Kauppakorkeaan 2008

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siis ainahan kaikenlaisia tutkimuksia löytyy, missä milloinkin on ykkösenä jokin kauppakorkea. Varmaan jokainen Suomen kauppatieteitä opettava yksikkö on ykkönen jossakin tutkimuksessa... Ne erot on oikeasti pieniä yliopistojen välillä Suomessa, in my opinion.

Mutta Jyväskylä on kyl tosi kiva kaupunki, ja yliopisto hiton viihtyisä (ja ruokalassa on hyvää safkaa :lol2: ), oisin ehdottomasti mennyt sinne jos HSE:n ovet ei ois auenneet.
 
Mitenkään jyväskylää väheksymättä melkeimpä vaadin nähdä tutkimuksen jossa jykylä pyyhkii hse:llä lattiaa...

niin pahoittelut mut ei oo antaa näytille. kirjastoja koluamalla vajaa vuoden vanhoja lehtiä, en ees muista että mikä, oon hyvä tietolähde, niin voi löytää..... itteänikin kyllä hieman kummastutti toi åbo akademi ykkösenä ja no sen jälkeen tietty ei ollut yllättävää varsinaisesti että kakkosena on joku yhtälailla "randomi". siistiä se oli silti :D

ei mut tottahan se on et tuloksia yhtä monia ku tutkimuksia, ite ajattelin jyväskylää siks et tuskin ero tampereelle niin mahoton on tasossa ja mulla on mieheke täällä niin täällä ei oo ongelmaa olla vaikka graduun asti ja sit voi vaihtaa kaupunkia jos kiinnostaa vaihtaa. ja tosiaan toi miten noi opiskelut on suunniteltu täällä tuntuu parhaimmalta itelle, toi tutkimus nyt ei tietty mikään motiivi ole :D
 
En itsekään nyt tästä tutkimuksesta tiedä, mutta onhan nämä aika häilyväisen oloisia yleensä. Eikö tässä just jokin aika sitte oltu rankattu Suomen yliopistoja paremmuusjärjestykseen ja joku mittari oli esim. kuinka rahoitus on järjestetty ja paljonko sitä on? No kertoohan tuo toki jostain, mutta siitä oleellisimmista eli opetuksen tasosta se ei anna kyllä oikein kunnon kuvaa. Vaikea sitä on kyllä uskoa, että Jyväskylä olisi pärjännyt paremmin kuin Helsingin tai Turun kauppakorkeat. Tosin enpä kauheasti tiedä Jyväskylän kauppatieteellisestä mitään... Ei mitään hajua mihin voi suuntautua ja mikä suuntautumisala on siellä kaikista vahvin.

Mietin itsekin alunperin, että olisin mennyt Turkuun tai Tampereelle kun silloin ajatteli juuri sitä kuinka yliopistoja arvostetaan noin yleisesti, mutta enpä taas tiedä sitten onko sillä kuinka väliä... Kansainvälisen uran takia kai Helsinki on paras vaihtoehto, mutta en nyt sitten muuta eroa enää oikein näe. Opetuksen tasostakin tulee niin ristiriitaista kommenttia. Joidenkin tuttujen mielestä Helsinki ja Turku on ollut pahoja pettymyksiä ja joidenkin mukaan Kuopiossa ja Oulussa on tosi hyvää opetusta... Mihinkä sitä siis uskoa? Ja ihan oikeasti kuinka montaa työnantajaa kiinnostaa paljoakaan ootko valmistunut Joensuusta vai Helsingistä? Tai no joo... Ehkäpä ekaa työtä haettaessa Helsingissä lukenut on aika paljon vahvemmilla, mutta eiköhän siinä sitten oo aika paljon tärkeämpiäkin kriteerejä kuin valmistumispaikka.
 
Olipa se Vaasan laskiksen rahoituksen laitoskin rankattu ykköseksi Suomessa tutkimuksen määrässä mitattuna ja joku 12 Euroopassa.. Aina löytyy joitain eri kriteereitä joiden mukaan joku voi väittää että joku on parempi kuin joku toinen. Opiskelijaan se ei silti hirveästi vaikuta, eipä sitä kukaan valmistuessaan hirveästi käytännössä osaa (joskin valmiuksia on) ja aika samaa p-aa joka paikassa IMO.

Tuo on muutenkin mun yleismielipide korkeakoulutuksesta yleisesti Suomessa pl. ehkä lääketieteellinen joidenkin juttujen perusteella mitä olen kuullut.
 
Jasso, näemmä markkinointi on tänä vuonna aineisto-osuutena. Itse en tästä muutoksesta kauheammin pidä. toisaalta on vaikea uskoa, että tuleva markkinoinninosuus paljoa viime vuodesta vaikeutuisi.. näin ainakin haluan uskoa :D
 
Jasso, näemmä markkinointi on tänä vuonna aineisto-osuutena. Itse en tästä muutoksesta kauheammin pidä. toisaalta on vaikea uskoa, että tuleva markkinoinninosuus paljoa viime vuodesta vaikeutuisi.. näin ainakin haluan uskoa :D

Mun mielestä Palvelujen markkinointi esimiestyön haasteena on ollut suht' mielenkiintoinen kirja. Valintakoekysymyksiä en vielä ole kamalasti tsekkaillut.
 
Äidinkieli
L E M C B
9 8 6 3 1

Matematiikka, pitkä oppimäärä
L E M C B
10 9 7 4 2

Matematiikka, muu oppimäärä
L E M C B
7 6 4 3 1

Muu koe, pitkä oppimäärä
L E M C B
7 6 4 3 1

Muu koe, muu oppimäärä
L E M C B
5 4 3 2 1


KAUPPATIETEELLISEN ALAN YHTEISVALINTA
Valintarajat 2008


100 Helsingin kauppakorkeakoulu

Yhteispistein Koepistein
102 KTM-tutkinto 52,75 23,5

------------------

Käytännössä: YO-kokeista + ensisijaisuudesta olen saamassa n. 25 pistettä :rolleyes: Eli käytännössä kokeesta on saatava toi 23,5p. Eikös? :)
 
Käytännössä: YO-kokeista + ensisijaisuudesta olen saamassa n. 25 pistettä :rolleyes: Eli käytännössä kokeesta on saatava toi 23,5p. Eikös? :)

Jos olisit tehnyt kokeen viime vuonna niin joo. Pisteet tietenkin vaihtelevat vuosittain. Joku hieman alle puolet pääsee pelkillä koepisteillä.
 
Laskentatoimi alkaa sujua paremmin. :) Tsekkailin tuossa katetuottoanalyysin oikein kunnolla läpi ja ymmärsin. Nyt aloin kertailemaan tasejuttuja uudelleen, kun tuntuu, että ne menevät jotenkin sekaisin. Löysin Wikipediasta (no jooh..) taseen kaavan, joka oli aika selkeä. Hmm, "meno tulon kohdalle"-periaatetta pääsen kertailemaan ja samalla taidan tehdä kaikista osista itselleni selkeät "selitysmuistiinpanot". ;)
 
Laskentatoimi alkaa sujua paremmin. :) Tsekkailin tuossa katetuottoanalyysin oikein kunnolla läpi ja ymmärsin. Nyt aloin kertailemaan tasejuttuja uudelleen, kun tuntuu, että ne menevät jotenkin sekaisin. Löysin Wikipediasta (no jooh..) taseen kaavan, joka oli aika selkeä. Hmm, "meno tulon kohdalle"-periaatetta pääsen kertailemaan ja samalla taidan tehdä kaikista osista itselleni selkeät "selitysmuistiinpanot". ;)

moi, vastasin sulle sähköpostiin! Sori ku en ollu käyny tsekkaa sitä aikasemmin :/
 
Laskentatoimi alkaa sujua paremmin. :) Tsekkailin tuossa katetuottoanalyysin oikein kunnolla läpi ja ymmärsin. Nyt aloin kertailemaan tasejuttuja uudelleen, kun tuntuu, että ne menevät jotenkin sekaisin. Löysin Wikipediasta (no jooh..) taseen kaavan, joka oli aika selkeä. Hmm, "meno tulon kohdalle"-periaatetta pääsen kertailemaan ja samalla taidan tehdä kaikista osista itselleni selkeät "selitysmuistiinpanot". ;)

Ihan yleisesti kaikille abeille, jotka tietävät jo abivuoden alussa hakevansa kauppakorkeaan, suosittelen käymään avoimen yliopiston kirjanpidon, johdon laskiksen ja kansiksen peruskurssit. Pääsykoe kirjat on sen jälkeen selvää pässinlihaa ja ne kurssit voi suoraan hyväksilukea tutkintoon kun pääsee sisälle. Käytännössä se on jo pääsykokeisiin lukemista, mutta siitä myös palkitaan :) Naurettavan halpaa ja nuo peruskurssit vaatii yleensä vielä naurettavan vähän työtä eli muutamalla viikonlopulla selviää yhden kurssin luku-urakasta.

Joopajoo ite kirjottelin muutama vuosi sitten kauppakorkeakouluun 2006 threadiin ja nyt kirjottelen gradua. Nopeasti se aika menee. Miltäs muiden valmistuvien työtilanne näyttää nyt? Onko lama iskenyt jo laskiksen ekonomien työpaikkoihin vai vieläkö on kysyntää? Kuulemma ainakin pankkisektorilta turha haaveilla työpaikkaa tällä hetkellä.
 
Janne22 sähän oot aivan älyttömän nopea ollut. Jos oot kouluun 06-tullut ja nyt kirjotat gradua.


nimim. itsekin tavoittelen nyt 3,x-vuoden valmistumisaikaa. Tosi hauska nähdä että se on mahdollista.
 
Ihan yleisesti kaikille abeille, jotka tietävät jo abivuoden alussa hakevansa kauppakorkeaan, suosittelen käymään avoimen yliopiston kirjanpidon, johdon laskiksen ja kansiksen peruskurssit.

Ja tämä on ihan totta myös niille, jotka eivät eka yrittämällä päässeet sisään. Ehdottomasti suosikkikoulun avoimen yliopiston puolelle hakemaan halvalla opit. Samalla näkee myös sen, onko yliopisto sittenkään se oikea paikka.

Ja mun blogista lisävinkkejä :-)
 
Back
Ylös Bottom