Jos menet tuollaista väittämään niin pistä edes joku luotettava lähde mukaan todistaaksesi väitteesi.
Lähde on se, että oon itse käynyt läpi ko. prosessin.
Kelan sivulla lukee näin:
"Tuloista, jotka on maksettu opiskelijalle ennen opintojen aloittamiskuukautta tai opintojen päättymiskuukauden jälkeen, ei lasketa mukaan sitä osuutta, joka ylittää keskimäärin 1 515 euroa kuukaudessa.
Opintotukea ei siis peritä takaisin niiden tulojen vuoksi, jotka katsotaan opiskeluaikaan kuulumattomien kuukausien tuloiksi."
Lähde:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/Docs/150801092508IL?OpenDocument
Verottaja antaa Kelalle vain yhden summan tulojen tarkistamista varten. Se yksi summa on opiskelijan vuositulo. Kela ei tiedä milloin tämä raha on tienattu, joten sen takia lähtee automaattisesti takaisinperintäprosessi käyntiin. Henkilö voi tässä prosessissa selvittää mitkä tulot on saatu opiskelukuukausien ulkopuolella (eli joko ennen opintojen alkamista tai valmistumisen jälkeen). Kela sitten näiden todisteiden perusteella peruvat takaisinperinnän.
Originally posted by Rankkuri
Kunhan kaivelet syvemmältä niin löydät sen postin, missä mainitsen siitä, että pitää tehdä selvitys niistä tuloista erikseen. Se, että jokaisessa postissa en oo jaksanu toistaa kaikkea aikasemmin sanomaani johtuu siitä, että lähden olettamuksesta, ettei aikuisille ihmisille tarvitse jankuttaa samoja asioita uudestaan ja uudestaan kuin lapselle. Väärässä taisin olla. Olkoon tämä sinun postauksesi siitä esimerkkinä.
Jos jollain Kela väittää todisteista huolimatta, että pitää maksaa takaisin, ehdottomasti valitusta peliin! Kelan toiminnassa tapahtuu paljon virheitä ja on erittäin suositeltavaa, että tuen saaja valvoo myös itse sitä, mitä päätöksiä sieltä tulee.