Kauppakorkeaan 2008

^ Itekin panostanut johtamisen kirjaan aikasen paljon ja kyllä surkeasti on mennyt, jos ei 8-10 pistettä tuu. Mä oon tykännyt lukea tuota joskin loppupuolessa alkaa olla jotain sellaista asiaa, ettei paljon kiinnosta, mutta muuten ollut mun tyyliin sopiva kirja. Oon aika paljon opiskellut nimiä - pienempiä ja tuntemattomampiakin, mutta eiköhän kysymykset pohjaudu tunnettuihin.

Alkaa muuten jännittää, kun viikko aikaa! Tiedän lukeneeni ihan hyvin verrattuna aiempaan ja johtaminen/laskis pitäisi olla hyvin hanskassa. Markkinointia ja kansista en mitenkään kauheasti oo lukenut - tarkoituksena vastata kokeessa vain niihin, jotka tietää varmasti oikeiksi. Kaksi kertaa aiemmin käyty testaamassa ja se on ainakin huomattu, että yleensä varmat tietää ja epäilyttävät menee suurella todennäköisyydellä väärin....

Vähän tämän hetkisen tilanteen perusteella funtisnut, että jos markkinointi/kansis saisi 8-10 pistettä yhteensä ja noista kahdesta muusta vielä ainakin 15, että vittu jos ei pääsisi Vaasaan sisälle 25 koepisteellä ja 50 yhteispisteellä! :D Sitten on joku ylempi taho määrännyt, että mun paikka ei oo yliopistossa.

Mielenkiintoista taas nähdä nuo rajat sitten. Matikka on pois, jonka vuoksi useat uskoo hirmunousuihin, mutta fakta on kyllä se, että matikka on ollut aina helppo, jos on viitsinyt tehdä edes vähän sen eteen tai on lukenut pitkää matikkaa. Tiedän aika monta sellaista tyyppiä, jotka on vetänyt täydet siitä ja sitten muista osioista yhteensä saman verran ja päässeet Tampere/Turku sisään, että että... Paljon tippuu tällaista porukkaa pois laskuista. Toinen kiinnostava seikka on nähdä paljonko nyt sitten hakijoita lopulta on. Hakemuksia hirmumäärä, mutta uusilta ylioppilailta tiedustellessa aika vitun moneen paikkaan useat hakenut including kauppatieteet ja ei oikein hajua mikä ala kiinnostaisi eniten.

Rajat voi nousta 2-3 pistettä korkeintaan, mutta uskon että nyt tulee vaikea koe, koska edellisvuonna oli melko helppo.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voit itse asiassa olla hyvinkin oikeassa matikan suhteen. Siinä mielessä siis, että ne jotka on kauppikseen kruisaillu matikan avustuksella, niin niille se on sitten ollu pirun helppoa kun taas jollain ei ole toivoakaan niihin vastata. Ja _helposti_ löytyy juuri ne 300 ihmistä joille se matikkaosio menee kuin vettä vaan, ja se on voinu ainakin Helsingin rajoja jopa nostaa joka vuosi! Nyt kun se on poissa, pelitilanne vain tasaantuu, ja markkinoinnista kun isketään "mitkä näistä väittämistä ovat oikein"-sarja niin heipparallaa. :D Tosin kun porukka tuossa aiemmin sanoi että 'ei se nyt 30 ikinä nouse..' - sehän on kerran niissä rajoissa jo muistaakseni käynyt pre-sähköhakuvuosinakin, se pitää muistaa. :) Viime vuonna kävi melkei 28:ssa matikankirjan kanssa SEKÄ aineistolla joka oli todella anteeksiantamaton. 15% lisää hakijoita ja helposti kuulkaa nousee. Mutta joo, turha näitä koko ajan jossitella. Kaikki tekee parhaansa!

Pitäs lopettaa täällä postaaminen ja alkaa lukea taas.. :D
 
Unohtakaa nyt jo se pisterajoilla/pisteillä spekulointi, se ei mitenkään edesauta sisäänpääsyä. Hakijoita on yhteensä L ja paikkoja k, joten riittää, että olette parempia kuin (1-k/L)*100% hakijoista. Ette voi vaikuttaa k:hon millään tavoin, ja L:ään vaikuttaminen on jo myöhäistä, jos ylipäänsä edes mahdollista. Nyt voitte enää vaikuttaa omaan ja muiden opiskeluun. Muiden opiskelua ei ole rationaalista pyrkiä hankaloittamaan, koska siitä saatava rajahyöty on suuren hakijamäärän takia huomattavasti pienempi kuin oman opiskelunne edesauttamisesta saamanne rajahyöty, ellette jo sitten osaa kaikkea täydellisesti.

Oikeastaan koko valintakoetta voidaan ajatella peliteoreettisena kilpailullisena pelinä. Jos tehdään oletus, että loppujen lopuksi sisään pääsevät ne, joilla on parhaat luontaiset kyvyt, niin sosiaalisesti optimaalisessa tilanteessa ainoastaan näiden pelaajien (joiden lukumäärä siis k) on järkevää lukea juuri niin paljon, että saavuttavat vaadittavan kymmenen pistettä. Kaikki muu työ on sosiaalisesti heitetty hukkaan. Tämä ei kuitenkaan ole stabiili tila (Nash-tasapaino), koska pelaajat eivät voi sitoutua sosiaalisen hyödyn maksimoivaan tulemaan, vaan heillä on kannustin huijata. Näin on huolimatta siitä, että pelaajat pystyisivät tunnistamaan oman, ja kaikkien muiden pelaajien luontaiset kyvyt. Olettamalla, että pääsykokeesta saatavat pisteet noudattavat normaalijakaumaa pelkällä arvaamisella, tarvitsee osan pelaajista lukea pääsykokeeseen, jotta k paikkaa saadaan täytettyä. Näin ollen koko pääsykoe on vain signalointiprosessi, jonka Nash-tasapaino ei ole yhteiskunnallisesti optimaalinen. Teette siis turhaa työtä, koska ette pysty tekemään muiden hakijoiden kanssa optimaalisen lopputuleman kannalta sitovaa strategista sopimusta. Siinä vielä yksi syy hajota ennen 15. päivää. ;)
 
Missä ilmoitetaan Helsingin kauppakorkean (joojoo Aalto-yl!opis?) pääsykoesalit/-paikat? En löytänyt niitä netistä joten olenko vain sokea/tyhmä vai mennäänkö sinne ensi tiistaina paikalle ja siellä vasta selviöö oma koesali/-paikka?
 
Googleen "hse valintakoe", ja ensimmäinen hakutulos:
Koepaikalle on syytä saapua hyvissä ajoin, jotta aikaa ei hukkaannu oman koesalin etsimiseen. Hakijat sijoitetaan koesaleihin pääsääntöisesti aakkosten mukaan. Salijako on nähtävissä koepäivänä ennen koetta kauppakorkeakoulun päärakennuksessa (Runeberginkatu 14-16, Helsinki).
 
hahahaha...GO Vorna! Uskomatonta markkinointia omista taidoista, ja ohjeita kansantaloudesta mitä kuuluu tehdä eli johtamista. Kirjoituksestasi ontuu laskentatoimi?!?! Voiko siis vastauksesta päätellä, että et ole lukenu laskentatoimea lainkaan?:), mikä parantaisi meidän hakijoiden L lähtökohtia saadakseen paikan K. Hajota voi myös päivän 15 jälkeen. Vielä on työ+lukeminen, 15 päivän jälkeen enää työ :(. pitää varmaan ryssiä koe, jotta saa myös ensi keväänä lukea, tai alkaa tekemään pidempää päivää duunissa. Jotenki se tuleva tyhjiö iltapäivissä on kuitenkin täytettävä :)
 
Täällä suoritetaan kohtalaista hajoilemista markkinoinnin tehtävien kanssa. Eilen olin vielä intoa piukassa tekemässä johtamisen tehtäviä, enkä malttanut edes nukkumaan mennä ennen kuin sain ne kaikki tehtyä. Tänään olenkin sitten tehnyt markkinoinnin tehtäviä ja tuloksena on vitutus, väsymys, päänsärky ja toivottomuus. Nyt ei voi muuta kuin lämpimästi toivoa, että kaikki muutkin hajoilevat markkinoinnin kanssa ;)
 
Mä en ymmärrä miten kaikki kokee tuon markkinoinnin niin vaikeana. Loppupeleissä aika kevyt teos lukea ja sisäistää, kun kaikki asiat nivoutuu niin kivasti yhteen. Mä koen ainakin esim. kansantaloustieteen paljon haastavampana, vaikka toki siinäkin kokonaisuus on yhteinäinen, jos ymmärrätte mitä tarkoitan :D!

Ps. Luin itekkin ton Vornan kirjotuksen ja yritin oikeen ettiä jotain virhettä, mutta hyvältä näytti! Menestyt varmasti kokeessa hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Hajoilen tälläkin hetkellä markkinoinnin tehtäviin. Varmaan kohta oikeesti 10 kertaa luettu toi vitun opus ja silti harjotustehtävät menee päin persettä.

Kansis ja johtaminen sentään helppoja kun voi vaan opetella ulkoa, mutta markkinoinnissa ei saa kaikkia harjotustehtäviä oikein kirjankaan kanssa.:lol2:
 
Joo, siellä tehtävissäki on jonki verran virheitä. Markkinoinnissakin ku yhen sanan vaihtaa lauseessa nii se on sit automaattisesti väärin :D
 
Ps. Luin itekkin ton Vornan kirjotuksen ja yritin oikeen ettiä jotain virhettä, mutta hyvältä näytti! Menestyt varmasti kokeessa hyvin.

Taitaapa Vorna olla jo koulussa sisällä vai onkohan jo valmistunutkin.

Onneksi mulla ei ole mitään tehtäviä niin en hajoile tuohon markkinointiin :)
 
Meillä oli kyllä niin mahtava opettaja valmennuskurssilla markkinoinnissa että kyllä täytyy ihan hattua nostaa koska nyt ei hajota kirja yhtään. Ainoa ongelma vaan on että IO-kysymykset menee silti päin honkia :D Noh, jospa kokeessa on pari listaakin ja pikkasen yksinkertaisempia kysymyksiä :c
 
Meillä oli kyllä niin mahtava opettaja valmennuskurssilla markkinoinnissa että kyllä täytyy ihan hattua nostaa koska nyt ei hajota kirja yhtään. Ainoa ongelma vaan on että IO-kysymykset menee silti päin honkia :D Noh, jospa kokeessa on pari listaakin ja pikkasen yksinkertaisempia kysymyksiä :c

Missä oot kurssilla?
 
Miten muuten yleensä, että onko jengi ollu valmennuskurssilla tai tilannu jotain muuta materiaalia kuin ite pääsykoekirjat? Mulla on niiden lisäks Eximian-materiaali, joka tuntuu kyllä ainaki auttavan kertauksessa ja onhan siinä niitä harjotustehtäviäkin.
 
Miten muuten yleensä, että onko jengi ollu valmennuskurssilla tai tilannu jotain muuta materiaalia kuin ite pääsykoekirjat? Mulla on niiden lisäks Eximian-materiaali, joka tuntuu kyllä ainaki auttavan kertauksessa ja onhan siinä niitä harjotustehtäviäkin.

Itsellä ei ole kyllä mitään lisämateriaaleja, olen yrittänyt vaan katella vanhoja pääsykokeita 2005-2009 ja saada niistä jotain irti.

Ja itseasiassa siitä markkinoinnin kirjasta, että se oli eka noista pääsykoekirjosita minkä luin ja tein muistiinpanot vihkoon ja palautin kirjan kirjastoon. Mulla ei kyllä ole mitään muistikuvaa kirjan sisällöstä ja vihkomuistiinpanotkin tuntuu nyt ehkä liian selkeitä ja yksinkertaisilta (?)...
itse panostan täysiin pisteisiin kansiksesta ja johtamiseseta. Laskiksesta puolet pisteitä ja markkinoinnista muutama tai ei yhtään. Lasketaan sitten kokeessa mahdollisia pisteitä ja katotaan otetaanko riski veikkaamalla.
Tuli itseasiassa tänään luettua valehtelmatta aamu kymmenestä yö kahteentoista yhdellä ruokatauolla ja yhdellä välipalatauolla johtamisen kirjaa. Parasta siinä on se, että kerrankin pelkkä asioiden ymmärtäminen riittää ja tossa kirjassa ne asiat jää vielä ihan hyvin mieleen. Nimistä opettelen vaan ne joiden syntymä ja kuolinvuosi mainitaan nimen perässä. Muut nimet tuntuu olevan ihan vaan lähdetietojen takia.
Luottavaisin mielin. :)

ps. paitsi johtamisen kirjassa ärsyttää "(kin)" ilmauksen käyttö
 
Missä oot kurssilla?

Valmennuskeskuksella Helsingissä.

@tkareno - matematiikkaan varmasti useimmat tarvitsevat valmennuskurssia, tänä vuonna varmasti olisi selvinnyt ilmankin. Harjoitustehtävät sen sijaan on olleet todella hyödyllisiä, ja luennot tietty kertaukseen ja ns. 'ideoiden saantiin'.

Tänään olen hakannut kansista - on se piru vie salakavala aine. Joskus aina tulee kohtia joista luulee aina että näinhän se menee ja muusta ei puhettakaan, ja sitten kun tarkistaa niin saa olla että "enhän mä noin olisi älynnyt ajatella.." :D Tämä ilta kuunnellaan Irwin Goodmania ja huomenna viimeinen harjoituskoe.

http://www.youtube.com/watch?v=OoXrN3wtiUQ&feature=related
 
Itellä vuoden 2009 tiivistelmä (kansis ja laskis samoina), Sitten valmennuskeskukselta harjoituspääsykoepaketti. Kuulostaa lohduttavalta, että siihen markkinointiin kaikki hajoaa, minä mukaanlukien. Kyseisen herran teoksia aikaisemminki lukenu ja samanlaisia aivoräjähdyksiä saanu aikaan kuin nyt. Itellä markkinoinnin AMK tutkinto kohta taskussa, ja ei ainamaan markkinointiin ole mitään apua, että on sitä lukenu.
 
Itsellä ei ole kyllä mitään lisämateriaaleja, olen yrittänyt vaan katella vanhoja pääsykokeita 2005-2009 ja saada niistä jotain irti.

Ja itseasiassa siitä markkinoinnin kirjasta, että se oli eka noista pääsykoekirjosita minkä luin ja tein muistiinpanot vihkoon ja palautin kirjan kirjastoon. Mulla ei kyllä ole mitään muistikuvaa kirjan sisällöstä ja vihkomuistiinpanotkin tuntuu nyt ehkä liian selkeitä ja yksinkertaisilta (?)...
itse panostan täysiin pisteisiin kansiksesta ja johtamiseseta. Laskiksesta puolet pisteitä ja markkinoinnista muutama tai ei yhtään. Lasketaan sitten kokeessa mahdollisia pisteitä ja katotaan otetaanko riski veikkaamalla.
Tuli itseasiassa tänään luettua valehtelmatta aamu kymmenestä yö kahteentoista yhdellä ruokatauolla ja yhdellä välipalatauolla johtamisen kirjaa. Parasta siinä on se, että kerrankin pelkkä asioiden ymmärtäminen riittää ja tossa kirjassa ne asiat jää vielä ihan hyvin mieleen. Nimistä opettelen vaan ne joiden syntymä ja kuolinvuosi mainitaan nimen perässä. Muut nimet tuntuu olevan ihan vaan lähdetietojen takia.
Luottavaisin mielin. :)

ps. paitsi johtamisen kirjassa ärsyttää "(kin)" ilmauksen käyttö

Sellasta, että ne nimet kannattaa opetella muutkin, kun ne pääjehut, eli: weber, mintzberg, kanter, porter, taylor, marx jne. Pitää osaa myös ropo, välikangas ja hamel, doz ja kosonen, blake ja mouton, mantere ja vaara, mäkinen ja kourula sekä halme jnejnejne... eli lähes tulkoon kaikki nimet.
 
Back
Ylös Bottom