Kehonrakennus/painonnosto. Harrastuksesta Työtä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Richa
  • Aloitettu Aloitettu
Eli sun käsityksen mukaan ainoastaan pitkälle koulutetut ihmiset on älykkäitä?
Tästähän ei ollut kyse, kuten varmaan hetken asiaa miettimällä tajuatkin.

Osittain ymmärrän mitä tarkoitat, mutta jos otetaan sun määritelmä älykkyydestä, niin sen piiriin alkaa kuulua vähän liikaa muitakin ominaisuuksia, kuten taito, tieto, sosiaalisuus jne.

Fakta on se että suurimmalla osalla on kuitenkin sen verran sitä älyä että pystyy opiskelemaan treenijutut muttei välttämättä ydinfyysikoksi. Ydinfyysikolla ei taas ole geenejä bodaukseen.

Mutta kyllä enemmän pistäisin Ronnien "älykkyyden" taidon ja kokemuksen piikkiin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja muuten, nykyään jos joku valmistuu luonnontieteelliseltä linjalta (esim. matematiikka) hän on luonnontieteiden kandi/maisteri/tohtori. Se oli ennen vanhaan kun ne oli filosofian tohtoreita. Ei ehtiny editoida enää äsköseen.

Ja muuten, nykyään jos joku valmistuu luonnontieteelliseltä linjalta (esim. matematiikka) hän on luonnontieteiden kandi/maisteri/tohtori. Se oli ennen vanhaan kun ne oli filosofian tohtoreita. Ei ehtiny editoida enää äsköseen.

Höpö höpö. FM ne on vieläkin.

Itseasiassa tarkoitin älykkyyttä.

ööh mitäs sä sit näin tarkemmin ottaen tarkoitit? :D

itse ainakin olen elänyt siinä luulossa että substantiivista (äly) voidaan tehdä adjektiivi (älykäs-> älykkyys)

tää menee taas tämmöseks jankkaamiseks toinen puhuu äitistä toinen tyttärestä ja kolmas isän peräreiästä....

e: pääasia että kaikki saavat tuntea olevansa oikeassa.

Niin ne jotka on valmistunu sillon kun oli noin. Mutta ei nykyään ainakaan 2007 yliopistojen yhteishakuoppaan mukaan.
Ei sen maisterin nimitys ole mihinkään muuttunut. Filosofian maistereita ovat edelleen. Ainoastaan on tullut mukaan luonnontieteiden kandi tuon tutkintouudistuksen myötä (eli siis noin kolmen vuoden opiskelun jälkeen on luonnontieteiden kandi, kaksi vuotta siihen päälle niin "ylenee" filosofian maisteriksi).

Ei sen maisterin nimitys ole mihinkään muuttunut. Filosofian maistereita ovat edelleen. Ainoastaan on tullut mukaan luonnontieteiden kandi tuon tutkintouudistuksen myötä (eli siis noin kolmen vuoden opiskelun jälkeen on luonnontieteiden kandi, kaksi vuotta siihen päälle niin "ylenee" filosofian maisteriksi).

Niin olikin, just kävin tarkistamassa. Että ärsyttää olla väärässä :D Kummallisesti menevät nuo.

Osittain ymmärrän mitä tarkoitat, mutta jos otetaan sun määritelmä älykkyydestä, niin sen piiriin alkaa kuulua vähän liikaa muitakin ominaisuuksia, kuten taito, tieto, sosiaalisuus jne.

Fakta on se että suurimmalla osalla on kuitenkin sen verran sitä älyä että pystyy opiskelemaan treenijutut muttei välttämättä ydinfyysikoksi. Ydinfyysikolla ei taas ole geenejä bodaukseen.

Mutta kyllä enemmän pistäisin Ronnien "älykkyyden" taidon ja kokemuksen piikkiin.

Jep, monimutkaista. Varsinkin kun otetaan huomioon että älykkyydestä ei ole olemassa yksimielistä ja vallitsevaa määritelmää. Esim. onko se yhteydessä toimintaan Wechslerin mallin mukaan, vaiko itsenäinen kyky kuten Spearman sen aikoinaan määritteli g-faktorilla. Vai jaettavissa Sternbergin kolmijaon mukaan jne.

Eli ei puhuta tässä minä, sinä ja ossipena todennäköisesti edes samasta asiasta. :)

Sanotaanko näin, että mitä minä tarkoitin on että bodaus vaatii älykkyyttä, joka on luonteeltaan erilaista kuin kenties älykkyystieteissä ja on vahvasti yhteydessä ihmisen toimintaan eli käytännön asioihin.

ööh mitäs sä sit näin tarkemmin ottaen tarkoitit? :D

itse ainakin olen elänyt siinä luulossa että substantiivista (äly) voidaan tehdä adjektiivi (älykäs-> älykkyys)

tää menee taas tämmöseks jankkaamiseks toinen puhuu äitistä toinen tyttärestä ja kolmas isän peräreiästä....

e: pääasia että kaikki saavat tuntea olevansa oikeassa.
Eli vastasin tossa ylempänä jo... En siis todellakaan pidä Colemania minään ydinfyysikkona, mutta sanoisin että se vaatii jonkin sortin älykkyyttä päästä huipulle ja pysyä siellä. Ja tosiaan voin olla asian suhteen täysin väärässäkin. Voi olla että Coleman on täysi tampio joka ei itse ole vastuussa menestyksestään, mutta haluan ainakin uskoa osittain toisin.

Toistan vielä itseäni:

Lopettakaa se jauhantaa filosofian maistereista. Jos ei ole alkuperäiseen aiheeseen liittyvää asiaa, niin älkää postatko. Filozofian uimamaistereista voidaan sitten perustaa vaikka ihan oma ketju. Kiitos.

Sanotaanko näin, että mitä minä tarkoitin on että bodaus vaatii älykkyyttä, joka on luonteeltaan erilaista kuin kenties älykkyystieteissä ja on vahvasti yhteydessä ihmisen toimintaan eli käytännön asioihin.

Ihan totta, mutta mielestäni joissakin määritelmissä mennään aivan liian pitkälle, esim. kun joku nyt on yksiselitteisesti sanoen tyhmä (ongelmana tietysti ettei ole yksiselitteisen tyhmää olemassa, sinun mukaasi siis) koetetaan hänelle etsiä erilaisia lahjoja, esim. jokin liikunnallinen älykkyys WTF? :eek: Ymmärrän näkökulman erilaisesta älykkyydestä siis, mutta usein käsite karkaa tarkoittamaan jotakin liian laajaa.

Pointtini on se, että ydinfyysikolla bodarin uraa rajoittava tekijä on nuo geenit, ei se että ydinfyysikko tajuaa vain ydinfysiikka mutta treeniasiat olevinaan eivät menisi päähän.

Sumua vaan harmittaa kun se ei ite osannu vastata tohon maisteriasiaan mitään ;) On se keskustelu ennenkin rönsyillyt ilman että siihen on puututtu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom