Kehonrakennysvyö vs. voimanostovyö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarijari
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Harrastan kuntosalia kehonrakennusmielessä ja olen kovissa kyykky- ja mavesarjoissa käyttänyt kotisalin omaa FAST:in voimanostovyötä.

Pyrkimys on saada lisää lihasmassaa avainkohtiin eli selkään, jalkoihin ja yläkroppaan ja pitää vyötärö suhteessa pienempänä, jolloin saadaan se haluttu v-malli.

Kehonrakennusleffassa "Pumping Iron" Arska ja kumppanit käyttävät kyykyssäkin ns.bodausvyötä, mikä on ristiselän kohdalta paksumpi kuin vyötäröltä. Fysiikka oli kaikilla näyttävä v-mallin suhteen... tai lähes järjetön :)

Mikä on ero ns. bodausvyöllä ja voimanostovyöllä? Miten ne eroavat toisistaan vyötärön lihaksien kehittäjinä? Tältä foorumilta olen lukenut että voimanostovyö tukee vyötärön lihaksia 'väärin' eli vatsa pullistuu vyötä vasten saaden tuen, kun taas ilman vyötä treenatessa tällaista ei tapahdu. Eli voimanostovyötä käytettäessä vyötärö ei kehity niin paljoa kuin jos ei käytettäisi vyötä ollenkaan.

Kehittyykö keskivartalosta voimanostovyötä käytetäessä paksu ja pullistuvan? Ja puolestaan bodausvyötä käytettäessä vahva mutta ei pullistuva koska vatsalihakset eivät ole tottuneet ylimääräiseen tukeen mitä vasten ne yrittäisivät pullistua?

jarijari sanoi:
Mikä on ero ns. bodausvyöllä ja voimanostovyöllä? Miten ne eroavat toisistaan vyötärön lihaksien kehittäjinä? Tältä foorumilta olen lukenut että voimanostovyö tukee vyötärön lihaksia 'väärin' eli vatsa pullistuu vyötä vasten saaden tuen, kun taas ilman vyötä treenatessa tällaista ei tapahdu. Eli voimanostovyötä käytettäessä vyötärö ei kehity niin paljoa kuin jos ei käytettäisi vyötä ollenkaan.

Kehittyykö keskivartalosta voimanostovyötä käytetäessä paksu ja pullistuvan? Ja puolestaan bodausvyötä käytettäessä vahva mutta ei pullistuva koska vatsalihakset eivät ole tottuneet ylimääräiseen tukeen mitä vasten ne yrittäisivät pullistua?

Jos sitä vyötä on tarvetta käyttää ,niin mun mielestä ehdottomasti vain tosi raskaissa veto- ja kyykkyliikkeissä tms. Varsinkin jos on kyse kehonrakennuksesta. Voisin kuvitella että voimanostossa tarvitaan sitä vyötä enemmän. Tähän voi kommentoida ne, jotka lajista jotain tietää.

Ajatus tässä on juurikin se, että ilman vyötä tehdyissä harjoituksissa keskivartalon lihakset joutuvat mahd. paljon töihin ja tukevat vahvistuessaan rankaa liikkeiden aikana. Jos vyötä käytetään jokaikisessä liikkeessä ja toistossa vähenee tukilihasten käyttö selvästi ja esim. selän loukkaantumisriski voi kasvaa.
Varmaan tämän perusteella ns. bodausvyö voi olla parempi, joka sallii vatsalihasten aktiivisen käytön. Mutta tämä tosiaan riippuu myös lajista/tavoitteista jne..

edit
itsellä on kyllä se käsitys, että fysiikka on aikalailla mm. rakenteesta (vartalon mittasuhteet jne.) kiinni eli pelkästään vyön käytöllä tai käyttämättä jättämisellä ei siihen niin hirveästi luulisi vaikuttavan

Inkeri puhuu täyttä asiaa, itse käytän juurikin fastin kapeampaa "bodausvyötä" rankimmissa sarjoissa esim kyykyssä ja mavessa, alataljassa ja prässissä joskus. Voimanostovyön ja bodausvyön ero on se tuki minkä ne antaa, leveämpi tukee paremmin kuin kapeampi.

Pitää miettiä sitä tarkoitusta johon sen hankkii, sulle saattais sopia paremmin bodausvyön tyylinen. Fastin bodausvyössä on selkäpuolella pieni pehmike, joka on aika mukava. :)
Nim. neiti.

Inkeri sanoi:
edit
itsellä on kyllä se käsitys, että fysiikka on aikalailla mm. rakenteesta (vartalon mittasuhteet jne.) kiinni eli pelkästään vyön käytöllä tai käyttämättä jättämisellä ei siihen niin hirveästi luulisi vaikuttavan

Näin minäkin olen käsittänyt ja näin se varmasti suurimmalta osin onkin. Pumping Iron -videossa kellään lavalla seisoneista ei ollut paksua vyötäröä.. :rolleyes: Voiko se olla sattumaa? Siitä huolimatta kaikki kilpailijat tekivät melko varmasti raskaita kyykkysarjoja koska tuolloin ei ollut paineilmavastuttettuja värkkejä ja vehkeitä...

jarijari sanoi:
Kehonrakennusleffassa "Pumping Iron" Arska ja kumppanit käyttävät kyykyssäkin ns.bodausvyötä, mikä on ristiselän kohdalta paksumpi kuin vyötäröltä. Fysiikka oli kaikilla näyttävä v-mallin suhteen... tai lähes järjetön :)

Luuletko, että Arskan ja kumppaneiden järjetön fysiikka johtui vyön mallista?

Ite en nykyään käytä vyötä, kun ehkä kovissa mavetuksissa. Ottaa vyön pois käytöstä, siirtyy hiukan keveempiin painoihin ja jatkaa taas ylöspäin. Kyllä se alaselkä sieltä tulee mukana, niin ainakin itelläni.

Dreamer sanoi:
Luuletko, että Arskan ja kumppaneiden järjetön fysiikka johtui vyön mallista?

En luule tai tiedä, funtsin vaan. Mistä voisi johtua? Kerro ihmeessä jos tiedät, haluan tietää.

Treenimetodit vois olla yksi osasyy? Siis vyön käyttö kuuluu näihin.

jarijari sanoi:
En luule tai tiedä, funtsin vaan. Mistä voisi johtua? Kerro ihmeessä jos tiedät, haluan tietää.

Treenimetodit on osasyy, mutta suurempi syy on henkilökohtainen fysiikka/geenit. Ei mulle tollasta ampiasvartaloa ole tullu millään....

Vyöllä ei ole muuta eroa kuin se, että miten se tukee.Eli jos tarvitset kunnon tukea(mave,kyykyt), niin voimanostovyö käyttöön ja taas toisinpäin....

hunter killer sanoi:
Treenimetodit on osasyy, mutta suurempi syy on henkilökohtainen fysiikka/geenit. Ei mulle tollasta ampiasvartaloa ole tullu millään....

Vyöllä ei ole muuta eroa kuin se, että miten se tukee.Eli jos tarvitset kunnon tukea(mave,kyykyt), niin voimanostovyö käyttöön ja taas toisinpäin....

Oletko kokeillut eri treenitapoja ja -vöitä kun olet v-mallia yrittänyt kehittää? ..vai oletko vaan katsonut peiliin ja todennut: "Paska mikä paska eikä muuksi muutu, ei tule millään." ja jättänyt homman siihen?

Niin kun olen jo tässä threadissä todennut: "Pumping Iron -videossa kellään lavalla seisoneista ei ollut paksua vyötäröä.. :rolleyes: Voiko se olla sattumaa?"

Olen käyttänyt raskaissa sarjoissa voimanostovyötä mutta ensiviikon kyykkytreenin raskaimmat sarjat aijon ottaa bodausvyöllä. Näin saan parempaa kehitystä myös kaikille keskivartalon lihaksille, jos pakkotoisto.comin käyttäjien neuvoihin on yhtään luottamista. ;)

jarijari sanoi:
Oletko kokeillut eri treenitapoja ja -vöitä kun olet v-mallia yrittänyt kehittää? ..vai oletko vaan katsonut peiliin ja todennut: "Paska mikä paska eikä muuksi muutu, ei tule millään." ja jättänyt homman siihen?

Niin kun olen jo tässä threadissä todennut: "Pumping Iron -videossa kellään lavalla seisoneista ei ollut paksua vyötäröä.. :rolleyes: Voiko se olla sattumaa?"

Olen käyttänyt raskaissa sarjoissa voimanostovyötä mutta ensiviikon kyykkytreenin raskaimmat sarjat aijon ottaa bodausvyöllä. Näin saan parempaa kehitystä myös kaikille keskivartalon lihaksille, jos pakkotoisto.comin käyttäjien neuvoihin on yhtään luottamista. ;)

Olen treenannut alle kymmenvuotiaasta asti, joten olen.
Punping Ironissa, tai muissakaan bodykisoissa ei ole minun mallisia kilpailijoita siksi, että niin ne, kuin minäkin tiedetään ettei tällä kehonmallilla pärjää bodykisoissa.
Toki treenimetodeilla on merkitys, mutta ne koskaan korvaa geenejä.

Kohta joku alkaa jauhamaan taas sitä ikuista paskaa siitä, kuinka esimerkiksi mave leventää keskivartaloa. Paskapuhetta, taas vain yksi tekosyy olla tekemättä raskaita perusliikkeitä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
hunter killer sanoi:
Kohta joku alkaa jauhamaan taas sitä ikuista paskaa siitä, kuinka esimerkiksi mave leventää keskivartaloa. Paskapuhetta, taas vain yksi tekosyy olla tekemättä raskaita perusliikkeitä.

Samaa mieltä. Itse olisin tosin ehkä muotoillut asian hieman diplomaattisemmin :D

Ja jarijari: saat kyllä parasta kehitystä keskivartalolle kun jätät kokonaan sen vyön pois. Inkeriltä tulikin tästä jo asiantuntevat kommentit.

jarijari sanoi:
Tältä foorumilta olen lukenut että voimanostovyö tukee vyötärön lihaksia 'väärin' eli vatsa pullistuu vyötä vasten saaden tuen, kun taas ilman vyötä treenatessa tällaista ei tapahdu.

Ei, vaan voimanostovyö tukee juuri oikein silloin kun vatsaa pullistetaan vyötä vasten. Sehän on sen vyön funktio, että saadaan kovempi vatsaontelon paine ja näin tuetaan selkää sisältä päin. Mutta totta siis, että ilman vyötä tarvitaan enemmän tukea omalta korsetilta.

Jarijari paljasti kaikkien varjeleman suuren salaisuuden. Voimanostajat eroavat ruumiinrakenteeltaan bodareista koska käyttävät leveämpää vyötä! :eek: Näinhän sen on mentävä, ja kapeammalla vyöllä saa kapean lantion ja leveät hartiat. Leveällä saa vain voimaa ja kasvaa isoksi, mutta rasvaprosentti nousee ja vatsa kasvaa.

Tai sitten ei... :D

Sepsis sanoi:
Jarijari paljasti kaikkien varjeleman suuren salaisuuden. Voimanostajat eroavat ruumiinrakenteeltaan bodareista koska käyttävät leveämpää vyötä! :eek: Näinhän sen on mentävä, ja kapeammalla vyöllä saa kapean lantion ja leveät hartiat. Leveällä saa vain voimaa ja kasvaa isoksi, mutta rasvaprosentti nousee ja vatsa kasvaa.

Tai sitten ei... :D

jarijari sanoi:

Toivottavasti et kommentoi enään aiheeseen ellet keksi jotain järkevää sanottavaa.

eiköhän se vyötärön leveys ole lähinnä geeneistä ja läskin määrästä kiinni. toki jos keskivartaloon on pakattu hirveästi lihaa, on vyötärö leveämpi. voimanostajilla siinä vyötärössä on toisinaan sitä läskiäkin, mutta ainakin lähes poikkeuksetta vahvat lihakset. vyöllä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

jos haluat sitä vyötäröä kapeamman näköiseksi, ei se muuten onnistu kuin kasvattamalla leveän selän ja isot olkapäät (dieettikin voisi olla hyväksi jossain vaiheessa ;) )kummemmin vöistä murehtimatta.

Sepsis sanoi:

:lol2: Vatsan kasvamista odotellessa :D

(Jarijari, tuo Sepsiksen teksti taisi olla kyllä ihan vitsi eli huuli elikkäs läppä...)

EDIT: Muuten olen aiheesta aika lailla samaa mieltä kuin esim. Hunter Killer ja ironisti.

Gillyanne sanoi:
:lol2: Vatsan kasvamista odotellessa :D

(Jarijari, tuo Sepsiksen teksti taisi olla kyllä ihan vitsi eli huuli elikkäs läppä...)

Sori, en oikein ymmärtänyt kun olen tälläinen jäykkä suomalainen tosikko... :rolleyes:

Jep, huumorilla.

Pointti oli nyt se, että koko ajatus siitä, että vyön mallilla olisi jotain väliä kropan rakenteeseen on hiukan huvittava. Varsinkin jos väitettä perustellaan joidenkin pro ukkojen vyönkäytöllä.

Tätä vähän jo sivuttiinkin, mutta tarkennetaan. Eli sillä ei ole mitään merkitystä vartalon paksuuteen mitä vyötä käytetään. Sillä on merkitystä miten sitä käytetään. Voimanostajat ottavat ennen nostoa paineet keskivartaloon, eli keuhkot täyteen ilmaa, ja puristavat vatsaa vyötä vasten. Tällä saadaan ihan uskomaton tuki keskivartaloon. Kannattaa kokeilla. Haittapuolena tässä on se keskivartalon paksuuntuminen, jota siis oikeasti tapahtuu tätä tapaa paljon käytettäessä.

Kehonrakentajan olisikin parempi vetää se vyö niin saatanan kireälle kun ikinä menee ja ns. vetää paketti kasaan, eli pelkästään vatsalihaksia jännittämällä ottaa ne paineet. Ei siis pullisteta vatsaa sitä vyötä vasten, vaan ainoastaan jännitetään vatsalihakset. Tälläkin tavalla liikkeeseen saa tukea jos se vyö on tarpeeksi kireällä. Tuki on kyllä huonompi, mutta useimmiten riittävä.

Kehonrakennusvyön muoto tulee ainoastaan siitä, että sillä olisi helpompi tehdä monipuolisemmin liikkeitä kuin voimanostovyöllä. Eli ei paina kylkiin ja mahaan niin pahasti kuin voimanostovyö joissain liikkeissä. Enkä pidä yhtään pahana pitää koko ajan sitä vyötä päällä niissä kevyemmissäkin sarjoissa, kunhan se on vaan tarpeeksi löysällä, niin ettei siitä saa apuja. Vyö nimittäin pitää keskivartalon lihakset lämpimänä ja tältä osin ehkäisee loukkaantumista. Itse en vyötä käytä kuin kyykyssä, joten se on päällä ainoastaan sen ajan.

OT: Sama muuten pätee rannetukiin. Nekin kannattaa pitää ranteissa koko ajan, mutta löysällä, vaikkei niitä joka sarjassa tarvitsisikaan.

Eli lyhyesti sanottuna kaikki on kiinni siitä miten vyötä käyttää, ei vyön mallista.

Edit: Pikku lisäys väliin.

Powerhousu sanoi:
Voimanostajat ottavat ennen nostoa paineet keskivartaloon, eli keuhkot täyteen ilmaa, ja puristavat vatsaa vyötä vasten. Tällä saadaan ihan uskomaton tuki keskivartaloon. Kannattaa kokeilla. Haittapuolena tässä on se keskivartalon paksuuntuminen, jota siis oikeasti tapahtuu tätä tapaa paljon käytettäessä.

Öh tuota, mä olen kyllä ymmärtänyt, että tämä voimailijan keskivartalon paksuuntuminen (tm), jota moni pelkää kuin ruttoa, tapahtuisi (tai siis sen luullaan tapahtuvan, itsehän en tähän usko ;)) siksi, että keskivartalon lihakset kasvaisivat "liikaa", kun mavetetaan ja kyykätään ja treenataan keskikroppaa kovilla painoilla...? Tai ainakin itselleni tämä on eka kerta, kun kuulen liitettävän sen vyön käyttöön :confused:

en usko että mavella ja kyykyllä keskikroppa paksuuntuu mutta isoilla painoilla vatsoja reenatessa niin kyllä käy. ei se vyön käytöstä paksuunnu vaikka sitä mahaa sitä vasten pusketaankin ja vaikka mahaa pusketaan vyötä vasten niin samalla siinä kyllä vattoja jännitetään. kun tuolta yhestä postista sai sen kuvan että se maha vain pullistetaan vyötä vasten, ei ei. eihän voimailijoiden tarttis reenata keski vartaloa ollenkaan jos se ois noin helppoa.

ite käytän ns bodaus vyötä

Suositut

Back
Ylös Bottom