Keliakia ja sen syyt? Ja ruokavalio.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko netissä mitään hyviä linkkejä gluteenittomiin resepteihin. Tai jotain hyviä keittokirjoja kaupoissa.

Juuri painosta tullut:

Keliaakikon uusi keittokirja.

Luontaisesti gluteenittomia ruokia ja herkkuja.

ISBN 978-952-92-1755-7

Löytyy kirjakaupasta ja voi pyytää omaa kirjastoaan tilaamaan, jos tuntuu liian hintavalta.

pakko oli eka viesti tähän aiheeseen liittyen laittaa.Itselle ainakin määrättiin ravintoterapeutilla käyntejä kaksi.Mutta kerralla todettiinkin keliakia, laktoosi-intoleranssi, pähkinäallergia ja soija-allergia, että silleen..nyt vielä odottelen testituloksia muna-ja maito allergioista.Nuo ensimmäiset allrgiajutut otettiin jo kaksi vuotta sitten, ja edelleen saa miettiä mitä sitä syö esim välipalana,mutta vielä pahempi juttu jos vielä tuo maito, ei edes laktoositonta rahkaa :( ja yeeensäkään en sitten voi korvata millään soija jutuilla..no, toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

Mulla ei ole diagnosoitu keliakiaa, mut oon nyt reilun puoli vuotta ollut gluteenittomalla (lääkäri suositteli kokeilemaan pari kk!). Ja siis edelleen tällä dieetillä olen, koska vointi on ollut moninkertaisesti parempi. Pari kertaa olen vahingossa altistunut gluteenille (tod pieni määrä riittää!) ja saanut lähemmäs viikon toipua siitä rienasta. Gluteenittoman myötä todella vaikeat vatsaoireet helpottivat, hiustenlähtö vähentynyt huomattavasti, iho parantunut, vointi muutenkin kaikinpuolin parempi.

Eli kaikki viittaa siihen, että oon gluteenille allerginen. Onko se keliakiaa vai ei, on mulle ihan yksi hailee! Miksi EI SAISI olla gluteenittomalla ilman tutkimuksia;
jos vointi kerran on parempi, niin mitä merkitystä sillä on löytyykö tälle ongelmalle nimi vai ei. Tietty se kelan korvaus olisi ihan kiva lispäapu, muttei likimainkaan motivoi tarpeeksi että altistaisin itseni niille tuskille, että koeapalassa olisi löydettävää. Lisäksi kun on vielä ihan mahdollista, että se ei keliakiaa olisikaan.

Mahdollisesti jossain vaiheessa tulevaisuudessa tuun testaamaan josko siedän gluteenia, mutta en vielä pitkään aikaan! Ja mitä tulee ruokien syynäämiseen, niin nopeasti kyllä oppii lukemaan tuoteselosteita, ja muistamaan mitkä on ok mitkä ei. Aika usein oon kuullut puhuttavan että keliaakikoilla olisi vaikeampaa kuitujen saanti. Oman kokemuksen mukaan toi on puppua. Kasvikset on erinomainen kuidun lähde, on soijajauhoa, pellavaa...vaikka mitä. Ei harmita yhtään ettei voi vetää ranskanleipää :rolleyes:
Erityisesti oon tykästynyt quinoaan, lisäksi tattari ja hirssi rokkaavat.

Mulla sinänsä helppo tilanne, etten oo millekkään muulle allerginen. Usein keliakiaan liittyy laktoosi-intoleranssi. Mutta sekin on taas iisimpi kuin maitoproteiini-allergia, jolloin ei voi käyttää mitään maitotuotteita. Onneksi on paljon vaihtoehtoja nykyään, joskin tietenkin hiukka hintavampia.

Alku aina hankala, mutta kun jaksaa ottaa selvää mitä voi ja mitä ei voi syödä, niin aika nopeasti tosiaan siihen oppii.

Erityisesti tsemppiä sulle Herne! Ei kuulosta lainkaan mukavalta toi tilanne...

Niin ja keliaakikoille ja miksei mullekin suosittelen Semperin perunakuitujauhetta, jogurttiin,leipiin jne..kuitua yli 70 prossaa ja kaloreitakin jotain 70 paikkeilla sadassa grammassa. Ite tykkään enemmän enemmän ku tosta psylliumista.Ja leivonnaisiin tuo tosi hyvin kuohkeutta ja kuitua!

Itse vedän ihan Elovenan kaurahiutaleita joista en ole sen kummemmin saanut oireita. Voi että ne on sitten herkkua...

Eilen todettiin lievä keliakia ja fiilikset aika sekavat. Sitä miettii että tilanne pysyis lievänä vaikka söis viljatuotteita, mutta kaipa se on otettava järki käteen ja sitouduttava ruokavalion noudattamiseen... Voiko mitään noita protskujauhoja käyttää vaikka on keliakia? Mulla keliakia (toistaiseksi) täysin oireeton. Tauti löyty ihan tsäkällä kun muita vatsaoireita tutkittiin. Tällä hetkellä tuntuu jännältä hoitaa tautia mistä ei ole oireita :) Mutta tottakai ne oireet ilmaantuu tulevaisuudessa. That's life.

