kehonrakentajien tulokset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Aku-A
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by Hannibal
Bodarille voima on lihasmassan hankinnassa syntyvä sivutuote, jonka avulla (yhdessä hermotuksen kanssa) päästään käsiksi entistä suurempiin painoihin, jotka mahdollistavat lihaksen ylikuormittamisen, mikä on lihaskasvun yksi edellytys. Bodarille saattaa olla hyötyä "voimajakson" pitämisestä ja vice versa.

Itse olenkin miettinyt tuota, ettei muka painoilla ole mitään väliä, ei kai lihaksen tarvitse kasvaa, jos sen kuormitus ei kasva?
Ihmetyttää vähän, ettei näiden bodareiden treenipainot ole tainneet hirveästi viime vuosina nousta, vaikka äijät ovat kyllä kasvaneet aivan sikana.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Don vito
Itse olenkin miettinyt tuota, ettei muka painoilla ole mitään väliä, ei kai lihaksen tarvitse kasvaa, jos sen kuormitus ei kasva?
Ihmetyttää vähän, ettei näiden bodareiden treenipainot ole tainneet hirveästi viime vuosina nousta, vaikka äijät ovat kyllä kasvaneet aivan sikana.
Ei se progressiivinen kuorman nosto ole mikään välttämättömyys kilpakehonrakentajille. Tässä oletetaan, että lääkitys on todellakin kunnossa. Useimmat todella isot tyypit on tehneet kaikki nosto-ennätykset uran alkuvaiheessa kun kovat lääkitykset ovat tulleet peliin.

Samaan vaikutukseen päästään lyhentämällä palautuksia ja/tai pidentämällä sarjoja sekä hidastamalla etenkin painon laskuvaihetta. Voimien kasvu on jopa vähän epätoivottavaa, koska vammautumisriski vain kasvaa eikä niistä isoista treenipainoista ole mitään hyötyä lajissa menestymisen kannalta.

Suurin osa etenkin jenkkibodareista on nykyään ns. pumppaajia, jotka vaan tekee tuhottoman määrän hyperpuhtaita toistoja hitaalla temmolla ja lyhyillä palautuksilla. Tuloksena on kireänä hieno kroppa, mutta äijät on kuin hidastettuja elokuvia luonnossa. Tän huomasi etenkin noista siellä telkussa pyörivistä bodausohjelmista, missä kontrasti niihin silikonirintaisiin fitness-muijiin oli aivan älytön.

Re: savolainen..

Originally posted by petrooli
smith kyykky 3x15 350.. vyö + siteet (pohjasta asti!)
penkki 220 x 15 / 300 x4 ilman mitään rensselejä kautta
ihmettelyjä, olin henk. koht varmistamassa vuoden 96
tienoilla.. vinopenkki 270 x 6 smitissä alas painettuna ja
pysäytettynä..ihmeteltiin kaverin kanssa että kuka on jättänyt
kyykky raudat ja vinopenkin alle...prässiä 750 kilolla 3x12..
hakkia 320 3x10...pysty punnerusta istualtaan 220x5..
jne.. jokainen oulussa tuolloin 94 vuodesta eteenmpäin
bodaillut heppu muistaa patelan (palaneen) salin
jossa smitti meni rupelille just tuon kyykkäämisen takia..
voima arvot olivat aivan käsittämättömät..ja liikeradat
puhtaita, esim tuo 300 nelonen penkistä meni niinku
se ois pukannu tyhjällä tangolla..

make takas salille!

:kippis1:
ja on/oli niitä riskejä heppuja muuallakin.. leino ,lyytikäinen
ynnä muita vanhoja hörhöjä..:david:

aika mega tuloksia...mutta eikös supermassa-kirjassa mainitut treeniraudat ole hieman rauhallisempia?,vaikka nekin tietysti sairaan kovia

Originally posted by Hannibal
Bodarille saattaa olla hyötyä "voimajakson" pitämisestä ja vice versa.
Oon treenannut n. 5,5 kk pääosin järkevästi; lihasmassaa on tullut hyvin, mutta voimataso ei ole noussut p*skan vertaa. Olin treenannut ennen tuota jo jonkin aikaa jotain epämääräistä, ja silloin sarjapainot nousivat hiljalleen - normaalia hermotuksen parantumista. Lähtökohta oli siis aivan onneton, mutta nytkin kun vertaan sarjapainoja muihin samanlaisen kropan omaaviin, on voimatasoni aivan surkea. Aina oon lukenut, että aloittelija kehittyy hyvin voimien osalta ohjelmalla kuin ohjelmalla. Mä haistatan p*skat tälle väitteelle. En ole sokea. Peili kertoo, että lihasmassaa on tullut hyvin, mutta voimaa ei nimeksikään.

No, oon perustanut treenini tämän 5,5 kk:n raskaille perusliikkeille. Ensimmäiset 2,5 kk treenattiin tiheämmällä frekvenssillä, jonka jälkeen oon treenannut jaetulla ohjelmalla. Jaettu tuntuu mulle olevan parempi, ja tässä se perusjako:

1. päivä rinta, selkä
penkki 3*8
vinopenkki 2*8
leuanveto 3*8
kulmasoutu 3*8-10

2. päivä jalat
reisiojennus 3*10-15
hack-kyykky 3* 8-15
reisikoukistus 3*8-12

tai

jalkakyykky 3*8-20
hack-kyykky tangolla 3*8-15

+pohkeita

3. päivä olkap., kädet
pystypunnerrus 3*6-10
pystysoutu tai viparit sivuille pari sarjaa
kapea penkki 3*8
ranskalainen punnerrus 2*6-10
hauiskääntö tangolla*3
leuanveto*3

Ruokapuolen ja palautumisen pitäis olla OK! Oon pyrkiny, etten vedä kaikki sarjoja siihen pisteeseen, että paino tule juuri ja juuri ylös. Yleensä liikkeessä yksi tai 2 tuollaista sarjaa.

Tarkoitus olisi siis saada voimaa, jotta noihin sarjapainoihin sais edes vähän kiekkoja lisää.

Mä en ole lukenut yhtään voiman treenaamisesta, joten viitsisikö joku laittaa tuollaisen ohjelmaehdotuksen tuohon nykyiseen ohjelmaani pohjautuen, joka sopisi hyvin "bodarin" voimakaudeksi!? Varmaan joku 4 vk:n jakso olis OK, jota voisi aina välillä tehdä muiden ohjelmien välissä. Ilmeisesti toistot jotain 3-4 luokkaa. Liikkeet? Sarjat? Joka sarja loppuun vai vähän vajaaksi aina!

Kiitos, jos joku viitsisi jonkun ohjelmaehdotuksen miettiä. :worship:

Re: savolainen..

smith kyykky 3x15 350.. vyö + siteet (pohjasta asti!)
penkki 220 x 15 / 300 x4 ilman mitään rensselejä kautta
ihmettelyjä, olin henk. koht varmistamassa vuoden 96
tienoilla..

Missähän helvetissä sä olet huidellu -96 tienoilla?

Eiköhän Makella kuitenkin ollut mukava alamäki juuri tuolloin 95-96? Kesällä -96 Make oli ihan deekunnäkönen ja kuntoa ei ollut nimeksikään. Syksyllä -96 KP soitteli Makelle ja kertoili tulevasta sykyn -97 GP:sta ja sai Maken aloittamaan treenit alkuvuodesta -97.

Eli vielä vuosi -94 meni Makella kovien treenien merkeissä, mutta seuraavat pari vuotta olivat yhtä helvettiä..kiitos Helsingin reissun..

Mutta kyllähän Make vahva ukko on ollut.. tuo 4x300kg penkistä on kyllä uus juttu..

no joo..

v 96 "suurinpiirtein" ....innostuu joskus muisteleen menneitä
niin aika taulu heittää joskus....

:zzzz:

Kehonrakentajien kyykkyyjä katsoessani tilanne on se, että kyykky on 20cm korkea ja kaksi tai kolme avustajaa nostaa sivuilta ja takaa !! sitten otetaan niin v..un kovia sarjoja.

Elikkä tarkoitukseni on sanoa, että tuloksia ei kannata vertailla.

Ps. penkissä on sama tilanne.

sepä siitä ja sen kestävyydestä..

uskoo ken tahtoo..ja mitä haluaa.. se nyt on aivan sama..

taitaa olla itelläkin parempi keskittyä muisteleen omaa
treeniä...eli se siitä..en vaivaa enää kenenkään mieltä..
moisella "menneisyydellä"...
:offtopic:

Originally posted by Powerlift77
Kehonrakentajien kyykkyyjä katsoessani tilanne on se, että kyykky on 20cm korkea ja kaksi tai kolme avustajaa nostaa sivuilta ja takaa !!

Mä oon nähny vain voimanostajien tekevän noita kyykkyjä...

Re: sepä siitä ja sen kestävyydestä..

uskoo ken tahtoo..ja mitä haluaa.. se nyt on aivan sama..

taitaa olla itelläkin parempi keskittyä muisteleen omaa
treeniä...eli se siitä..en vaivaa enää kenenkään mieltä..
moisella "menneisyydellä"...
:offtopic:

Ei nyt hyvä veli kannata alkaa möksään..

Mullapa on tuossa vuoden Lönnrot ja Väinämöinen Bodaus (3/94) jossa Make kertoo tuloksistaan.. Laitanpa pätkän siitä jutusta tähän.

------------------------------------------------------------------------------------
Marko Savolaisen harjoittelu ja dieetti

...Raskas rauta kiinnostaa paljon Markoa, ja siksi ehkä mies onkin turvonnut aivan uskomattomiin mittoihin. Painoa off-seasonilla oli 128 kiloa ja käsi lähenteli 60 senttiä. Ei turhaa mittaa, koska raudat ovat tosi hurjat, kun Marko sille päälle sattuu. Marko harjoittelee tällä hetkellä nelijakoisella ohjelmalla ja hänen treenityylinsä on modifoitua heavy duty-harjoittelua.

Penkistä on noussut 4 x 240 kiloa (vähennyssarjassa, jossa rautaa on vähennetty kyseisen raudan jälkeen), vinopenkissä (smith) 5 x 225 kg, smith-kyykystä 6 x 300 kg, hack-kyykystä (ilman siteitä) 10 x 330kg, jalkaprässistä 10 x 700kg (ilman siteitä), kulmasoudussa (Yates-tyyliin vastaotteella) 8 x 210kg, alataljassa 8 x 210kg ja niskantakaa pystypunnerruksessa 8 x 140kg. Aika rajuja rautoja nuorelle kehonrakentajalle!!

Bodaus 3/94

------------------------------------------------------------------------------------

Että sellasta..

Re: Re: sepä siitä ja sen kestävyydestä..

Originally posted by paistijauheliha
Ei nyt hyvä veli kannata alkaa möksään..

Mullapa on tuossa vuoden Lönnrot ja Väinämöinen Bodaus (3/94) jossa Make kertoo tuloksistaan.. Laitanpa pätkän siitä jutusta tähän.

Marko Savolaisen harjoittelu ja dieetti

...Raskas rauta kiinnostaa paljon Markoa, ja siksi ehkä mies onkin turvonnut aivan uskomattomiin mittoihin. Painoa off-seasonilla oli 128 kiloa ja käsi lähenteli 60 senttiä. Ei turhaa mittaa, koska raudat ovat tosi hurjat, kun Marko sille päälle sattuu. Marko harjoittelee tällä hetkellä nelijakoisella ohjelmalla ja hänen treenityylinsä on modifoitua heavy duty-harjoittelua.

Penkistä on noussut 4 x 240 kiloa (vähennyssarjassa, jossa rautaa on vähennetty kyseisen raudan jälkeen), vinopenkissä (smith) 5 x 225 kg, smith-kyykystä 6 x 300 kg, hack-kyykystä (ilman siteitä) 10 x 330kg, jalkaprässistä 10 x 700kg (ilman siteitä), kulmasoudussa (Yates-tyyliin vastaotteella) 8 x 210kg, alataljassa 8 x 210kg ja niskantakaa pystypunnerruksessa 8 x 140kg. Aika rajuja rautoja nuorelle kehonrakentajalle!!

Bodaus 3/94

Että sellasta..

Eikös Supermassa -kirja ole joskus vuodelta -96 tai -97? Siinä kerrotut treenipainot ovat muistaakseni hitusen isompia, ainakin kyykyn (oliko jotain 6x320) ja pystypunnerruksen (6-8x180) osalta.

Originally posted by Dopey

Suurin osa etenkin jenkkibodareista on nykyään ns. pumppaajia, jotka vaan tekee tuhottoman määrän hyperpuhtaita toistoja hitaalla temmolla ja lyhyillä palautuksilla. Tuloksena on kireänä hieno kroppa, mutta äijät on kuin hidastettuja elokuvia luonnossa. Tän huomasi etenkin noista siellä telkussa pyörivistä bodausohjelmista, missä kontrasti niihin silikonirintaisiin fitness-muijiin oli aivan älytön.

Tästä seuraa siis se, että jenkkibodarit kiinnittävät jotkin painot, joilla alkavat treenaamaan, ja tekevät jo muutamien vuosien sadan toistoja ko. painoilla super-hitaasti puolen minuutin palautuksella. Massa kasvaa? Bonuksena treenit venyy, kun pitää veivata aina vain pidempää sarjaa hitaasti.

No ei nyt aivan noinkaan. Ei ne kaikki hirmusia määriä tee toistoja, vaan nimenomaan nostelevat korkeaintensiivisellä tyylillä, hitailla negatiivisilla ja vältellen lock-outia, keskittyen liikeratoihin. Sitten välillä tehdään eri tyylillä; välillä tehdään pudotuksia, ja välillä nopeempaa pumppia raskaammilla raudoilla.

Se olennaisin tässä virinneessä keskustelussa on, että isommat raudat ei tarkota automaattisesti isompaa massaa, eivätkä ne ole sen enempää hyvä mittari mitä tuohon massan kasvuun tulee; sitä voi vahvistua, vaikkei lihas kasvaisikaan. Kuten Sam ja joku muu aiemmin huomautti, ei ole ammattilaisen (ammattilainen on joku, joka ansaitsee leipänsä kehonrakentajana) kannalta kovin taloudellista treenata raskaasti ja yhdellä tavalla, koska loukkaantumisen riski on huomattava.

Esim. Dorianista, joka treenasi läpi uransa ainoastaan korkeaintensiivisesti, muunnellulla HIT-tyylillä, epäiltiin sittemmin mokanneen, kun ei antanut variaatiolle tilaa (ja treenasi aina raskaasti); seurasi loukkaantumisia. Ihminen kun on helvetin heikko kone loppujen lopuksi.

No esimerkiksi Marko Savolainen otti penkistä kovan rintatreenin jälkeen ykkösen 256kg:llä, jos tolla tiedolla ny jotain merkitystä on. Make oli sillon 20v.

Vanhan urheilulehden mukaan 305kg.
Originally posted by Powerlift77
Ja mika halvari otti kanssa penkkiä, patja mahan päällä hirveellä pompulla.

Originally posted by H-D
Mä oon nähny vain voimanostajien tekevän noita kyykkyjä...
sittenpä ne ei ole ollut voimanostajia. H-:david:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom