Kehittymisen loppuminen

Liittynyt
17.4.2002
Viestejä
9
Tuli juuri mieleen, kun juttelin erään henkilön kanssa liittyen punttisaliin. Hän sanoi että ei ole kehittynyt vuoteen harjoituksissaan ja sain ilmi että hän on tehnyt aina samoja liikkeitä.

Joten, mitä luin Voimaa! Massaa! kirjasta ja vähäisestä kokemuksesta, kannattaa näköjään vaihdella liikkeitä jos kehittyminen näyttää hidastuvan tai pysähtyvän!

Keho kuulemma oppii tekemään "helposti" liikkeet kun sitä on tehty todella kauan, en sitten teoriassa tiedä mitä tämä tavallaan tarkoittaa?

Kommentteja, kokemuksia!! :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mulla ainakin vaihtuu liikkeet sen mukaan, kun jaksot vaihtuvat! elikkä voimakaudella revitään suurimmaksi osaksi perusliikkeitä ja sitten kevyimmillä kausilla otetaan mukaan enemmän apu/korvaavia liikkeitä! on se aika puuronsyöntiä treenata koko ajan samoilla liikkeillä....elikkä vaihtelua ilmanmuuta!
 
Ojentaja treeni menee näin:

1. Kierto:
2 x kapeepena
2 x ranskikset
1 x talja

2. Kierto:
2 x dippi
2 x niskan takaa punnerrus yhdellä kädellä
1 x talja

Jne.

Sitten kun vielä vaihtelee sarjojen pituuksia, niin hyvä tulee :D
 
Kyllä vaihtelu on välttämätöntä. Itse en yhteen aikaan reenannut ojentajia ollenkaan ranskalaisella, mutta sitten kun otin ranskalaisen käyttöön niin oli oikkarit varmaan kaks viikkoo aivan soseena.
 
Siis juu tottakai liikkeiden,sarjojen pituuksien,sarjojen välisten palautumisaikojen ym. vaihtelu on jatkuvalle kehitykselle erittäin tärkeää. Onhan tietenkin niitä jotka kehittyvät samalla ohjelmalla aina vaan mutta enpä itse ainakaan ole sellainen. Joten vaikka parin kuukauden välein ohjelmaa vaihtoon ja uutta tilalle:D
 
no mutta mä taas oon saanut käsityksen että kun liikettä vaihdellaan jatkuvasti niin hermoston pitää aina "oppia" uusi liike johon sillä menee viikkoja. Ja tänä aikana se ei pysty käyttämään lihaksia niin tehokkaasti. Vastalihaksen rentoutus, tukilihasten käyttö, motoristen yksiköiden aktivaatio jne. ei toimi niin hyvin. ja lopputuloksena on heikompi suoritus. Mutta taas sarjapituuksien, intensiteetin, systeemien jne vaihtelu kuulostaa järkeenkäypältä.
 
Originally posted by Nike
no mutta mä taas oon saanut käsityksen että kun liikettä vaihdellaan jatkuvasti niin hermoston pitää aina "oppia" uusi liike johon sillä menee viikkoja. Ja tänä aikana se ei pysty käyttämään lihaksia niin tehokkaasti. Vastalihaksen rentoutus, tukilihasten käyttö, motoristen yksiköiden aktivaatio jne. ei toimi niin hyvin. ja lopputuloksena on heikompi suoritus. Mutta taas sarjapituuksien, intensiteetin, systeemien jne vaihtelu kuulostaa järkeenkäypältä.

siis en minäkään suosittele esim. joka treeniin liikkeiden vaihtoa! vaan mulla on 3-4 treenikierron systeemi jossa kukin jakso kestää n.4 viikkoa! ja tossa vaihtelen liikkeitä siten, että voimakaudella on mukana perusliikkeet + tarvittavat apuliikkeet. sit kevyimmillä kausilla mukaan tulee enemmän apuliikkeitä ja niitä vaihdellaan! perustahan pysyy samana, mutta apuliikkeitä kannattaa vaihdella!!! esim. kevyemmällä kaudella saatan tehdä penkin tai vinopenkin käsipainoilla ja raskaallakaudella sit tangolla..

tietysti lihas joutuu opettelemaan uudenliikkeen ja näinhän se saa paremman ärsykkeen, kun siitä liikkeestä, jota olet vääntänyt pitkän aikaa! tähän ärsykkeen muuttoon riittää jo tuokin sarjojen pituuden ja sarjojen välisen tauon pituuden vaihtelut, mutta kyllä niitä liikkeitäkin suosittelen vaihtelemaan...
 
Originally posted by Yusu
2 x niskan takaa punnerrus yhdellä kädellä
[/B]

Tarkoitat varmaan ranskalaista käsipainoilla...? Voi olla nimittäin aika kinkkinen liike punnertaa 20kg:n tangolla yhdellä kädellä:D
 
Voimaa treenatessa minä vaihtelen maxi liikettä 1-3 viikon välein tai suurinpiirtein miltä yleensä tuntuu. Apuliikkeet pidän samoina mutta vaihtelen treenaus järjestystä sekä sarjojen ja toistojen määrää.
 
Originally posted by jpm


tietysti lihas joutuu opettelemaan uudenliikkeen ja näinhän se saa paremman ärsykkeen, kun siitä liikkeestä, jota olet vääntänyt pitkän aikaa! tähän ärsykkeen muuttoon riittää jo tuokin sarjojen pituuden ja sarjojen välisen tauon pituuden vaihtelut, mutta kyllä niitä liikkeitäkin suosittelen vaihtelemaan...

joo. oikeastaan se on hermosto joka joutuu opettelemaan toimimaan uudessa liikkeessä. Ja tämä sitten ei tarkoita parempaa ärsykettä lihakseen vaan aluksi, viikkojen ajan, heikompaa kuormitusta.

Siihen liikkeen "oppimiseen" liittyy tiedostettua ja tiedostamatonta(vasta lihasten rentoutus, esim.)

Mun mielestä tuolla erxrx.netissä oli jees artikkeli tosta liikkeidenvaihtelu-"principlestä".

Mutta onhan se joskus ihan virkistävää vaihtaa liikkeitä, siinä olen yhtä mieltä.
 
Pään takaa käsipainopunnerruksesta sen verran, että jos kyynärpäät ei vihoittele valmiiksi, kannattaa kokeilla samaa liikettä kahdella kädellä, yhdellä käsipainolla. Voi nimittäin käyttää yllättävän isoja romuja (mulla vähintään 80-85 % normaalin ranskalaisen ez-tangolla max painoista) ja menee perille loistavasti.
Yllättävän harvan näkee liikettä näin tekevän.

Palveleekin toki aivan eri tarkoitusta kuin toi yhden käden liike, molemmilla on paikkansa.

Mutta kuten sanottu, jos on kyynärpääongelmia, ei kannata.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom