Keittiön suunnittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Onko kukaan toteuttanut keittiön välitilan valaistusta ledeillä? Laitoimme uuden kämppämme keittiön heti sileäksi ja voitaisiin kokeilla jotain muuta kuin perus loisteputki työvalaisimia. Halogeenitkin ovat yksi vaihtoehto mutta eivät ole kuitenkaan niin meidän mieleemme. Lisäksi otimme hieman matalemmat yläkaapit ja niiden päälle jää mukavasti tilaa niin ajattelin myös kaappien päälle laittaa jonkinlaista ledinauhaa.

Riittääkö noissa ledivaloissa valaistusteho ja mitä kaikkea muuta voi/pitää ottaa huomioon suunnitellessa keittiön välitilan valaistusta? Netistä löysin esim. tällaisen "LED valotangon"

Onko kukaan toteuttanut keittiön välitilan valaistusta ledeillä? Laitoimme uuden kämppämme keittiön heti sileäksi ja voitaisiin kokeilla jotain muuta kuin perus loisteputki työvalaisimia. Halogeenitkin ovat yksi vaihtoehto mutta eivät ole kuitenkaan niin meidän mieleemme. Lisäksi otimme hieman matalemmat yläkaapit ja niiden päälle jää mukavasti tilaa niin ajattelin myös kaappien päälle laittaa jonkinlaista ledinauhaa.

Riittääkö noissa ledivaloissa valaistusteho ja mitä kaikkea muuta voi/pitää ottaa huomioon suunnitellessa keittiön välitilan valaistusta? Netistä löysin esim. tällaisen "LED valotangon"

Meillä on välitila lasia ja viriteltiin lasin yläosaan ledinauhaa, samannäköistä tavaraa kuin tämä. Tuossa on siis tarrapinta ja sen kun vain heittää kaappien alaosaan.

Periaatteessa sama idea kuin alla olevassa kuvassa, mutta ledien väri on valkoinen ja nauha on vain lasin yläosassa listan takana, jolloin se ei heijasta silmiin alempaakaan katsottaessa. Valaisee siis vain työtason.

Se on sitten jokaisesta itsestään kiinni onko tuo valaistus riittävä työskentelyyn, mutta meillä nuo valot on käytännössä aina päälle kun kotona ollaan ja hyvin on nähnyt. Samalla tuo vähän tunnelmaa keittiöön kun muualla on hieman hämyistä. Sitten on erikseen katossa halogeenit jos on enemmälle valolle tarvetta.

led-blue-light.jpg

edit. tuo led-nauha on sikälikin kätevää, että sitä voidaan lyhentää 5cm välein, eli nauha saadaan varmasti oikeaan mittaan.

Ikean kuski soitti ja tuopi köökin tunnin päästä tontille :D

Meillä on välitila lasia ja viriteltiin lasin yläosaan ledinauhaa, samannäköistä tavaraa kuin tämä. Tuossa on siis tarrapinta ja sen kun vain heittää kaappien alaosaan.

Periaatteessa sama idea kuin alla olevassa kuvassa, mutta ledien väri on valkoinen ja nauha on vain lasin yläosassa listan takana, jolloin se ei heijasta silmiin alempaakaan katsottaessa. Valaisee siis vain työtason.

Se on sitten jokaisesta itsestään kiinni onko tuo valaistus riittävä työskentelyyn, mutta meillä nuo valot on käytännössä aina päälle kun kotona ollaan ja hyvin on nähnyt. Samalla tuo vähän tunnelmaa keittiöön kun muualla on hieman hämyistä. Sitten on erikseen katossa halogeenit jos on enemmälle valolle tarvetta.

led-blue-light.jpg

edit. tuo led-nauha on sikälikin kätevää, että sitä voidaan lyhentää 5cm välein, eli nauha saadaan varmasti oikeaan mittaan.

Hienon näköinen pienillä kustannuksilla siis mikäli pitää Art Deco tyylistä. Ei tuossa kyllä ruokaa näe laittaa??? Paha kommentoida valokuvasta mikä on todellisuus.

:thumbs:

Paa kuvia millanen kasa sieltä tulee roipetta.

No tässä on siis kodinhoitohuone ja köökki + koneita:

P1030295.jpg

P1030296.jpg

Eli kodinhoitohuoneesta tämä, mutta ei noita korkeita kaappeja:
khh.jpg

Ja keittiöstä nämä osat:
ikea_softa.png

+ jotain muita kaappeja ja laatikoita + jääkaapin ja pakastimen yläkaapit.

Huippua on että koko roska vie tilaa noin 3m2 ja olisi päällekkäin aseteltuna mahtunut pariinkin neliöön. Mitä muiden juttuja olen katsellut niin keittiökamat vievät valmiiksi kasatuin rungoin useita huoneita tilaa. Noita kuitenkin säilötään ainakin 2kk ennenkuin yhtään pakettia avataan.

Laskehan sitten huviksesi paljonko menee aikaa noitten kasaamiseen. Lähinnä siis se, että paljonko menee aikaa siihen, että kamat on samassa kuosissa kuin jostain "oikeasta" keittiöfirmasta. Sitten rakentaminen erikseen. Olisi mielenkiintoista tietää paljonko tulee tuntipalkaksi kun laskee Puustellinhinta - ikeanhinta / tuntimäärä = tuntipalkka.

Laskehan sitten huviksesi paljonko menee aikaa noitten kasaamiseen. Lähinnä siis se, että paljonko menee aikaa siihen, että kamat on samassa kuosissa kuin jostain "oikeasta" keittiöfirmasta. Sitten rakentaminen erikseen. Olisi mielenkiintoista tietää paljonko tulee tuntipalkaksi kun laskee Puustellinhinta - ikeanhinta / tuntimäärä = tuntipalkka.

No sanoisin että semmosen tuhat euroa tunti meidän kaapistoissa, vähintään 500 euroa.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Huippua on että koko roska vie tilaa noin 3m2 ja olisi päällekkäin aseteltuna mahtunut pariinkin neliöön. Mitä muiden juttuja olen katsellut niin keittiökamat vievät valmiiksi kasatuin rungoin useita huoneita tilaa. Noita kuitenkin säilötään ainakin 2kk ennenkuin yhtään pakettia avataan.

Ei mikään järetön mälli tavaraa. Mä olen nähnyt kanssa noita kuvia, kun kaapistot on tullu raksalle niin niitä on sit ollu jok'ikinen koppi täynnä.

Noi ikean kaapit on muuten tosi helppo/nopea koota. Jos huolellisesti tekee hötkyilemättä niin yhden kaapin kokoamiseen ovien kanssa menee 5-10 min. Jos käyttää akkuporakonetta ruuveihin ja viimeistelynaulainta takalevyn kiinnittämiseen niin voi päästä alle 5 minuutinkin. Itse valitsin ikea keittiön, koska sen sai heti itse haettua kaupasta ja aikataulun sai sovittaa itselleen mieluiseksi. Jos olisi lähtenyt tilaamaan jostain oikeasta keittiöfirmasta niin ensiksi olisi pitänyt sovitella aikataulua siihen, että kaveri tulee mittailemaan, sitten aikataulun sovittelua toimituksen ja asennuksen kanssa, mikä on tietenkin min. 2 vko:a kun äijä kävi mittailemassa. Itse kun olen tyyppiä kaikki-mulle-heti-nyt niin jo tuo kaksi viikkoa olisi ollut liian pitkä aika. Mieluummin teen itse silloin kun minulle sopii. Jos lähdetään tuntipalkkoja laskemaan niin sit pitää laske mukaan ne odottelut, että milloin kaverit tuovat tavaroita. Toimitusajat kun ovat mieluusti arkena 8-16, jolloin itse ainakin joudun pääsääntöisesti olemaan töissä. Toimituksen takia kun vielä joutuu ottamaan vapaapäivän töistä niin jo tulee toimitukselle hintaa. Tämän vuoksi en ota mitään kotiin kuljetuksella, en edes ilmaisella. Haen itse kun minulle sopii.

No ei paha, toisaalta en voi välttyä kysymästä miksi ei köökki tullut vasta 2kk päästä? Aikataulu kusi?

No ei paha, toisaalta en voi välttyä kysymästä miksi ei köökki tullut vasta 2kk päästä? Aikataulu kusi?

Koska Syyskuussa Ikealla oli keittiöt tarjouksessa ja sain 600e (10%) alennusta (lahjakortin) kun tein kaupat silloin. Viimeinen toimitus tarjouskeittiölle oli joulukuussa, mutta tuo onneksi viivästyi hieman ja se tuli vasta nyt.

Ikeasta tulee tännekkin varmasti uusi keittiö. Kodinkoneineen hintaa näyttäisi tulevan tasan neljä tonnia. Mukana upotettava mikro, induktiotaso, upotettava uuni, kalusteisiin integroitu pakastin ja astianpesukone, rosterinen pesuallas ja hana sekä liesituuletin. Ei paljoa kannattanut kysellä muualta tarjousta tuohon hintaan.

Kyllä ihan hyvälle tuntipalkalla tuossa pääsee kun itse vielä kasaa. Joku tuossa sanoi, että viimeistelynaulaimella vetää takalevyt kiinni kaappeihin. Kokeilin Ikean vaatekaappeihin kiinnittää takalevyä viimeistelynaulaimella, mutta läpi meni melkein joka toinen naula. Kanta on viimeistelynaulassa liian pieni oman kokemuksen mukaan. Toisaalta käsin naulat nyt lyö hyvin nopeasti myös. Mallailin itse vielä keittiön uusiksi leivinuunin/hellan takia ja nyt taitaa vihdoin olla se viimeinen versio.

attachment.php

attachment.php

Joku tuossa sanoi, että viimeistelynaulaimella vetää takalevyt kiinni kaappeihin. Kokeilin Ikean vaatekaappeihin kiinnittää takalevyä viimeistelynaulaimella, mutta läpi meni melkein joka toinen naula. Kanta on viimeistelynaulassa liian pieni oman kokemuksen mukaan. Toisaalta käsin naulat nyt lyö hyvin nopeasti myös.
Siis paineilma-niittipyssyllä minä olen noi naputellut. Eli semmosilla nitojan hakasilla, oisko 13mm leveitä ja 8-10mm pitkät piikit. Kompura sulla löytyy jo niin noi pyssyt ei jossain Tokmannilla paljoa maksa.
Ehkä joku jytäkämpi RAPID -sinkilänaulain jaksaisi tuon pamauttaa myös kiinni, en tiedä?

Kai joku tämmönen:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=15550&sivu=15550.htm&ryhma=4&kategoria=144

En tiedä kun ei tosta ota selvää mitä niittejä toi ampuu. Eniwei, tajusit varmaan jo.

Siis paineilma-niittipyssyllä minä olen noi naputellut. Eli semmosilla nitojan hakasilla, oisko 13mm leveitä ja 8-10mm pitkät piikit. Kompura sulla löytyy jo niin noi pyssyt ei jossain Tokmannilla paljoa maksa.
Ehkä joku jytäkämpi RAPID -sinkilänaulain jaksaisi tuon pamauttaa myös kiinni, en tiedä?

Kai joku tämmönen:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=15550&sivu=15550.htm&ryhma=4&kategoria=144

En tiedä kun ei tosta ota selvää mitä niittejä toi ampuu. Eniwei, tajusit varmaan jo.

Tuollaisella pysyy varmasti paremmin. Menee kyllä sellasella Rapidin nitojallakin, mutta multa loppu hakaset kesken.

Mites Inskan köökissä, toi oli kait nyt se puuhella tuossa? Siinähän on 40cm turvaetäisyys palavaan materiaaliin ja tiskipöydän allaskaappi näyttää olevan liian lähellä.

Puuhella/leivinuuni siinä juu on. Käyn palotarkastan kanssa läpi noi etäisyydet huomenna. Allaskaapin ja lieden välissä on kuvassa palomuuria/kuorta. Tai lieden ja piipun välissä on erillinen 400 mm syvä muurattu palokanava/palomuuri/täyttömuuraus. Tuossa suunnitelmassa on nyt 300 mm liesitason reunasta allaskaapin reunaan. Etäisyyttä voi pienentää suojauksilla. Jos tulee ongelmia, niin pitää laittaa pienempi liesitaso kauemmas allaskaapista, jolloin etäisyydet riittäisi tai tehdä vain pieni leivinuuni. Sitten saisi laittaa uunin päälle kaapitkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom