Keliakia ja sen syyt? Ja ruokavalio.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

lej

Nyt on sitten selvinnyt monen vuoden vaivat. Vuosikaupalla oli päänahka verille raavittu, kun kutitti niin paljon ja isoja ihokappaleita vaan varisi olkapäille. Muutenkin oli "paska" olo. Esim naama turposi lähes joka aterian jälkeen ja kihelmöi. Keliaki oli ennenkin testattu, mutta mitään ei näkyny testeissä, ja lääkärit sanoi, ettei voi olla keliakia, kun ei näy.

Onko täällä muita keliaakikkoja ja mitä syötte. Pastaa ei ainakaan voi vetää ja gluteeniton maksaa helvetisti. Onko lisäravinteet "turvallisia"? Leipää en ole muutenkaan syönyt, joten sen ei niin väliä. Mutta monet kaupan tuotteet näyttää olevan vehnäjauholla jatkettuja, niin että vituttaa, kun tuntuu, että mitään ei voi syödä. Onko netissä mitään hyviä linkkejä gluteenittomiin resepteihin. Tai jotain hyviä keittokirjoja kaupoissa.

Vaivat on alkaneet laktoosi-intoleranssin kanssa aika samoihin aikoihin, joskus yläasteen alussa. Penskana oli vähintään kerran kuussa poskiontelotulehdus ja/tai angiina. Loppuivat vasta leikkauksella2001. Niiden ja muiden outojen tulehdusten takia olin käytännössä useamman vuoden putkeen antibioottikuurilla 1994-2003, plus pakolliset kortisoni rasvat päähän useamman vuoden. Voiko keliakia ja laktoosi-intoleranssi johtua näistä lääkeaineista. Antibiootithan tappaa kaikki bakteerit ja suolistohan on normaalisti täynnä hyviä sellaisia. Ainakin ne ovat pikkuhiljaa pahentuneet vuosien saatossa, ja nyt kun olen oikeastaan jättänyt puolen vuoden aikan leivän läheskokonaan pois ja syönyt maitohappobakteereja, niin maha on kymmenen kertaa parempi. Laktoosia kestää jonkin verran, mutta gluteenia ei yhtään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
lej sanoi:
Nyt on sitten selvinnyt monen vuoden vaivat. Vuosikaupalla oli päänahka verille raavittu, kun kutitti niin paljon ja isoja ihokappaleita vaan varisi olkapäille. Muutenkin oli "paska" olo. Esim naama turposi lähes joka aterian jälkeen ja kihelmöi. Keliaki oli ennenkin testattu, mutta mitään ei näkyny testeissä, ja lääkärit sanoi, ettei voi olla keliakia, kun ei näy.

Onko täällä muita keliaakikkoja ja mitä syötte. Pastaa ei ainakaan voi vetää ja gluteeniton maksaa helvetisti. Onko lisäravinteet "turvallisia"? Leipää en ole muutenkaan syönyt, joten sen ei niin väliä. Mutta monet kaupan tuotteet näyttää olevan vehnäjauholla jatkettuja, niin että vituttaa, kun tuntuu, että mitään ei voi syödä. Onko netissä mitään hyviä linkkejä gluteenittomiin resepteihin. Tai jotain hyviä keittokirjoja kaupoissa.

Vaivat on alkaneet laktoosi-intoleranssin kanssa aika samoihin aikoihin, joskus yläasteen alussa. Penskana oli vähintään kerran kuussa poskiontelotulehdus ja/tai angiina. Loppuivat vasta leikkauksella2001. Niiden ja muiden outojen tulehdusten takia olin käytännössä useamman vuoden putkeen antibioottikuurilla 1994-2003, plus pakolliset kortisoni rasvat päähän useamman vuoden. Voiko keliakia ja laktoosi-intoleranssi johtua näistä lääkeaineista. Antibiootithan tappaa kaikki bakteerit ja suolistohan on normaalisti täynnä hyviä sellaisia. Ainakin ne ovat pikkuhiljaa pahentuneet vuosien saatossa, ja nyt kun olen oikeastaan jättänyt puolen vuoden aikan leivän läheskokonaan pois ja syönyt maitohappobakteereja, niin maha on kymmenen kertaa parempi. Laktoosia kestää jonkin verran, mutta gluteenia ei yhtään.

www.keliakia.**

Keliakia on helppoa kuin mikä! Peace of cake. Ehkä menee aikaa kun siihen tottuu mut ei hirveesti enää tässä vaiheessa vaikeuta elämää. Joskus pitää aina lukee elintarvikkeista pikkupränttiä mut mitäs siitä.

Millasissa testeissä keliakian selvittämiseksi sua on käytetty? Tarkotan siis sitä että itse tiedät että sulla on se mutta testeissä ei selvinnyt mitään? Gastroskopia nyt on ainakin aika pomminvarma keino nähdä missä mennään.

muffy sanoi:
Keliakia on helppoa kuin mikä! Peace of cake. Ehkä menee aikaa kun siihen tottuu mut ei hirveesti enää tässä vaiheessa vaikeuta elämää. Joskus pitää aina lukee elintarvikkeista pikkupränttiä mut mitäs siitä.

Millasissa testeissä keliakian selvittämiseksi sua on käytetty? Tarkotan siis sitä että itse tiedät että sulla on se mutta testeissä ei selvinnyt mitään? Gastroskopia nyt on ainakin aika pomminvarma keino nähdä missä mennään.
Verikokokeita vaan otettu. Tällä viikolla pitäisi tulla taas uusimpien tulokset. Koskaan ei mitään ole näkynyt, niin on ehdoteltu vaikka mitä tauteja, tai sanottu vaan, että ei mahda mitään, kärsi. Kameraa ei ole tungettu suuhun eikä perseeseen. Ja tämä oma diagnoosi eli esim. gleetenittomien ruoka-aineiden syönti ja oireiden häviäminen sen myötä riittää kyllä minulle.

Toi pikkupräntti tuntuu tosiaan hankalin olevan. Maissitortilloistakin, kun on vissiin ainakin 30% vehnää, niin ei se paljon auta.

lej sanoi:
Verikokokeita vaan otettu. Tällä viikolla pitäisi tulla taas uusimpien tulokset. Koskaan ei mitään ole näkynyt, niin on ehdoteltu vaikka mitä tauteja, tai sanottu vaan, että ei mahda mitään, kärsi. Kameraa ei ole tungettu suuhun eikä perseeseen. Ja tämä oma diagnoosi eli esim. gleetenittomien ruoka-aineiden syönti ja oireiden häviäminen sen myötä riittää kyllä minulle.

Toi pikkupräntti tuntuu tosiaan hankalin olevan. Maissitortilloistakin, kun on vissiin ainakin 30% vehnää, niin ei se paljon auta.

No, jos ne oireet sillä häviää niin noudata ihmeessä gluteenitonta ruokavaliota. Onhan se kuitenkin aina niin että 1+1=2. Ihottumat ja syyhyäminen viittais ihokeliakiaan, joka itsellänikin on. Voi olla että ne jossain vaiheessa gastron sulle duunaa, kumma etteivät ole jo sitä kokeilleet. Tietenkin jos muut kokeet viittaa johonkin muuhun niin aika ristiriitaista voi olla. Mutta ne kuitenkin sanoo sulle että ÄLÄ ala noudattamaan gluteenitonta ruokavaliota ENNEN KUIN gastro on tehty. Eli pyydä niitä tekeen se jos niin varma asiasta olet, niin saat sen ainakin ohi ja tehtyä, jonka jälkeen voit alkaa elämään vähän normaalimpaa elämää, ilman oireita.

Pikkupräntin lukeminen ei sinänsä ole älyttömän hankalaa. Useimmiten sitä muistaa/hoksaa jo muutenkin ettei tarvitse mitään ees lukea. Mulla tulee toi aina eteen jos ostan jonkun ihan uuden merkkisen proteiinipatukan. Tekstit on piilossa, pienellä, englanniksi ja sitä on paljon...

muffy sanoi:
Ihottumat ja syyhyäminen viittais ihokeliakiaan, joka itsellänikin on.

Minkälaista tuo ihottuma on? Isällä on tosi paha ihottuma, ja keliakia oireita..Mut ei suostu menemään testeihin.. :rolleyes:

On täytynyt aloittaa kyllä ihan itse gluteeniton ruokavalio, koska olo on ollut niin paska, eikä lääkärit ole saaneet vuosien aikana mitään selville. Mutta jos siihen tähystykseen menee, niin on kai pakko syödä vähän aikaa aiankain sopimatonta ruokaa.

Muuten ei haittaa keliakia yhtään, mutta olen ajatellut hakea Maanpuolustuskorkeakouluun, ja voipi olla aika karsiva tekijä.

Tuolta löytyy tietoa.

Itsellä tulee finnin tyyppisiä näppylöitä takaraivoon, ja päänahka rasvoittuu älyttömästi. Hiukset on pakko pitää lyhyenä. Päänahka kutisee sairaasti ja tulee sellaista karstaa.

Mulla on keliakia myös ja se ei haittaa ollenkaan kunhan noudatat ruokavaliota.
Ennen syömistä vaan luet kaikkien(!) ruokien tuoteselosteet kunnes opit mitä voi syödä.Ja noudatat 100%.

Keliaakikothan saavat nykyään valtiolta jotain nimellistä korvausta (21 e/kk), mutta muistin mukaan lääkärintodistukseksi tuosta ei kelpaa verikoe vaan on oltava gastroskopialla vahvistettu tapaus. Jos liittyy keliakiayhdistykseen, saa lehden, jossa on mm. reseptejä ja muita vinkkejä.

nimim: Keliaakikon kanssa elävä.

muffy sanoi:

Itse asiassa ei ole täysin pomminvarma keino. Mulle testi näytti, että ei ole keliakiaa, mutta verikokeet ja syöntitestit osoittavat kaikkea muuta kuin puhdasta. Mulla oli esimerkiksi keliakia niin aikaisessa vaiheessa kun lävin tuossa gastroskopia testissä, että se ei ollut vielä kerennyt "puhjeta", joten sen takia se ei myöskään näkynyt tossa gastroskopiassa.

Ensinnäkin gluteenitonta ruokavaliota EI SAA aloittaa kokeilumielessä, ellei koepalaa ohutsuolesta ole otettu. Vaikka se kuinka korjaisi oloa. Jos noin tekee, et saa koskaan varmuutta siitä, onko sinussa keliakia vai ei. Sinussa voi myös olla jonkinlainen vilja-allergia, mikä taas on aivan eri asia.

Miten niin ei voi syödä mitään? Et voi syödää vehnää, ohraa ja ruista, mutta jäljelle jää aika helvetisti ruokia, mitä voi syödä. Kotiruoat on äärimmäisen helppo tehdä gluteenittomana. Kaiken leipomisen voi tehdä ihan yhtä hyvin gluteenittomista jauhoista. Pastaa nyt ei muutenkaan kannata syödä, sen vähän mitä syö voi ostaa kalliita gluteenittomia makaroneja -tai riisinuudeleita. Ja lähes jokaisessa ravintolassa suomessa on listalla merkittynä gluteenittomat tuotteet.

Antibioottikuurit tuskin keliakiaasi ovat vaikuttaneet, koska keliakia on perussairaus, siis geeneissä. Ja myöskin periytyvä.

Älä nyt suotta ala masentua, pirun paljon helpompi keliakia on kuin esimerkiksi diabetes. Nimim. 8 vuotta keliakiaa.

Tärkeintä on, että lukee huolella kaikki tuoteselosteet, mihin oppii ihmeen äkkiä.

Kävin tänään ihotautilääkärillä ja sen mukaan oireet eivät ole ollenkaan ihokeliakiin liittyviä, ei taas tiedä ketä uskoisi. Ihokeliakiassa kuulemma oireet tulee n. 2 viikon viiveellä, ja mulla tulee oireet heti ja häviää vuorokaudessa. Ja tulee päänahkaan, kun normaalisti kuuluisi tulla käsiin ja jalkoihin. Eipä kyllä ikinä ole mitään markittäviä suolsito-oireita tullut. Ja verikokoeissa ei näkynyt yhtään mitään. Jonkinlainen vilja-allergia kai sitten voisi olla. Oireita kun en ole havainnut mistään muusta tulevan kuin viljasta, mutta taas gluutenittoman leivän syönti ei aiheuta mitään ja sen taas luulisi viittaavaan keliakiaan.

Ja eilen söin jäätelöä jossa oli vehnätärkkelyssiirappia tjsp, niin johan naama turposi ja päänahka on kutissut koko päivän.

Ei silti suositellut mitään tähystyksiä missään vaiheessa tehtäviksi, mutta vaan lisää allergiatestejä ja näyte päänahasta. Aion kyllä jatkaa aika tarkasti vehnä ym. vapaata ruokavaliota sen takia, että ole on muuten uskomattoman paska ja naama näyttää ja tuntuu siltä kuin olisi 10 kiloa lihavampi.

Toivottavasti pääsevät lääkärit yhteisymmärrykseen mitä oletetaan ja tutkitaan! Tsemppiä sulle. Tosiaan, jos keliakiatutkimuksia tehdään, ei ennen sitä kannata ryhtyä ominpäin välttämään viljoja. Sitten jos tehdään tähystys ja otetaan koepalanäytteitä, ei se välttämättä tuo sitten oikeaa tulosta. Lainaan Keliakialiiton sivuja:

Keliakian diagnoosi tulee aina tehdä koepalalöydöksen perusteella.

Vehnä, ruis ja ohra aiheuttavat keliaakikolle ohutsuolen suolinukan madaltumisen, mikä häiritsee ravintoaineiden imeytymistä. Useimmiten keliaakikko saa välittömästi oireita näiden viljojen nauttimisesta. On kuitenkin huomattava, että tällainen oire, missä viljatuotteet aiheuttavat vatsaoireita, ei läheskään aina johdu keliakiasta.

Tutkimme noin 100 aikuista, jotka selkeästi ilmoittivat vehnän tai rukiin nauttimisen tuovan vatsavaivoja: vain 10 % heistä sairasti keliakiaa. Toisin sanoen keliakian diagnoosia ei pidä tehdä oireiden perusteella. Jos gluteeniton ruokavalio on aloitettu, suolinukka on voinut korjaantua, eikä tällöin enää päästä ohutsuolikoepalan avulla diagnoosiin.

Tässä tapauksessa joudutaan palaamaan muutamaksi kuukaudeksi tavalliseen gluteenipitoiseen ruokavalioon; kokemuksen mukaan tämä osoittautuu usein vaikeaksi ainakin aikuisilla. Tiedetään myös, että suuri osa vastatodetuista keliaakikoista on lähes oireettomia.

Keliakiaan liittyviä asioita löytyy hyvin Suomen Keliakialiiton sivuilta, saanee linkittää? Jos ei, suokaa anteeksi ja poistakaa, eli:
Suomen Keliakialiitto ry

Tällainen keskustelu aiheesta mitä voi syödä tuli mieleen:
Keliaakikon hiilarit

Nyt ainakin se lääkäri sanoi, että se suolinukka korjaantuu niin hitaasti, että ei käskeny syömään viljatuotteita, ja ihokeliankin pitäis vissiin näkyä aika pitkään testeissä. Sinänsä mulle on aika sama mikä mulla on jos vaan tietää miten oireista pääsee eroon.

Keliakia pitäisi tosiaan varmistaa aina tähystyksellä (gastroskopia). Verikokeet (transglutaminaasi- ja endomysiumvasta-aineet) voi olla joskus positiivisia terveelläkin henkilöllä tai sitten sairaalla voi olla negatiiviset tulokset. Ne antavat siis jotain viitettä eli niitä käytetään lähinnä seulontaan, mutta eivät varmista tai poissulje sairautta. Tähystyskin riippuu osittain tähystäjästä. Itse tähystyksissä mukana olleena voin sanoa, että joskus on aika vaikea sanoa, onko suolen limakalvolla näkyvät muutokset riittäviä keliakian diagnosoimiseksi. Onneksi yleensä tähystyksiä tekevät lääkärit ovat aika kokeneita ja osaavat hommansa. Joskus käy niinkin, että limakalvolla näkyvät muutokset eivät vastaa oireiden voimakkuuden kanssa. Oireethan on kuitenkin se tutkittavan kannalta oleennaisin asia. Ennen tähystystä ei tosiaan pitäisi aloittaa omin päin gluteenitonta ruokavaliota, koska se hankaloittaa diagnoosin tekemistä tähystyksessä, jos limakalvovauriot on alkaneet jo parantua. Tietysti joskus tähystykseen pääsy kestää ja silloin on aika ikävää joutua kärsimään oireista.

Ihokeliakia taas diagnosoidaan yleensä terveeltä iholta otettavasta koepalasta. Rakkulainen, kutiseva ihottuma tulee tosiaan yleensä kyynärpäihin, polviin tai pakaroiden seudulle. Ihokeliakiaankin voi liittyä suolisto-oireita ennemmin tai myöhemmin ja tällöin yleensä tehdään myös tähystys.

Keliakian syytä ei käsittääkseni vielä tunneta. Jostain syystä elimistö ei siedä kotimaisten viljojen (paitsi hieman kauran) sisältämiä proteiineja (mm. gluteiinia). Tämä ilmenee ohutsuolitulehduksena, joka aiheuttaa limakalvon ulokkeiden (villusten) tuhoutumista ja imeytymispinta-alan vähenemisen. Oireina esiintyy siksi mm. ripulia, mahan turvotusta ja painon putoamista. Joskus voi esiintyä myös hampaiden kiillevaurioita, aftoja suussa ja niveloireita. Hoitona on gluteeniton ruokavalio, jonka myötä limakalvo paranee vähitellen. Lääkitystä suolistovaivoihin ei valitettavasti ole. Ihokeliakiaan käytetään ihotautilääkärin määräämänä dapsoni-lääkitystä.

Ilmeisesti mulla on kuitenkin sitten joku vilja-allergia. Kun ihokeliakin oireet ei kuulemma häviä nopeasti, ja mulla häviää n. 12 tunnissa kaikki. Eikä mun oireet muutekaan vastaa kuvauksia. Minkäänlaisia vatsaoireitakaan ei oikeastaan ole, lukuunottamatta mahan turvotusta jos syö suuret määrät pitkän aikaa viljatuotteita, ja paino ei ole viimeiseen 10 vuoteen ainakaan tippunut, paitsi hirveällä vaivalla.

lej sanoi:

Isäl on keliakia, ennen oli vielä laktoosillekkin allerginen. Se veti mannapuuroa monta ltiraa päivässä, termari kokoajan mukana. Sitten riisikakkuja ja siihen päälle paljon leikkeletta ja juustoa. Toki kotiruokaa pystyi syömään: perunaa, riisiä, kanaa, kalaa jne
Itsekkin olen ollut kuukausia tuolla keliakia dietillä, ei onneksi auttanut tuo dietti.
näitä ruoka-aineita tuli syötyä paljon
-Jogurttia ja muita maitotuotteita
-Tummaa gluteenitonta leipää
-Gluteenitonta näkkileipää
-Gluteenitonta spagettia
-Riisiä..

Ainoa mitä jäin harmittelemaan oli pitserian pitsat ja olut. Pitsa vaihtui kiinalaiseen ja olut lonkeroon :)
Jaksamista, alussa sitä saa katsella aina purkkien kyljistä, mutta nopeasti oppii keräämään oikeat tuotteet..

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tical sanoi:
Ainoa mitä jäin harmittelemaan oli pitserian pitsat ja olut. Pitsa vaihtui kiinalaiseen ja olut lonkeroon :)
Jaksamista, alussa sitä saa katsella aina purkkien kyljistä, mutta nopeasti oppii keräämään oikeat tuotteet..

itelläni on vilja-allergia, ja lisäksi laktoosi yms allergiat, muutamassa vuodessa vaihtunu rutiinit allergian mukaisiksi, ruokatottumukset, uusista tuotteista tietenkin pitää aina tarkastaa ettei ole jotain niistä useista hengenvaarallisistakin aineista, kuten pähkinä tai kotimaisia viljoja.

eniten ehkä silti ärsyttää laktoosiyliherkkyys, kun nyt kaikki palkkarit ja hyvät proteiinin lähteet (maitoprotskut) sattuvat sisältämään aina ainakin jonkin verran laktoosia :(
Reco2 ollu käytössä, koska siinä sanotan olevan ALLE 0,2g laktoosia / 100g, otan vielä 3 laktaasientsyyminappia / annos, silti joskus puskee oireet, mutta ei voi mitään :wall:

Alkosta saa muuten gluteenitonta maissi-tattariolutta, hinta vaan muodostuu suuremmalla kulutuksella ongelmaksi 0,3l/2,4€. Juhannukseksi pitää kyllä käydä kassi hakemassa, maksaa mitä maksaa... :kippis1:

W

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom