Kenellä tylsin työ...

Mitä mitä, eikö valiolla ole varaa sähköpässeihin? Aika harvassa varastossa enää pumppuja vedellään.

Heh, ite oon ollu valiolla kesätöissä muutaman vuoden ja vasta viime vuonna tuli ekat sähköpässit:thumbs:. 500 kilon painosia kontteja hauska lykätä pumppukärryllä ympäriinsä:david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lakaisin sellaisen helvetin suuren tehdashallin lattioilta loputonta metallipölyä (hitsattiin ja työstettiin kokoajan jotain) 3,5kk, jos tuuri kävi, pääsin inventoimaan metalliputkia mauserin kanssa...elämäni turhin syksy.
Eikä nuori jamppa viitsinyt kovin sluibaillakkaan, vika viikolla aloin tosin työstämään joka välissä omia vehkeitäni, olisinpa vain keksinyt aikaisemmin :D

Härski jätkä! :wtf:

Sori, oli pakko...

Heh, oli ehkä vähän kakspiippusesti kerrottu :D

Tarkoitin tietysti vain, että kiilloitin kypärääni, sori mun moka :nolo:

Mites muuten puhelinmyynnissä, onko siinä joku vieressä hiillostamassa? Onko konetta käytössä? Kertokaa:D Lievä OT taas...

No välillä se esimies pyysi sieltä juttelemaan että en sanoisi suoraan että lehtitilauksen voi perua samantien, jos haluaa vain tilauslahjan kouraan. Ei ne hiillostanut, ihan ihmisiä ne oli.

Ne mainokset lehdissä tyyliin "hankiuusielämä, voita itsesi, ansaitsekokomaailma" on aina puhelinmyyntimainoksia. HYI HELVETTI!

Olin 1,5 vuotta töissä kalanjalostusfirmassa. Fileerauksen jalon taidon opittuani toimin leikkaajana kalanleikkuulinjalla, jossa kokonaista lohta tuli linjaa pitkin vasemmalta/oikealta riippuen kummalla puolella pöytää oli -> nappaa kala -> fileeraa se -> nakkaa valmiit fileet linjalle takasin -> toista alusta alkaen 2000 kertaa päivässä. Hullu tahti koko ajan leikkaamisessa ja puukkokäsi monesti saatanan kipeä.

Tämäkin työ oli silti parempaa, kuin tehtävät leikkuulinjan molemmissa päissä, eli purku- ja pakkauspäässä. Siellä nimittäin ukko lemppas koko saatanan päivän lohta siihen linjalle tai linjalta parinkymmenen kilon laatikoissa. Voi morjens mitä hommaa. Koneetkin on jo keksitty.

Kohokohta monena viikkona oli jos tuli fileerattavaksi jotain muuta kuin lohta. Jippii.

Pari kesää olin muovitehtaalla pakkaamassa rullaa laatikkoon. Silloin tuli mieleen, voiko työmaalla kuolla tylsyyteen. Onhan sitä muutakin haukotteluhommaa tehty, onneksi nykyinen työ on parempaa kuin kaikki aiemmat yhteensä.

Noissa infernaalisen tylsissä toistohommissa on kaikista pahinta se, jos tietää, ettei se toisto lopu ikinä. Jos on edes jonkinmoinen tavoite, niin sekin jo vähän motivoi ja antaa toivoa paremmasta lopusta. Eli jos vaikka hakataan samaa naulaa 20 miljoonaa kertaa, niin ainakin on tietoa, että 20 miljoonan jälkeen vaihdetaan naulaa isompaan. Mutta vittu jos samaa naulaa pitäisi hakata hamaan loppuun saakka, niin ei sitä oikeasti pää voi kestää.

Tää thread pitäs printata ja antaa jokaselle opinto-ohjaajalle yms. käteen että saa antaa oppilaiden lukea... :D
EDIT:
Noissa infernaalisen tylsissä toistohommissa on kaikista pahinta se, jos tietää, ettei se toisto lopu ikinä. Jos on edes jonkinmoinen tavoite, niin sekin jo vähän motivoi ja antaa toivoa paremmasta lopusta. Eli jos vaikka hakataan samaa naulaa 20 miljoonaa kertaa, niin ainakin on tietoa, että 20 miljoonan jälkeen vaihdetaan naulaa isompaan. Mutta vittu jos samaa naulaa pitäisi hakata hamaan loppuun saakka, niin ei sitä oikeasti pää voi kestää.
Niin ja sitten kun parin viikon jälkeen tulee 10 miljoonaa niitä samoja nauloja lisää niin fiilis on mahtava...:D

Toinen lähelle pääsevä homma oli taimien istuttaminen. Sain palkkaa jonkun kymmenen penniä per taimi - siinä sai huumoria haeskella, kun sixpackia varten piti hakata kivikovaan maahan 500 taimea. Ja siihen määrään meni päivä tai pari :D Loppuaikana jo viskoin niitä taimia metsään ja piilotin kantojen alle, että pääsisi nopeammin kotiin. Loppusilauksena vielä, kun olin yhden metsällisen puita istuttanut, pomo tuli viimeisenä työpäivänä sanomaan: "Saatiin taimien toimittajalta selville, että noissa taimissa on joku sienitauti. Ne pitää kaikki kaivaa ylös ja polttaa." Olin hieman, että joooooo!!

Tuo taimien istutus oli/on kyllä mahtavaa hommaa. Saa olla ulkona ja urakkapalkalla tosta sai vielä hyvät rahat (siihen aikaan, eli opiskelijana hyvät).

Olin VR:llä vaihtamassa kiskoja. Työ itsessään oli aika yksitoikkoista, mutta toki siinä oli hyvätkin puolensa. Sen mitä tuossa olin kolmisen kuukautta mukana niin vaihdoimme kiskot noin kymmenen kilometrin matkalle. Omana hommana oli lähinnä aukoa ja sulkea pultteja, joilla kisko on kiiinni pölkyssä. Ratapölkkyjen välihän on 61 senttiä, joten homma meni suurin piirtein siten, että avaat yhden ruuvin, nostat koneen toiselle puolelle kiskoa ja avaat ruuvin kiskon toiselta puolelta. Sitten työnnät ruuvikonetta kiskoja pitkin 61 cm eteenpäin ja avaat ruuvin ja nostat taas koneen toiselle puolelle kiskoa.

Plussaksi voidaan sanoa kivat työajat 01-11 tai 03-13, ainakin sopi mulle oikein hyvin. Työaikana pystyi nukkumaan välillä kun odotettiin, että junat pääsee ohi. Palkka oli ihan kohtuullinen ja suomen loppukesän luonto kauneimmillaan. Porukkakin oli OK.

tossahan pääsee rahoille. 10€ tunnissa + 20€/kontti. Jos konttiin menee tunti niin tuntipalkaksi tulee 30€ -> 4800€/kk

Niin tuo kontti tunnissa oli niiku paras "tulos". Oli vaan pojat kattonu kuinka nopeasti saa heitettyä, todellisuudes menee varmaan se 2h yhteen konttiin.
Tuo konttilisä jaetaan siis kahdelle, ei ole perperse.

Nuorena pojuna ollessani kesäduunissa eräässä tehtaassa, sain kokea firman haasteet mm. seuraaavasti: Ota laatikosta äärettömän pieniä ruuveja 4kpl ja laita ruuvit ihanvitunpieneen minigrip -pussiin. Toista sama 1000 kertaa. :thumbs:

No joo, itsellä 17-vuotiaana (eli tosi kauan aikaa sitten) samanlainen kokemus: asfalttihallissa satoja puupölkkyjä, kakkosnelosia ja neljänelosia. Katso pölikän päästä leima ja laita pinoon, jossa on saman leiman omaavia pölkkyjä.

Kaipa ne nuo tehtailuhommat on niitä tylsimpiä. Itse olin kondensaattoreita valmistavassa meluisassa tehtaassa kerran kesällä, kun eräskin päivä sain oikoa sen 8 tuntia kondensaattorien piikkejä suoraksi pihdeillä, kun joku kone oli epähuomiossaan vääntänyt ne vituiksi. Tuossa kuva jos joku ei älynny yhtään mistä on kyse.

Toisena päivänä sitten ladoin taas sen kahdeksaisen tuntia konkkia koneeseen tarkistettavaksi. Ota konkka, aseta se koneelle, ota uusi konkka, aseta se koneelle, ota.. ..kunnes tarvittava määrä on tarkastettu. Tämän jälkeen nosta tarkistettu määrä häkkiin, ja aloita sama uudelleen toisen erän kanssa.

Kolmas päivä olikin jo mielenkiintoinen: Sain asetella koko päivän konkkia erääseen toisenlaiseen vekottimeen tarkastettavaksi! Mikäli luvut eivät täsmää, vinkkaa siitä vanhemmalle täti-ihmiselle siinä vieressä. Sai siinä kyllä yhden jos toisenkin kerran ihmetellä, kun mietti miten jotkut ihan oikeasti ovat olleet kyseisessä tehtaassa töissä jonkun 30 vuotta. Tuskastuttavan ankea työympäristö (harmaata, meluisaa, ei oikein mitään silmäämiellyttäviä elementtejä), huono ilmapiiri porukassa, täysin nollataulumaiset työtehtävät. Toki kesätyöläisille nakitetaan aina ne haasteettomimmat hommat, mutta kyllähän nekin on jonkun tehtävä kun kesätyöläiset lähtevät. Kaikkea sitä.

0051.jpg

Isos hallissa prässillä 8 h joka päivä samaa kestin 2viikkoa ei vaan pysty millään samaa hommaa tekee :evil: Ja hullut vanhat akat tulee neuvoo kun olin viikon niitä jo tehny :jahas: Ei siin pysty antaa vinkkejä! sama kun joku neuvois kaivaa persettä. No siin kun kuunteli niiden juttuja ja kuinka ne oli tehny 20v samaa hommaa,niin mulla alko ajatus elää uudelleen koulutuksesta :D Nyt kaivuri hommia ja joka päivä melkee erilainen :)

ei vittu pakkokommentoida yhest hommast missä olin viime kesänä. duuni oli valiolla, homma oli iha helvettiä siis todella raskasta työtä pumppu kävi nii kovana että ei mitään rajaa.
ELi sit hommaan: työnkuva oli olla hajonneen robotin tilalla lastaamassa jugurtti laatikoita yks laatikko paino 12kg. nää piti lastata hienosti lavalle, ja sit viiä pumppukärryllä n. 300metrin matka siinä toiselle puolelle varastoa, hyvä ku noita laatikoita tuli aina välillä tupla teholla, siinä sai koko ajan nostaa laatikoita ja lavoja rupes tulee nii perkeleesti että liukuhihnaki jäi jumiin.. raskain osuus tossa oli sillä kuka oli viemässä noita lavoja siinä sai meinaa juosta ja kovaa ja heti ku oli vieny lavan nii uus oli jo valmis ja eiku viemään, n. 100 lavaa per aamuvuoro tuli tuota kamaa.. mut onneks iltavuoro oli hieman rauhallisempaa saati sit yövuoro.. yövuorossa vaa nukuttiin ja vedettiin jugurttia lärviin..Se oli sissi hommaa..

tein joskus samantyylistä hommaa elintarvikevarastolla. tuotteet on lajiteltu muuttolaatikoihin ja kone printtaa niihin laatikoihin reittinumerot. toiset reitit kasataan 5 laatikon korkeuteen ja toiset 8 laatikon korkeuteen. reittinumeroita oli 001-999 ja piti vain ulkoa muistaa mitkä on 5 ja mitkä 8. täällä lavaamossa, liukuhihnan perällä, oli 4-8 tyyppiä hommissa lajittelemassa noita laatikoita reittien perusteella, ja hihnalla oli 10-40 tyyppiä heittelemässä niitä laatikoita hihnalle. siinä tuli kiire ja kauhee hiki, varsinkin kun puuttui just se kahdeksas laatikko siitä tornista niin sieltä tulee jopa 40kiloa painava laatikko täynnä lihaa ja se pitäis nostaa 2metrin korkeuteen tarkasti paikalleen. jos laatikko menee väärin niin se saattaa pudota alla olevan sisään. yritä siinä sit kauheessa kiireessä ottaa ne 2 laatikkoa alas sieltä ja järjestellä uudestaan. hirveetä hommaa, ihan käsittämätön kiire, ei aina vaan pystynyt ottamaan niitä laatikoita linjalta sitä vauhtia mitä tuli, ne paino 5-40kg ja jos teit virheen niin se eskaloitui ihan saatanasti kun sulla menee 5-60sek sen virheen korjaamiseen etkä sinä aikana voi hoitaa niitä omia laatikoita, ja jos et hoida niitä niin hihna on tukossa ja varasto seisoo!

ei jeesus se oli hirveetä. tosin ainakin aika meni nopeesti kun ei ollut kirjaimellisesti aikaa katsoa kelloa ja toivoa pääsevänsä tauolle, ja kalorit paloi.

:DSetä kerto tossa aika pahan, joskus aikojen alussa kaverinsa oli tekemässä jotaa prikkoja yms. jollain koneella. Aika hidasta hommaa oli siihen aikaan. Siinä sitten kun oli opetellut homman niin työnjohtaja sanoi että tee näitä nyt sitten kaks miljoonaa.:dance:

Muutama kesä sitten olin viikon metallipajassa töissä, en kestänyt enempää. Siinä sitten porasin 8 tuntia päivässä reikiä fucking metallikappaleisiin. Ota metallikappale, aseta porakoneelle, ota pois, toista monta sataa ellei tuhatta kertaa päivässä. Nuppi meinas hajota jo ekana päivänä.

Ei ollu ihan mun juttu.

Suositut

Back
Ylös Bottom