Kehotyypin vaikutus treeniin

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tervehdys kaikille!

Lähden hämmentämään body-soppaa aloittelijoiden osioon, koska alle vuoden treenitaustalla ei muusta kuin aloittelijasta voida puhua.

Kuulun itse Ectomorph-Mesomorph ryhmään, jonkinlainen sekoitus siis jossa ainakin ensimmäisen ryhmän ominaisuudet ovat vahvasti edustettuna. Historiasta suuria ectoja voidaan nostaa lähinnä Frank Zane ja Flex Wheeler. Enempää en näihin kavereihin pureudu koska jokaiselle body-ihmiselle he varmasti ovat tuttuja. Otin nämä esimerkit todistaakseni itselleni että toivoa vielä on, minunkin kehittyä ;)

Yleisesti on tiedossa että Ectomorph-ryhmään kuuluville painon ja massan hankkiminen on huomattavasti vaikeampaa kuin muille kehotyypeille.

Ruokailuun en lähde enempää syventymään, koska se on suhtkoht simppeliä.

Itseäni eniten hämmentää tämä ikuinen kysymysmerkki eli treenaus.

Teoriassa Ecton pitäisi treenata kutakuinkin näin:

- Perusliikkeitä
- Raskaita painoja
- Vähemmän toistoja ja palautukset sarjojen välissä pidemmät

Kuitenkin historian havinoista voidaan nostaa suuriherra Vince Gironda, joka muistutti aina että mahdollisimman paljon työtä mahdollisimman pienessä ajassa. Toisinsanoen palautukset sarjojen välissä minimiin. Itse olen sisäistänyt tämän teesin 15 sekunnin palautustaukojen muodossa. Tällä systeemillä tehtynä treenistä saa varsin infernaalisen ja varsinkin raskaissa perusliikkeissä hikeä on vaikea pidätellä.

Kuitenkin viimeaikoina oma treenityyli - ja tapa on alkanut mietityttää. Pitäisiköhän tässä kuitenkin taipua pidempien palautuksien ja sitäkautta painojen puoleen? Mitenkä on muut ectot, onko kultainen keskitie löytynyt?

Annan esimerkin nykyisestä ohjelmastani. Kyseessä kolmijakoinen tehtynä 2 kertaa viikossa. Kaikissa liikkeissä palautukset 15 sekuntia sarjojen välissä. Kutakuinkin saman verran liikkeiden välissä.

Rinta-olkapää-ojentaja

Vinopenkki käsipainoilla 5x8
Penkkipunnerrus käsipainoilla 5x8
Pullover käspainolla 5x8
- - - - - - - - - - - - -
Smith-press 5x8
Vipunostot eteen 5x8
Vipunostot sivulle(pikkurilli ylempänä, käsipaino nousee siis vinossa kulmassa sivuille)5x8
- - - - - - - - - - - - -
Ojentajat penkillä istuen(kädet selän takana)5x8
Tricep pushdown(valitettavasti en tiedä suomeksi)5x8

Tässä siis maanantain/torstain treeni.

Henk. kohtaisesti olen sitä mieltä että treenausta käsitellään yleensä hieman liian yleiskohtaisesti, ottamatta huomioon erilaisia kehotyyppejä ja mitenkä ne vastavat mihinkin treeniin.

Mä oon kyllä sitä mieltä, että ei tota omaa kehotyyppiä kannata miettiä treeniä suunnitellessa. :D Erilaisil ihmisillä toimii erilaiset treenit ja sitten ajan mittaa löytyy itselleen paras tyyli. IMO ihan turha rajoittaa treeniään sen takia, että joku on sanonu et tämä ja tämä sopii sulle parhaiten. Ja ei toi Ecton teoria mikään kovin kummallinen ole: perusliikkeet, kovat painot ja kova intensiteetti (eikös tämä ole juuri se tyyli, jota aloittelijoille ja muutenkin salillakävijöille suositellaan).

Ei kannata niin paljoa miettiä tuota kehtyyppiä vaan lihassolujakaumaa. Se on paljon tärkeämpi esim. toistomääriä suunnitellessa.

:offtopic:hmm.. onko totta että flexille on vaikea hankkia massaa?? vai vaikea hankkia rasvaa? Siitä kun oli yhdessä vaiheessa niin paljon juttua flexin myostatiinigeenin mutaatiosta. Ei pitäisi lihaksen hankinta olla vaikeata silloin.

Mun muistaakseni Flex pysty syömään vähän mitä vaan ilman että fläsää tuli. En oo ihan varma oliko Flex. Mut pihviä se keräs kyl. Siin yhes olympiassahan se ei puheiden mukaan vetäny ku 200mg decaa munuaisten hoitoon mut oli silti massoissa.

:offtopic:hmm.. onko totta että flexille on vaikea hankkia massaa?? vai vaikea hankkia rasvaa? Siitä kun oli yhdessä vaiheessa niin paljon juttua flexin myostatiinigeenin mutaatiosta. Ei pitäisi lihaksen hankinta olla vaikeata silloin.

Eräässä keskustelussa hän aikoinaan mainitsi olleen Ecto-Meso aloittaessaan treenauksen ja olihan hän melko laiha poika kun ensimmäisiä kuvia katselee. Lisäksi toisaalla oli myös keskustelua hänen bodytyypistään, en nyt valitettavasti lähdettä osaa tähän hätään heittää.

kiitosta

Jee: "Your score is 2.08.

Your body is closest to a Mesomorph. You have a naturally fit body but to maintain it or improve it you should exercise and diet correctly for your type. Strength training can be done more often and for longer sessions then would be good for an Ectomorph, but you must still be carefull not to overdo it. You should train with moderate to heavy weighs and at a moderate pace, not resting too long between sets. You will find you gain muscle quite easy (some women and even men might not want to get too bulky, but this won't happen suddenly. When you are happy with your muscle size simply train to maintain it). Stick to a good healthy diet to keep you lean and muscular, and watch for any slow creeping fat gains. Engage in and enjoy aerobic activities, sports, etc. but do not overdo."

Pitääköhän paikkansa... Heh, no ainakaan natuna lihaa ei ole koskaan liiaksi asti, kuten tossa hienovaraisesti varoitellaan :D

Your score is 1.67.

Your body is between an EndoMorph and a Mesomorph. Choose a middle approach between the follow recommendations.

Ihan niin kuin kuvittelinkin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lähellä mesomorfia, tiedä sitten :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom