KELA - Natsismin viimeinen linnake

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Status
Viestiketju on suljettu.
Rankkuri sanoi:
Voi helvetti, ootsä oikeesti 26-vuotias?

Jälleen kerran. Kaikki kestää, koska TYÖNTEKIJÖITÄ ON LIIAN VÄHÄN ja siksi, että hakemus menee läpi tietyn prosessin, JONKA LAKI EDELLYTTÄÄ. Ja kumpikaan näistä asioista ei ole "kelan tanttojen" syytä. Jos vaikeutesi ymmärtää kirjoitettua tekstiä johtuukin huonosta näöstä niin kirjoitin varmuuden vuoksi isolla, ne kohdat, jotka olen toistanut täällä jo varmasti 20 kertaa.

Joo, ei siihen päätämiseen, mutta sen takaisinperintälaskun maksamiseen. Ja siihen päätökseen pätee toi mun ylläoleva teksti.

Jahas, Rankkurilla taitaa vaikeuksia ymmärtää myös mun tekstiä. En ole missään vaiheessa syyttänyt Kelan tanttoja tästä asiasta (ainoastaan tietämättömyydestä taisin ekassa postissani tähän trediin niitä syyttää) vaan ihmetellyt systeemin järjettömyyttä asiakkaan yrittäessä lopettaa (asumis)tuen tuloa tililleen.

Ja edelleen olen tätä mieltä: Jotenkin MINUN järkeni sanoo sen, että kaikille osapuolille olisi hyötyä siitä jos noi tuet saisi katki nopeammin kuin kahdessa/kolmessa kuukaudessa. Kaikki osapuolet tarkoittaa siis myös Kelaa.

Neuvostoliitto sanoi:
Miksi sä vittuilet itsestään selvistä asioista sen sijaan että vastaisit mun kysymykseen: Onko se Kelalta (tai keneltäkään) pois jos sinä tai minä tienataan "liikaa"?

Itsehän sä toistelet, että "itkijät on murto-osa Suomen koko väetöstä". Tämän ketjun perusteella kuitenkin aika moni on sen kokenut. Tarkkaa lukua en tiedä valitettavasti.

Kyllähän se nimenomaan on valtiolta pois, jos Kela maksaa sulle tukea samaan aikaan kun tienaat itse elantosi töissä. Kyllähän kaikille kelpais esim. 400 euroa kuukaudessa ilmaista rahaa. Elämässä on tiettyjä sääntöjä ja opintotuen suhteen säännöt ovat sellaiset, että et saa tienata tiettyä summaa enempää, jotta olet oikeutettu saamaan tukea. Mikäli tienaat töissä niin paljon, että tulet sillä toimeen, miksi sinulle pitäisi vielä maksaa valtion kassasta ylimääräistä?

RidAH sanoi:
Onko näin?

En jaksa tarkistaa, mutta tiedän ainakin yhden kaverini jolle kävi näin ja muistan lukeneeni asiasta useampaan otteeseen, että kyllä koko vuoden tulot huomioidaan tulorajoissa, opiskeli (ja otti opintotukea) sen koko vuoden tai ei.

Eli: jos valmistut ja saat duunia kesäkuussa, niin vuoden loppupuoliskolla tietenkin paukutat yli tulorajojen koska olet vakkariduunissa. KELA kuitenkin perii alkuvuoden opintotuet takaisin ihan kuin opiskelisit edelleen. Pitäisi varmaan valmistua vasta loppuvuodesta...

Valmistumisen jälkeen saadut tulot eivät vaikuta opintotuen takaisinperintään.

Kelan sivut sanoi:
Tuloista, jotka on maksettu opiskelijalle ennen opintojen aloittamiskuukautta tai opintojen päättymiskuukauden jälkeen, ei lasketa mukaan sitä osuutta, joka ylittää keskimäärin 1 515 euroa kuukaudessa. Opintotukea ei siis peritä takaisin niiden tulojen vuoksi, jotka katsotaan opiskeluaikaan kuulumattomien kuukausien tuloiksi.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/150801092508IL?openDocument
Tuolta linkistä löytyy myös asiaa havainnollistava esimerkki.

wippe sanoi:
Jahas, Rankkurilla taitaa vaikeuksia ymmärtää myös mun tekstiä. En ole missään vaiheessa syyttänyt Kelan tanttoja tästä asiasta (ainoastaan tietämättömyydestä taisin ekassa postissani tähän trediin niitä syyttää) vaan ihmetellyt systeemin järjettömyyttä asiakkaan yrittäessä lopettaa (asumis)tuen tuloa tililleen.

Ja edelleen olen tätä mieltä: Jotenkin MINUN järkeni sanoo sen, että kaikille osapuolille olisi hyötyä siitä jos noi tuet saisi katki nopeammin kuin kahdessa/kolmessa kuukaudessa. Kaikki osapuolet tarkoittaa siis myös Kelaa.

Kyllä! Tässä olet aivan oikeassa, kaikille olisi eduksi, mikäli systeemi toimisi nopeammin.

Se, onko systeemi järjetön vai ei, ei liene oleellista, koska se perustuu lakiin. Ja lakeja säätää eduskunta ja hyväksyy hallitus.

Rankkuri sanoi:
Se, onko systeemi järjetön vai ei, ei liene oleellista, koska se perustuu lakiin. Ja lakeja säätää eduskunta ja hyväksyy hallitus.

Mun mielestä toi nimen omaan on järjettömän oleellista. Jos käyttäjät kokee systeemin järjettömäksi, eikö silloin olisi aihetta sen korjaamiseen? Kuka tuon korjaamistarpeen tuo eduskunnan ja lakeja valmistelevien elinten tietoon ellei käyttäjä?

Erkka80 sanoi:
Mun mielestä toi nimen omaan on järjettömän oleellista. Jos käyttäjät kokee systeemin järjettömäksi, eikö silloin olisi aihetta sen korjaamiseen? Kuka tuon korjaamistarpeen tuo eduskunnan ja lakeja valmistelevien elinten tietoon ellei käyttäjä?

My fucking point exactly! Juuri näin :thumbs: :thumbs: :thumbs:

Se asia nimenomaan on jonkun aivan muun käsissä kuin Kelan tanttojen.

wippe sanoi:
Valmistumisen jälkeen saadut tulot eivät vaikuta opintotuen takaisinperintään.

Ai ei vai? No minkä takia multa perittiin tammi/helmikuun tuet takaisin kun valmistuin maaliskuussa? Perusteena oli se että olin ylittänyt ansiorajat. Tukikuukausina en tienannut, ainoastaan valmistumisen jälkeen. Valitin päätöksestä mutta ei auttanut.

Onko tässä nyt apinaa koijattu vai elävä esimerkki siitä kuinka homma kusee?

jambo sanoi:
Ai ei vai? No minkä takia multa perittiin tammi/helmikuun tuet takaisin kun valmistuin maaliskuussa? Perusteena oli se että olin ylittänyt ansiorajat. Tukikuukausina en tienannut, ainoastaan valmistumisen jälkeen. Valitin päätöksestä mutta ei auttanut.

Ei ole koijattu apsua. Juuri noin se menee. Eli kannattaa miettiä sitä valmistumisajankohtaa, jos meinaa tehdä sitten loppuvuoden töitä, ettei tuu ikäviä ylläreitä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
jambo sanoi:

Jep. Meinasin postata "I stand corrected", mutta hyvä, että paikallaolijoista joku on kokenut itse tuon. EI taida ihan 1:1 mennä todellisuus KELAn sivujen informaation kanssa. Ei ainakaan ilman paperisotaa.

jambo sanoi:

Tuon postaamani linkin mukaan "apinaa on koijattu", koska jos olet osoittanut tienanneesi valmistumisen jälkeen noi tulot niin tukia ei olisi pitänyt periä takaisin. Olethan ottanut huomioon että valmistumispäiväksi lasketaan se tutkintotodistuksen päivämäärä ja että siinäkin noudatetaan 18 päivän sääntöä, josta löytyy lisää tietoa täältä: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160801092625IL?openDocument#18pv

jambo sanoi:

Apinaa ei ole koijattu. Sinä vuotena, kun nautit opintotukea, tulosi saavat olla 9090 euroa, jolloin tukia ei peritä takaisin. Mikäli tienaat enemmän, etkä ole peruuttanut opintotukea, joudut maksamaan takaisin. Tuloraja nousee 9090 eurosta 1010 euroa per peruutettu tukikuukausi tai muutoin tueton kuukausi.

Rakkaat lapset: äiti ei vittuile, äiti opettaa.

Palataan asioihin huomenna, no hard feelings ;)

Rankkuri sanoi:
Apinaa ei ole koijattu. Sinä vuotena, kun nautit opintotukea, tulosi saavat olla 9090 euroa, jolloin tukia ei peritä takaisin. Mikäli tienaat enemmän, etkä ole peruuttanut opintotukea, joudut maksamaan takaisin. Tuloraja nousee 9090 eurosta 1010 euroa per peruutettu tukikuukausi tai muutoin tueton kuukausi.

Nyt mä tipahdin... Tässä oli kysymys valmistumisen jälkeisistä tuloista, joiden ei pitäisi vaikuttaa Kelan sivujen mukaan opintotuen takaisinperintään. Onko Kelan sivuilla siis väärää tietoa? Tämä kiinnostaa minuakin, koska olen valmistumassa, ja yritän välttää takaisinmaksun, mikäli vain mahdollista....

Siis todellakin, maksoin valmistumisen jälkeisten tulojen vuoksi saatuja tukia takaisin. Enkä siis tienannut latiakaan tukikuukausina. Ja mulla on päätökset mustaa valkoisella. Edelleen uskon vakaasti siihen että ne ei edes kelassa itse välillä tiedä mitä päättävät ja millä perusteella ja todellakaan eivät voi myöntää olleensa väärässä. Yksi huolimaton virkailija voi päätöksellään kusta koko homman.

No vitut siitä enää, siitä on jo vuosia.

Kannattaa varmuuden vuoksi valmistua loppuvuodesta niin ei kerkiä tulot mennä yli.

Neuvostoliitto sanoi:
Onko se Kelalta (tai keneltäkään) pois jos sinä tai minä tienataan "liikaa"?
Opiskeluaikana ja tuona ajankohtana olisi ollut tuttu tunne. Nykyään kun maksan vain veroja ja nostan 0e/kk kelasta niin se on MINULTA veronmaksajalta pois. Vittuako sitä kustantamaan jo hyvin tienaavien opiskelijoiden leipää. Jos et käy töissä ja opiskelet, siitä pitääkin mielestäni saada opintotukea.
Voisinhan minäkin käydä ilta"lukiota" tällä hetkellä, kiva tulolisä, asumislisä ja opintotuki, sitten vain johonkin helppoon kouluun ja suorittelisi jotain kursseja yleistiedon pohjalta.

jambo sanoi:
Siis todellakin, maksoin valmistumisen jälkeisten tulojen vuoksi saatuja tukia takaisin. Enkä siis tienannut latiakaan tukikuukausina. Ja mulla on päätökset mustaa valkoisella. Edelleen uskon vakaasti siihen että ne ei edes kelassa itse välillä tiedä mitä päättävät ja millä perusteella ja todellakaan eivät voi myöntää olleensa väärässä. Yksi huolimaton virkailija voi päätöksellään kusta koko homman.

No vitut siitä enää, siitä on jo vuosia.

Kannattaa varmuuden vuoksi valmistua loppuvuodesta niin ei kerkiä tulot mennä yli.
Teit väärin. Mistä KELA tietää milloin olet ne rahat tienannut? Ei mistään. Sinun velvollisuus on maksaa tuet takaisin TAI todistaa tienanneesi rahat valmistumisen jälkeen.

Uudelleenkäsittelypyyntö on tarpeellinen erityisesti silloin, kun opiskelija on aloittanut opintonsa, valmistunut tai käyttänyt enimmäistukiaikansa loppuun vuoden 2004 aikana. Jos vuositulorajan ylitys johtuu muista kuin opiskeluaikana saaduista tuloista, takaisin maksettava määrä voi pienentyä tai takaisinmaksua ei tule lainkaan. Aikaisemmissa tulovalvonnoissa opintonsa aloittaneita tai valmistuneita on ollut noin 25 prosenttia takaisinmaksuehdotuksen saaneista.

Opintotukilain mukaisesti takaisinmaksuehdotus lähetetään myös näille tuensaajille, koska Kelalla ei ole tietoa, mikä osa tuloista on saatu muuna kuin opiskeluaikana. Tulovalvonta perustuu verohallinnolta saatuihin vuoden 2004 verotuksen tulotietoihin, joissa ei ole eritelty tuloja kuukausittain. Uudelleenkäsittelyssä opintotuen takaisinperintä ratkaistaan tuensaajan antamien opiskelu- ja tuloselvitysten perusteella.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/alias/vumatied

Tämä on se "porsaanreikä" jonka vuoksi KELAA vihataan. Ja kaikki sen vuoksi koska TUEN SAAJA EI VAIN YMMÄRRÄ TUOTA TEKSTIÄ! Omasta typeryydestä sakotetaan, jälleen kerran. Tämä on ihan ok veronmaksajan näkökulmasta :lol2:

EDIT: Jotenkin tämä keskustelu kääntyi nyt päälaelleen, aloitin threadin mutta rupesin esittämään puolustavaa kantaa KElaa kohtaan ;) No juuri tämän vuoksi en ottanut alkuperäisessä vuodatuksessa esille tätä opintotukiasiaa.

Rankkuri sanoi:

Vittu sä olet pihalla. Ennenkin jatkat tätä aivotonta oman agendan ajamista niin hengähdäppä vähän ja ota selvää asioista mistä et ilmeisesti tiedä yhtään mitään. Ennen opiskelujen aloittamista saat tienata vaikka sen mainitsemasi miljoonan/kk ja se ei vaikuta millään tavalla opintotukeen tahi asumistukeen, jos pystyt osoittamaan, että tulot ovat tienattu ennen opiskelua. Sama homma kääntäen eli valmistuttua tai opiskelujen päätyttyä. 9090€ ja 1010€/kk rajat pätevät EDELLEEN OPISKELEVILLE henkilöille. compredo?

davekellyshutup.gif

kas-vain sanoi:
Vittu sä olet pihalla. Ennenkin jatkat tätä aivotonta oman agendan ajamista niin hengähdäppä vähän ja ota selvää asioista mistä et ilmeisesti tiedä yhtään mitään.

Mikä on mun agenda tässä asiassa? Ei mulla ole penniäkään kiinni tässä, että mä täällä vähän sivistän teitä. Ota selvää, kuinka sivistyssanoja käytetään lauseessa ja asiayhteyksissä ennenkuin käytät niitä, muutoin näytät vain tietämättömältä ja tyhmältä. Ja siks toisekseen, mä nimenomaan tiedän tästä asiasta. Juuri siksi mun ei oo tarvinnu kärsiä noista kelan "mokista".

Ennen opiskelujen aloittamista saat tienata vaikka sen mainitsemasi miljoonan/kk ja se ei vaikuta millään tavalla opintotukeen tahi asumistukeen, jos pystyt osoittamaan, että tulot ovat tienattu ennen opiskelua. Näin on. Enkös mä näin juuri sanonut.

Sama homma kääntäen eli valmistuttua tai opiskelujen päätyttyä. 9090€ ja 1010€/kk rajat pätevät EDELLEEN OPISKELEVILLE henkilöille. compredo?

Kyllä rajat pätevät edelleen opiskeleville. Sanoin juuri näinkin. Pointti on siinä, että jos valmistut esim. vuoden 2006 huhtikuussa ja nostat tukia siihen saakka, on olemasssa tietty tuloraja, jonka saa tienata sen valmistumisen jälkeen tänä samana vuonna, ettei joudu maksamaan takaisin tukia. Tuliko nyt sullekin selväksi.

davekellyshutup.gif

Mitäs jos sinä kerubinkasvoinen enkelini ottaisit asioista ensiksi selvää.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom