Kehonrakennysvyö vs. voimanostovyö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarijari
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Hemmetti!

Kyllä täällä on porukka timmissä kunnossa kun puhutaan vaan alle 10 prosentin rasvoista:D .. Oma prosenttini oli abaut 16 kun mitattiin ns. sisäisiä rasvoja, vai mitä ne nyt oli? Ja melkoinen pesupallo löytyy vatsan kohdalta:hyper: .. Jännittäessä siitä tulee "melkein" pyykkilauta:rolleyes:

Ehkä tämä menee jo ohi aiheesta mutta kun olen voimailutyyppisesti treenaillut muutaman vuoden niin olen sitä mieltä, että vatsa on ruvennut pömpöttämään enemmän. Syytän tästä rasvojen ja nesteiden lisäksi juuri raskaita mave ja kyykky treenejä yhdistettynä vatsarutistuksiin lisäpainoilla. Sen oikeen tuntee kun nostaessa vatsa venyy pullistuessaan vyötä vasten, joten ihmettelen jos sillä ei ole mitään vaikutusta asiaan! Tietysti sitten jos tiedemiehet ovat todistaneet väitteeni vääräksi. heh..

Vyötä (voimanosto) käytän aina kun veto/ kyykky painot alkavat mennä yli 60% maksimista. Mavessa vähän löysempänä. Lisäksi treenailen erikseen vatsat ja kyljet esim lisäpainoilla tehdyillä rutistuksilla. Ilman vyötä treenaileminen on hyödyllistä, mutta vaati totuttelua ja maltillisia painoja aluksi. Kun nyt malttaisi harjoitella. Kyykky ja veto maksimeissa vyö on ehdoton ihan turvallisuus syistä. Bodyvyötä olen kokeillut joskus penkissä..

-pähkäilyä-
Olen ymmärtänyt että keskivartalonpaine saadaan aikeiseksi jännittämällä lantion pohjan lihaksisto, syvät poikittaiset vatsalihakset ja puristamalla pallealla "vastaan", tällätavoin saadaan aktivoitumaan kunnolla myös multifidus (alaselän tärkein stabilaattori).

Jos näin on, niinkuin uskon vakaasti olevan, miksi ihmeessä keskivartalon paine tulisi ottaa erilailla vyötäkäyttäessä kuin ilman? Itse otan vyöstä tarvittaessa vain sen lisätuen, muttamatta normaalia "keskivartalolukkoa" lainkaan. Tosin vyötä en ole vuosiin päälle enää pukenut, kyllä voimat loppu ensin muualta kuin keskivartalosta, jos se paketti onpi hyvin treenattu.

Ja tämä vain mun henk. koht. mielipide asiaan, jatkakaa!

risumies sanoi:
Jos näin on, niinkuin uskon vakaasti olevan, miksi ihmeessä keskivartalon paine tulisi ottaa erilailla vyötäkäyttäessä kuin ilman?
No tämä se onkin todella hyvä kysymys risumies.
Onko niin että vyön kanssa se paine otetaan helposti nimenomaan käyttämällä maksimaalisesti niitä uloimpia vatsalihaksia eikä varsinaisesti rankaa stabiloivia lihaksia.. enpä tiedä tätä.

Entisenä vyön käyttäjänä tuntuu ero olevan lähinnä siinä, että ilman vyötä vinoilla vatsalihaksilla on enemmän merkitystä eli niillä tavallaan joutuu korvaamaan sen vyön tuen. Mutta ei ne syvät vatsalihakset ihan toimettomana ole vyönkään kanssa raskailla raudoilla.

hellrisers sanoi:
minä käytän vyötä vain maven ja kyykyn kovossa sarjoissa,eipä sitä muuten tarvii ja ehdottomasti voimanostovyö,se edestä kapea käy sitten vaikka siihen hauiskääntöön:D
Se on vähän mitä hakee... Kapeampi vyö on notkeampi ja kulkee repussa paremmin. Ja sen mitä minä vyötä käytän, tukee edestä kapea vyö varsin riittävästi.
Bodausta kun harrastan, niin ei ihan niin maata järisyttävää ole jos kyykyssä ja mavessa muutama kilo vähemmän nousee.

Suositut

Back
Ylös Bottom