella, että pystyn ylläpitämään tätä edes jonkun aikaa. Lähtötilanne oli 23.1. n. 103 kg / 174 cm, joten kiristeltävää kyllä riittää.
Pointti oli se, että yllättävän hyvin on kuitenkin tuollaisella ravinnolla pärjännyt. Ajattelin, että tuo on ihan tappo-näännytys-ruokavalio, mutta kun ruokavalio on ollut retuperällä jonkun aikaa, niin tuollainen säännöllinen syöminen pitää yllättävän hyvin kylläisenä kuitenkin kun saa syödä niitä ruokia mistä itse oikeasti pitää. Varmaan täältä tulee porukalta hirbeitä itku-potku-raivari-huutoja siitä, että "NOIN PIENILLÄ KALOREILLA VAAN LÄHTEE LIHAKSET!" "Tollasella dietillä vaan näännyttää ittensä" jne. jne, mutta mulle toi on ainakin vielä toiminut. Ei tätä tällaisena ole mun tarkoituskaan jatkaa kuin joku noin kuukauden verran, jos sitäkään. Katsotaan sitten mitä vaaka ja peili sen jälkeen näyttää...
Ekan viikon saldo oli ma 23.1. -> ma 30.1: 103,4kg -> 99,6kg (- 3,8kg). Hyvin on ainakin nesteet lähteneet liikkeelle, ottaen huomioon, että 22.1 iltapaino oli niinkin korkealla kuin 105,1... Ekana viikkona liikkumiset oli sali x 2, 1h kävely x 2 ja squash 1h x 1.
Zemppiä vaan kaikille diettailijoille!
PS. Sori pitkästä postista