Eilen todettiin lievä keliakia ja fiilikset aika sekavat. Sitä miettii että tilanne pysyis lievänä vaikka söis viljatuotteita, mutta kaipa se on otettava järki käteen ja sitouduttava ruokavalion noudattamiseen... Voiko mitään noita protskujauhoja käyttää vaikka on keliakia? Mulla keliakia (toistaiseksi) täysin oireeton. Tauti löyty ihan tsäkällä kun muita vatsaoireita tutkittiin. Tällä hetkellä tuntuu jännältä hoitaa tautia mistä ei ole oireita :) Mutta tottakai ne oireet ilmaantuu tulevaisuudessa. That's life.

Eipä ole semmosta protskujauhetta tullu vielä vastaan joka sisältäisi gluteenia. :D Eli kyttäät tuoteselosteesta lähinnä ruis-, ohra- ja vehnämeiningin ja vältät niitä. Eli tyyliin ruispalat, vaaleet leivät, vehnäset, kakut ja pullat jää pois. Ja kandee muistaa sit myös olut. Oikeiden elintarvikkeiden valinnan opetteluun menee hetki mut sen jälkeen se tapahtuukin jo ''automaattisesti'' ilman mitää kyttäämisiä.

Vatsaoireet on myös yksi keliakian oireista...

Jep jep. Keliakia mullakin muutaman vuotta tässä ollut ja keliakialiitollekin tehnyt "töitä" ja paikallisyhdistyksessä nykyään vaikuttamassa.
Muutama lisäys:
1) Ennen diagnoosia useita tulehduksia ja tulehdusarvot koko ajan koholla -> jatkuvasti antibioottikuurilla. Sen jälkeen keliakiadiagnoosi. Sattumaa tai ei.
2) Keliakiadiagnoosi tehdään aina koepalasta, ilman että itse ensin kokeillaan.
3) Keliakia voi olla myös vasta-aine negatiivinen (nimin allekirjoittanut ja 10 % todetuista keliaakikoista), joka tarkoittaa, että keliakia ei koskaan tule näkymäänkään verikokeissa, vaan voidaan todeta vasta tähystyksessä.
4) Lievää tai vähemmän pahaa keliakiaa EI OLE OLEMASSA. Tämä ei ole mikään laktoosi intoleranssi, jossa maanantaisin voi kokeilla kestäiskö maha sittenkin ei-sallittua ainetta ja keskiviikkona syödään mustaamakkaraa. Keliakia on ON tai OFF.
5) Jos kuuluu niihin paskasäkäisiin, joilla keliakia on ON, vaihtoehtoja löytyy Suomenmaasta erittäin hyvinsyömiseen. Semperiltä saa nykyään jo kuitupastaakin.
6) Keliakia ei ole tauti, jossa vain alkaa pierettää kun syö leipää. Liitännäissairaudet ja liittyvät oireet todellakin seuraavat joko välittömästi tai viiveellä. Esim. paksusuolensyövän riski on suurentunut niillä keliaakikoilla, joilla hoitovaste on huono. Voi tuntua syöpä kaukaiselta asialta, mutta ei naurata siinä kohtaa kun osuu kohdalle. Voi olla että joutuu miettimään olisiko sittenkin kannattanut viikottaiset lakupötköt jättää syömättä.
7) Keliakia on valitettavasti myös läheisten asia. Siihen on syytä ystävien ja sukulaisten suhtautua tosissaan, vaikkakaan ei tosimielellä.
8) Jauhomakkara käsitteenä on hassu, koska harvassa makkarassa oikeasti on keliaakikoilta kielletyä jauhoa, useimmitenhan on perunajauhoa. Ja oluen ystävillekin on nykyään sallittuja kaljalaatuja, muitakin kuin Alkon törkeän hintainen BiAglut. Tsekatkaa keliakialiiton nettisivuilta viimeisimmät tiedot. Eikä sitä mannapuuroa kai kukaan keliaakikko ainakaan syö!??

Mukavaa gluteenitonta reenikesää!!

Keliakia askarruttaa kovasti, kävin epämääräisten mahavaivojen takia lääkärissä ja kun suvussa on useita keliaakikkoja niin lääkäri laittoi verikokeisiin sekä gastroskopiaan. Verikokeissa ei mitään ihmeellistä ilmennyt, joten nyt jänskätän koepaloista saatavaa informaatiota. Koepaloja otettiin kolme, kaksi mahalaukusta ja vain yksi pohjukaissuolen laskevasta osasta, mietinkin että riittääkö se..? :rolleyes: Tietäkö joku montako noita koepaloja yleensä keliakiaa tutkittaessa otetaan ja mistä kohdista?

Koepaloja otettiin kolme, kaksi mahalaukusta ja vain yksi pohjukaissuolen laskevasta osasta, mietinkin että riittääkö se..? :rolleyes: Tietäkö joku montako noita koepaloja yleensä keliakiaa tutkittaessa otetaan ja mistä kohdista?

Riittää. Noi on ihan normi koepalat, mitä skopian yhteydessä pitäs aina ottaa. Pari pötsistä eri kohdista ja suolesta yks.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom