Kauppakorkeaan 2008

Mie oon miettinyt markkinointia tai laskentatoimea, toista pää- ja toista sivuaineeksi. Mielestäni jotain matemaattisempaa ainetta pitäisi kuitenkin osata vaikka sivuainepohjalta, ja laskis on sellaista kauppatieteilijän peruskauraa. Markkinoinnissa olisi kiva tietää, millaista duunia voisi tulevaisuudessa tehdä, ja voiko saada esim. alan kesätöitä jo opiskeluaikana.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heippa!

Mä olen tänä keväänä hakemassa Jyväskylän yliopistoon kauppatieteitä lukemaan. Löysin sivuilta vanhoja pääsykokeita vuosilta 2005-2006. Pääsykoekirjat ovat nyt erilaiset, mutta tietenkin tieto aikalailla samantyyppistä. Haluaisiko joku opastaa pääsykokeisiin valmistautumisessa? Eniten tuottaa hankaluuksia "Avain laskentatoimeen"-teos, koska en oikein tiedä, miten tarkasti pitäisi kaikki osata.

Noiden kahden vuoden pääsykokeissa oli pari laskentatehtävää toimintolaskennasta ja liikevaihdoista.
Yritän saada käsiini oikeat vastaukset jotakin kautta, koska en ole todellakaan varma, laskinko oikein. Muissa kysymyksissä oli mm. suhteellinen velkaantuneisuus, current ratio ja omavaraisuusaste taseen ja tuloslaskelmatauluko pohjalta. Diskontattujen arvojen kaavoja olen selaillut, mutta niitä en oikein osaa laskea - saati muistaa kaavoja ulkoa.
 
Heippa!

Mä olen tänä keväänä hakemassa Jyväskylän yliopistoon kauppatieteitä lukemaan. Löysin sivuilta vanhoja pääsykokeita vuosilta 2005-2006. Pääsykoekirjat ovat nyt erilaiset, mutta tietenkin tieto aikalailla samantyyppistä. Haluaisiko joku opastaa pääsykokeisiin valmistautumisessa? Eniten tuottaa hankaluuksia "Avain laskentatoimeen"-teos, koska en oikein tiedä, miten tarkasti pitäisi kaikki osata.

Noiden kahden vuoden pääsykokeissa oli pari laskentatehtävää toimintolaskennasta ja liikevaihdoista.
Yritän saada käsiini oikeat vastaukset jotakin kautta, koska en ole todellakaan varma, laskinko oikein. Muissa kysymyksissä oli mm. suhteellinen velkaantuneisuus, current ratio ja omavaraisuusaste taseen ja tuloslaskelmatauluko pohjalta. Diskontattujen arvojen kaavoja olen selaillut, mutta niitä en oikein osaa laskea - saati muistaa kaavoja ulkoa.

Moi, opettele laskut erittäin huolellisesti, laskiksesta jos jotain kysytään niin se on kyllä melkeinpä laskuja (Jyväskylässä ainakin). Myös tilien rakenne olisi hyvä osata. Voit mailata miulle jos jokin tehtävä on epäselvä, voin yrittää auttaa :)
 
Koska se kuulostaa kivalta puuhastelulta.

Suurimmalla osalla hakijoista on aika epärealistinen näkemys työnkuvasta ja työmahdollisuuksista. Varsinkin ämmät on aivan kujalla.

Ei voi enää paremmin sanoa.
 
Ei voi enää paremmin sanoa.

En ole lukenu tätä ketjua, mutta voisko joku kirjottaa tänne realistisen kuvauksen ja kertoa vähän omasta työpäivästään. Ei noista oppaista saa oikein mitään irti.
 
Ei missään nimessä markkinointia pääaineeksi. Sitä toki kannattaa opiskella sen verran, että tajuaa pääperiaatteet, mutta pääaineeksi olisi järkevä valita jotain "kovaa osaamista" tuovaa. Tottakai markkinointigurukin omaa kovaa osaamista markkinoinnista, mutta suuntautuminen on raskaasti yliedustettuna suhteessa todellisiin tarpeisiin työelämässä.
 
Mitäs pakkislaiset on valinnu pääaineeksi?
Ite oon aatellu joko kansantaloustiedettä tai Kansainvälistä liiketoimintaa..
Oulu ekana kohteena joten vaihtoehdot on;
-Kansantaloustiede
-Markkinointi
-Laskentatoimi
-Kansainvälinen liiketoiminta
-Rahoitus
-Logistiikka
-Johtaminen ja organisaatio

Miksi markkinointiin on aina ihan vitusti pyrkiöitä??:arvi:
Nuo laittaisin järjestykseen (jos ei mietitä mikä olisi "kivaa" vaan mikä on hyödyllistä työuran kannalta):
-Laskentatoimi
-Rahoitus
-Kansantaloustiede
-Kansainvälinen liiketoiminta
-Logistiikka
-Johtaminen ja organisaatio
-Markkinointi
 
Mulla on onneksi aika hyvin motivaatio kohdallaan tuonne kauppatieteelliseen pyrkimisen suhteen. Laskentatoimi alkaa pikkuhiljaa sujua. Vuosien 2005 & 2006 pääsykokeita olen läpi lueskellut, mutta osa laskentatoimen tehtävistä on vielä vähän hankalia - tai siis nuo pääsykoekysymykset. Ainakin toimintolaskentaa käsittelevä kysymys oli todella haastava, vielä tässä vaiheessa.
 
Heippa!

Mä olen tänä keväänä hakemassa Jyväskylän yliopistoon kauppatieteitä lukemaan. Löysin sivuilta vanhoja pääsykokeita vuosilta 2005-2006. Pääsykoekirjat ovat nyt erilaiset, mutta tietenkin tieto aikalailla samantyyppistä. Haluaisiko joku opastaa pääsykokeisiin valmistautumisessa? Eniten tuottaa hankaluuksia "Avain laskentatoimeen"-teos, koska en oikein tiedä, miten tarkasti pitäisi kaikki osata.

Noiden kahden vuoden pääsykokeissa oli pari laskentatehtävää toimintolaskennasta ja liikevaihdoista.
Yritän saada käsiini oikeat vastaukset jotakin kautta, koska en ole todellakaan varma, laskinko oikein. Muissa kysymyksissä oli mm. suhteellinen velkaantuneisuus, current ratio ja omavaraisuusaste taseen ja tuloslaskelmatauluko pohjalta. Diskontattujen arvojen kaavoja olen selaillut, mutta niitä en oikein osaa laskea - saati muistaa kaavoja ulkoa.

viime vuonna kun hain jyväskylään taloustieteitä, niin ainoa mihin matikkaa tarvi oli sellainen helppo tilinpäätösjuttu, eli lähinnä et piti osata laskea et 80000-7000 on 73000 :) mut sillon ei ollut mitään varsinaista matikkakirjaa, niin ootan kyllä innolla tohon kirjaan tutustumista, kun matikasta nyt satun tykkäämään. aika peruspullaa ne kaikki jutut viime pääsykokeissakin oli, että ei liikaa vaadittu osaamaan mitään kaavoja ulkoa tms. tiiä sit et kuinka paljon ne on tässä muuttunu vuodessa, tuskin kovin radikaalisti.

itellä tosiaan toi markkinointi niin ylivittumaista ku vaan voi olla. siitä kirjasta se viime vuonna tosiaan jäi kiinni se sinnepääsy kun ei vaan oikein inspannut, jos tänä vuonna sit ku kirjakin on vaihtunut, olis sietokynnys korkeammalla ja kykenis lukemaan ja vaikka pääsis sisäänkin.....
 
Pitäisi tässä itsekin aloittaa hiljalleen kirjojen läpikäyminen. Oon kaksi kertaa aiemmin käynyt tekemässä kokeen ja toivon mukaan nyt olisi oppinut, että vähän pitää valmistautuakin ja löytää kunnon motivaatio. Surkeat esitykset itseltä edellisinä vuosina. Parin pisteen päähän jäi läpipääsy kummallakin kertaa. Toki hainkin "vain" Vaasaan ja haen nytkin. Nyt luulisi menevän jo läpi senkin takia, että on tullut ammattikorkeessa liiketaloutta luettua ja kyllä se aika paljon ainakin sivuaa pääsykoe-asioita. Laskis ja kansis tulee ainakin takuuvarmasti tuomaan korkeat pisteet ja johtaminen on edellisillä kerroilla ollut se vahvin alue. Markkinointi on ollut murheenkryyni, kun siinä ei pärjännyt pelkällä maalaisjärjellä. Matikkaan ei pahemmin tullut vastailtua, kun siinä olisi joutunut ihan hatusta vastaamaan. Enkä varmaan nytkään lue, kun en tarvi kuin luultavasti 10-13 pistettä, jos Vaasaan meinaan.
 
Kannattais imo lukea kaikkia, koska kyllä siellä koulussa jokatapauksessa pitää tenttiä niistä aiheista, myös matikasta, jos meinaa KTM-paprut kouraan saada. Ois sitte jotaa pohjaa valmiiksi, niin helpompi opiskella vaikka vähän reippaammallakin tahdilla nimim. vielä puolet edellisen tenttijakson tenteistä tarkistamatta ja 44op. rekisterissä, ja tavotteena hiihtoloman aikoihin 87p.

e: tsemppiä kuitenkin tänvuoden pyrkijöille, vähän keskitytte lukuihin niin kyl sinne pääsee. Kyl kannattaa päästä, kivaa on ollut.

e2: kannattaa lukea ajatuksella ja alleviivaten ja tarpeeksi. Mut älä tee niiku mä tein, luin ehkä vähän liikaa, vähemmälläki oisin päässy.
 
Joo toki näinkin, mutta matikka on ainakin aiemmin luonnistunut ihan hyvin. Pitkän jätin kesken, mutta en oo luonnonlahjakkuus ja silloin se vaatii jo työtä eikä silloin kiinnostanut nähdä vaivaa. Luotan että hommat hoituu, kun oon ihan hyvä oppilas ollut koko elämäni. Liiallinen lukuaika on ollut ikään kuin ongelma edellisillä kerroilla, kun koko ajan on ajatellut että vielä sitä huomenna kerkiää... Koepäivänä tuli sitten karu totuus esiin :)
 
Mie suosittelen kyllä myös kaikkien kirjojen läpikäymistä. En tarvinnut itsekään kokeesta kovin paljon pisteitä (n. 15) mutta luin huolella kaikki, mikä oli hyvä. Sai irtopisteitä niistäkin osa-alueista, joita en pitänyt omalla kohdallani kovin vahvoina (esim. matikka). Toiseksi, me ollaan ainakin johtamisessa, markkinoinnissa, laskiksessa ja matikassa käyty tosi paljon just niitä asioita mitä pääsykoekirjoissakin oli -> helpottaa ekaa vuotta paljon jos osaa ne jutut.
 
Sprit ja Kulmasoutaja: Haetteko siis Helsingin Kauppakorkeakouluun ja muihin yhteishaussa oleviin kouluihin? Itse haen siis vain Jyväskylään, jonne on kolme kirjaa. Tämä ei tosin missään nimessä ollut pääkriteeri. Jyväskylä on kaupunkina mieluinen paikka, ja yritän nyt satsata, että nimenomaan sinne pääsisisin. Kaikki kolme kirjaa yritän lukea tasaisesti läpi, mutta varmasti laskis tässä vaiheessa teettää eniten töitä. Markkinointia en ole vielä juurikaan lukenut.

Tosiaan, Jyväskylän yliopiston sivuilla ei ollut v. 2005 ja 2006 pääsykokeiden vastauksia, joten jää hiukan "keveäksi" tuo niistä kokeista saatava apu.
 
Joo yhteishaussa haen ja todennäköisesti vain Vaasaan. Eipä oo sen ihmeemmin kiinnostusta muihin kaupunkeihin ja vielä kun on työpaikankin opiskelujen oheen löytänyt. Vieläpä kun Vaasassa on tasokas laskiksen laitos :)
 
Teorioita näyttää olevan jonkin verran organisaatiokäyttäytymiskirjassa ja samoin tuolla palvelujen markkinointi-kirjassa. Taylorit ja Follettit jäivät ihan hyvin mieleen, mutta tarvitseekohan teorioiden nimiä tosi paljon.
 
no siis jyväskylään yrityksen taloustieteitä hain viime vuonna ja tänä vuonna taas.

se on tosiaan aika jeessi paikka se jyväskylän taloustieteiden laitos. tätä oon kaikkialla toitottanut mut tänneki kait voi ihmetellä, et just oli viime keväänä lehdessä juttua ku tehty jotain tutkimusta et mistä kaupungista löytyy minkäkin alan paras laitos ja mistä toisiks paras. en tietenkään muista niitä periaatteita et millä ne haettiin, mut kauppatieteissä just ekana åbo akademi ja tokana jkl :)

en usko et kiinnostelee kauppikseen hakee vaan siks et olis jotenkin hienomman kuulosta lukee siellä, kun jyväskylässä on musta just hyvin suunniteltu se opiskelu ja kun matikasta tykkään aika paljon, niin olis kiva lukea matikan puolelta stokastiikkaakin joskus ja jyväskylässä sekin on kai siihenkin suhteessa aika hyvät mahdollisuudet.

ainoa mikä vähän ärsyttää on se että oon koko ikäni asunut täällä, niin välillä kyllästyttää maisemat.

mulla tosiaan kävi hassusti viime vuonna kun tuli hyvin pisteet 2 kirjasta mut markkinointi-kirjan kysymysten kanssa kävikin niin ettei oikein osannut vastata mihinkään..... siihen vähän kaatu se. et toivon et toi palvelujen markkinointi olis vähän mielenkiintosempaa luettavaa, et ei tulis motivaatio-ongelmia mitenkään mahottomasti.
 
no siis jyväskylään yrityksen taloustieteitä hain viime vuonna ja tänä vuonna taas.

se on tosiaan aika jeessi paikka se jyväskylän taloustieteiden laitos. tätä oon kaikkialla toitottanut mut tänneki kait voi ihmetellä, et just oli viime keväänä lehdessä juttua ku tehty jotain tutkimusta et mistä kaupungista löytyy minkäkin alan paras laitos ja mistä toisiks paras. en tietenkään muista niitä periaatteita et millä ne haettiin, mut kauppatieteissä just ekana åbo akademi ja tokana jkl :)

en usko et kiinnostelee kauppikseen hakee vaan siks et olis jotenkin hienomman kuulosta lukee siellä, kun jyväskylässä on musta just hyvin suunniteltu se opiskelu ja kun matikasta tykkään aika paljon, niin olis kiva lukea matikan puolelta stokastiikkaakin joskus ja jyväskylässä sekin on kai siihenkin suhteessa aika hyvät mahdollisuudet.

ainoa mikä vähän ärsyttää on se että oon koko ikäni asunut täällä, niin välillä kyllästyttää maisemat.

mulla tosiaan kävi hassusti viime vuonna kun tuli hyvin pisteet 2 kirjasta mut markkinointi-kirjan kysymysten kanssa kävikin niin ettei oikein osannut vastata mihinkään..... siihen vähän kaatu se. et toivon et toi palvelujen markkinointi olis vähän mielenkiintosempaa luettavaa, et ei tulis motivaatio-ongelmia mitenkään mahottomasti.

Mitenkään jyväskylää väheksymättä melkeimpä vaadin nähdä tutkimuksen jossa jykylä pyyhkii hse:llä lattiaa...
 
Back
Ylös Bottom