Keskustelua Volvon maineesta ja merkin haukkumisesta

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Pointti olikin se, että miksi taksiin vaihdetaan laatikkoöljyt 80tkm, mutta Pertti Kaupparatsun autolla vedellään 300tkm ilman mitään laatikon öljyjen vaihtoja.

En olisi yllättynyt, jos jollain eri valmistajalla - mutta samalla Aisinin AWTF-80 SC laaikolla - olisikin huolto-ohjelmassa öljyn vaihdot.

350€ muuten maksoi se öljyjen vaihto virallisella pajalla.
Tuo ei tainnut muutama vuosi sitten kuulua taksien huolto-ohjelmaan, mutta nykyään on juurikin mahdollisen lyhyemmän ja raskaamman ajon takia tullut tuonne taksien huolto-ohjelmaan tuo öljynvaihto!
Ihmettelen kanssa, miksei ole laitettu edelleenkään yksityiskäytössä tuota tuonne huollon piiriin.
Saisihan Volvo käärittyä hyvät rahat, kun laittasivat vaikka 120tkm välein öljyt vaihdettavaksi;)
Pitää kanssa tilata aika tuohon laatikon öljynvaihtoon.
Huuhtelemalla kai se tehdään oikea-oppisestin ja meneekös siinä sitten 10litraa tuota kallista öljyä?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jotkut huoltomiehet jopa kehottavat olemaan vaihtamatta, ettei "vanhan mönjät lähde liikenteeseen laatikon sisällä". Voi herran jee.

Tuo ei oo edes legendaa, vaan automaatti saattaa hajota tuohon öljynvaihtoonkin, juuri tuosta syystä kun uudet öljyt pesee paskat liikkeelle lootasta ja se tukkii öljykanavia jne. joten seurauksena voi olla täystuho. Ja tiedän tapauksia missä on näin käynyt. Tuo riski on olemassa varsinkin sellaisilla laatikoilla joilla ajettu +300tkm ilman öljynvaihtoja.

Silti itsekin olen tuon riskin aina ottanut ja vaihtanut ne öljyt, siinä joko loota alkaa pelaa paremmin ja saa lisää ikää sille tai se tuhoutuu. Itellä ollu tuuri mukana ja ei oo tuon takia hajonnu ykskään automaatti.

Tuommonen LT ois kyllä komia auto :D
 
Tuo ei oo edes legendaa, vaan automaatti saattaa hajota tuohon öljynvaihtoonkin, juuri tuosta syystä kun uudet öljyt pesee paskat liikkeelle lootasta ja se tukkii öljykanavia jne. joten seurauksena voi olla täystuho. Ja tiedän tapauksia missä on näin käynyt. Tuo riski on olemassa varsinkin sellaisilla laatikoilla joilla ajettu +300tkm ilman öljynvaihtoja.

Tässä jo puhuttiinkin avainasiasta:

Huuhtelemalla kai se tehdään oikea-oppisestin ja meneekös siinä sitten 10litraa tuota kallista öljyä?

Huuhteluksi kutsuttu tyyli pitäisi estää ongelmat laatikkoöljyjen vaihdossa. Kaikki kolme automaattiautoa, jotka olen ostanut, on ollu käytettyjä. Ja kaikissa on edellinen omistaja laiminlyönyt laatikkoöljyjen vaihtoa. Olen ensimmäisinä juttuina tehnyt laatikkoöljyjen vaihdon ja ilmastointihuollon juuri ostamilleni autoille. Sama juttu joka kerta. Moni premium-autoa ajava luottaa loppujen lopuksi sokeasti siihen huoltokirjaan ja merkkihuollon henkilökuntaan. Jos automaattiöljyjen vaihdosta ei ole puhetta, niin sitä ei tarvi tehdä eikä itseasiassa koko asiasta tarvi edes tietää mitään.
 
Huuhtelemalla kai se tehdään oikea-oppisestin ja meneekös siinä sitten 10litraa tuota kallista öljyä?

Juu jotain tuon verran sitä öljyä menee. VRCF forumilla on justiinsa ollut juttua tuosta öljytyypistä jne. Itse kun tekee, niin hinta lienee siellä jossain 100-150€ pinnassa. Se öljy kun ei ole ihan halvinta - jos ei kyllä kalleintakaan. Itselläni meni pupu pöksyyn DIY huollon suhteen siinä vaiheessa, kun öljyn määrä olisi pitänyt mitata. Uudessa V70:ssä ei ole mitään öljytikkuja automaatissa ja määrä pitäisi mitata just tietyssä lämpötilassa. Volvolla ne käyttää kai omaa diagnostiikkasoftaa tuohon tarkoitukseen. Tosin en tiedä onko se öljyn määrä nyt ihan desin päälle. Tuntuvat ne huollossakin kaatelevan ihan moottoriöljyäkin välillä liikaa ja joskus liian vähän.

Tällainen pitäisi joka miehen hankkia autotalliinsa:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Oon pari kertaa lähtenyt autokaupasta lätkimään, kun myyjä on luottamusta herättävästi tokaissut: "jos täällä huolto-ohjelmassa ei lue automaattiöljyistä mitään, niin ei se mikään tärkeä juttu ole... ei niitä vaihtaa tarvi". Kyseiset kommentit on tullu tuollaisista n. 120-140 tkm ajetuista autoista, joissa ei oo laatikkoöljyihin koskettu. Itse vaihdatan ne autosta riippuen 60-80 tkm vaihtovälillä. Olen yllä mainittu "Pertti Kaupparatsu", eli en ihan taksi, mutta melkein:rock:
 
Toihan nyt on jo aivan liiottelua. 100 tkm on riittävä vaihtoväli. Ainakin mun Corollassa ja Omegassa molemmissa oli vaihtoväli 105 tkm AutoDatan mukaan.
 
Zone-sarja -42%
btw. 80tkm on uusilla Volvoilla se vaihtoväli. Tai siis uusilla tarkoitan kaikkia Aisinin askeilla varustettuja, eli alkaen kai ainakin 2000-luvun alusta. Huolto-ohjelmassa takseille ja IMHO suositus kaikille. Itse en ostaisi huoltamatonta automaattia ihan samalla tavalla, kuin en oistaisi huoltamatonta moottoria.

Samoin pitäisin vaihtovälin vaikkapa 3-4 vuodessa. Ikääntyy, hapettuu ja vettyyhän se automaattiöljykin ajan saatossa.
 
Vaihtoväli riippuu automaattilaatikosta ja auton käyttötavasta. Se järkevä vaihtoväli voi olla mitä vaan 10-200tkm väliltä, normikäytössä pitäisi kyllä riittää 100tkm välein paitsi jenkkiautoissa joissa ne kannattaa vaihtaa vaikka joka vuosi. Joo tuolla huuhtelulla saa suurimmat paskat pois mutta en ole ihan vakuuttunut siitä että esim. 10-20 vuoden saatossa kertyneet pinttymät kaikki huuhtoutuu pois tuolla huuhtelulla lootasta. Toki tuolla varmistuu siitä että kaikki öljyt vaihtuu uusiin mutta 100% lianpoistoon en usko, eli ei poista rikkoontumisen vaaraa edelleenkään. Mutta niin tai näin, peli on jokatapauksessa menetetty yli 300tkm kohdalla jos niitä öljyjä ei oo vaihettu, parempi ottaa riski ja vaihtaa öljyt kuin "kiduttaa" loota hitaasti loppuun paskasilla öljyillä :)
 
Mitä on ne varusteet, mistä porukka on sitten valmis maksamaan ~10t€ lisää?
Sehän on täysin kiinni siitä mitä arvostaa, mutta onhan noita: Avaimeton järjestelmä, aktiivinen vakionopeudensäädin, metalliväri, aktiiviset Xenonit, vetokoukku, talvirenkaat ja vanteet, parempi äänentoisto, nahkaverhoilu, sport-istuimet/alusta, koristelistat, tavaratilan kumimatto, integroitu navigaattori, peruutus- ja etututkat, peruutuskamera, mukintelineet, suksiluukku, kattotelineet, moottorinlämmitin (polttoaine ja/tai sähkö), tupakansytytin peräkonttiin ja vaikka mitä muuta. Ei ollut mitenkään Volvo-spesifisesti, osa noista on Volvoissa vakiona, osa tulee varustepaketeissa, osan pitää ruksia erikseen. Itse laskisin myös isomman moottorin, automaattivaihteiston ja nelivedon varusteiksi, vaikkakin useimmiten nuo ovat eritelty omina malleinaan.

Uutta autoa hankkiessa varusteista kertyy nopeasti hintaa eikä jollain 10k€:lla todellakaan saada mitään järjetöntä määrää varusteita. Talvirenkaat aluvanteineen, moottorilämmitin, vetokoukku, metalliväri, nahkaverhoilu ja jokin perus varustepaketti, 10k€ on melkolailla poltettu. Saattaa tulla monelle käytetyn auton ostajalle yllätyksenä kun varusteet on käytetyissä olleet hinnassa mukana.

Jos autot hankittaisiin järkiperusteisesti, niin kaikki ajaisivat jollain hinnat alkaen Micralla. Ilman varusteitakin kun pärjää ja tilaa ja tehoa tuollaisessa on riittävästi.
 
Uutta autoa hankkiessa varusteista kertyy nopeasti hintaa eikä jollain 10k€:lla todellakaan saada mitään järjetöntä määrää varusteita. Talvirenkaat aluvanteineen, moottorilämmitin, vetokoukku, metalliväri, nahkaverhoilu ja jokin perus varustepaketti, 10k€ on melkolailla poltettu. Saattaa tulla monelle käytetyn auton ostajalle yllätyksenä kun varusteet on käytetyissä olleet hinnassa mukana.

Melko arvokkaat lisävarusteet on merkilläsi :D Ainoa mistä hinta nousee, on nahkajakkarat. Monilla merkeillä niitä varten pitää ruksia kallein malli suurimmalla koneellla. Mutta Volvolta tsekkasin, että 45900€ maksaisi D3 Summun automaatilla. Siinä on nahkaa kummallakin puolella kuskin housuja. Aktiivixenonit ym.

Mutta tuo varusteiden ylläri saattaa ennemminkin tulla käytetyn auton myyjälle. Auton hinta katsotaan monesti karvalakkimallista ja se on mitä vaihdokista tarjotaan. Liikkeessä hyvityshinnan saa hyvin arvioimalla ottamalla nettiautosta halvin saman vuosimallin ja mallin auto ja vähentämällä siitä 2000€. Varusteet toki voivat vaikuttaa siihen, meneekö auto ylipäätään kaupaksi, mutta ylimääräistä rahaa niistä ei juurikaan takaisin saa. Kun ilmastoinnistaa kuitenkin nuhan ja automaatti hajoaa justiinsa. Serkkukin kertoi nahkapenkkien olevan kylmät talvisin.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mutta tuo varusteiden ylläri saattaa ennemminkin tulla käytetyn auton myyjälle. Auton hinta katsotaan monesti karvalakkimallista ja se on mitä vaihdokista tarjotaan. Liikkeessä hyvityshinnan saa hyvin arvioimalla ottamalla nettiautosta halvin saman vuosimallin ja mallin auto ja vähentämällä siitä 2000€.

Eli mun Mitsusta on sulanu vuodessa yli 10000 euroa? Aika hyvin 30ke autosta. Vai koskiko toi vain Volvoa? :D

Nojoo, tottahan se on. Itse kun möin bemarin niin piti laittaa nettiauton halvin hinta -1000e niin meni kaupaks. Muuten möisin vieläkin tuota.
 
Sehän on täysin kiinni siitä mitä arvostaa, mutta onhan noita: Avaimeton järjestelmä, aktiivinen vakionopeudensäädin, metalliväri, aktiiviset Xenonit, vetokoukku, talvirenkaat ja vanteet, parempi äänentoisto, nahkaverhoilu, sport-istuimet/alusta, koristelistat, tavaratilan kumimatto, integroitu navigaattori, peruutus- ja etututkat, peruutuskamera, mukintelineet, suksiluukku, kattotelineet, moottorinlämmitin (polttoaine ja/tai sähkö), tupakansytytin peräkonttiin ja vaikka mitä muuta. Ei ollut mitenkään Volvo-spesifisesti, osa noista on Volvoissa vakiona, osa tulee varustepaketeissa, osan pitää ruksia erikseen. Itse laskisin myös isomman moottorin, automaattivaihteiston ja nelivedon varusteiksi, vaikkakin useimmiten nuo ovat eritelty omina malleinaan.

Uutta autoa hankkiessa varusteista kertyy nopeasti hintaa eikä jollain 10k€:lla todellakaan saada mitään järjetöntä määrää varusteita. Talvirenkaat aluvanteineen, moottorilämmitin, vetokoukku, metalliväri, nahkaverhoilu ja jokin perus varustepaketti, 10k€ on melkolailla poltettu. Saattaa tulla monelle käytetyn auton ostajalle yllätyksenä kun varusteet on käytetyissä olleet hinnassa mukana.

Jos autot hankittaisiin järkiperusteisesti, niin kaikki ajaisivat jollain hinnat alkaen Micralla. Ilman varusteitakin kun pärjää ja tilaa ja tehoa tuollaisessa on riittävästi.

Tuosta omasta Xc60 löysin Lisävaruste-erittelyn, mistä auton alkuperäinen omistaja on maksanut uutena yht 8520€
-Automaattisestin himmenevä taustapeili 150€
-Metallinväri 1200€
-Nopeuden mukaan säät. ohjaustehostin 350€
-Ostoskassin pidin 100€
-Polttoainetoim. lämmittimen ajastin 220€
-Sähköisestin kääntyvät peilit/maavalo 375€
-Rti navigointi 2500€
-Mukiteline 125€ Bluetooth järjestelmä 450€
-Lämmitettävät tuulilasin suuttimet 50€
-Pysäköintikamera(vaatii rti:n) 800€
-Nokia wr suv 235/65/17 aluvannepaketti 2200€
Sanotaan, että montaa varustetta en luultavastin ostaisi, jos ostaisin tuollaisen uutena:D
 
Tuosta omasta Xc60 löysin Lisävaruste-erittelyn, mistä auton alkuperäinen omistaja on maksanut uutena yht 8520€
-Automaattisestin himmenevä taustapeili 150€
-Metallinväri 1200€
-Nopeuden mukaan säät. ohjaustehostin 350€
-Ostoskassin pidin 100€
-Polttoainetoim. lämmittimen ajastin 220€
-Sähköisestin kääntyvät peilit/maavalo 375€
-Rti navigointi 2500€
-Mukiteline 125€ Bluetooth järjestelmä 450€
-Lämmitettävät tuulilasin suuttimet 50€
-Pysäköintikamera(vaatii rti:n) 800€
-Nokia wr suv 235/65/17 aluvannepaketti 2200€
Sanotaan, että montaa varustetta en luultavastin ostaisi, jos ostaisin tuollaisen uutena:D

Joo, kyllä minä saattaisin viedä rahat vaikka Mareks.fi:hin mieluummin kuin lisävarustelistaukseen.
 
Täältä ilmoittautuu kanssa Volvon omistaja. Nykyinen ruoska mallia S60 2.4 AT. Eniten Volvoissa miellyttää turvallisuus, autossa on kuitenkin massaa ja pilaria ettei ihan pienistä säikähdä jos tulee osumaa. Ja tällä hetkellähän volvo on ainut merkki, joka testaa hirvikolarien varalta...Auton ominaisuudet tulevat parhaiten esiin matka-ajossa, miellyttävän vakaa tuntuma eikä jää ihan jalkoihin. Automaattilaatikko saisi olla vähän napakampi ja tästä mallista puuttuu sport- nappi. Muuten olen ollut tyytyväinen, ainahan toki rahalla saa, mutta hintaluokassaan ihan kelpo peli.
 
Katsastustilastot on muutenki perseestä. toisen merkkisillä/mallisilla autoilla kun ruukataan ajaa 30-50tkm vuodessa kun taas toisilla 5-10tkm. Jokainen voi päätellä kummassa ne osat kuluvat osat kuluu.

S60 on aika heppoisen oloinen verrattuna s80.
 
Melko arvokkaat lisävarusteet on merkilläsi :D Ainoa mistä hinta nousee, on nahkajakkarat. Monilla merkeillä niitä varten pitää ruksia kallein malli suurimmalla koneellla. Mutta Volvolta tsekkasin, että 45900€ maksaisi D3 Summun automaatilla. Siinä on nahkaa kummallakin puolella kuskin housuja. Aktiivixenonit ym.

Elämä on. :) Eihän nuo Volvon varusteet mitään halvimpia ole, mutta ei missään nimessä kalliimpia kuin esim. Audi/BMW/MB lisävarusteet. Summum-varustelusta on nyt kampanja ja sen saa kyllä varsin kohtuu hintaan, mutta ei tuokaan mitenkään kaikenkattava ole varustelultaan.

Ihan mielenkiinnosta kaivoin oman kauppakirjan kaapista, siinä erikseen valitut lisävarusteet (Sähköpistoke tavaratilassa 12V, Metalliväri, Mukiteline keskikonsolissa, Polttoainetoimisen lämmittimen ajastin, Etumatkustajan turvatyynyn poiskytkentä, Varustepaketti tekniikka 1 (aktiivi-Xenon, bluetooth, jne.), Sähkölämmitin, Vetokoukku irrotettava, Sisäpistokesarja 5-syl, Kumimattosarja&tavaratilanmatto, Talvirengaspaketti) oli yhteensä ~5500€. Lisäksi Summum-varustelutaso, joka oli ~4000€ kalliimpi kuin perustaso (Kinetic).

Mutta tuo varusteiden ylläri saattaa ennemminkin tulla käytetyn auton myyjälle. Auton hinta katsotaan monesti karvalakkimallista ja se on mitä vaihdokista tarjotaan.

Totta tuokin. Hyvä nyrkkisääntö on, että uuden auton hinta puolittuu 3-4 vuodessa. Silloin ei tule pahasti pettymään.
 
Pari väsynyttä muovikoukkua, sata euroa kiitos. :lol2: Nää lisävarusteiden hinnat on kyllä hulvattomia.
Tästähän saamme osittain kiittä autoverotusta. Parhautta on, että se ostoskassinpitimen hinta riippuu siitä millä moottorilla autonsa ottaa, esim. V70 hinnastossa:

Ostoskassinpidin/ Bärkassehållare 80€, autoverollinen hinta 99€ - 133€.
 
Katsastustilastot on muutenki perseestä. toisen merkkisillä/mallisilla autoilla kun ruukataan ajaa 30-50tkm vuodessa kun taas toisilla 5-10tkm. Jokainen voi päätellä kummassa ne osat kuluvat osat kuluu.

S60 on aika heppoisen oloinen verrattuna s80.
Joo, ja s80 on aika hepponen verrattuna xc70:een:) Pointtina lähinnä oli, et kun autossa on kuitenkin massaa riittävästi, tuo se tiettyä vakautta ja turvallisuuden tunnetta. Millään pölynimurilla en suostu ajamaan, sen verran tulee kuitenkin matka-ajoa et arvostaa autossa sitä turvallisuuttakin.

Oman S60 vuosimallin ja vastaavan S80 mallin omamassojen ero on 73 kg...ratkaiseva ero "heppoisuuteen".
 
Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom