kertokaapas minkälaisia...

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
33
toistoja kannattaa tehdä tuolla ylätaljalla, kun sitä vetää niskan taakse ?
olen tähän mennessä tehnyt 8-15.. :)
ja kertokaa toki minkälaisia toistomääriä itse teette ylätaljassa :worship:

Kokeileppa nyt ihan ajankanssa lukea tätä palstaa ja imeä sitä tietoa ajatuksen kanssa.

Ylätaljassa ja selkätreenissä yleensäkin tehdään ihan samanpituisia sarjoja kuin missä muussa lihasryhmän treenissä tahansa. Ei se siitä mihinkään poikkea. Ja tuo niskantaakseveto ei sitten välttämättä ole kovin olkapääystävällinen liike.

StuntMan91 sanoi:
ei ole itsellä ainakaan tuntunut olkapäissä ?!

Itse en tuota juuri ole tehnyt. Lisää painoja, ehkä sitten? Onnea yritykseen! Kerro ihmeessä, jos alkaa kipua tuntumaan, siinä voi mennä pidemmänkin aikaa :) Sitä varten me täällä olemme.

Edit: Pahoittelen, etten kypsyyttäni voinut vastustaa kiusausta :rolleyes:

StuntMan91 sanoi:
ei ole itsellä ainakaan tuntunut olkapäissä ?!

Tee nyt niinkuin itsestäsi hyvältä tuntuu. Tekeehän tota liikettä monikin hyvällä menestyksellä, kuten pystypunnerrusta niskan takaa, mutta täällä lukemani perusteella voin sanoa, että vielä useampi on sen liikkeen jättänyt erinäisten kipujen takia. Kysymys kuuluukin, miksi ottaa riski kun korvaavat liikkeet on olemassa?

8-15 toiston sarjoja on tullut tehtyä itsekin. Mikäli liikkeen tekee hyvällä tuntumalla, tarkoittaa se myös melko pienien painojen käyttöä, enkä pidä liikettä tolkuttoman vaarallisena olkapäille. Tuo vaara kannattaa kuitenkin tiedostaa. Muista jättää kädet liikkeen yläosassa aavistuksen koukkuun, näin liike ei mene käsille eivätkä hauikset väsy ennen selkää.

Ylätaljassa ja selkätreenissä yleensäkin tehdään ihan samanpituisia sarjoja kuin missä muussa lihasryhmän treenissä tahansa.
olen ymmärtänyt että mm. pohkeet vaativat hieman pidempiä sarjoja pumppia varten.

stuntman, ota nyt joku kunnon treeniohjelma ja alat noudattamaan sitä. etsit tarpeisiisi sopivan valmiin ohjelman, etkä ala itse soveltamaan mitään typerää, ylimääräisiä hauispäiviä tai muutakaan... siinä samalla sitten lueskelet muutamia kirjoja kehonrakennuksesta ja katselet täältä foorumilta tietoa. tieto on voimaa.

Itse en niskan taakse tuota tekis. Monet neuvoo tekemään jos ei kerta tunnu missään... mutta kohtapa sitten alkaakin tuntua jos teet. Ennen tein itsekkin pystypunnerruksia niskan takaa mutta nyt oon onneks viisastunu senverran että en enää tee moisia liikkeitä.

Sä et tekis niskan taakse, mutta minäpä teen. Eli yksilöllinen juttu noitten olkapäitten kanssa, niinkuin kaikessa muussakin treenissä. Älkää yleistäkö!
( et, Zwecco, tosin näin tehnytkään:) )

no olen tehnyt n.kuukauden sitä niskan taakse.. ja hyvältä on tuntunut :)
painoja on tarpeeksi, joskus menee just just 8 toistoa jos tulee laitettua liika painoja ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
nevahood sanoi:
olen ymmärtänyt että mm. pohkeet vaativat hieman pidempiä sarjoja pumppia varten.

Totta ja jalat yleensäkin tykkää vähän pidemmistä sarjoista. Mutta tuo mun kommentti oli vain vähän niinkuin yleistys. Kun ei tässä tapauksessa nyt viitsinyt kovin monimutkaisesti alkaa lihasryhmiä erottelemaan. :)

Hämmer sanoi:
Sä et tekis niskan taakse, mutta minäpä teen. Eli yksilöllinen juttu noitten olkapäitten kanssa, niinkuin kaikessa muussakin treenissä. Älkää yleistäkö!
( et, Zwecco, tosin näin tehnytkään:) )

Uskaltaisin kyllä väittää että melko pitkälti tota vois yleistää. Vähän sama kun jos kyykyssä sulla on paska tekniikka niin paikat hajoaa. Olkanivelet on "suunniteltu" niin että ne tykkää kyttyrää tollasesta liikkeestä. Eihän ne olkapäät tietysti heti napsahda hajalle tuosta mutta kunhan tarpeeks kauan treenaat ja isompiin romuihin pääset käsiks niin voisin melkeistippä vetoa lyödä että jotain normaalista poikkeavaa alkaa olkapäissä ilmetä. Montakos vuotta olet treenannu niin että oot tehny kyseistä liikettä?

Itselläni olkapäiden rata tuntuu sen verran pakotetulta niskan taakse vedettäessä, että en ole kummemmin kyseistä variaatiota käyttänyt. Luut niin sanotusti tekevät enemmän työtä. Kun on vielä taipumusta niskan jumiutumiseen ja päänsärkyyn, niin ei liike tunnu omalle rakenteelleni (ja vammoilleni, heh) sopivan. Voi toki olla, että niskan lihasten turha jännittäminen ja asento tähän ovat syypäinä, mutta joka tapauksessa.

ylikuntoilija sanoi:
Itselläni olkapäiden rata tuntuu sen verran pakotetulta niskan taakse vedettäessä, että en ole kummemmin kyseistä variaatiota käyttänyt. Luut niin sanotusti tekevät enemmän työtä. Kun on vielä taipumusta niskan jumiutumiseen ja päänsärkyyn, niin ei liike tunnu omalle rakenteelleni (ja vammoilleni, heh) sopivan. Voi toki olla, että niskan lihasten turha jännittäminen ja asento tähän ovat syypäinä, mutta joka tapauksessa.

Mulla on aikalailla samanlaisia ongelmia ja siksi en itsekään kyseisiä liikkeitä tee, enkä niitä kenellekään suosittele. Päinvastoin, yritän varoittaa niistä, kun ne nyt ei mikään sen kummempi tapa ole tehdä kuin edestäkään. Saahan sen ehkä takaa paremmin menemään perille, mutta se nyt ei mikään lihaskasvun tae kuitenkaan ole, varsinkaan jos joutuu säästelemään rautojen kanssa. Edestä vaan ja paikat pysyy kunnossa.

Jos haluat variaatiota perus ylätaljaan kokeile eri otteilla (myötä/vasta & leveä/kapea), eri kahvalla (perus/lapio/V) tai vaikka nojaamalla taaksepäin niin että teet melkein ku tekisit penkkiä toisinpäin. Toimii. Itse en myöskään tee niskan taakse ihan siitä syystä että "ei tunnu hyvältä" (vaikka varsinaista kipua ei olekaan)

edit: alkuperäiseen kysymykseen vielä sen verran että jos kuitenkin haluat tehdä niskan taakse tee pitempiä sarjoja pienemmillä painoilla niin ei paikat hajoa yhtä helposti.

Zwecco sanoi:
Uskaltaisin kyllä väittää että melko pitkälti tota vois yleistää. Vähän sama kun jos kyykyssä sulla on paska tekniikka niin paikat hajoaa. Olkanivelet on "suunniteltu" niin että ne tykkää kyttyrää tollasesta liikkeestä. Eihän ne olkapäät tietysti heti napsahda hajalle tuosta mutta kunhan tarpeeks kauan treenaat ja isompiin romuihin pääset käsiks niin voisin melkeistippä vetoa lyödä että jotain normaalista poikkeavaa alkaa olkapäissä ilmetä. Montakos vuotta olet treenannu niin että oot tehny kyseistä liikettä?

Siis puhutteko nyt ylätaljasta, pystypunnerruksesta vai mistä? Pystypunnerruksen hyväksyn, se ei tunnu kovin hyvältä olkapäissä.

Mutta ylätalja? Se ei ainakaan minusta kyllä tunnu mitenkään luonnottomalta, enkä toisaalta voi ymmärtää, miten treenipainot vaikuttaisivat sen riskialttiuteen. Pystypunnerruksessa on selvää, että kun painot kasvavat, niin riskit kasvavat samalla, mutta näin ei IMHO ole ylätaljassa tai missään muussakaan laitteessa, jossa ei voi jäädä painojen alle tai muuta vastaavaa.

Pystypunnerruksesta vielä sen verran, ettei sitäkään sovi yleistää, sano mitä sanot. Salilla, jossa käyn, käy myös todella riskejä kavereita, joilla on pystypunnerruksessa suuret romut. Siis noin 100 kilon raudat on kyseessä. Ja mistä nämä herrat sen tekevät? Niskan takaa!

Eli pystypunnerruskaan ei hajota automaattisesti paikkoja, ei edes niskan takaa tehtynä, vaikka sarjapainot olisivatkin suurehkot. Suurten ja kokeneiden voimailijoiden luulisi tietävän mikä itselleen sopii ja toteuttavan juuri niitä tekniikoita.

Ei liity aiheeseen kovinkaan paljoa, mutta vähän keittää, kun joku nuori kaikentietävä jannu (tässä tapauksessa Zwecco) tulee puhumaan kokemuksesta, vaikka sitä ei iänkään puolesta voi olla kovin montaa vuotta.

Niin, enkä ole tehnyt ylätaljavetoa niskantaakse kuin vasta reilun puoli vuotta (sitä ennen vain satunnaisesti) eli voi toki olla, että olkapääni paukahtaa joku kaunis päivä. Ei, en tule sitten itkemään sun (tervettä) olkapäätäs vasten.

Tämä tästä, sori ku meni avautumiseks. Niin ja :piis:

Hämmer sanoi:
Ei liity aiheeseen kovinkaan paljoa, mutta vähän keittää, kun joku nuori kaikentietävä jannu (tässä tapauksessa Zwecco) tulee puhumaan kokemuksesta, vaikka sitä ei iänkään puolesta voi olla kovin montaa vuotta.

:D

Alko kyllä hieman hymyilyttämään kun tuota omaa ikääs katsoin. Kyllä nuorikin voi asiasta jotain tietää ja samaahan tuo Timba79 kans sanoi kun minä. Jos se ikä kerta sulle niin paljon merkkaa niin kuuntele Timbaa. ;) Ootko käyny kysymässä niiltä isoilta kavereilta että onko olkapäät koskaan kipeenä tai muuta? Kyllähän moni tekee vaikka mitä mutta ei se silti tarkota että liike olisi oikein tai kaveri ois terve jos tekee jotain. Tähän vois esimerkkinä ottaa vaikka jonkun maastavetosuorituksen. Netistä kun kattelee noita vähän vajaa 400kg vetoja ja sitten katsoo millä tyylillä jotku sen vetää niin luulis että on paikat hajalla. Ei ne kuitenkaan aina hajoa. Sama se tuossa niskan takaa tehtävissä liikkeissä on että ei se ole 100% ehdottomuus että ne olkapäät siitä hajoaa mutta riski on todella suuri. Itse en ainakaan kenellekkään voisi suositella pystypunnerrusta niskan takaa tai ylätaljaa niskan taakse tehtynä. Sä tietysti saat olla omaa mieltäs tästä asiasta.

ZweCCo sanoi:
Alko kyllä hieman hymyilyttämään kun tuota omaa ikääs katsoin. Kyllä nuorikin voi asiasta jotain tietää ja samaahan tuo Timba79 kans sanoi kun minä. Jos se ikä kerta sulle niin paljon merkkaa niin kuuntele Timbaa. ;) Ootko käyny kysymässä niiltä isoilta kavereilta että onko olkapäät koskaan kipeenä tai muuta? Kyllähän moni tekee vaikka mitä mutta ei se silti tarkota että liike olisi oikein tai kaveri ois terve jos tekee jotain. Tähän vois esimerkkinä ottaa vaikka jonkun maastavetosuorituksen. Netistä kun kattelee noita vähän vajaa 400kg vetoja ja sitten katsoo millä tyylillä jotku sen vetää niin luulis että on paikat hajalla. Ei ne kuitenkaan aina hajoa. Sama se tuossa niskan takaa tehtävissä liikkeissä on että ei se ole 100% ehdottomuus että ne olkapäät siitä hajoaa mutta riski on todella suuri. Itse en ainakaan kenellekkään voisi suositella pystypunnerrusta niskan takaa tai ylätaljaa niskan taakse tehtynä. Sä tietysti saat olla omaa mieltäs tästä asiasta.

Asiapuhetta. Kuten jo aikaisemmin sanoin, moni näitä liikkeitä tekee hyvällä menestyksellä, mutta vielä useampi kärsii vaivoista, miksi siis riskeerata? Minä en montaa hyvää syytä keksi, kun nuo edestä tehtävät punnerrukset ajaa ihan saman asian. No tehkää nyt itse kukin miten haluatte, mutta ainakin asiasta on varoitettu.

Olen itsekin tehny miljoona asiaa kantapäänkautta, mutta ehkä joku nämä tekstit luettuaan ei tee ihan samoja mokia. :piis:

Timba79 sanoi:
miksi siis riskeerata? Minä en montaa hyvää syytä keksi, kun nuo edestä tehtävät punnerrukset ajaa ihan saman asian.
Ihan samaa mieltä. Ne niskan takaa tehtävät liikkeet ei oo yhtään sen parempia kun edestäkään tehtävät. Eli miks niitä pitää tehdä, kun niissä on vielä se riski että SAATTAA käydä niin että jotain paukahtaa.

Kerronpa omakohtaisen kokemuksen: Tein vähän aikaa pystypunnerrusta niskan takaa, koska mitään ongelmia ei olkapäissä ikinä ollut, eikä itse liikekään tuntunut pahalta. No, mitenkäs siinä kävikään? Taas oli olkapää-päivä, ja aloin tekemään kyseistä liikettä, eikä olkapää enää tykännytkään. Ei tullu kipeeks eikä mitään, mutta kyseisessä liikkeessä sattu, joten lopetin siihen sen liikkeen tekemisen. Edestä tehty versio korvaa ton liikkeen aika hyvin, vaikka se päävaikutusalue onkin hieman eri. Silti pystypunnerrus ottaa hyvin koko olkapäähän, tekee sen sitten miten vaan.

Selässä on sama juttu. Ei mitään väliä vetääkö niskan taakse vai eteen. Latsit ei taaskaan tiedä miten vedät, ne vaan tekee työn.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom