KELA - Natsismin viimeinen linnake

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Status
Viestiketju on suljettu.
KingInCrimson sanoi:
Kela vastaa.... ;)
Päätöksissä on onneksi 30 + 7 päivän ns. valitusaika. Eli jos jokin asia päätöksessä on pielessä, asia voidaan korjata. Sinun tapauksessasi asia on voitu oikaista, mikäli olet toimittanut uudestaan puuttuvan liitteen ennen valitusajan umpeutumista. Valitettavaa toki on, että oikean päätöksen saaminen on näin ollen viivästynyt.

Asia oikaistiin kun sinne marssi, jonotti 30min ja ajeli 15km. Silti ottaa päähän kun turhaan joutui kaiken tekemään, ensimmäisellä kerrallakin tuo olisi voinut onnistua.

Opintotukeen en jaksa enää puuttua, sen olen oppinut kantapään kautta ja velkani yhteiskunnalle on tässä tapauksessa 0e :D

loops sanoi:
Ei niitä KELA:n palveluita oo pakko käyttää jos ne ei miellytä. Kuka sinne on pakottanu meneen?

Samaa mieltä, omasta tahdosta en kyseisen laitoksen kanssa asioi. Mutta mutta, muutin vuodeksi ulkomaille töihin ja tein väestörekisteriin VÄLIAIKAISEN muuttoilmoituksen. KELAlta tuli kirje parin kuukauden kuluttua, jonka olivat lähettäneet vanhaan Suomessa olevaan osoitteeseen ja jonka posti sitten käänsi minulle ulkomaille. Kirjeen mukana tuli lomake ja viesti mikäli ette täytä tätä lomaketta koskien ulkomaille muutto, teemme asiaa koskevat päätökset väestörekisterin tietojen perusteella. No minä ajattelin, että fine väliaikainen muuttoilmoitus tehty.

Puolisen vuotta kului ja tulin jouluna käymään Suomessa, asia askarrutti mieltäni ja menin kysymään sitä KELAsta. KELA oli tehnyt päätöksen ja minut oli poistettu Suomen sosiaaliturvan piiristä! Tieto tästä oli lähetetty vanhaan Suomen osoitteeseen, vaikka heillä oli siis käytössä väestörekisterin tiedot; minun sen hetkisestä osoitteesta ja muuton väliaikaisuudesta. Ja parasta: päätöksestä ei voinut valittaa! edit: valitusaika oli siis kulunut umpeen, kun en ollut ko. päätöstä koskaan saantkaan.

Puheluja esimiehen esimiehelle jne. Tapaukseni pääsi johonkin lautakuntaan, joka kokoontuu 1-2 krt vuodessa, päätös kumottiin ja syy siihen paikalliskonttorin esinaisen väärät tulkinnat (mielestäni epäpätevyys). Nyt asun siis jälleen Suomessa ja kuulun sosiaaliturvan piirin, mutta yli vuoden ajan en ollut sosiaaliturvan piirissä, vaikka koko ajan maksoin veroni ja suomalainen työnanatajani sotuni Suomeen. En tiedä mitä tämä ko. vuoden jakso merkitsee esim. tulevaisuudessa eläkettäni laskettaessa.

Tabasco kiittää ja kumartaa KELAlle.

loops sanoi:
Mun mielestä on oikeen että jos saa jostain "ilmaista" rahaa niin sen eteen pitää käydä paperisotaa. Uskon että se pudottaa joukosta muutaman turhanpäiväsen hakijan jokka niitä tukia ei oikeesti ees tartte.

Ei pitäis lähteä tähän, mutta lähdenpä kuitenkin. Meillä on, ja tulee aina olemaan tässä yhteiskuntajärjestelmässä ihmisiä joiden toimeentuloa joudutaan ainakin osittain kustantamaan tavalla tai toisella yhteisistä varoista. Itse nettomaksajana soisin, että tämä varainjako tapahtuisi mahdollisimman tehokkaasti mahdollisimman vähällä byrokratialla.

En usko niiden häikäilemättömimpien sosiaalipummien juurikaan pelästyvät pientä paperisotaa tai luukkusulkeisia. Ja vaikka yhteiskunnan elättien muistaminen ylimääräisellä paperityöllä kelan tai jonkin muun instanssin toimesta saattaisikin äkkiseltään tuntua jollain tapaa oikealta, en näe tämänkaltaiseen vähävaraisimpien kiusaamiseen juurikaan mitään moraalisia, tai mikä vielä merkityksellisempää, taloudellisia perusteita. Päinvastoin. Se nyt vaan on yksinkertaisesti tyhmää...

Rankkuri sanoi:
Onkos edellä Kelan toiminnasta valittaneilla kermaperseillä minkäänlaista aavistusta siitä, millaisella työntekijävajauksella Kelassa toimitaan? Onko aavistusta, kuinka monta "asiakasta" Kelassa käy joka päivä itkemässä vastikkeettoman rahan perässä? Ynnätkää nämä asiat yhteen ja voitte ehkä tulla sellaiseen tulokseen, että vitunmoisessa kiireessä ja valtavassa työmäärässä ihmiset saattavat tehdä virheitä.

Huppe itkee Kelan tekevän tahallaan näitä virheitä. Saman kuukausipalkan Kelan virkailijat saavat oli päätös "asiakkaan" kannalta myönteinen tai kielteinen. Minkä helvetin takia Kelan työntekijät tekisivät tahallaan näitä virheitä? Jotta saisivat työpaikallaan kuunnella Hupen kaltaisten umpimielisten ihmisten vittuilua? Tuskinpa...

Olisiko monitahoiset kaavakkeet ja säännöt kehitetty sellaisten aivoinvalidien vuoksi, jotka pyrkivät käyttämään järjestelmää hyväkseen saadakseen "helppoa rahaa"?

Ei kyllä ne on kehitetty ihan vain Hupen kiusaksi.

Ei itellä ikinä ole ollut ongelmia KELA:n kanssa. Joten yhdyn pitkälti ylläolevaan. Se on aika iso järjestelmä (ja paljon rahaa) mitä KELA pyörittää ja hämmästyttävän hyvin on omakohtaisesti toiminut.

Tiedän että ihmisillä on ollut ongelmia niitten kanssa kyllä. Ehkä mullakin vielä tulee.

April sanoi:
USA:laiset ystäväni ei esim. voi millään käsittää, että valtio tukee meidän muutenkin ilmaista opiskelua usealla sadalla kuukaudessa, eikä mitään tarvi maksaan takas.

..

Joo en minäkään. Toinen asia mitä mm. jenkit eivät voi käsittää on korkeat verot.

varmasti täynnä kirjoitusvirheitä :D

Kela on omien kokemuksien mukaan täynnä epärehellisiä kusipäitä, ja mitään ei kannata antaa kelan hoidettavaksi jos olet huomannut että sinulle kuuluisi maksaa jotain.

Itse kävin kelan toimistossa noin kymmenen kertaa, ja täytin noin saman verran lomakkeita sekä kävin monta kertaa työkkärissä että sain intin jälkeen kuukauden työttömyyspäivärahat,jonka olin työttömänä. Ensin lähetin työssäolotodistukset kelalle ja he päättivät etten ollut täyttänyt niiden perusteella työssäoloehtoa(en tarkistanut asiaa), joten tuolloin oletin kelan olevan rehellinen ja täytin sitten työmarkkinatukihakemuksen niin silloin ne väittivät että asun vanhempien luona vaikka vanhemmilla oli 400km päässä eri osoite,sitten kun pystyin todistaan että vanhemmat todella asuvat eri paikkakunnalla niin eväsivät ks. hakemuksen sillä etten ollut hakenut intin ajalla yhteishaussa.

No kun päätös työmarkkinatuen osalta tuli ja selväksi se etteivät maksa penniäkään niin mielessäni heräsi ajatus että tarkistan kelan päätöksestä huolimatta pääsenkö kaksin verroin paremmalle tuelle eli työttömyyspäivärahalle ja että täytänkö työssäoloehtoa eli kahden kuluneen vuoden aikana ollut koko päivä töissä 43kalenteriviikkoa. Työmarkkinatukeen kun ei onneksi vaikuta mitkään vitun yhteishaut.

Työtodituksista huomasin että olin ollut töissä kahden vuoden aikana n.44 kalenteriviikkoa+lomat niin kävin kelalle viemässä palkkatodistukset joista näkee työpäivät niin nekään eivät riittäneet koska olisin muka voinut tehdä vain tunnin pari päivässä ja kalenteriviikossa pitää tehdä vähintään 18h että hyväksi luetaan. No sanoin sille katsoo palkkatuloja etteikö niistä voi päätellä et oon tehnyt vähintää normaalia päivää,ei kuulemma voinut vaikka ei varmaan kukaan 6kk tienaa esim. 20k€ tekemällä lyhyttä parin tunnin päivää. No vaativat sellaiset selvitykset joista näkisi kahden vuoden ajalta tekemieni työviikkojen tuntimäärät. Tiesin ettei työantaja viitsi alkaa kaivella monen vuosien viikkojen tuntimääriä, vaan ne kirjoitti sellaiset todistukset joiden mukaan olin ollut kaksi vuotta yhtiössä töissä tehden 40h/vk vaikka näin ei todellisuudessa ollut. Vein todistuksen kelalle jolloin ihmettelivät miten olin ollut töissä ja lukiossa samaan aikaan,noh iltatöitä vastasin :D Ja runkkarit lopulta joutuivat maksamaan kun vaadin julkista(kirjallinen) päätöstä asiasta ks. työtodistusten pohjalta. Ei varmasti ollut aikamäärä jonka käytin tuon asian eteenpäin viemiseen sen 400€ arvoinen minkä sain vaan kyse oli periaatteesta että se pitää maksaa mikä lain perusteella kuuluu. Eikä yrittää puhtaasti kusettaa niin kuin itseäni monta kertaa yrittivät.

MuayThai sanoi:
Kela on omien kokemuksien mukaan täynnä epärehellisiä kusipäitä, ja mitään ei kannata antaa kelan hoidettavaksi jos olet huomannut että sinulle kuuluisi maksaa jotain.

....lässytystä...

No kun päätös työmarkkinatuen osalta tuli ja selväksi se etteivät maksa penniäkään niin mielessäni heräsi ajatus että tarkistan kelan päätöksestä huolimatta pääsenkö kaksin verroin paremmalle tuelle eli työttömyyspäivärahalle ja että täytänkö työssäoloehtoa eli kahden kuluneen vuoden aikana ollut koko päivä töissä 43kalenteriviikkoa. Työmarkkinatukeen kun ei onneksi vaikuta mitkään vitun yhteishaut.

...lisää lätinää...

No vaativat sellaiset selvitykset joista näkisi kahden vuoden ajalta tekemieni työviikkojen tuntimäärät. Tiesin ettei työantaja viitsi alkaa kaivella monen vuosien viikkojen tuntimääriä, vaan ne kirjoitti sellaiset todistukset joiden mukaan olin ollut kaksi vuotta yhtiössä töissä tehden 40h/vk vaikka näin ei todellisuudessa ollut. Vein todistuksen kelalle jolloin ihmettelivät miten olin ollut töissä ja lukiossa samaan aikaan,noh iltatöitä vastasin :D Ja runkkarit lopulta joutuivat maksamaan kun vaadin julkista(kirjallinen) päätöstä asiasta ks. työtodistusten pohjalta. Ei varmasti ollut aikamäärä jonka käytin tuon asian eteenpäin viemiseen sen 400€ arvoinen minkä sain vaan kyse oli periaatteesta että se pitää maksaa mikä lain perusteella kuuluu. Eikä yrittää puhtaasti kusettaa niin kuin itseäni monta kertaa yrittivät.

Miks vitussa laitos, joka on perustettu nimenomaan tukemaan (eli syytämään rahaa juopoille) työttömiä, vähäosaisia ym. yrittäisi sitten kusettaa niiltä ne rahat pois?

Olisiko järjestelmän monimutkaisuus ja asioiden varmistaminen vitutukseen asti seurausta siitä, että joka toinen molopää yrittää kusettaa sitä "ilmaista rahaa" Kelalta vaikka tuen saamiseen ei olisi mitään perusteita?

Jos Kela myöntäisi rahat sillä perusteella, että esim. Sinä menet sinne kuin euroopan omistaja ja toteat että rahat tänne ja nyt, tässä maassa ei kovin moni tukea oikeasti tarvitseva siitä etuudesta nauttisi.

Ei se nyt saatana voi oikeasti olla aikuiselle ihmiselle noin vaikea ymmärtää.

Ja työmarkkinatukea saadakseen pitää osallistua joka ainoaan yhteishakuun ja pääsykokeisiin.

loops sanoi:
Mun mielestä on oikeen että jos saa jostain "ilmaista" rahaa niin sen eteen pitää käydä paperisotaa. Uskon että se pudottaa joukosta muutaman turhanpäiväsen hakijan jokka niitä tukia ei oikeesti ees tartte.
Pudottaa myös sairaat jotka eivät jaksa tapella kelan kanssa vaikka tarvitsevat tukea kaikkein kipeimmin.

Insanick sanoi:
Pudottaa myös sairaat jotka eivät jaksa tapella kelan kanssa vaikka tarvitsevat tukea kaikkein kipeimmin.

Eiks niin et sunkin mielestä rahaa tulisi saada kyselemättä, kunhan sitä vaan älyää pyytää. Ilman mitään selvityksiä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Insanick sanoi:
Tää on vaan valitettava sivuseikka sille että on pidettävä joku kontrolli näiden tukien jakamisessa. Noinkin isossa systeemissä tulee varmasti virheitä siellä-täällä, josta joku kärsii. Mutta tällä hetkellä en ole nähnyt parempaakaan vaihtoehtoa, sillä jos niitä tukien tarkistuksia löysennettäisiin, jakaisi kela varmasti huomattavat määrät tukia vääriin osoitteisiin.

No onhan se Kelan toiminta perseestä. Verot lähtee duunarilta palkasta helposti ja huomaamatta, mutta Kela-korvausten hakeminen on tehty mahdollisimman monimutkaiseksi. Olisi hauska tietää kuinka iso on se rahakasa joka kuuluisi maksaa ihmisille, jotka eivät osaa/viitsi/ei ole aikaa taistella Kelaa vastaan ja jättävät korvaukset hakematta.

Mutta kyllähän sieltä suht helposti saa ilmaista rahaakin kun vähän vedättää toimistotanttoja. Mun mielestä ihan oikeutettua välillä noinkin päin.

Rankkuri sanoi:
Eiks niin et sunkin mielestä rahaa tulisi saada kyselemättä, kunhan sitä vaan älyää pyytää. Ilman mitään selvityksiä.
Huoh.. nykyisessä systeemissä on jo ihan tarpeeksi paperisotaa. Ja silloin kun olen ollut todella sairas (nivelet kipeinä 24/7 ja ripulia 3-5kertaa päivässä), en ole jaksanut ruveta vääntämään kelan kanssa sairauspäivärahoista (sen sijaan jatkoin opintotuen nostamista kun lääkärit eivät antaneet tarpeeksi pitkää sairaslomaa). Miksi sairaiden elämästä pitäisi tehdä entistäkin vaikeampaa? Se on jo valmiiksi tarpeeksi vittumaista kiitos vaan. Helppohan se on terveenä kekkuloida ja moralisoida. :david:

Neuvostoliitto sanoi:
Olisi hauska tietää kuinka iso on se rahakasa joka kuuluisi maksaa ihmisille, jotka eivät osaa/viitsi/ei ole aikaa taistella Kelaa vastaan ja jättävät korvaukset hakematta.
Opintolainani olisi useita tuhansia euroja pienempi jos joku olisi edes kertonut kuntoutusrahasta (jonka olisin saanut jos olisin älynnyt hakea) opintojeni alussa. Että näin..

Insanick sanoi:
Huoh.. nykyisessä systeemissä on jo ihan tarpeeksi paperisotaa. Ja silloin kun olen ollut todella sairas (nivelet kipeinä 24/7 ja ripulia 3-5kertaa päivässä), en ole jaksanut ruveta vääntämään kelan kanssa sairauspäivärahoista (sen sijaan jatkoin opintotuen nostamista kun lääkärit eivät antaneet tarpeeksi pitkää sairaslomaa). Miksi sairaiden elämästä pitäisi tehdä entistäkin vaikeampaa? Se on jo valmiiksi tarpeeksi vittumaista kiitos vaan. Helppohan se on terveenä kekkuloida ja moralisoida. :david:

Mistäs sä mun terveydentilan tiedät, mikäli tuo heitto suuntautui mulle?

Luulis sun iässä jo käsittävän, että laitos, joka periaatteessa "jakaa rahaa", houkuttelee ihmisiä, jotka yrittävät hyötyä siitä. Toisin sanoen pyrkivät lypsämään rahaa Kelalta ilman, että he ko. tukeen olisivat oikeutettuja. Jotta väärinkäytöksiä ei tapahtuisi, on olemassa lomakkeet ja selvitykset. Et sä tuossa iässä voi olla niin lapsellinen ja sinisilmäinen, että kuvittelet, että Kelan tapainen laitos voi toimia pelkän hyvän uskon varassa.

Sairastodistuksen saa melko helposti mistä tahansa. Tämä lappunenko olisi sitten edellytys sille, että rahat saa välittömästi. Ei muutakuin kävelet toimistoon sisään ja sanot että nyt kolottaa ja rahat tulevat tilille?

Ikävää jos oot kipeä, mutta demokratiassa kun eletään niin kaikki kohdellaan samalla tavalla. Eli lomakkeet sä saat täyttää, vaikkä sun kävis itteäsi kuinka sääliksi.

Ainoat asiat mitkä minua vituttaa kelassa ja sossussa on se että kukaan siellä ei voi KOSKAAN myöntää tehneensä virheen, mistään etuuksista ei luukulla asioidessa voida kertoa oma-aloitteisesti jos ei itse älyä kysyä ja välillä virkailijat eivät edes tiedä perusasioita joita voi lukea jostain vitun esittelylehtisestä ja neuvovat väärin.

Omana kokemuksena voin heittää esim. tapauksen kun haimme äitiyspakkauksia. Käytäntö on sellainen että jos kerralla syntyy enemmän kuin yksi lapsi niin pakkauksia saa järjestysluvun mukaisen määrän tai niitä voi ottaa rahana. Kolmosista meille tuli siis 6 pakkausta. Luukulla aloin kyselemään pakkauksista ja kaavakkeista niin muijat ihan pokalla väittää vastaan saatavista määristä ja vaatii täyttämään liput ja laput uudelleen. Opastin siinä sitten ystävällisesti rouvat (2) tutustumaan omiin nettisivuihinsa ja lapsiperheen etuuksiin. Ja ihan perusasioista on kyse.

Rankkuri sanoi:
Mistäs sä mun terveydentilan tiedät, mikäli tuo heitto suuntautui mulle?

Luulis sun iässä jo käsittävän, että laitos, joka periaatteessa "jakaa rahaa", houkuttelee ihmisiä, jotka yrittävät hyötyä siitä. Toisin sanoen pyrkivät lypsämään rahaa Kelalta ilman, että he ko. tukeen olisivat oikeutettuja. Jotta väärinkäytöksiä ei tapahtuisi, on olemassa lomakkeet ja selvitykset. Et sä tuossa iässä voi olla niin lapsellinen ja sinisilmäinen, että kuvittelet, että Kelan tapainen laitos voi toimia pelkän hyvän uskon varassa.

Sairastodistuksen saa melko helposti mistä tahansa. Tämä lappunenko olisi sitten edellytys sille, että rahat saa välittömästi. Ei muutakuin kävelet toimistoon sisään ja sanot että nyt kolottaa ja rahat tulevat tilille?

Ikävää jos oot kipeä, mutta demokratiassa kun eletään niin kaikki kohdellaan samalla tavalla. Eli lomakkeet sä saat täyttää, vaikkä sun kävis itteäsi kuinka sääliksi.
Mistäs sinä minun silmieni värin muka tiedät? Ja missä sanoin että kelan pitäisi toimia hyvän uskon varassa? Ymmärrät tahallaan väärin? :david: Lapsellinen en ole, kyyninen sen sijaan olen.

Mistäs sinä minun silmieni värin muka tiedät? Väsyny.

Ja missä sanoin että kelan pitäisi toimia hyvän uskon varassa? Kun mariset siitä, että ei oo kivaa täyttää lomakkeita ja Kela on ihan eppis ku se vaatii tiettyjä selvityksiä ennenkuin saa rahaa, olet selvästikin sitä mieltä, että näin ei tulisi olla. Ja jos näin ei saisi olla niin silloinhan vaihtoehtona on se, että rahaa jaetaan sitä pyytäville ja luotetaan siihen että kaikki on reiluja ja maailmanrauha laskeutuu maan päälle heti ensi viikolla.

Ymmärrät tahallaan väärin? :david: En toki. Luetun ymmärtäminen ei ole koskaan tuottanut vaikeuksia.

Lapsellinen en ole, kyyninen sen sijaan olen. Näinköhän.

Näin Kelan asenne toimisi muissa paikoissa,

ruokakaupassa: Asiakkaan pitäisi laskea itse ostosten hinta ja jos menisi väärin niin tulisi 300% korotettu hinta ja valitus käsiteltäisi 3kk päästä jos asiakas olisi toimittanut 3 vuoden ajalta kaikki kauppakuitit ja kopiot pullonpalautuskuiteista

autokaupassa: Asiakas lähtisi koeajolle autolla jossa renkaat irtoaa 20km/h vauhdissa. Korvattava uuden auton hinta ilman valitusoikeutta autokaupalle ja maksettava kauppiaalle matkakorvauksia 14x500km päähän jossa asiakas asunut 8 vuotta sitten.

pizzeriassa: Asiakas tilaa Frutti di Maren, mutta pizzassa on tunan lisäksi myös maksalaatikkoa, verilettuja ja puruluu. "Et sanonut ettei noita täytteitä laiteta..", vastaa karvakäsi.

hammaslääkärissä: Asiakas menee viisaudenhampaan poistoon ja lääkäri poistaa kaikki hampaat. "Et sanonut ettei kaikki tarvitse poistaa..", vastaa hammaslääkäri. Laskutetaan jokaisen hampaan poistosta ja lääkärin ylitöistä. Ei valitusoikeutta.

kiinteistövälittäjä: Asiakas ostaa 700000e asunnon Helsingin Eirasta käteisellä. Muuttopäivänä 16 henkinen somaliperhe lampaineen tunkee asuntoon sisään. Välittäjä oli myynyt "vahingossa" (kokeillut kepillä jäätä) asunnon useammalle. Asiakkaan asuttava 3kk valitusaika somalikommuunissa lampaiden kanssa.

Neuvostoliitto sanoi:
Näin Kelan asenne toimisi muissa paikoissa......

Niin, tottahan on, että asenne Kelan toimistoissa ei aina välttämättä ole kohdallaan, mutta siitä on melkosen helppo kitistä niiden joiden ei tarvitse olla siellä töissä. Kuinkakohan ystävällisiä esim. Neuvostoliitto itse ja Pakkiksen oma Sancho Pancho, Insanick, jaksaisivat olla, kuunneltuaan 20 vuotta juoppojen vittuilua, huutoa ja tappouhkauksia?

Enpä ihmettele yhtään, että tuolla asenteella olette saattaneet saada vähemmän ystävällistä palvelua.

Ja eiköhän jokaiseen ammattikuntaan pesiydy vähemmän palveluhenkisiä ihmisiä. Eniten kummastuttaa joidenkin lapsenomainen kiukuttelu lomakkeiden täyttämistä ja selvitysten tekemistä kohtaan.

Status
Viestiketju on suljettu.

Suositut

Back
Ylös Bottom