Keskittymisvaikeudet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vargas
  • Aloitettu Aloitettu
Eli jos jonkinlaisia vinkkejä ihmisiltä löytys täältä niin olisin ikionnellinen. Ongelma on, että en pysty kunnolla keskittymään asioihin.. varsinkin kun kyse on kouluasioista. Opiskelen yliopistossa ja olen vähän yli puolessa välissä tutkinnostani, mutta nyt on tullut stoppi noihin suorituksiin. Asia on todella kiusallinen varsinkin kun pitäis suunnilleen vuoden-puolentoista päästä valmistua.

Perustapaus on tälläinen: Avaan kirjan ja alan lukea.. muutaman sivun jälkeen ajatukset alkavat harhailla ihan muissa asioissa ( television katseleminen, netissä surffaaminen) vaikka tiedän, että nyt olisi pakko lukea. En vaan pysty keskittimään aiheeseen vaan avaan telkkarin ja jumitun siihen. Helvetin huono omatunto on tämän takia. Tuntuu myös, että vaikka kuinka yrittää lukea, asiat ei vät jää mieleen. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Mikä avuksi? joku lääke kenties? Kiitos valmiiksi kommenteista.....

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täällä toinen täysin saman "ominaisuuden" omaava henkilö. Perustetaan kerho ;)

Tuo kuulostaa ihan meikäläiltä! Sama ongelma: kun tenttiin pitäis lukea niin ei siitä tuu yhtään mitään. Hirveetä haahuilua, siivoamista, netissä pyörimistä. Nytkin pitäisi olla lukemassa gradumatskua mutta oon netissä. Mulla auttaa se, että en lue koskaan kotona. Teen kouluhommat aina kirjastolla, missä pystyy keskittymään vain siihen yhteen asiaan. Mulla vaikuttaa tosi paljon myös kellonaika keskittymiskykyyn. Aamulla pystyn tekemään hommia tehokkaasti mutta iltapäivällä lukemisesta ei tuu mitään. Myöhään illalla voi taas yrittää tehdä jotain ja joskus jopa innostuu lukemaan jotain koulujuttuja ennen nukkumaan menoa.
Lääkkeitä ei tuohon sentään tarvi mutta on vaan löydettävä ne keinot, jotka itsellä toimii. Virikkeiden minimointi auttaa aina. Jos yrität lukea kotona niin ensinnäkin hyvä valaistus on tärkeä! Kaikki muut romut pois, kone kiinni, telkku kiinni, musat pois ja pöytä puhtaaksi. Jos pöydällä on lehtiä tai muuta paskaa niin niitä rupee aina selaamaan ja keskittymiskyky katoaa taas. Liian pitkiä sessioita ei kannata harrastaa. Ite luen aina noin tunnin ja käyn sitten haahuilemassa jossain ja palaan taas lukemaan. Eli lepään ennen kuin ehdin väsyä, silloin palautumiseen ei mee niin paljon aikaa ja pysyn virkeänä.
Joskus on tosi turhauttavaa kun pitäis oikeasti lukea mutta ei vaan saa aikaan mitään, sellainen kunnon adhd-meininki vaan päällä.

liityn kerhoon kanssa! Kirja lojuu auki läppärin vieressä muttei vaan jaksa... pysty.. halua... viitsi....
Ratkaisu voisi olla telkeytyminen perunakellariin jossa on ainoastaan lamppu ja tarvittava kirja eikä mitään houkutuksia, mutta kun ei ole kellaria.

Jeps, opinnot vähän venähtänyt tässä, vuosi sitten piti olla valmis.. :jahas: Mä en pysty keskittyyn mihinkään tommoseen, yks päivä sain luettua koulukirjaa 10 sivua kolmessa tunnissa, ilman ulkopuolisia virikkeitä ja olosuhteiden ollessa ihanteelliset, ja oikeesti vieläpä yritin. Lukio ja suurin osa yläasteesta meni jotenkin tuurilla tai huijaten, edes kirjoituksiin en lukenut (paitsi Taru Sormusten Herrasta). Jos joku tosiaan keksii jonkun taikasanan, millä pään saa pysymään messissä, niin tänne vinkkiä ja äkkiä! ;)

Olen ihan samalainen. Ratkaisu mun ongelmiin oli (valmistuin jo) mennä koulun kirjastoon lukemaan, jossa ei ollut tietokoneita. Varsinki illalla kun suurin osa ihmisistä oli jo lähtenyt kotiin oli erittäin mukava lukea rauhassa, eikä "kotijutut" vienyt huomioni kirjoista.

Tuo kuulostaa ihan meikäläiltä! Sama ongelma: kun tenttiin pitäis lukea niin ei siitä tuu yhtään mitään. Hirveetä haahuilua, siivoamista, netissä pyörimistä. Nytkin pitäisi olla lukemassa gradumatskua mutta oon netissä. Mulla auttaa se, että en lue koskaan kotona. Teen kouluhommat aina kirjastolla, missä pystyy keskittymään vain siihen yhteen asiaan. Mulla vaikuttaa tosi paljon myös kellonaika keskittymiskykyyn. Aamulla pystyn tekemään hommia tehokkaasti mutta iltapäivällä lukemisesta ei tuu mitään. Myöhään illalla voi taas yrittää tehdä jotain ja joskus jopa innostuu lukemaan jotain koulujuttuja ennen nukkumaan menoa.
Lääkkeitä ei tuohon sentään tarvi mutta on vaan löydettävä ne keinot, jotka itsellä toimii. Virikkeiden minimointi auttaa aina. Jos yrität lukea kotona niin ensinnäkin hyvä valaistus on tärkeä! Kaikki muut romut pois, kone kiinni, telkku kiinni, musat pois ja pöytä puhtaaksi. Jos pöydällä on lehtiä tai muuta paskaa niin niitä rupee aina selaamaan ja keskittymiskyky katoaa taas. Liian pitkiä sessioita ei kannata harrastaa. Ite luen aina noin tunnin ja käyn sitten haahuilemassa jossain ja palaan taas lukemaan. Eli lepään ennen kuin ehdin väsyä, silloin palautumiseen ei mee niin paljon aikaa ja pysyn virkeänä.
Joskus on tosi turhauttavaa kun pitäis oikeasti lukea mutta ei vaan saa aikaan mitään, sellainen kunnon adhd-meininki vaan päällä.

Oon ihan samaa mieltä tosta aamusta. Heti herättyäni keskittyminen on parhaimmillaan joku 2-3 tuntia. Sen jälkeen rupeaa ajatukset sitten taas haahuilemaan. Kirjostokin on koettu hyväksi ja sen onkin oikeastaan ainoa paikka missä pystyy lukea ees jonkun verran. Oon miettiny et josko joku rauhottavanpuolikas auttaisi.. mutta luin että ne pistää väsyttämään aikalailla.. Helvetin ärssyttävää...kirjat on nytkin auki tossa, mutta kun ei niin ei. On tullu sitäkin mietittyä, et josko mulla on toi adhd.. vai mikä fucking ac/dc se nyt olikaan..

Mulla on samoja ongelmia. Kyse ei kuitenkaan mun kohdalla ole mistään muusta kuin mielenkiinnon puutteesta ja joskus väsymyksestä tai siitä, että joku muu asia tuntuu sillä hetkellä mielenkiintoisemmalta/tärkeämmältä.

Luulisin, että todennäköisesti sullakin ongelmat johtuu osittain samoista syistä, mutta voihan olla, että sulla on oikeasti joku "keskittymishäiriö" joka vaatii lääkitystä. Tämä on kuitenkin aika epätodennäköistä, varsinkin jos keskittymisvaikeuksia ei ollut nuorempana ja pystyt kuitenkin keskittymään esimerkiksi mielenkiintoiseen kirjaan tai elokuvaan.

Mulla joissain kursseissa keskittymisvaikeuksia ei juurikaan ole. Pystyin lukemaan 500 sivua vaativaa englanninkielistä tekstiä, joka käsittelee kognitiivistä neurotiedettä, ongelmitta. Luin sen 500 sivua alle viikossa. Tämä johtui siitä, että aihe kiinnostaa minua erittäin paljon. Näiden kiinnostavien kurssien arvosanatkin ovat kaikki nelosia tai vitosia (asteikko tietty 1-5).

Toisaalta jostain paljon helpommista kursseista olen saanut huonoja arvosanoja, kun en ole jaksanut tehdä oikeastaan mitään. Ei se riitä motivoimaan minua, että kurssi on pakollinen, kun tiedän etten tule tarvitsemaan kurssin tietoja missään, eikä aihe kiinnosta minua. Siinä käy juuri niin, että kun alkaa lukea niin ajatukset alkavat siirtyä muihin asioihin eikä jaksa keskittyä.

Mitä väsyneempi olo on kun koittaa lukea sitä vaikeampi on keskittyä. Väsyneenä on myös todella vaikea ajatella monimutkaisia asioita ja ne tuntuvat paljon vaikemmilta kuin oikeasti ovat. Kannattaa nukkua päiväunet tai juoda kuppi kahvia ja pyrkiä lukemaan mieluummin vaikka yksi tunti tehokkaasti kuin kolme tuntia, niin ettei mitään jää mieleen.

Mitä enemmän sen aiheen lukeminen vituttaa, sitä vaikemapi siihen on keskittyä. Jos oikein lietsoo itsensä sellaiseen vitutustilaan, että "vittu mitä turhaa paskaa, miksi tätäkin pitää lukea!" niin eihän siitä varmasti tule yhtään mitään. Sen sijaan kannattaa jotenkin koittaa uskotella itselleen, että aihe on edes vähän mielenkiintoinen ja hyödyllinen, niin se saattaa vähän helpottaa opiskelua.

Sehän on ihan fakta, että mielenkiintoiset asiat jäävät paremmin muistiin, osittain juuri siitä syystä, että niihin jaksaa myös keskittyä paremmin. Esimerkiksi joskus skidinä muistin suunilleen kaikkien eri dinosaurusten nimet ja muut tiedot ulkoa, koska ne olivat silloin niin mielenkiintoisia.

Oon miettiny et josko joku rauhottavanpuolikas auttaisi.. mutta luin että ne pistää väsyttämään aikalailla..

Tuskinpa auttaa. Siitä tulee ennemminkin juuri väsynyt ja rentoutunut olo, eikä lukeminen kiinnosta senkään vertaa. Vaikka ainahan sitä voi kokeilla, eri ihmisillä kuitenkin toimii niiin eri lailla noi lääkkeet ja muut.

1. Ympäristö kuntoon (Hiljaisuus rulettaa, ei missään nimessä musaa; Riittävästi valoa; Ryhdikäs lukuasento; Sulje huoneen ovi niin et näe häiriötekijöitä jne jne)

2. Tekniikka kuntoon (Silmäile ensin koko aineisto läpi ja hahmota yleiskuva, tutkaile mitä teema ja väliotsikot kertovat; pänttää vasta sitten; Jaksota lukeminen jos tuntuu raskaalta -- venyttele vaikka välillä, ei sitä kuitenkaan muutoin tule tehtyä)

3. Motivaatio kuntoon (Haluat varmasti lukiessasi saavuttaa jotakin, päätä siis onnistua)

Kokeilkaas noilla.

Voin vaan kuvitella ongelmat. On helppo jäädä jumiin, ku pitäis lukea jotain paskaa, mikä ei kiinnosta paskan vertaa. Mua motivoi opiskelemaan tällä hetkellä kiinnostus moneenkin asiaan ja myös se, että Suomessa saan asumiskulut maksettua palkkiona valtiolta siitä että saan kallista opetusta. En jaksa ymmärtää valitusta opintotuen pienuudesta.:offtopic: Maksavat rahaa siitä että opiskelen. Se motivoi. Niin ja sitten tietenkin toivon apurahoja ulkomaan opintoihin.

Jos pelkkiä papereita varten opiskelee, niin varmasti on rankkaa. Mulla ei ole merkitystä siitä saanko paperit vai ei. Kuhan tekee mitä huvittaa.

Ehkä se voisi motivoida että mitä nopeammin valmistut sen nopeammin tuskat ovat ohi. Älä ajattele että sun on pakko tehä jotain. Usko pois ei oo pakko tehä sitä, mikä ei kiinnosta. Tietenkin on hyvä miettiä myös järjellä, kuin pelkällä mukavuuskertoimella.

Täällä nousee käsi pystyyn myös. Koulunkäynti on minulle todella takkuista sen vuoksi, että jos aihe ei minua niin kiinnosta, enkä ole hirveän motivoitunut sitä oppimaan, en sitä myöskään opi. Kaikki itseä kiinnostavat asiat sen sijaan uppoavat päähän hyvin. Tämän huomaa esim. siitä, kun avaa jonkun tylsän kirjan, niin ajatukset lähtevät harhailemaan n. 5 minuutissa. Sama tunneilla. Sitten taas voin lukea jotain jännittävää romaania vaikka 8 tuntia putkeen ilman ongelmia.

Jos rauhattomuus- ja keskittymishäiriö-oireita on ollut koko iän, niin voi olla järkevää hakeutua neurologille jotta saisi diagnoosin. Kaikilla ihmisillä on keskittymisongelmia enemmän tai vähemmän, mutta jotta olisi ADHD tai ADD, oireet on täytynyt näkyä myös lapsuudessa.

Kannattaa ehdottomasti lukea kirja, Aikuisen ADHD ja aivojen arvoitus (Anne Lehtokoski). Siinä on paljon hyvää asiaa asiasta kiinnostuneille. Lyhyt ja selkeä kirja, jonka lukee päivässä.

E: Onkos täällä ketään, jolla on oikeasti diagnosoitu ADHD/ADD? Miten oireet havaittiin? Minkälaisia oireita esiintyi?

Ongelmasi kuulostaa kyllä siltä, ettei opiskelemasi ala vain kiinnosta. Mieti asiaa ja jos tilanne tosiaan on tämä, niin älä nyt ihmeessä jää jumittamaan tuohon vain siksi, että saisit tutkinnon kasaan. Mitä teet sitten tutkinnolla, jonka alaa et halua edes miettiä valmistuttuasi?

Jos juot paljon kofeiinipitoisia juomia, niin vähentämistä/lopettamista kannattaisi harkita. Jätin äskettäin kofeiinin kokonaan pois ja kaltaiselleni suurkuluttajalle (8-16 isoa kuppia/vuorokausi) siitä tuli neljän päivän vieroitusoireet, mutta oli kyllä sen arvoista. Keskittymiskyky ja uni ovat nyt ihan eri luokkaa.

MXM:ltä tuli paljon hyviä neuvoja siitä millainen ympäristö pitää opiskelua varten olla.

Oon ihan samaa mieltä tosta aamusta. Heti herättyäni keskittyminen on parhaimmillaan joku 2-3 tuntia. Sen jälkeen rupeaa ajatukset sitten taas haahuilemaan.
Voisit yrittää keskittyä intensiivisesti tunnin ajan lukemiseen heti aamulla, jos keskittymisesi on silloin parhaimmillasi. Sen jälkeen annat itsellesi luvan selata Pakkista tai lukea Hesarin. Jos jossain vaiheessa päivää lukuinto palaa, luet taas tunnin ajan. Itse sain tällä tavoin luettua parhaimmillani muistaakseni kolme tuntia päivässä. Oleellista on, että helposti saavutettava yhden tunnin minimisuorituskin on parempi kuin kahdeksan tunnin koomailu kirjan äärellä.

On tullu sitäkin mietittyä, et josko mulla on toi adhd.. vai mikä fucking ac/dc se nyt olikaan..
Tuosta samasta vaivasta kärsii moni muukin opiskelija enkä usko, että kaikilla olisi ADHD. Itselläni vaiva oli pahimmillaan omasta mielestäni totaalista tuubaa lukiessa. En odottaisi ihmetuloksia saavutettavan Ritalinilla, jos homma on pohjimmiltaan kiinni kiinnostuksen puutteesta.

Dippi sanoi:
Mitä teet sitten tutkinnolla, jonka alaa et halua edes miettiä valmistuttuasi?
Linkki opiskeltavien asioiden ja käytännön työelämässä samalla alalla tehtävien asioiden välillä voi olla heikko. En minä ainakaan vietä päiviäni töissä miettimällä Porterin viittä voimaa, vaikka ne opiskellessa joka kurssilla esiintyivätkin. Kaipa sitä voi myös hakeutua toiselle alalle valmistumisen jälkeen. Tämä onnistunee helpommin maisterina kuin humanististen tieteiden yo:na.

Originally Posted by Dippi Ongelmasi kuulostaa kyllä siltä, ettei opiskelemasi ala vain kiinnosta. Mieti asiaa ja jos tilanne tosiaan on tämä, niin älä nyt ihmeessä jää jumittamaan tuohon vain siksi, että saisit tutkinnon kasaan. Mitä teet sitten tutkinnolla, jonka alaa et halua edes miettiä valmistuttuasi?

tuossa tekstis on kyl pointtia. itelläki menee just nii et jos asia ei kiinnosta nii en sitä opikaan.
ja jos asia kiinnostaa nii opin lähes sanasta sanaan...

Linkki opiskeltavien asioiden ja käytännön työelämässä samalla alalla tehtävien asioiden välillä voi olla heikko. En minä ainakaan vietä päiviäni töissä miettimällä Porterin viittä voimaa
Joo. Viestini pointtihan oli siinä, että mielenkiinnottoman aiheen opiskeluun ei kannata nuoruuttaan tuhlata vaan vaihtaa sitten vaikka yliopiston sisällä aihetta.

Tietenkin voi ottaa riskin ja punnertaa yliopistotutkinnon jostain aiheesta joka on EVVVK-tasoa ja toivoa että löytää sitten jotain mielekästä tekemistä työelämässä. Yliopistotutkinnon tärkein tehtävähän on itse asiassa vain osoittaa, että tutkinnon suorittanut henkilö pystyy omaksumaan tietyn määrän yliopistotasoisia ajatusmalleja rajoitetussa ajassa, joten siinä mielessä tuo toimii.

Itsekin olisin voinut lukea jotain kemiaa tai teollisuustaloutta (joiden ainoasta ja pakollisesta tentistä pääsin 3. yrittämällä läpi) lopputyöhön asti, mutta se olisi ollut sellaista tervanjuontia että ei siinä olisi ollut mitään järkeä. Olisin todennäköisesti kirjoittanut jotain samanlaista keskittymiskyvyn puutteesta jonnekin.

Mistäpä sen itse sitten tietäisi, että missä kulkee tarkkaavaisuushäiriön ja normaalin motivaationpuutteen raja? Missä vaiheessa täytyisi hakea lääkäriltä apua?

Veikkaisin että tarkkaavaisuushäiriö olisi todettu jo lapsena. Nyt aikuisena se on vain laiskuutta. Itelläkin tuon huomaa heti kun pitäisi jotakin ei niin mielenkiintoista. Mutta samantien kun on kiinnostavaa lukemista tai tekemistä niin ei se ajatus harhaile mihinkään. Toinen mahdollinen tapa havaita jonkinasteinen tarkkaavaisuushäiriö on kun mielekästä tekemistä tehdessä ajatukset harhailee jatkuvasti.

Kuinka moni teistä alkaa esim. seksin aikana ajattelemaan edellisen päivän matikan koetta tai sitä että pitäisi pyykit pestä ja ainiin viikonloppuna piti lähteä baariin ja niin joo se jaakko täyttää 24 vuotta ens pe. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom