KELA - Natsismin viimeinen linnake

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Status
Viestiketju on suljettu.

Huppe

Iso Kingi H.
VIP
Ikä
48
Eipä ole tullut asioitua noin 5 vuoteen Kelan kanssa ennenkuin nyt taas, vähän niinkuin pakon edessä ;)

Kyllä on omituista toimintaa, miksi he valehtelevat että liite äitiysrahahakemukseen ei ole saapunut heille vaikka se on takuuvarmasti postitettu pari viikkoa sitten? Hakemuksessa on sitten kirjoitettu vielä että toimitamme liitteen myöhemmin. Tämä kohta oli kuitenkin jätetty lukematta ja päätös oli annettu vuoden 2004 vuoden tulojen perusteella (kukaan ei esim. soittanut ja kysynyt liitettä!). Sitten joku selittää puhelimessa osin venäjäksi, osin huonoksi suomeksi että tulojen täytyy muuttua yli 20% jotta se huomioidaan. Tulot ovat muuttuneet 43,7% tässä tapauksessa. Sen jälkeen syytettiin Postia :lol2: Vastuuta ei oteta itse mistään ja rahaa pihdataan vaikka veroja joutuu kuitenkin maksamaan ja näitä "palveluja" siten ylläpitämään jokainen kansalainen.

Helvetti että se on vaikeaa, miksi sitten äitiyslomalla veroprosenttiin lisätään 2% normaaliin nähden, vaikka tulot tippuvat? Se ei vain mene jakeluun, eli jos saisit palkkaa 1000e/kk niin veroprosentti olisi vaikkapa 20% ja jos saat äitysrahaa 1000e/kk niin veroprosentti olisi tällöin 22%. Miksi helvetissä?

Voisin jatkaa listaa loputtomiin, mutta jotten tee asiavirheitä niin teen sen myöhemmin kun selvitän nuo loput kuviot tarkasti.

Itse luulen että KELA tekee tietoisesti virheellisiä päätöksiä, tässä tapauksessa summa on kuitenkin 400-500e/kk jonka olisi menettänyt jos ei olisi itse tarkkana. Niin, eli päätökset tehdään virheellisiksi tahallaan, vaikkapa miljoonalle ihmiselle. Jos näistä vaikkapa joka toinen ei huomaa virhettä, niin 500.000 ihmistä saa vähemmän rahaa, olkoon se sitten vaikkapa 1000e (eli ei mikään suuri summa).

500.000 x 1000e = 500.000.000 !!! Tuosta tulee 500miljoonaa euroa ilmaista rahaa Valtiolle, "virheen" johdosta. Eikö ole olemassa mitään elintä mikä valvoo KELAn toimintaa, mielestäni pitäisi olla!

Opintotuesta ja sen kohtuuttomasta takaisinmaksuprosessista en edes viitsi avautua, joku saa jatkaa siitäkin jos siltä tuntuu.

Huppe sanoi:
Helvetti että se on vaikeaa, miksi sitten äitiyslomalla veroprosenttiin lisätään 2% normaaliin nähden, vaikka tulot tippuvat? Se ei vain mene jakeluun, eli jos saisit palkkaa 1000e/kk niin veroprosentti olisi vaikkapa 20% ja jos saat äitysrahaa 1000e/kk niin veroprosentti olisi tällöin 22%. Miksi helvetissä?

Tää johtuu ymmärtääkseni siitä, että normaalisti veroprosentissa otetaan huomioon vähennyksenä "tulonhankkimiskulut" (en muista oikeeta nimeä) jotain 600€:n verran. Jos saat äitiyspäivärahaa/työkkärin rahaa tms niin tätä vähennystä ei tule.

Muuten, mutta on ollu vaihtelevia kokemuksia Kelan toiminnasta. Välillä palvelu on hyvää (siis ihan oikeesti) ja välillä tosi surkeeta.

Huppe sanoi:
...liite äitiysrahahakemukseen ei ole saapunut heille vaikka se on takuuvarmasti postitettu pari viikkoa sitten? Hakemuksessa on sitten kirjoitettu vielä että toimitamme liitteen myöhemmin...

Itse (tai siis vaimo) olen tapellu kelan kanssa mun kuukausliksasta...vaihdoin tuossa töitä ja sovittiin 3kk:n koeajaksi 2000€/kk - olin sitten helmikuussa jo kaksi päivää töissä, jolloin sain maaliskuussa bruttona 2200€.

Nyt kelan mukaan mun kuukausliksa onkin ollut 2200€, jolloin kotihoidontuen lisäosa pienenee jonkin verran (summa ei ole iso, mutta periaatteita pitää olla :D )

Mun pitäis nyt toimittaa kopio työsopimuksesta ja kaikki tähän asti tulleet palkkakuitit kelaan muutaman päivän sisällä, muuten eivät korjaa mitään...

Eli sisälukutaito siellä päässä on onneton - siinä mun maaliskuun palkkakuitissa lukee HYVIN selvästi, että kk-liksa on 2000€ ja korvaus kahdesta päivästä helmikuussa on 200€. Mutta kun nuo laskee yhteen, saadaan 2200€, joka on ollut maaliskuun liksan peruste...että mua VITUTTAA noin tyhmät ihmiset... :curs:

Turhaan te Kelaa syytätte. Kela ja muutkin valtion virastot toimivat annettujen valtuuksien, lakien ja asetusten mukaan. He itsekkin myöntävät, että kaikilta osin ei hommat mene putkeen, mutta mitäs teet? Laikia on kumminkin noudatettava. Eikä sillä kanslistilla ole ns. harkintavaltaa tehdessän päätöksiä.

2% korotus veroprosenttiin tulee siitä, että kelan maksamista tuista ei voi tehdä tulonhankkimisvähennyksiä.

Kelalle voi toimittaa eritellyt palkkakuitit mistä selviää mikä on palkkaperuste. Itsekkin tein näin kun viimevuonna olin 6kk sairaslomalla. Hieman siinä joutui vetämään kotiinpäin pienellä kikkailulla...;)

Nämä tällaiset sosiaaliturvan sudenkuopat ovat juuri se asia, mikä meikäläisen mielessä on suurin peruste "perustulon" tyyppiselle väsäykselle. Täysin korreloiva puoli löytyy myös verotuspuolelta, ja se taas tekee tasaveron houkuttelevaksi.

Kun systeemi on niin monimutkainen kuin mitä se nyt on, niin "oikeudenmukainen" tuki- ja verokohtelu on hankalampaa saavuttaa. Ei ne virkailijatkaan ole aina perillä siitä, mikä on sääntöjen mukaan oikein ja mikä ei. Ratkaisut tekee kuitenkin aina ihminen.

Olen täysin varma, että yksinkertaistamalla tukimuotoja ja verotusta päästäisiin tilanteeseen joka olisi kaikille edullisempi, sekä valtiolle että kansalaisille.

En sanoisi ihan turhaksi KELAn syyttelyä. Olen arkistoinut yli 10 omalle kohdalle sattunutta tapausta, joissa ketään muuta kuin KELAa ei voi syyttää.

KELA vaati vuoden asumistukia takaisin, koska he väittivät minun "maistraatin tuoreimpien tietojen" mukaan asuneen yli vuoden naapurissani. Karhukirjeen he lähettivät tähän osoitteeseen vaikka väittivät minun asuvan naapurissa. Kumma logiikka. Tarkistin maistraatista tietoni, ja kaikki oli OK. Ja mitään muutoksiahan asumistietoidassani ei ole ollut 7 vuoteen.

Vaimon maatilkun arvo oli KELAn mielestä tuhansia euroja. Tarkistimme asian verottajalta, jonka mielestä pusikon arvo oli 120 euroa.

Opintolainani oli 8000 euroa, ja laskettu kokonaisuudessaan kyseisen vuoden tuloksi. Muuten kai ihan ok, mutta opintolainan nostamisesta oli kulunut jo 3 vuotta ja kaikkien lainojeni summa alle 4000.

Eikä koskaan riitä, että paperit vie KELAan tiskille ja pyytää heitä varmistamaan, että kaikki on kunnossa. Kerrankin tiskillä sanottiin että homma hanskassa ja viikon päästä meni liitteet uusiksi ja kehden hakemus.

Eikös kelankin toiminnasta voi hallintokantelun väsätä, eduskunnan oikeusasiamiehelle? Paska valumaan vain.

Siloposki sanoi:
Eikös kelankin toiminnasta voi hallintokantelun väsätä, eduskunnan oikeusasiamiehelle? Paska valumaan vain.

Eiköhän tommosen byrokratiahelvetin tunkeminen toiseen byrokratiapesäkkeeseen aiheuta vaan enemmän vitutusta ja ajanhukkaa.

Onkos edellä Kelan toiminnasta valittaneilla kermaperseillä minkäänlaista aavistusta siitä, millaisella työntekijävajauksella Kelassa toimitaan? Onko aavistusta, kuinka monta "asiakasta" Kelassa käy joka päivä itkemässä vastikkeettoman rahan perässä? Ynnätkää nämä asiat yhteen ja voitte ehkä tulla sellaiseen tulokseen, että vitunmoisessa kiireessä ja valtavassa työmäärässä ihmiset saattavat tehdä virheitä.

Huppe itkee Kelan tekevän tahallaan näitä virheitä. Saman kuukausipalkan Kelan virkailijat saavat oli päätös "asiakkaan" kannalta myönteinen tai kielteinen. Minkä helvetin takia Kelan työntekijät tekisivät tahallaan näitä virheitä? Jotta saisivat työpaikallaan kuunnella Hupen kaltaisten umpimielisten ihmisten vittuilua? Tuskinpa...

Olisiko monitahoiset kaavakkeet ja säännöt kehitetty sellaisten aivoinvalidien vuoksi, jotka pyrkivät käyttämään järjestelmää hyväkseen saadakseen "helppoa rahaa"?

Ei kyllä ne on kehitetty ihan vain Hupen kiusaksi.

kas-vain sanoi:
2% korotus veroprosenttiin tulee siitä, että kelan maksamista tuista ei voi tehdä tulonhankkimisvähennyksiä.
Mikä helvetti se tulonhankkimisvähennys sitten muka on? Kilsakorvauksia ei tule, niin SAATANA on se kumma KUN EI VITTU OLE NIITÄ VÄHENNYKSIÄ! Mistä helvetistä siis maksetaan se 2%? :curs:

Rankkuri sanoi:
Ei kyllä ne on kehitetty ihan vain Hupen kiusaksi.
Taisi osua kerrankin oikeaan osoitteeseen, ettet vain olisi joku päättävä byrokraatti Arkadian mäeltä?
Kyllä ne päätökset tosiaan tehdään jossain muualla kuin Kelan virkailijan / asiakaspalvelijan toimesta, ja ne Natsit Arkadianmäellä loppupeleissä päättävät jollain Excel-makrolla virheiden lukumäärän jonka tietokone-ohjelma/sen käyttäjä sitten joutuu tekemään. Henkilöitä en Kelalla todellakaan syytä, he tekevät vain työtä käskettynä.

Ahvena sanoi:
Eikä koskaan riitä, että paperit vie KELAan tiskille ja pyytää heitä varmistamaan, että kaikki on kunnossa. Kerrankin tiskillä sanottiin että homma hanskassa ja viikon päästä meni liitteet uusiksi ja kehden hakemus.
Tämä on totta ollut omalla kohdallani myös joka kerta, kelan kanssa on kuitenkin asioitu jo noin 15 vuotta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Huppe
Taisi osua kerrankin oikeaan osoitteeseen, ettet vain olisi joku päättävä byrokraatti Arkadian mäeltä?
Kyllä ne päätökset tosiaan tehdään jossain muualla kuin Kelan virkailijan / asiakaspalvelijan toimesta, ja ne Natsit Arkadianmäellä loppupeleissä päättävät jollain Excel-makrolla virheiden lukumäärän jonka tietokone-ohjelma/sen käyttäjä sitten joutuu tekemään. Henkilöitä en Kelalla todellakaan syytä, he tekevät vain työtä käskettynä.

No näinpä. Ja kyllä mä ihan vaan pelkkiä suunnittelijan hommia konsultin piikkiin teen....

Huppe sanoi:
Mikä helvetti se tulonhankkimisvähennys sitten muka on? Kilsakorvauksia ei tule, niin SAATANA on se kumma KUN EI VITTU OLE NIITÄ VÄHENNYKSIÄ! Mistä helvetistä siis maksetaan se 2%?
Jos ollaan positiivisia, tässähän jäädään plussan puolelle. Tienaavalla puolisolla ilmeisesti ei (v**u) ole niitä tulonhankkimiskuluja, mutta hän ne vähennykset kuitenkin saa. Kotona oleva puoliso ei saa vähennyksiä, mutta toisaalta hänellä ei ole tulonhankkimiskulujakaan. Kaikilla on kivaa :haart:

Hauskinta on se että eniten Kela kyykyttää juuri kunnollisia ihmisiä jotka erittäin harvoin tarvitsevat mitään Kelalta. Ja se Kelan kapulakieli on kanssa ihan v-itusta...

Huppe sanoi:
Mikä helvetti se tulonhankkimisvähennys sitten muka on? Kilsakorvauksia ei tule, niin SAATANA on se kumma KUN EI VITTU OLE NIITÄ VÄHENNYKSIÄ! Mistä helvetistä siis maksetaan se 2%? :curs:

Jokainen työntekijä saa automaattisesti 620€ verotuksessa vähennettävää tulonhannkkimisvähennystä. Jos elät Kelan rahoilla et voi saada tulonhankkimisvähennystä, koska sinulla ei ole mitään kuluja (esim. työvaate, työmatka jne.) sen kelan tuen saamiseksi. 2% on laskettu automaattisesti sen takia ettei tule mätkyjä.

Kaikista suurin epäkohta Kelan korvauspolitiikassa on se, että optiotuloista joutuu maksamaan täydet verot ja sosiaalikulut, mutta optiotuloja ei oteta huomioon ansiotulona laskettaessa päivärahoja.:curs:

Dean Kuntz sanoi:
Hauskinta on se että eniten Kela kyykyttää juuri kunnollisia ihmisiä jotka erittäin harvoin tarvitsevat mitään Kelalta. Ja se Kelan kapulakieli on kanssa ihan v-itusta...

Haahaa toi kapulakieli! Osu ja uppos! Sain kerran heiltä päätöksen ja mie sitä kynän ja paperiin kanssa yritin ittelleni hahmottaa. En perkele tajunnu. Menin KELAan ja näytin päätöksen virkailijalle ja kysyin. Täti luki lapun kolmesti lopusta alkuun ja kahesti alusta loppuun, kutsui toisen virkailijan paikalle, joka hetken ähistyään soitti kolmannen tulkitsemaan. Yhteisvoimin he päättivät että tehdään uusi päätös, koska hekään eivät ottaneet selkoa kupongista.

Mielestäni KELAn virkailijat saisivat laittaa päätöksiinsä päivämäärän lisäksi kellon ajan. Vaimolleni tipahti samalla sekunnilla postiluukusta kaksi päätöstä opintotuesta. Toisessa opintotukianomus oli hyväksytty ja toisessa hylätty. Päiväys oli sama, joten piti taas mennä KELAan kysymään että WTF?

Hmmph... Mä olin tuossa jonkin aikaa sitten valmistuttuani kuukauden työttömänä ja mulla ei kyllä ollut mitään valittamista Kelan eikä Työvoimatoimiston palveluista. Varsinkin jälkimmäisessä sain yllättävän hyvää palvelua. Ehkä mulla oli vaan hyvä tuuri. :)

Kyllähän tuo hakemusten kanssa vääntäminen ottaa päästä, mutta on meillä Suomessa kuitenkin ihan mielettömän hyvä sosiaaliturva, kun vertaa useimpiin muihin maihin. USA:laiset ystäväni ei esim. voi millään käsittää, että valtio tukee meidän muutenkin ilmaista opiskelua usealla sadalla kuukaudessa, eikä mitään tarvi maksaan takas.

Mutta ymmärrän kyllä, että tietyissa tilanteissa saattaa pinna kiristyä valtionvirastojen kanssa asioidessa...

Ei niitä KELA:n palveluita oo pakko käyttää jos ne ei miellytä. Kuka sinne on pakottanu meneen?

Itteä kerran kelalla käydessä vitutti aivan saatanasti suomalainen mies joka huus naama punasena kelan virkailijalle jostaki päätöksestä mikä ei ollu hakijan mielestä paras mahdollinen. Ihan niinku se kassatäti ois sen päätöksen takana. Olin kyllä niin lähellä leipoa sitä ukkoa tauluun ja opettaa vähän tapoja.

Mun mielestä on oikeen että jos saa jostain "ilmaista" rahaa niin sen eteen pitää käydä paperisotaa. Uskon että se pudottaa joukosta muutaman turhanpäiväsen hakijan jokka niitä tukia ei oikeesti ees tartte.

Tätä mieltä olen asiasta vaikka viime viikolla tuli postista kelan lappu jossa ne ei suostunu maksaan kuukauden sairasloma palkkaa koska saan opintotukea samaan aikaan. Tilanne oli tämä: Nilkasta luu murtu ja sain ensiks kuukauden saikkua. Luutuminen ei kuitenkaan ollu toivottua ja jouduin jatkaan sairaslomaa toisella kuukaudella. Yli kuukauden saikkuhan menee kelan maksettavaksi, mutta koska olen niin ahkera että käyn myös koulua niin siitä rankastaan. Se ei kuitenkaan haittaa koska se ois ollu "ilmaista" rahaa enkä ois sitä oikeasti ees ansainnu. Oisivat vaan voinu varottaa etukäteen että ois voinu vähän menoja tarkkailla.

Kela vastaa.... ;)

Hyvä Huppe sekä muut Kelan runtelemat tai hyvin palvelemat asiakkaat

Vaikka nyt olenkin vapaa-ajalla, omistan elämän enkä ole tiukkanutturainen "Kelan täti", haluan vastata näihin muutamiin Kelasta nousseisiin kommentteihin. Olen siis itse ko. firma leivissä ja toimin palvelupäällikkönä eräässä suuressa Kelan toimistossa. En kuitenkaan halua täällä nimelläni esiintyä, joten olkoon tämä tällainen rennompi ja epävirallinen vastaus.

Tietämättä tarkemmin tapauksesi taustoja haluan pahoitella Kelan toimintaa ja saamaasi palvelua. Meille tulee päivittäin valtavasti paperia niin postin välityksellä kuin suoraan asiakaspalvelusta. Lähes kaikki saapuvat paperit skannataan sähköiseen muotoon. Aina silloin tällöin tapahtuu, että hakemus, liite tms. paperi hukkuu jonnekkin. Syy voi olla postin tai Kelan, usein varmasti Kelan. Tämä on valitettavaa, mutta verrattuna meille tulevan "massan" määrään onneksi marginaalista. Papereiden häviämiseen voi olla useita syitä: skannataan "väärään paikkaan", skanneri voi jättää jonkin sivun skannaamatta tai jossakin välissä prosessia tapahtuu inhimillinen virhe, ihmisiä kun me natsit silti olemme ;)

Päätöksissä on onneksi 30 + 7 päivän ns. valitusaika. Eli jos jokin asia päätöksessä on pielessä, asia voidaan korjata. Sinun tapauksessasi asia on voitu oikaista, mikäli olet toimittanut uudestaan puuttuvan liitteen ennen valitusajan umpeutumista. Valitettavaa toki on, että oikean päätöksen saaminen on näin ollen viivästynyt.

Väliin heitän tuosta veroprosenttihommasta sen verran, että Kelalla ei ole minkäänlaista vaikutusvaltaa asiakkaiden ennakonpidätysprosenttiin. Sen määrää verottaja ja Kela tekee ennakonpidätyksen verottajalta saadun tiedon tai laissa määrätyn ennakonpidätysprosentin mukaisena. Muuttaakseen sosiaalietuuden ennakonpidätystä täytyy Kelaan toimittaa muutosverokortti.

Opintotuen "kohtuuttomasta takaisinmaksuprosessista" kommentoisin sen verran, että mikäli takaisinperintä johtuu siitä, että tuen saajalla on ollut opiskeluaikana tulorajat ylittäviä tuloja, on syy tällöin yleensä asiakkaan. Kela tiedottaa opiskelijoita aktiivisesti ja kehottaa tarkkailemaan tulojaan. Opiskelijalla on siis ILMOITUSVELVOLLISUUS, mikäli tulot ovat opiskeluaikana suuret. Kunakin kalenterivuonna maksettuja opintotukia voi palauttaa vapaaehtoisesti seuraavan vuoden maaliskuun loppuun saakka ilman korkoa. Mutta mikäli asiakas ei ilmoita suurista tuloista ja "kärähtää" tulovalvonnassa pari vuotta myöhemmin, tulee perintään tällöin 15 % kertakorko. Monet opiskelijat käyttävätkin opintotukea halpana lainana, vaikka tienaavat opiskeluaikana reilusti yli tulorajojen. Siksi opintotuen takaisinperinnöissä linja on usein muiden etuuksien takaisinperintää tiukempi. Mutta koska en tiedä opintotukiasiasi taustoja, en ota tarkempaa kantaa enkä tässä "syyllistä" sinua. Keskustelussa siitä, onko oikein rokottaa töissä käyviä opiskelijoita perimällä tukia takaisin, pitäisi mennä ihan sosiaaliturvan perusajatuksiin, ja se keskustelu olisi loputon suo :) Sosiaaliturvan idea on kuitenkin se, että mikäli on taloudellisesti tiukkaa, sosiaaliturva takaa minimitoimeentulon. Sosiaaliturvan ja opintotuen tarkoitus ei ole olla "ilmaista rahaa", joka kuuluu kaikille henkilökohtaisesta tilanteesta riippumatta.

Kelalla on töissä kaikkiaan yli 6000 henkilöä ja asiakaskuntana on / on ollut lähes jokainen suomalainen jossakin elämän vaiheessa. Myönnämme etuuksia sen suuruisina kuin ne ovat eri etuuksien laissa määrätty. Onneksi Kelalla on etuuksien maksussa "pohjaton" kassa. Eli toisin sanoen: mikäli jollakin on lain mukaan oikeus tiettyyn summaan sosiaalietuutta, se maksetaan aina. Meillä ei ole etuuksissa määrärahoja, emmekä pyri "säästämään" valtion rahoja tekemällä virheellisiä päätöksiä. Virheitä aina sattuu, mutta toivon myös että asiakkaat ovat tarkkana ja edes lukevat päätöksen. Sysään siis myös pientä vastuuta asiakkaiden suuntaan, millä en kuitenkaan väistä sitä vastuuta, että Kelan ON annettava lainmukaisia, oikeita ja ymmärrettäviä päätöksiä. Kelan toimintaa valvoo eduskunta ja päätöksien oikeellisuutta valvovat Kelasta riippumattomat valituselimet (esim. tarkastuslautakunta, sosiaalivakuutuslautakunnat ja vakuutusoikeus). Kelan päätöksistä voi valittaa ja jokaisen päätöksen mukana on valitusosoitus, jossa on ohjeet valituksen tekemiseen. Kela ei siis voi tehdä mielivaltaisia päätöksiä ilman että kukaan valvoisi.

Tärkein asia miten pyrimme säästämään veronmaksajien rahoja on se, että toimimme tehokkaasti ja teemme laadukasta työtä. Kelan etuudet ovat todella haastava kenttä ja virheitä sattuu usein. Joskus meillä ei ole joustomahdollisuutta, koska lait säätelevät toimintaamme. Emme tee asioita ihmisten kiusaksi vaan lain mukaan ja pyrimme koko ajan parantamaan palveluamme. Tehtäväkenttämme on laaja ja haastava, eivätkä muutokset parempaan tapahdu hetkessä (byrokratia on kankeaa). 99 % tapaamistani Kelan työntekijöistä ovat aidosti ihmisen asialla, mutta toki asenteessa ja toiminnassa on vielä paljon parannettavaa. Olemme ehkä tällä hetkellä tällaisia, mutta emme jää tällaisiksi. :)

Jos saamasi palvelu vaivaa sinua, kehotan antamaan palautetta kotitoimistollesi. Voit antaa palautteen sähköisesti www.kela.fi --> palaute.
Sen kun vain copy-pasteat vaikka tänne kirjoittamasi tekstin Kelan sivuille.

Tekisi niin mieleni vastata näihin kaikkiin esittämiinne "epäkohtiin" ja kokemuksiin eri etuuksista, mutta eiköhän tässä jo ole riittämiin asiaa tälle illalle. Huonoista kokemuksista huolimatta toivotan jatkossa parempia palvelukokemuksia Kelasta sekä hyviä treenejä. Kyllähän punttaaminen on kelalaiselle ja asiakkaille loistotapa laskea höyryjä pihalle ;)

Ystävällisin terveisin

X X

loops sanoi:
Se ei kuitenkaan haittaa koska se ois ollu "ilmaista" rahaa enkä ois sitä oikeasti ees ansainnu. Oisivat vaan voinu varottaa etukäteen että ois voinu vähän menoja tarkkailla.

Tässähän on tavallaan kyseessä vakuutus, joka koskee kaikkia. Vakuutus rahoitetaan verovaroista. Luulit siis työssäollessasi vakuuttaneesi itsesi tuollaisen tilanteen varalta, mutta et ollut muistanut lukea pienellä painettua. Samanaikainen opiskelu ilmeisestikin mitätöi vakuutuksesi. Noh, tässä tapauksessa yhtiötäkään ei voi vaihtaa :)

Tarinan opetus on kuitenkin se, että KELA:n palveluiden käyttäminen ei ole vapaaehtoista, koska niistä täytyy kuitenkin maksaa. Useimmilla ihmisillä ei ole varaa pitää esim. päällekkäisiä yksityisiä vakuutuksia. Ei se raha kuitenkaan koskaan ole oikeasti ilmaista.

KingInCrimson sanoi:
Myönnämme etuuksia sen suuruisina kuin ne ovat eri etuuksien laissa määrätty. Onneksi Kelalla on etuuksien maksussa "pohjaton" kassa. Eli toisin sanoen: mikäli jollakin on lain mukaan oikeus tiettyyn summaan sosiaalietuutta, se maksetaan aina. Meillä ei ole etuuksissa määrärahoja, emmekä pyri "säästämään" valtion rahoja tekemällä virheellisiä päätöksiä.

Miksi optiotuloja ei lasketa ansiotuloiksi laskettaessa etuuksia vaikka niistä maksetaan täysimääräisesti optionantajan ja optionsaajan puolesta sosilaalimaksut sekä ansiotuloverot? Eikö tämä ole sinusta epäkohta?

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom