Ketogeeninen dieetti (vielä kerran :)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bigbear
  • Aloitettu Aloitettu
Kertokaahan mikä sitten on syynä siihen, että monet bodarit kuitenkin käyttävät high carb, protein-low fat diettiä menestyksellä. Ovatko he tyhmiä kun eivät tajuu, että ketolla lähtisi enemmän rasvaa ja lihakset säästyisi paremmin.:confused:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by miisu
Ihminen on myös luontaisesti "laiska" ja yrittää päästä päämääränsä mahdollisimman helposti ja nopeasti vaivaa näkemättä. Ketogeenisen dieetin uskotaan tuovan tuloksia nopeasti, ja niinhän se tuokin jos vaakaan katsotaan, mutta kuinka suuri osa pudotuksesta on puhdasta rasvaa?

Tässä postauksessasi taas väität, että ketodietti olisi helppoa, ja laiskat diettaa ketoillen. Et taida nyt itsekään tietää mitä ajattelet? :rolleyes:

Btw:ei ketoilemalla laihdu sen nopeammin kuin muillakaan menetelmillä, jos pitää energiavajeen sopivana niin, että paino putoaa 0,5 kg viikossa. Kyllähän sitä saa laihdutettua nopeasti, jos ei syö mitään, siinä saa sanoa sit hyvästit myös lihaksille.

Originally posted by bigbear
Onko tuo eka vastaus tähän threadiin se totuus,eli elimistö ei menisi ketoosiin tällä VLCD dietillä? Ihmeen hyvin jaksoi tänään aamulla 0630 yö vuoron jälkeen käydä tunnin spinningissä :)

Mulla kun ei ole lihaksia :D niin haluan vaan tiputtaa painoa ,jotta verenpaine ynm arvot normalisoituvat ja sitten salille.

Ketoosista en sano mitään, mutta onko mitään järkeä tukkia aineenvaihduntaa noin pienillä kaloreilla? Tuskinpa sitä se aineenvaihdunta pysyy 'normaalina' noilla kaloreilla oli sitten ketoosissa tai ei.
Löylymiäs voi näitä mun mutuja korjailla sitten ;).

Miisu, mulla ei ole sitä kirjaa tässä nyt, joten heittelen ulkomuistista. Mulla kyllä oli siitä toinenkin kappale, mutta johonkin häippässyt.. :confused: Ilmeisesti joku pakkistalainen varastanut :D

Anyway, eli siinä aloitetaan vähentämällä dramaattisesti hh-saantia ja lisätään reippaasti rasvan saatia (kaikkia rasvoja) ja proteiinin saantia lisätään kohtuullisesti. Tämä aloitusvaihe kestää n. 1,5-2 vk, jonka aikana etsitään itselle sopiva hh-setpoint. Jos väsymystä yms. ilmenee niin hiilareita lisätään pikkuhiljaa (hyvin varovaisesti) ja mahdollisesti otetaan suht iso hh-annos heti harj. jälkeen. Sitten n. 2 pv hiilaritankkauspäivät, jolloin rasvan ja proteiinin saantia vastaavasti vähennettään. Siitä eteenpäin se jatkuu niin, että n. 5 pv tätä ja sitten hh-tankkaus jne.

Perustuu lähinnä teoriaan ja käytännön kokemuksiin. Varsinaisia tutkimuksia ei siis ole tehty.

Originally posted by Antti
Kertokaahan mikä sitten on syynä siihen, että monet bodarit kuitenkin käyttävät high carb, protein-low fat diettiä menestyksellä. Ovatko he tyhmiä kun eivät tajuu, että ketolla lähtisi enemmän rasvaa ja lihakset säästyisi paremmin.:confused:
High carb-low fat-dieetti on huomattavasti helpompi kun saa syödä useimpia tavallisia ruoka-aineita. Älykkyydellä ei tässä ole kovinkaan paljon vaikutusta, vuosikymmenien rasvojen parjaaminen on syöpynyt ihmisten mieliin. Lisäksi tälläiset asiat eivät ole kovinkaan yksinkertaisia ja viisaammatkin asiantuntijat kiistelevät jatkuvasti aiheesta.

Ota huomioon myös se, että usealla bodarilla on ravinto valmentaja, joka suunnittelee dietin. Joitain vuosia sitten oli tilanne, jossa eräs ravintovalmentaja oli hyvin suosittu ja asiakaskunta laaja ja hän nimen omaan kannatti mainitsemaasi tyyliä dietata. Yleinen mielipide vaikuttaa paljon, muistan hyvin kun KP rupesi kirjoittelemaan mega duty treenistä niin valtava buumi levisi ympäri suomea, sama on tuon wsb treenin kanssa voimanosto puolella ja jos olet tarkkaan lukenut bodaus lehden, niin tuo kyseinen dietti sai paljon julkisuutta. Se on kyllä toimiva tapa, en minä sitä ole tässä sanomassa kerron vain oman näkemykseni sen suosiosta.

Minä en usko kovin suureen eroon eri bodareiden käyttämien diettien välillä, jokaisesta on näyttöä, että toimii. Enkä pidä ketodiettiäkään tästä poikkeuksena. Taatusti toimiva se on. Lukekaapa mitä colemanni on kirjoittanut aiemmin ketodietistä, muistaakseni hän oli kovin tyytyväinen. Rasva paloi ja miinuskaloreista huolimatta pystyi kasvattamaan lihasta. Yhtenä syynä oli että pystyi syömään tarpeeksi proteiinia ilman, että kalorit nousi liikaa. Korjatkaa jos olen ymmärtänyt tuon colemannin pointin väärin.

Originally posted by mtk77
Lukekaapa mitä colemanni on kirjoittanut aiemmin ketodietistä, muistaakseni hän oli kovin tyytyväinen. Rasva paloi ja miinuskaloreista huolimatta pystyi kasvattamaan lihasta. Yhtenä syynä oli että pystyi syömään tarpeeksi proteiinia ilman, että kalorit nousi liikaa. Korjatkaa jos olen ymmärtänyt tuon colemannin pointin väärin.
Täytyy nyt kuitenkin muistaa mitenkään colea soimaamatta että myös muita stimulantteja on ollut mukana. Tavallisella kansalaisella ei taida tuo lihasmassan kasvattaminen miinuskaloreilla onnistua edes ketodieetillä.

Originally posted by turre101
....Käytännössä rasva häipyy ja lihakset ei.
...ihan faktaahan tuo on alusta loppuun koko systeemi.
Oliskos tuosta väitteestä jotain numeerista tietoa (=faktaa), jossa esim. verrattaisiin rasvan häipymistä ja lihaksen säilymistä low-carb ja medium-carb dieeteillä? Minusta on ainakin hyvin vaikea arvioida kuinka suuri osuus pudotetusta painosta on rasvaa ja paljonko lihasta. Myöskin näissä rasva%-mittauksissa on omat ongelmansa.

]Originally posted by panda
Mistä päättelet, että ketodietti on vaikeaa? Oletko kokeillut?
Tässä postauksessasi taas väität, että ketodietti olisi helppoa, ja laiskat diettaa ketoillen. Et taida nyt itsekään tietää mitä ajattelet?
En ole kokeillut, koska jonkin ravintoaineen yletön rajoittaminen on mielestäni nyky-yhteiskunnassa vaikeaa ts. on huomattavasti helpompaa sallia dieetissä myös hiilihydraatteja. Myöskin ketoositilan mittaamisessa pitää nähdä oma vaivansa (tiedän, ettei ole pakollista ja että voi vain luottaa tunteeseen ym. merkkeihin ketoosista). Viittasin ketoosidieetin kohdalla näennäisten tulosten nopeaan saavuttamiseen. Olen pahoillani, että muotoilin kappaleen huolimattomasti.

]Originally posted by Anssi
Anyway, eli siinä aloitetaan vähentämällä dramaattisesti hh-saantia ja lisätään reippaasti rasvan saatia (kaikkia rasvoja) ja proteiinin saantia lisätään kohtuullisesti. Tämä aloitusvaihe kestää n. 1,5-2 vk, jonka aikana etsitään itselle sopiva hh-setpoint. Jos väsymystä yms. ilmenee niin hiilareita lisätään pikkuhiljaa (hyvin varovaisesti) ja mahdollisesti otetaan suht iso hh-annos heti harj. jälkeen. Sitten n. 2 pv hiilaritankkauspäivät, jolloin rasvan ja proteiinin saantia vastaavasti vähennettään. Siitä eteenpäin se jatkuu niin, että n. 5 pv tätä ja sitten hh-tankkaus jne.
Onko tavoitteena ketoosi, jos hiilareita lisätään tuntemusten mukaan? Mikä etu kyseisellä menetelmällä saavutetaan verrattuna esim. medium-carb dieettiin?

Originally posted by Phat
Pointti lienee juuri se että vaikutetaan laihtumisen laatuun: energiavaaje puree nimenomaan rasvoihin.
Oliskos tästä jotain tarkempaa evidenssiä, että hiilareita sisältävällä ruokavaliolla tehty energiavaje EI purisi rasvoihin?

Miisu, onko sulla joku addiktio noihin tutkimuksiin vai ootko vaan niin ylettömän kiinnostunut kaikesta bodaukseen liittyvistä asioista että niihin pitää liittää tiede saman tien ennenkun voi kokeilla yhtään mitään uutta :) ? Tietenkin kalorit on se tärkein juttu mutta kroppaa voi ohjata enemmän rasvaa polttavaan tilaan ja näin tehdään ketolla kuin myös tavallisella ruokavaliolla jossa käytetään paljon öljyjä (millä tietenkin paljon muitakin terveysvaikutteita + vaikutus testosteroniin) ja hitaita hiilareita ja niitäkin kohtuullisesti. Ja keton hyötyjä on juuri se ettei ole nälkä, niinkuin high-carb-dieeteillä usein on. Ja ketolla on myös useilla "selvä mieli", eikä verensokerit heittele mikä dieetillä voi aiheuttaa ongelmia kun kalorit on niin matalalla. Ketolla pärjää vallan hyvin isokin äijä vaikka 2400:llä kcal:lla, vs jos hiilareita söisi 50E%, on 2400 kcal monelle niin vähän että nälkä kurnii koko ajan.

"Gillyannelle haluaisin sanoa, että suurin osa ihmisistä on tyytyväisiä nykytilanteeseen, koska eivät tiedä paremmasta."

Näin sanoo Miisu jolla ei ole omaa kokemusta systemaattisesti kokeillusta pidemmästä syömättömyydestä ennen treeniä, eikä ketodieetistäkään, ja silti Miisu tuomitsee molemmat :rolleyes:....

Sakkeus, jos otetaan sama henkilö kahdella vaihtoehdolla:

a) 2200kcal proteiineista ja hiilareista

ja

b) 2200kcal proteiineista ja rasvoista

ja molemmat syövät proteiineja yhtä paljon, niin kummalla vähenee rasva enemmän ja vastaavasti samalla säilyy lihas paremmin.

Sakkeus, jos otetaan sama henkilö kahdella vaihtoehdolla:

a) 2200kcal proteiineista ja hiilareista

ja

b) 2200kcal proteiineista ja rasvoista

ja molemmat syövät proteiineja yhtä paljon, niin kummalla vähenee rasva enemmän ja vastaavasti samalla säilyy lihas paremmin.

En usko että olennaista eroa tulee, tietenkin henkilö beeltä lähtee nestettä paljon kun glykogeeni sitoo vettä. Mutta se mikä on melko varmaa on että henkilölle a dieetti on rankempi kuin henkilölle b (olettamus), ja henkilön a dieetti on myös paljon epäterveellisempi kun jätetään kaikki rasvat pois. Testotkin laskevat aivan varmasti, ei siis mitään järkeä.

Jos dieetti on tarpeeksi pitkä (esim min.2.5kk), uskon että rasvaa polttaa enemmän ja lihakset säilyttää paremmin henkilö b, mutta ero ei ole välttämättä iso.

Originally posted by Sakkeus
Näin sanoo Miisu jolla ei ole omaa kokemusta systemaattisesti kokeillusta pidemmästä syömättömyydestä ennen treeniä, eikä ketodieetistäkään, ja silti Miisu tuomitsee molemmat :rolleyes:....
No johan nyt on prkl ! En mä mitään oo TUOMINNUT :curs: . Oman käsitykseni mukaan toin esille muita vaihtoehtoja, ja koska olen niin perkeleen tyhmä, että en VIELÄ tiedä kaikkia maailman asioita, niin joudun niistä tässä ottamaan selvää. Ja sekös nyt sitten on kauheeta...:rolleyes: . Kun kerran yrittää asioita selvittää niin eikö sitä voi tehdä samantien kunnolla ettei tarvitse vuoskaudet treenata ja syödä päin persettä (ja itkeä kun mitään ei tapahdu, vaikka olen tehnyt juuri niinkuin sanottiin), koska joku tietäväinen "näin-on-aina-tehty-näin-tehdään-edelleen-eikä-muuta-vaihtoehtoa-ole" -hemmo niin sanoo?! Useimmat tähän varmasti tyytyvät, mutta valitettavasti EN ole yksi heistä. Jos tiedätte miten homma toimii, niin miksi ihmeessä sitä on niin vaikea selittää KUINKA se loppujen lopuksi sitten toimiikaan??!

Mulle "mainostettiin", että täältä löytyy TIETOA. Paskat täältä mitään tietoa löytyy, pelkkiä olettamuksia, joihin ei tahdo järkiselityksiä löytää kaivamallakaan!

Anteeksi tämä "purkautuminen", mutta jos jotakuta vituttaa mun suhtautuminen asioihin niin eipä kyllä paljon ole monen teidänkään asenteessa kehumista. Eivät kai nämä jutut mitään valtiosalaisuuksia ole?! Ugh! :itku:

koska joku tietäväinen "näin-on-aina-tehty-näin-tehdään-edelleen-eikä-muuta-vaihtoehtoa-ole" -hemmo niin sanoo?!

miksen minä ole tällaista vastaavaa koskaan pakkotoistossa havainnu? täällähän yleensä painotetaan että on kaikenlaisia vaihtoehtoja, kokemuksen perusteella sitten valkataan mieluisimmat

No johan nyt on prkl ! En mä mitään oo TUOMINNUT :curs: . Oman käsitykseni mukaan toin esille muita vaihtoehtoja, ja koska olen niin perkeleen tyhmä, että en VIELÄ tiedä kaikkia maailman asioita, niin joudun niistä tässä ottamaan selvää. Ja sekös nyt sitten on kauheeta...:rolleyes: . Kun kerran yrittää asioita selvittää niin eikö sitä voi tehdä samantien kunnolla ettei tarvitse vuoskaudet treenata ja syödä päin persettä (ja itkeä kun mitään ei tapahdu, vaikka olen tehnyt juuri niinkuin sanottiin), koska joku tietäväinen "näin-on-aina-tehty-näin-tehdään-edelleen-eikä-muuta-vaihtoehtoa-ole" -hemmo niin sanoo?! Useimmat tähän varmasti tyytyvät, mutta valitettavasti EN ole yksi heistä. Jos tiedätte miten homma toimii, niin miksi ihmeessä sitä on niin vaikea selittää KUINKA se loppujen lopuksi sitten toimiikaan??!

Mulle "mainostettiin", että täältä löytyy TIETOA. Paskat täältä mitään tietoa löytyy, pelkkiä olettamuksia, joihin ei tahdo järkiselityksiä löytää kaivamallakaan!

Anteeksi tämä "purkautuminen", mutta jos jotakuta vituttaa mun suhtautuminen asioihin niin eipä kyllä paljon ole monen teidänkään asenteessa kehumista. Eivät kai nämä jutut mitään valtiosalaisuuksia ole?! Ugh! :itku:

No, jos et ole tuominnut niin olet ainakin osoittanut paljon vastaväitteitä, mikä on minusta erikoista kun itselläsi ei ole kokemuksia kyseisistä jutuista. Mutta peace vaan kaikille eikä oteta raivoja vai mitä :). Anteeksi suorasta kommentistani. Palstalla kyllä on paljon tietäviä heppuja, mutta kaikkeen ei kaikki jaksa postata eikä aina ole aikaa. Ja jos vertaat pakkotoisto.comin tasoa ulkomaisiin bodauspalstoihin niin ainakin ne palstat joilla itse olen vieraillut, ovat tietotasoltaan selkeästi alempana pakkotoistoa.

Bodauspalstojen ihmiset kun kuitenkin ovat suurin osa joko rautaa pumppaavia tai aerobiccaajia tms eivätkä maan ravitsemustieteen ja liikuntalääketieteen parhaimmistoa. Harva niistä tietäjistä treenaa kovaa + kirjottelee keskustelupalstoilla. Ja kuten Phat sanoi, siellä huipulla nämä asiat eivät ole paljonkaan selkeempiä kuin täällä pakkotoistossa. Ketodieetistäkin (eniten Dr. Atkinsin löylystä) on Jenkeissä ollut mieletön löylytys viime vuosina. Mikään uusi juttuhan se ei ole, noin sata vuotta, kenties pidempäänkin sitä on käytetty joidenkin sairauksien ruokavaliona.

Myöskin ketoositilan mittaamisessa pitää nähdä oma vaivansa (tiedän, ettei ole pakollista ja että voi vain luottaa tunteeseen ym. merkkeihin ketoosista

On olemassa ketoosi tikkuja, jotka osoittavat virtsasta, onko ketoosissa. Mielestäni melko helppo tapa.

No johan nyt on prkl ! En mä mitään oo TUOMINNUT

En tiedä miten olit itse tarkoittanut itseäsi ilmaista, mutta minä sain noista sinun kirjoituksistasi aika hyökkäävän kuvan. Varsinkin kohdat missä ihmettelit ihmisten motiiveja kokeilla ketodiettiä. Lue vaikka ajatuksen kanssa omat postisi läpi.

Itselleni ainakin tuo ketogeeninen dieetti tuntuu sopivan paremmin kuin medium carb-dieetti. Kaippa tuo riippuu myös henkilöstä. Itse lihon erittäin helposti hiilihydraateista ja siksi pyrin pitämään insuliinitasot alhaalla koko ajan.
Muuten olen samaa mieltä tuosta, että jo tuo nälän tunteen häviäminen ketoosissa on ihan tarpeeksi hyvä syy dieetata ketogeenisella dieetillä. Mutta kyllähän se kalorivaje on se ratkaiseva juttu.

No miten määrittelet järkiselityksen ja minkälainen todistus pitää olla, että se sinulle kelpaa. Kelpaako ainoastaan tieteellinen tutkimus. Minulle jäi tuosta hiilihydraattikeskustelusta sellainen kuva, että esim. fysiologiset faktat eivät kelpaa sinulle. Mistä johtuu asennoidutko niin ettet halua uskoa niitä vai etkö ymmärrä niiden merkitystä ja sitä kautta tajua niiden todistusarvoa. Search toiminnolla löytyy tietoa ketodietistä, niissä on käyty sitä läpi melko yksityiskohtaisesti. Tosin eihän ne siellä esitetyt tiedot sinulle arvatenkaan kelpaa.

Tutkimuksiin nojaaminen on viisasta siinä vaiheessa, kun vertaillaan eri keinoja ja mietitään mitä kokeillaan. Mutta jotta saataisiin varmasti selville toimiiko jokin systeemi on sitä vain kokeiltava.

Tämän tiedän: kokeilin ketodieettiä koska tutkimustulokset antoivat siitä lupaavan kuvan. Kokeilu osoitti ketogeenisen toimivan myös käytännössä erittäin hyvin.

Originally posted by Anssi
Lueskelin eilen sellaista opusta kuin Serious Strenght Training (2. painos). Siinä oli esitetty Dr. Di Pasqualen näkemys kiertävästä ketogeenisestä dieetistä voimailijoille. Ihan mielenkiintoista luettavaa.

Onko tämä juuri se Tudor Bompan kirja. Onko hyvä hankinta, enempi olen kiinnostunut siitä harjoittelu asiasta. Oletko lukenut muita Bompan kirjoja esim. sitä periodization kirjaa. Olen ajatellut ostaa jonkun hyvän voimaharjoittelu kirjan. Mikä olisi Anssin suositus, toki muutkin saa ehdottaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom