Keskittymisvaikeudet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vargas
  • Aloitettu Aloitettu
Hippa ja Osku. Hankkikaa jotkin kivat harrastukset niin ei tarvitse lässyttää päivät pitkät tuollaista pashaa täällä. Ketään ei kiinnosta tuollainen juupasjooeipässäsanoitnäin-liirum laarum.

Onneksi niitä ei ole pakko lukea :)

Sitäpaitsi mun viestien sisältö on muutakin kuin yksi sana kahdesta vaihtoehdosta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aika väsynyttä läppää oskulta. Ja samoilla linjoilla olen Hipan kanssa.
 
Siinäkään tapauksessa sun väitteesi ei toimi. Väität, että opintomenestykseen tarvitaan luonnonlahjakkuutta eikä menestys ilman sitä ole mahdollista. Silti olet sitä mieltä, että tyhmät (tarkoittanet lahjatonta) voivat päästä yliopistoon ja valmistua sieltä.

Ei oikein toimi.

EDIT: korjattu kieltä.


Mä väitän edelleen että geeneillä on suuri vaikutus siihen miten me ajatellaan,mitä me ollaan,mitä meistä tulee,miltä me näytetään,ja myös siihen miten me menestytään lukuaineisiin perustuvissa opinnoissa.Totta kai ulkoiset tekijät esim traumaattinen pahoinpitely,opiskelumahdollisuuksien puute,kuula kallossa,tai raiskaus yms voi tuhota geneettisesti lahjakkaan ihmisen mahdollisuudet menestyä.Sen että jostain yliopistoista valmistuu välillä todella tyhmältä vaikuttavaa porukkaa mä selittäisin sillä että niillä on lahjoja kutakuinkin vain ja ainostaan siihen pänttäämiseen.Toki hyvät ulkoiset olosuhteet auttaa menestymään mutta tyhmästä ne ei mitään neroa tee ikinään.Nähkääs arvoisat lukijat älykkyyttäkin on aika montaa eri laatua.

Ja nuo mun yhden sanan postit oli tasan yhtä informatiivisia kun ne hipan monen sanan vastaavat eli niiden irformatiivinen arvo lähenteli 0.
:thumbs:
 
Hippa ja Osku. Hankkikaa jotkin kivat harrastukset niin ei tarvitse lässyttää päivät pitkät tuollaista pashaa täällä. Ketään ei kiinnosta tuollainen juupasjooeipässäsanoitnäin-liirum laarum.

Näköjään kuitenkin kiinnosti sua sen verran että osallistuit keskusteluun.
 
Niin.

Meikäläisen omassa aika-tilajatkumossa on siellä tavalla tai toisella pärjääviä kahta sorttia.

1.Lahjakkaat.

2.Ahkerat.

3. Näiden eripainoitteiset blandikset.

Ja kyllä, yliopistotasoisesta koulusta voi valmistua kyllä niin monenlaista hyypiötä, mämmikouraa ja kusipäätä, etten nyt ala pahoittamaan mieltäni niitä tässä erittelemällä.

Yliopistotasoisiin opintoihin kuitenkin useimmiten päästään jonkinmoisella pääsykokeella. Tämä mittaa IMO eniten hakijan soveltuvuutta kyseiseen opinahjoon. Älykkyydestä se taas ei kerro tuon taivaallista. Apinakin voi lukea kirjan. Aivan eri asia taas on, kuinka sisään päästyään hakija pärjää opinnoissaan. Ja taas aivan eri asia, kuinka työelämässä.
 
Mä väitän edelleen että geeneillä on suuri vaikutus siihen miten me ajatellaan,mitä me ollaan,mitä meistä tulee,miltä me näytetään,ja myös siihen miten me menestytään lukuaineisiin perustuvissa opinnoissa.Totta kai ulkoiset tekijät esim traumaattinen pahoinpitely,opiskelumahdollisuuksien puute,kuula kallossa,tai raiskaus yms voi tuhota geneettisesti lahjakkaan ihmisen mahdollisuudet menestyä.Sen että jostain yliopistoista valmistuu välillä todella tyhmältä vaikuttavaa porukkaa mä selittäisin sillä että niillä on lahjoja kutakuinkin vain ja ainostaan siihen pänttäämiseen.Toki hyvät ulkoiset olosuhteet auttaa menestymään mutta tyhmästä ne ei mitään neroa tee ikinään.Nähkääs arvoisat lukijat älykkyyttäkin on aika montaa eri laatua.

Pelkkä asioiden muistaminen ei vaadi järisyttävää "älykkyyttä" mutta kai se jotain on, että muistaa esim. kirjasta paljon asioita vaikka ei osaisi muodostaa mitään omaa ajatusta tai saisi mitään nerokasta ideaa/teoriaa aikaan...

Nerous kaiketi on yhdistely/päättelykykyä ja monipuolista ajattelua kaikin puolin.

Skitsofreenikot voivat olla pirun älykkäitä, vaikka tietyllä tavalla sotii "tervettä järkeä" vastaan, että mielisairas voisikin olla älyllinen olento...

Se, joka tietää asioita mutta ei osaa rakentaa tiedoistaan mitään järkevää on lähinnä "oppinut" mutta ei kovinkaan älykäs.
 
Siistiä, geenejä, voisinkin ruveta syyttämään kaikkia puutteitani joitain geenejä ja olla tyytyväinen itseeni mutta kun olen geenien uhri. Postaan paskaa tänne koska minulla on varmaan sellainen paskanpostaamis-geeni, eli älkää olko vihaisia minulle vaan geeneilleni. Viinkonloppuna en lue tenttiin vaan juon kaljaa koska minulla on sellainen geneettinen taipumus siihen, kaljanjuomis-geeni jolle en voi mitään, en ole laiska tai mitään, mutta kun geenit käskee.
 
Ja mikä se oskun ikä olikaan? Lähe kalppimaan tästä keskustelusta, et saa edes säälipisteitä. :)

PS: Odotan ihan tosissani, että paljastaisit ikäsi.
 
Miksi?

Osq esittää hyviä ajatuksia mutta asian tiedostaminen ei kaikilla onnistu yhtä nopeasti tai niinku sillai koskaan.

Edit:

Eikö ole melko luonnollista, että esim. pikajuoksua harrastavat vanhemmat antavat selkeästi suuremman todennäköisyyden sille, että lapsukaiset voivat myös olla todella nopeita vipeltämään?

Tai sillä, että jos vanhemmat ovat taitavia matemaatikkoja niin todellista on, että lapsikin voi olla todennäköisesti matemaattisesti todella loistelias?

Pärjääminen ylipäätänsä elämässä vaatii jatkuvaa kehittymistä ja paneutumista, jos jostain syystä yksilö ei pysty olemaan tarkkaavainen/pitkäjänteinen/omistautua opiskelemalle asialleen/työlleen niin teoreettisesti on mahdollista, että jossakin on vika.

Älykäs saattaa silti olla yksilönä, vaikka ei osaisi suorittaa tai keskittyä yhteen tiettyyn asiaan pitkäkestoisesti.

Mutta toki, oirea sekin on tietyllä tavalla jostain, ettei motivoidu tai pysty asettamaan tavoitteita.

Jos työ/opiskelu on monotonista suorittamista suorittamisen perään ja virikkeitä ei synny muualtakaan elämästä niin tylsistyminen on mahdollista syy: monotonisuus ja tavoitteiden katoaminen pitkässä juoksussa.

Lahjakkuus vaatii kovaa työtä kehittyäkseen korkeammalle kuin keskimääräinen taso on mutta yleensä lahjakkaat tiedostavat sen, että kykyjä on ja itsetunto on sen mukainen ja töitä ollaan valmiita tekemään.

Kovalla panostamisella voi toki oppia asioita ja hyvä muisti on tässä suhteessa tärkeä ominaisuus, että pystyy suorittamaan onnistuneesti opintoja.

Voisi kuvitella, että onnistuneesti suoritettu koulutus olisi tae, että yksilö olisi hyvä työntekijä, kun on pystynyt sitoutumaan opintomäärään ja sisäistänyt paljon tietoa menestykkäästi.

Mutta sosiaalisia taitoja kirjoista suoritettava teorian opiskelu ei mittaa eikä sitä, miten asia siirtyy oikeasti käytännön toimintaan.

Onhan se surullistakin, jos joku on opiskellut koko ajan turpa kiinni kirjoissa mutta sitten ei käytännössä osaa tehdä niitä asioita, joita oletetaan osaavaan ja sitten tietyllä tavalla on työnantajan palveluksessa nimellisesti kova "tekijä" mutta vain paperilla ja suojatyöpaikan joutuu sitten joku myöntämään, ehkä joku sukulainen tai perhetuttava voisi auttaa ?
 
Ja mikä se oskun ikä olikaan? Lähe kalppimaan tästä keskustelusta, et saa edes säälipisteitä. :)

PS: Odotan ihan tosissani, että paljastaisit ikäsi.


Jos mä oon kerran niin totaalisen väärässä niin kumoa seuraava väite:
Älykkyys on perinnöllistä.
 
Eli olet sitä mieltä, että minä olen joku seminero, kun pärjään yliopistossa ihan hyvin ilman, että näen melkeen mitään vaivaa "menestykseni" eteen?

Yliopistossa käsittääkseni suurin osa aineista on sellaisia, ettei niissä juuri älynlahjoja tarvita, vaan tärkein kriteeri opiskelijalle on että häneltä löytyy aikaa istua koulussa monta tuntia päivässä (eli ettei hänen tarvitse elättää itseään ansiotyöllä).
 
Ongelmia

Lainataan nyt jo olemassa olevaa topiccia. Vaikka hiukan iäkkäänpi onkin. Minulla on jo useamman vuoden ajan ollut selkeitä keskittymis vaikeuksia.. Keskittymis vaikeudet alkoivat, kun kilpailu mielinen treenaaminen päättyi ennenaikojaan kun polvi petti.. Enään ei asiaa huipulle ja kontaktilajit pitäisi unohtaa.
Tämän vahingon jälkeen en ole pystynyt keskittymään rauhassa mihinkään. Kun päivissä oli selkeä treeni rytmitys oli illalla helppo rauhoittua kirjanääreen. Asiat jopa jäivät helposti väsyneenä päähän. Mutta jostain syystä tuosta salitreenistä ei tunnu saavan samaa rauhoittavaa tilaa aikaan. Kenties treenikaverit toivat päiviin keskittymisen vaatimat ihmissuhteet ja täten oli helponpi keskittyä? Tiedä häntä, mutta nykyisellään lukeminen tuntuu tuottavat suunnattomia vaikeuksia. On aivan sama mitä tahansa ylimääräistä löydän pöydältä.. Se vie keskittymiskykyni. Esimerkiksi lyijytäyte kynän näpertely saattaa viedä täyden huomion. Toisaalta mielenkiintoisiin aiheisiin pystyy jopa keskittymään. Mutta esimerkiksi matikka joka sinänsä on ollut vahva aine aina alkoi tuottamaan ongelmia.. Ei kerennyt lukematta omaksumaan tarpeeksi asioita pitkällä matikalla.. Samojen asioiden toistuessa ongelmat moninkertaistuivat ja laiskuuksissa vaihdoin lyhyen puolelle. Mikä ei sinänsä tuottanut minkäänlaista ongelmaa lukemattakaan.
Nyt olen viimepäivät pähkäillyt täydennys paikan toivossa matikkaa tuommoisesta "Pääsyopas insinöörikoulutukseen" oppaasta ja törmään samoihin ongelmiin edelleen. Olen koettanut käydä pyöräilemässä, jotta onnistuisin rauhoittamaan mieleni ja kokeillut lukea ulkona.. Ulkona lukeminen on toiminut sillä tuloksella että pari tuntia olen yhteensä kolmenpäivän sisällä onnistunut lukemaan.. Hirveitä vaikeuksia keskittyä asioihin, jotka ovat tulleet jo lukion ensimmäisillä kursseilla ja toistuvat jatkuvalla syötöllä vaikeammissa tehtävissä.. Mutta nyt ei auttaisi antaa periksi.. Olisikos väellä hyviä neuvoja kun kummiskin pääsykokeisiin on vielä toista viikkoa ja paljon samassa ajassa kerkeää omaksumaan. Kunhan vain saisi keskittymisen kuntoon..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom