Kehitys pysähtynyt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja keimol
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moi,

Taitaa olla yleinen napinan aihe, mutta pakko kysyä kun omat neuvot ei riitä. Eli olen aloittanut salilla käymisen (3 krt vko, ohjelma: ma: hauis/ojentaja, ke: rinta/olkapäät, pe: selkä, jalkoja en tee kun ei tunnu tarvetta) about 4 kk sitten. Ikää on 24v, pituus 188cm ja paino 90kg (joka on sama kuin salilla käymisen alussa, tosin rasvaprossa on varmaan tippunut).

Aikaisempaa liikunnan harrastamista ei ole ollut, joten homma on aloitettu aika pitkälti nollasta. Eli penkki on noussut tangon nostamisesta 57,5 kg (8 sarja, maksimia en ole kokeillut). Noi liikkeiden on vähän hakusessa, mutta ranskalaiset menee 20 kg ja scotti jotain 25 kg (8 sarjoja nämäkin). Nyt olen kuitenkin veivannut näillä samoilla painoilla varmaan puolitoista kuukautta. Jotenkin vaan noi painot ei nouse ja tuntuu että puuttuu puristus (eli "takki on tyhjä" -vaihe tulee nopeasti päälle).

Ruokavaliopuolella en ole pahemmin laskenut, mutta protskua yritän syödä mahd. paljon ja rasvaa vähän. Palautusjuomana on Twinlabin Optifuel2 + joku protsku (oliskohan ollut Real Protein tjsp). Lisäksi pari viikkoa sitten aloitin kreatiinin ottamisen (josta ainakin tähän mennessä ollut tasan nolla hyötyä...).

Normaalisti olen treenannut 3x8 sarjoilla vuorotellen lihasryhmiä (esim. hauis-ojentaja-hauis-etc.), mutta nyt olen koittanut tuota täällä mainittua puolipyramidisysteemiä (10-8-6) pari viikkoa mutta en ainakaan ole huomannut mitään.

Joku siis mättää. Yksi mikä olen huomannut on että lihakset eivät ole kauhean kipeät treenin jälkeen (niinkuin pari ekaa kuukautta). Eli ideoita kaivattaisii, kun mielestäni potentiaalia mun fysiikalla pitäisi olla...

Alussa lihakset ovat enemmän kipeät koska eivät ole tottuneet rasitukseen. Mutta kyllä ne jatkossakin yleensä kipeytyy jollakin tasolla. Itselläni ei kaikki lihasryhmät kipeydy kuin todella harvoin.

Kreatiini ei toimi kaikilla. Joten ehkä se ei vaan toimi sinulla jos olet tankannu/ylläpitäny sitä oikein.

Syö enemmän energiapitoista ruokaa. Jos siittä löytyisi syy tulosten pysymiseen alhaalla. Muista että ne lisäranviteet ovat tukemassa päivittäisiä ruokiasi. Vaan ruuasta pitäisi suunnilleen hakea kaikki ravinteet(palautusjuoma on oma juttunsa).

Joskus ei vaan painot nouse niin sitten pitää pistää enemmän painoa ja hieman huijata liikkeessä. Kannattaa kokeilla kunhan ei itteensä vahingoita tai jää päälle.
Mutta sitä ennen kannattaa miettiä suoritatko varmasti liikkeet oikein. Helposti läjäyttää aluksi egopainot salilla ja jää niitten kanssa leikkiin mutta kehitys loppuu lyhyeen kun ainoo treeniliike on selkärangan murjominen helistimeksi ja otsan/takaraivon pamauttelu.

Tätähän sinä et taatusti halua kuulla, mutta sanon sen silti: Treenaa tasaisesti koko kroppaa, myös niitä jalkoja! Mietipä hetki, miten tyhmältä näyttää, kun ylävartalo on lihaksikas ja jalat mallia tikku...? Ei, lenkkeily tai sähly EI vastaa punttitreeniä, mitä tulee jalkoihin! Ja vaikka ei edes ajateltaisi ulkonäköä, niin jalkojen treenaaminen on ehdottoman tärkeää monestakin syystä - koko kropan voima lähtee jaloista, usko tai älä jopa penkkipunnerruksessa käytetään apuna myös alakropan voimaa!

Ja jos tosiaan 4 kk treenin jälkeen kehitys on tyssännyt, niin kyllä olisin minäkin sitä mieltä, että todnäk vika löytyy ravinnosta. Laitapa yksi esimerkkipäivä tähän ketjuun, jossa kerrot totuudenmukaisesti kaikki syömisesi, niin on helpompi kommentoida!

Mikäli homma jää pitkäksi aikaa junnaamaan, kannattaa hiukan vaihdella perusrutiineja. Vaihtelee liikkeitä, sarjapituuksia/painoja ja myös liikeiden suoritusjärjestystä. Lihasten kipeytyminen ei ole itse tarkoitus, mutta kyllä itsellä kovimpien treenien jälkeen paikat ovat edelleen ihan yhtä kipeät kuin aloitellessa. Ja pidän sitä myös merkkinä siitä että treeni oli KOVA!

Tässäpä yksi helppo kikka hakea vaihtelua:

Mun rinta/ojentaja-treeni.
penkki, vinopena käsip, viparit maaten, ranskis, taljapunnerrus.

Niinkin pieni asia kuin penkin siirto treenin viimeiseksi liikkeeksi aikaansaa sen että pystyy kaikissa muissa liikkeissä käyttämään normaalia suurempia painoja ja lopuksi penkki on aika muikeeta tehdä kun on paikat ihan finaalissa jo valmiiksi :) Turha kuvitella nostavansa samoilla painoilla siis kuin yleensä ja varmistajakin on kätevä..
Ja treenin jälkeisinä päivinä todellakin tietää treenanneensa :thumbs:

Jos vaan jaksat niin postaapa koko treeniohjelmasi ja käytettävät painot tänne, niin voidaan ihmetellä porukalla mikä mättää. Veikkaan että treeniesi intensiteetti on nyt syystä tai toisesta laskenut.

edit: Ravinnossakin voi olla korjaamista kuten GA yllä mainitsi, mutta 4kk treenin jälkeen pitäisi vielä kehittyä ihan mukavaa vauhtia söi miten tahansa, etenkin kun on noin iso ukon köriläs kyseessä. Siis minun mielestäni.

tosiaan jalat kehiin,ei mitään järkeä jättää treenaamatta niitä.
yleensä ihmiset vaan ei halua treenata jalkoja koska se on rankimpia treenejä oikein ja kovaa tehtynä,eikä jalat voi koskaan olla liian suuret(en usko ainakaan)
tosiaankin näyttää typerältä kun jalat jääneet treenaamatta ja ylävartaloon panostettu kaikki..toinen tosiaan että safkat kondikseen..eikä pidä luovuttaa,
jopa pieni lepo voisi tehdä hyvää tai ainakin pitää kevyt viikko aina tietyin väliajoin ja sitten kokeilla uudestaan sitä jos painot nousisivat entisestä..tsemiä :thumbs:

Jalkoja ei oo tarve treenata... :wall: :itku:

Nyt järki käteen ja koko kroppa mukaan siihen treeniohjelmaan, teet itsestäsi naurettavan pellen tuolla ohjelmalla.

Ja ravinnosta lähtisin minäkin vikaa etsimään, eli listaa päivän syömiset. Todennäköisesti syöt yksinkertaisesti vähemmän kun palstan punttimimmit dieetillä.

mä kävin salilla yhden jalkis pelurin kanssa ja hän kyykkäsi enemmän kun minä vaikkei punttia tee (paitsi satunnaisesti keskimäärin 1/kk), itse olen jalkoja tehnyt alusta asti (kyseinen kaveri on hiukan kevyempi kuin minä).
väitän ettei ole pakollista tehdä jalkoja puntilla jos ne on hyvässä kunnossa ja harrastaa jotain joka pitää ne yllä tai kehittää niitä.
jos kuntoilu tasolla punttaillaan ja pelaa vaikka futista niin ei välttämättä tarvi jalkoja tehdä.
sitten asia on eri jos on isommat tavoitteet kuin pelkästää kuntoilu ja kunnossa pysyminen.
tottakai jalkoja pitää treenata, mutta joillakin riittä jalkapalloilu!!!

Mniska sanoi:
jos kuntoilu tasolla punttaillaan ja pelaa vaikka futista niin ei välttämättä tarvi jalkoja tehdä.
sitten asia on eri jos on isommat tavoitteet kuin pelkästää kuntoilu ja kunnossa pysyminen.
tottakai jalkoja pitää treenata, mutta joillakin riittä jalkapalloilu!!!

Tästä olen kyllä eri mieltä, ja jyrkästi. Mielestäni nimenomaan silloin, jos kuntoillaan = pyritään parantamaan fyysistä suorituskykyä ja ajatellaan terveyttä, on ERINOMAISEN tärkeää treenata tasaisesti koko kroppaa! Kuten todettua, koko kropan voima lähtee jaloista/alavartalosta, ja hyvällä lihaskunnolla voidaan myös ennaltaehkäistä erilaisia (urheilu)vammoja - esim. allekirjoittanut sai polven rasitusvammaansa lääkäriltä ohjeen treenata polvea ympäröivät lihakset vahvoiksi punttisalilla, jotta ne tukisivat polvea (tosin olin kyllä treenannut jalkoja jo sitä ennenkin).

Mitä taas jalkalihasten kunnossapysymiseen tulee, niin otathan nyt huomioon, että jalkapallo, sähly jne. ovat lähinnä aerobisia lajeja, eivätkä sinänsä juurikaan treenaa lihaskuntoa. En toki väitä, etteikö futarilla voisi olla jaloissa kestävyyttä hyvinkin, mutta olen silti sitä mieltä, että lihaskuntoharjoittelua kaivataan myös, vaikkapa sitten tuon jo aikaisemmin mainitsemani vammojen ennaltaehkäisyn takia.

[kärjistys] Eri asia sitten on, jos motiivina on vain ja ainoastaan ulkonäkö ja kesäkaduilla patsastelu, ja tarkoitus pitää kesälläkin farkut tiukasti jalassa... :jahas: [/kärjistys]

EDIT: Aina vedotaan siihen, että mä pelaan sählyä/futista/sulkista/tiessunmitä shuffleboardia, ei mun tarvitse jalkoja enää treenata. Miksei kukaan koskaan sano esim., että mä kannan ja nostelen niin paljon kauppakasseja, ettei mun tarvitse enää treenata hauista erikseen?

EDIT2: Alkuperäinen kirjoittaja toteaa postissaan näin: "Aikaisempaa liikunnan harrastamista ei ole ollut, joten homma on aloitettu aika pitkälti nollasta. Eli toisinsanoen alakropan ja jalkojen lihaskunto on edelleen nollassa, ja siellä pysyykin, niinkauan kuin niitä ei treenata ja kunnolla. :wall:

Kiitos vastauksista kaikki!

Jalkoja treenasin alussa about kuukauden, mutta huomasin että ne on suhteellisesti huomattavasti voimakkaammat kuin yläkroppa... lisäksi 4-jakoinen treeni on vähän liikaa minulle (nyttenkin menee jo pirusti aikaa koko salihommaan :)), jalkaliikkeiden mahduttaminen 3-jakoiseen tuntuu aika vaikealta. Jalkani ei oo kyllä mitkään tikut :D

En kyllä uskoakseni syö liian vähän, mutta protskun saannista olen huolissani vaikka sitä yritän vetää mahd. paljon (ei ne jugurtit ja rahkat oikein tipu jatkuvalla syötöllä)... pitääpä kirjailla ylös sitten syömisiään.

Yleensä syön aamulla 0,5l-1l rasvatonta jugurttia (en ole aamupalaihmisiä, ennen en syönyt mitään, nyt syön edes jugurttia), lounaaksi yleensä kanasalaatti tai joku valmisruoka + 1l maito (rasvaton), sitten välipalaksi 0,5l jugurttia (rasvaton), illalliseksi valmisruokaa ja leipä tai pari, iltapalaksi sitten ehkä leipä + pieni rahka (valmisruokaa sen takia kun harvemmin jaksan kokkailla, jos jotain kokkailen niin yleensä (kaura/ruis)pastaa + lihaa tai kasviksia). Viikonloppuna tuleekin sitten syötyä ehkä vähän epäterveellisemmin (olutta). Paino ei ainakaan ole laskenut ainakaan yhtään ja nälkäinen en ole. Yritän ottaa noista liikkeiden nimistä selvää, jotta kehtaan postailla tänne tuon ohjelman.

Pyranha: yleensä olen tehnyt penkin ekana, kun mulla tuppaa aika nopeasti tyhjentymään noi energiat niin että pari ekaa sarjaa jaksaa ja sit vimppaa lähenteleekin jo ylivoimaisuutta..

keimol sanoi:
jalkaliikkeiden mahduttaminen 3-jakoiseen tuntuu aika vaikealta. Jalkani ei oo kyllä mitkään tikut :D
Jännästi sitä vain 99 prosentilla porukasta jalat mahtuu hyvin kolmijakoiseen ja jopa kaksijakoiseen :eek: :eek:
Jaat vaikka etu- ja takareisiin jalkojen treenaamisen. Ja jalathan sulla on varmaan jo jotkut 70 senttiset ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ennenkuin tästä jalka-asiasta tulee enempää kritiikkiä, niin rupean niitä sitten treenaamaan, jos se kerran ongelmaani auttaa :)

Mitä vaikeeta on mahduttaa jalat esim. 3-jakoiseen? Vai vaan se, että ei saa esim. niinkin tärkeille lihaksilla kuin hauikset omaa treenipäivää?

Pari hyvää 3-jakosta ois tässä:

1. Rinta, olkapäät, ojentajat
2. Jalat
3. Selkä, hauikset

Tai

1.Rinta, olkapäät, hauikset
2.Jalat
3.Selkä, ojentajat

Eli MITÄÄN ongelmia ei ole tohon jalkajojen treenausta sovittaa. Nyt edelleen se järki kätee ja selittelyt vähemmälle. Niin ja totta helvetissä jaloissa on ja pitää olla suhteessa enemmän voimaa mitä yläkropassa. Mietippä kummilla kehosi kannat? Vai keveletkö kenties käsilläsi?

Timba79 sanoi:
Mitä vaikeeta on mahduttaa jalat esim. 3-jakoiseen? Vai vaan se, että ei saa esim. niinkin tärkeille lihaksilla kuin hauikset omaa treenipäivää?

Pari hyvää 3-jakosta ois tässä:

1. Rinta, olkapäät, ojentajat
2. Jalat
3. Selkä, hauikset

Tai

1.Rinta, olkapäät, hauikset
2.Jalat
3.Selkä, ojentajat

Eli MITÄÄN ongelmia ei ole tohon jalkajojen treenausta sovittaa. Nyt edelleen se järki kätee ja selittelyt vähemmälle. Niin ja totta helvetissä jaloissa on ja pitää olla suhteessa enemmän voimaa mitä yläkropassa. Mietippä kummilla kehosi kannat? Vai keveletkö kenties käsilläsi?

Noita olen molempia kokeillut ja hyviä ovat, eikä taatusti viel "liikaa" aikaa :)
Tällä hetkellä mulla on noista tuo jälkimmäinen ja hyvin tuntuu toimivan.

Jalkojen treenaaminen on kaikella tavalla järkevää ja tukee monia muitakin harrastuksia. Jos esim. jossain vaiheessa huvittaa aloittaa joku kamppailulaji tms. niin onhan se mukava, että jaloissa(kin) on vähän voimaakin.

keimol sanoi:
Jalkoja treenasin alussa about kuukauden, mutta huomasin että ne on suhteellisesti huomattavasti voimakkaammat kuin yläkroppa... lisäksi 4-jakoinen treeni on vähän liikaa minulle (nyttenkin menee jo pirusti aikaa koko salihommaan :)), jalkaliikkeiden mahduttaminen 3-jakoiseen tuntuu aika vaikealta. Jalkani ei oo kyllä mitkään tikut :D

Tottakai jalat ovat voimakkaammat kuin yläkroppa, näin kuuluu ollakin olit sitten treenannut tai et. Nouseehan jalkakyykystä huipputasollakin huomattavasti enemmän kuin penkistä. Ja miten niin muka vaikeaa? Jätät niiden pikkulihasten nitkuttamisen vähemmälle, niin jopas löytyy aikaa ;) Päteviä kolmijakoisia ohjelmiahan nyt löytyy pilvin pimein, vaikkapa klassinen työntö-veto-jalat, tai monen tälläkin palstalla suosima rinta-selkä - jalat - olkapäät-kädet.

EDIT: HIIIDAAAS, ei pitäisi puhua puhelimessa kesken postaamisen :D

Ja eikös noiden isojen jalkaliikkeiden (kyykky, prässi) hormonaalinen vaste anna kovaa kasvuärsykettä koko kropalle?
Olenko :arvi: vai :david:

PetSaid sanoi:
Ja eikös noiden isojen jalkaliikkeiden (kyykky, prässi) hormonaalinen vaste anna kovaa kasvuärsykettä koko kropalle?
Olenko :arvi: vai :david:

Oikeassa olet. :thumbs:

gillyanne - tarkoitin yleisesti, en pelkästään palstan aloittajaa.
katoppa ens kerralla jalkapalloa telkkarista ja niitten jalkoja.

jalkapallosta sen verran vielä että pidin pari vuotta sitten kesän taukoa puntilta ja kyykky tulos parani heti aloitettuani puntilla käynnin syksyllä (kesällä pelattii 1-2 kertaa viikossa kaveri porukassa). mulla se ainakin kehitti voimaa ja varmaan massaakin.

jalkapallossa kävellään välissä ja otetaan spurtteja ja sählyssä mennään vaihtoon ja sit taas vähäks aikaa spurttailemaan...
mielestäni hiukan erilaista kuin juoksu.

Mniska sanoi:
katoppa ens kerralla jalkapalloa telkkarista ja niitten jalkoja.

Olen katsonut, monestikin. Veikkaanpa muuten, että aika moni TV:stä tuttu futari tekee jaloille myös punttitreeniä...

Ja muistaakseni sinä puhuit edellisessä postissasi KUNTOILIJOISTA. Mitäs tekemistä heillä ja TV:stä näkyvillä ammattilaisfutareilla on keskenään...?

Suositut

Back
Ylös Bottom