Kauppakorkeaan 2008

Kyllä minä tiedän monta, jotka ovat lyhyellä matikalla kauppakorkeakoulussa. Ja on sellaisiakin, joilla koe menee hyvin vaikka ei vastaisi matematiikan kysymyksiin. Oli itseasiassa aika hassua kun eilen näin baarissa yhden tyypin, jonka kanssa tuli lueskeltua sillontällön. Noh, hän puhui silloin, että matematiikka menee kuin vettä vaan ja on niin ja niin hyvä siinä. Pitkästä L jne... Noh Patria vastasi yhteen matematiikan kysymykseen ja tämä toinen peräti kahteen.

Jos olisin itse matematiikkaan tosissani panostanut niin olisin saanut ehkä toisen oikein. Mutta päätin ottaa pisteet noista "oikeista" aineista. =)

Edit. Mitäs sitä nyt tekis? On aika tyhjä olo kun eli viimeiset 3½kk pelkästään noille kirjoille. Onneks kohta pääsee töihin niin saa päiville jotain tekemistä. Tai voishan ton Tikkasen markkinoinnin johtamisen perusteet kirjan lukea, kun viime vuonna hakeneet haukkui sen ihan pystyyn. Onko sitten niin kamala kirja?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minulla on ihan kauheen tyhjä olo, ei oo mitää sisältöä enää missää, on kauheen ontto ja ikävöivä olo, ja tekee mieli lähinnä selata sitä eilistä koetta läpi ja uuellee ja uuellee laskea epäuskosena omia pisteitä. Oon nyt laskenu pisteeni läpi ainaki 10 kertaa, ja mä vaa lasken ja lasken niitä, ja tosiaa tuntuu siltä että 23.75 sielt tuli. Oijoi ku on upee olo ja hieno fiilis.. En pysty kyllä pukemaan tätä sanoiksi.. En millää.. Oikeesti oon iha täysin muissa maailmoissa, en mä kyllä käsitä että miten tää voi olla mahdollista. Miten mä oon voinu mitenkää saada noi paljo pisteitä. En mä ymmärrä.. Ihan tää on käsittämättömän uskomatonta, eikä tätä pysty mitenkää vielä ymmärtämää.

Ite sain matematiikastaki 2 oikein... mie en voi mitenkää tätä ymmärtää miten voin olla saanu 25.75 pistettä ykköshakukohteeseeni. Nyt vaa pitää toivoa ettei ne nyt rajat ihan älyttömästi nouse, täälläki ku on kaikki saanu yli 20p. Tuntuu siltä, että alle 30p ei tänävuonna tee yhtää mitää kiitos nii helpon kansantalouden osion. Pelottaa vaa ettei vieläkää pääse vaikka meniki noin selkeesti yli viimevuotisten rajojen, ja lappeenrannan osalta kaikkien mitä siel on ollu tähän asti..
e: mitää ei kertakaikkiaa pysty tekeen, ku tätä on nii kauan odotettu, ja tähän on päntätty nii kauan, tähän on satsattu toista tuhatta euroa rahaa, ja tonne oon aina halunnu. Ja nyt kokeesta on tulossa yli 20 pistettä, minkä soisi riittävän jo lappeenrantaan.. Pelottaa vaa että ne on nyt menny kaikilta ihmisiltä ihan helvetin hyvin.
 
Mä sanon, että toi koe vaati aika paljon soveltamista kuitenkin. Vaikka se ehkä tuntuikin osittain helpolta, niin voin vaan kuvitella kuin moni lankesi siihen Mcdonaldsisaatio kysymykseen. Ja markkinoinnissa on varmasti porukka arvaillut väärin + kansiksen tehtävät oli helppoja jos ne osasi. Kyllä kokonaisuutena mun mielestä tossa kokeessa menestyminen vaati myös sitä, että on sisäistänyt noi asiat.
 
näin myös

Ei ole arvostetuin. Tämä menee edelle.

http://www.hbc.fi/


Kansainvälisten vesien businesshait :dance2:

Kyllä tuo HBC kieltämättä on arvostettu, ja laadukas, kuten Helia ja oikeastaan moni muukin ammattikorkea ja kauppaopisto. Näissä opetus on käytännönläheisempää, kauppakorkeassa teoreettisempaa. Molempi parempi.

PS. Helsingin kauppakorkeakouluhan on periytynyt aiemmasta Liikemiesten Kauppaopistosta -> sen pohjalle laadittiin korkeakoulu, ja nämä kaksi eriytyivät.
 
Mä sanon, että toi koe vaati aika paljon soveltamista kuitenkin. Vaikka se ehkä tuntuikin osittain helpolta, niin voin vaan kuvitella kuin moni lankesi siihen Mcdonaldsisaatio kysymykseen. Ja markkinoinnissa on varmasti porukka arvaillut väärin + kansiksen tehtävät oli helppoja jos ne osasi. Kyllä kokonaisuutena mun mielestä tossa kokeessa menestyminen vaati myös sitä, että on sisäistänyt noi asiat.

Juuri näin. Kansiksessa oli knoppeja, tuntui helpolta kun osasi, mutta osaan kuvitella, että kirjoja vain vähän lukenut on kompastunut muutamaan kansiksen kysymykseen. Matikka varmasti ollut tosi vaikea, jos ei ole sitä harjoitellut, ja markkinointi vaikea on lukenut tai ei. Johtamisessakin vaadittiin ajattelua.

Miun on vaikea uskoa, että tää koe olisi muka ollut niin helppo, että Lappeenrantaan tulisi joku yli 25 raja. Tai siis mahdoton uskoa. Että Indica, relaa nyt vaan, kyllä sie oot sisään päässyt.
 
Mä sanon, että toi koe vaati aika paljon soveltamista kuitenkin. Vaikka se ehkä tuntuikin osittain helpolta, niin voin vaan kuvitella kuin moni lankesi siihen Mcdonaldsisaatio kysymykseen. Ja markkinoinnissa on varmasti porukka arvaillut väärin + kansiksen tehtävät oli helppoja jos ne osasi. Kyllä kokonaisuutena mun mielestä tossa kokeessa menestyminen vaati myös sitä, että on sisäistänyt noi asiat.

Nii i, kyl mieki vastasin markkinoinnin ekan väärin, se oliki sitte ainoa väärä vastaus niistä missä on muuta ku oikein/väärin vaihtoehtoja. Kansiski on varmasti iha helvetin vaikea, jos ei oo ku tyylii kerran/pari lukenu kirjan, eikä oo mitenkää muute perehtyny taloutee. Ainaki se Phillipsin käyrä voi jäähä monelt vastaamatta, kompaa on varmaa menny moni jne..

En usko että oisin saanu 10 pistettä enempää jos en oisi lukenu paljon, ja jos en oisi valmennuskurssille menny. Autto kyllä mun mielestä, vaikka matematiikka pettiki pahemman kerran. Mut muute autto kyl paljo!
 
Kansiski on varmasti iha helvetin vaikea, jos ei oo ku tyylii kerran/pari lukenu kirjan, eikä oo mitenkää muute perehtyny taloutee. Ainaki se Phillipsin käyrä voi jäähä monelt vastaamatta, kompaa on varmaa menny moni jne..

4 ekaa kysymystä kansiksesta on ihan numeronpyörittelyä, kirjan lukemisesta niissä ei muuta hyötyä kuin että osasi vastata suoraan työn tuottavuus kysymykseen "35 vuodessa" sen sijaan, että olisi joutunut sen laskemaan. Inflaatiovauhti- ja phillipsin käyrä-kysymyksiin ei ilman kirjan lukua osaa vastata. Se yksi "ei pidä paikkaansa"-kysymys selviää suoraan aineistosta ja Suomen Pankki-kyssärissä vähän asiaa ajattelemalla osaa vastata. Eli kohtuullisen helposti Pekka Perusjamppa, joka osaa tilastoja lukea ja omaa perusmaalaisjärjen olisi saanut kansiksesta 6/8 pistettä kirjaa ikinä aukaisematta.
 
Laskeskelin juuri ite pisteitä ja 17,5-19 sain pojoja. Tarkkaan muista mitä vastasin....

Näillä näkymin siis Lappeenranta kutsuu jos rajat ei hirveesti muutu.....
 
Kyllä tuo HBC kieltämättä on arvostettu, ja laadukas

Tuosta voi olla montaa mieltä :) Ulkoinen arvostus saattaa olla vielä ihan hyvä, mutta asiat eivät koulun sisällä kovin ruusuisesti ole. Itse kävin HBC:ssa kaksoistutkinnon, eli olen taloushallinnon merkonomi. Olenhan minä ihan pätevä kirjanpitäjä jne., mutta esim. yks meidän luokalta valmistunut ei oikeasti tiedä mitä tarkoittaa debet ja kredit, saatika sitten mitään muutakaan.

Juuri laskiksessa HBC:ssa mennään monin paikoin syvemmälle kuin tuossa pääsykoekirjassa, eli siinä mielessä sen käymisestä oli jotain hyötyäkin, muuten taas aika pintapuolista opetusta siellä on.

Koulussa on paljon epäpäteviä opettajia, ja opiskelijamateriaali on todella huonoa.
 
4 ekaa kysymystä kansiksesta on ihan numeronpyörittelyä, kirjan lukemisesta niissä ei muuta hyötyä kuin että osasi vastata suoraan työn tuottavuus kysymykseen "35 vuodessa" sen sijaan, että olisi joutunut sen laskemaan. Inflaatiovauhti- ja phillipsin käyrä-kysymyksiin ei ilman kirjan lukua osaa vastata. Se yksi "ei pidä paikkaansa"-kysymys selviää suoraan aineistosta ja Suomen Pankki-kyssärissä vähän asiaa ajattelemalla osaa vastata. Eli kohtuullisen helposti Pekka Perusjamppa, joka osaa tilastoja lukea ja omaa perusmaalaisjärjen olisi saanut kansiksesta 6/8 pistettä kirjaa ikinä aukaisematta.

No kyllä mä sanon, että sitä euronormikysymystä olisi ollut aika vaikea tietää todeksi ilman, että tietää mitä se edes tarkoittaa. Muuten se hintakilpailukysymys niin päättelin sen vaan siitä, että yksikkötyökustannukset oli vuonna 2006 -0,2% niin pitikö se siitä katsoa vai onnistuinko vahingossa :D
 
Hei vielä tuli siitä BKT tehtävästä mieleen. BKT oli vuonna 2007 178,8 ja se kasvoi 2,7% vuonna 2008. Inflaatiovauhti oli 3,1.

Kysymys oli, että mikä on BKT 2008 vuoden 2007 hinnoin. Siis eikö tuo nyt kaiken järjen mukaan pidä laskea niin, että (178,8*1,027) / 103,1 *100

Koska jos tuon laskee vain 178,8*1,027 niin saadaan BKT vuoden 2008 hinnoin?
 
No kyllä mä sanon, että sitä euronormikysymystä olisi ollut aika vaikea tietää todeksi ilman, että tietää mitä se edes tarkoittaa. Muuten se hintakilpailukysymys niin päättelin sen vaan siitä, että yksikkötyökustannukset oli vuonna 2006 -0,2% niin pitikö se siitä katsoa vai onnistuinko vahingossa :D

Sanoin kyllä sitä euronormikysymystä "mahdottomaksi" tietää ilman lukemista - kuvasin kysymystä siis vain sen vastauksella "inflaatiovauhti". Eli siis kysymys, jossa EU:n vakaus- ja kasvusopimuksesta sekä Phillipsin käyrät on aika mahdottomia tietää varmaksi ilman lukemista, muuten pystyy vastaamaan lukematta ja saamaan sen 6/8.

Tuossa hintakilpailukysymyksessä kaikki muut vaihtoehdot olivat tekstissä, joten tuo jäi vääräksi ja kai sen pystyi myös rivien välistä lukemaan vääräksi.
 
Euronormikysymys nyt just on ihan yleissivistystä tietää että EKP:n inflaatiotavoite on 1,5-2%, ja että FED:in on käytännössä alle 2% vaikkei sitä oo äänee ilmaistu, just siinä ei tosiaakaa tarvi kirjaa. Phillipsin käyrä ei oo yleistietoo, vaikka inflaatio-odotusten liittäminen philipsin käyrää, ja pystysuora pitkänajan phillips onkin muistaakseen 2006v nobelin palkinnon aihe.

Ja tuottavuuskysymyksessä: palkathan sai kasvaa inflaation ja työn tuottavuuden kasvun summan verran, joten mie ainakii sain ton 1.3% siit, et nehä säilyy ennallaa, jos hintatason kasvu + tuottavuden kasvu = palkan kasvu, ja siit ratkasin hintatason kasvuksi ite 1.3%

Ainakii mie sain 1.3% sen mie muistan varmaksi. Kansiksesta sain 8/8 ite, ja kansiksessa toi oli kyllä ihan viiminen minkä sain tehtyy. Onneks tein..


Joo, 178.8 x 1.027 on tosiaa 183.6

e: nii, toisaalta kun kansis ei tosiaakaa ollu mikää ihmeen vaikea, ni saattaa hyvin mennä HSE:n koepisterajat 32 pisteesee, ja en ihmettelisi että kautta linjan nousisi 8p sen vuoksi viimevuotisista. Onneks itellä on turvamarginaalii kakkosvaihtoehto Joensuuhu jokatapauksessa NIIN paljo, että eiköhä tässä saa yösä nukkua. 4.7 nähdää sitte, että löytyyks oma nimi Lappeenrannan listoilta. Eiköhä se löydy yli 25 pisteel, ku ottaa ne 2 ensisijasuuspistettä huomioo;)

e2: pelottaa kyllä vähän, että mihin sitä joutuukaa syksyl muuttaan, mut mut, tuli mieleeni, että Hentusen Winner-sivustolla oli keväällä ainaki ihan sama kysymys, optiolainanlainaosuudelle maksettavan koron tasosta, ku nyt pääsykokeessa;) nii ja tosiaa pelottaa se pisterajojen kohtalo, toisaalta ei toi viimevuotisenkaan kansis ollu yhtää vaikea, kyl siitäkii on varmaa aika tosi moni vetänyt täysii pisteitä.
 
Otahan Indica ihan rennosti ja venaile että kirjeitä ropisee niin tiedät varmaksi. Ja jos on ainakin yksi paikka varma niin eihän sulla mitään stressiä sitten pitäisi olla :)

Nimim. jänskättää indican puolesta
 
Kyllä tuo HBC kieltämättä on arvostettu, ja laadukas, kuten Helia ja oikeastaan moni muukin ammattikorkea ja kauppaopisto. Näissä opetus on käytännönläheisempää, kauppakorkeassa teoreettisempaa. Molempi parempi.

PS. Helsingin kauppakorkeakouluhan on periytynyt aiemmasta Liikemiesten Kauppaopistosta -> sen pohjalle laadittiin korkeakoulu, ja nämä kaksi eriytyivät.
Jengi puhuu kauppaopistosta ja esim. HSE:stä samassa threadissa Lol.
 
nii, toisaalta kun kansis ei tosiaakaa ollu mikää ihmeen vaikea, ni saattaa hyvin mennä HSE:n koepisterajat 32 pisteesee, ja en ihmettelisi että kautta linjan nousisi 8p sen vuoksi viimevuotisista

No ei ole nousemassa mihinkään 32 p :D Hentunen arvioi, että HSE 27-29 p, TSE,Tampere n. 25 p, Lappeenranta,Vaasa n. 20 p. Itse en henk. koht. usko, että pisterajat nousisi älyttömästi. Koe ei loppujen lopuksi ollut NIIN helppo ja abipisteitä ei tänä vuonna ole, eli sekin vaikuttaa jonkin verran alentavasti rajoihin.
 
Helvetti mie räknäilen kokoajan näitä mun pisteitä.

Nyt laskin ne taas viis kertaa läpi. 6+4.25+3.5+8+2
Sitte äsken laskin et oisinki ehkä saanu 4.5 markkinoinnista, mut se ei voi kuitenkaa minimissääkää olla ku 3, jos mie oon laskenu väärin.. Eli arvon sitä että vastasinks siihi vai en, ja väärin jos se oisi mennykki. Eli min vaihteluväliks sain äske 22.25-24.75, eli ensisijaisuuksilla 24.25-26.75... Ja mie oon 99% varma että se on 23.75 (eli 25.75)

Mut turha niit on 50 kertaa laskee läpi, ku kuitenkin millään ilveellä ei tuu laskelmista tuloksiksi mitää alle 20 pistettä olevaa. Eli mie oon laskenu siihi eri skenaarioita. Tosin mie muistan tasan tarkkaa mitä mie oon vastannu, mut mie oon silti vaihellu niitä. Kyl mie kokoajan oon saanu 23.75 ku oon näitä laskenu, mut mie oon ottanu sellasii mitä jos-skenaarioita mukaan..
Vaikee vaa olla jännittämättä. Ainaki Joensuun pitäisi kutsua, jos ei lappeenrantaa riitäkkään. Ja ainaha on se Jyväskylä, mistä sain 47p, ja mihin meen vielä haastateltavaksi;) Ja ainaha on Jyväskylän kansis. Eli stressi pois, ja kauppakorkeaan!;)

e: jotenki tää nyt vaa on ollu nii hallitseva osa mun elämää viimisen vuoden tää kauppakorkeaan pyrkiminen, että tää on nii pinnalla vaa koko ajan. Oon nii odottavaisella kannalla ja innoissaan, ja aiheesta, kun on tuhat-tuhat satsattu, tuhat euroa, ja tuhat tuntia, ja kun on oikeesti oltu pelkkää kauppakorkea sitä kauppakorkea tätä, koko ajan, ni sitte ku kokeet tul ja men, ja ku vielä tuli yli 20 pistettä, ni oon vaa iha muissa maailmoissa, ja tosi innoissani, ja hirmu omituinen fiilis päällä. Parempi leijunta ku siit, ku ekan kerran ol naisen kanssa. Iha käsittämätön olo, eikä tätä voi ees yrittää pukee sanoiksi.. Ihan mahtavaa..
 
Moro! Jäi mietityttämään sellainen asia, että miten noi laskiksen pisteet oikeen lasketaan? Kokeessahan oli 48 tehtävää, mutta lasketaanko noi laskiksen tehtävät niin että jokaisesta oikeasta vastauksesta saa 0.5p ja väärästä -0.25? vai lasketaanko ihan niinkuin muut eli 1p oikeasta vastauksesta ja -0.5p väärästä?
 
0.5 oikeesta -0.25 väärästä. Siksi just ku laskiksen tehtäviä se 16 kappaletta.
 
Back
Ylös Bottom