Kauppakorkeaan 2008

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
auttakaa nyt meitsiä hädässä. en osaa näköjään laskea tulosta ennen vähemmistönosuutta. Kun tulos kirjassa on väh. osuuden jälkeen -13.6 ja ennen -13 väh. osuus siis huonontaa tulosta entisestään, kun koko yritys tekee tappiota. Eikö tällöin kun koko yritys tekee voittoa väh. osuus paranna tulosta eli jos tulos on väh osuuden jälkeen 13 on se ennen väh osuutta 12.6 . Tein äskettäin harjoitustehtävän, jossa tulos on väh. osuuden jälkeen 0.8M voitollinen, mutta vastausten mukaan ennen väh. osuutta tulos on ollut 1M eli vielä enemmän voitollinen, kun väh. osuus on siis ollut 0.2M ja täten väh. osuus on vain huonontanut tulosta. Tehtävän laatinut opettaja sanoi ettei tehtävässä ole virhettä. Osaako joku selventää asiaa?

Vähemmistön osuus tuloksesta tarkoittaa sitä, että konsernin emoyhtiö X omistaaa jonkin tytäryhtiönsä A vain osittain. Kuvitellaan, että sen omistuksen osa yhtiöstä A on vaikkapa 80% ja toinen yritys Y omistaa loput 20% prosenttia. Tällöin luonnollisesti 80% voitoista (tai tappioista) kuuluu yritykselle X ja 20% yritykselle Y. Yritys ei siis joudu yksin kantamaan tappioita, koska ei ole ainoa omistaja, mutta ei myöskään saa kaikkea voittoa samasta syystä.
 
Hmm...

Itsekin tänä keväänä valmistuin ylioppilaaksi ja kauppakorkea tähtäimessä. Nyt kesällä armeija vielä edessä, että sinänsä ei kauheaa stressiä pääsykokeista, vaikka olisi toki mukavampi päästä heti sisään. Aalto-yliopiston laitoin ainoaksi hakukohteekseni . Tähän mennessä ei ole tullut vielä kaikkia kirjoja edes luettua läpi, mutta (narsistina :D??) uskon pääseväni sisään helposti...

Lukeminen on tuntunut todella helpolta Strategisen markkinoinnin ja Johtamisen ja organisoinnin osalta. Naurattaa oikeastaan lukea näitä 10h/päivä lukuaikoja (ei millään pahalla), kun itellä noi kirjat on menny viikossa. Mä en ymmärrä miten joku voi lukea jotain 15 sivun pätkää tunnin, ku itellä siinä ajassa menee puoli kirjaa :D ( ja siis ihan ymmärtäen ). Onhan tässä ny vielä oikeestaan kaks kirjaa edessä, että katotaan löytyykö sieltä haasteita :) ja toki pitää vielä kerrata
Muistiinpanojakin vois tietysti alkaa tekemään.

PS. Minkä jutun olen kuullut ettei matikkaa olis tänä vuonna pääsykokeessa ollenkaan, tai siis tota osuutta et pitäis ite laskee? Ihmettelen vaan näitä teidän laskentakysymyksiä

PSS. JA niille jotka tästä oikeen provosoituivat NIIN saattaahaan olla että saan pääsykokeesta sen 5 pistettä :P, Nähään Helsingissä ja kerrotaan sitten myöhemmin miten meni :)

Ja millasillahan pistemäärillä veikkaatte Aaltoon pääsevän sisälle 2010? mennään varmaan noin isolla hakijamäärällä ~30:ssä
 
Hmm...



PS. Minkä jutun olen kuullut ettei matikkaa olis tänä vuonna pääsykokeessa ollenkaan, tai siis tota osuutta et pitäis ite laskee? Ihmettelen vaan näitä teidän laskentakysymyksiä


Ja millasillahan pistemäärillä veikkaatte Aaltoon pääsevän sisälle 2010? mennään varmaan noin isolla hakijamäärällä ~30:ssä

Jos pääset Aaltoon lupaan syödä hatullisen paskaa. Saa ottaa talteen.

..Ja tosiaan veikkaisin että jossain 30 pojossa jopa liikutaan Aaltoon. Mitä olen muiden kurssien ja oman harjoituspääsykokeiden tuloksia kuunnellut.
 
Mulla oli tuo asenne viime vuonna. Onnea matkaan, muuta en voi sanoa :D Komppaan jjokea, jos pääset sisään, lupaan syödä kaksi kertaa jjoen määrän. :) Monivalinnat on meinaan pirullisia, ei se lukeminen ihan noin luonnistu keltään.

Itse heitän hatusta sisäänpääsyrajan 29 pistettä.

Uskon myös, että matematiikankirjan pudottaminen nostaa noita rajoja selkeästi jälleen kerran. Ennenhän esim. "kevyistä aineista", eli johtamisesta sekä markkinoinnista oli mahdollista saada vain se 8 pistettä eli 16 yhteensä. Jos molemmista vetää täydet tänä vuonna, riittäisi kansiksesta ja rahoituksesta 5 pistettä mieheen ja ollaan jo kolmessakymmenessä pojossa - kyllä tällaiseen suoritukseen nämä juuri lukiosta valmistuneet ulkolukutytötkin pääsee. :D (Ahkeria tyttöjä loukkaamatta siis!)

Niin, ja se markkinoinnin aineisto.. Mä voin fyysisesti pahoin kun yritin sitä viime vuonna ratkoa. Toivotaan että paremmalla varustautumisella ja kylmällä päällä ei menisi luu kurkkuun
 
Vois veikata, että markkinoinnin kysymykset on hyvinkin vaikeita. Ainakin valmennuskurssin harjoituskokeissa ollu markkinointi yleensä pahin. Johtuen siitä, että kysymyksissä on pitäny muistaa melkeinpä sana tarkkaan asioita. Kansiksessa taas odottaisin, että on matikkaa enempi kun ennen.
 
Sul on ihan hyvät mahikset..Kunha veikkaat 33 kysymyst oikein, ei siihen muuta tarvita:arvi:

HEHE, sieltä alkaa tulla jo kovaa *ittuilua takasin
Mutta huom. ei auta veikata niitä 33 oikeen, sillä jos niissä muissa tekee virheitä niin siitähän menee pisteitä pois KATO HEI

Mutta niin siitä matematiikasta viittasin vaan tähän juttuun
-> http://www.supermaster.fi/super/valintakoe/?id=249

Huom: Kevään 2010 pääsykokeessa ei siis ole lainkaan matematiikan osiota eikä myöskään siihen liittyvää valintakoekirjaa!

Mutta niin kyseessä oli "Kvantitatiiviset menetelmät", joten kyllä sitä laskentatoimen matikkaa kokeessa tosiaan on (pitää opetella huomenna...)

Noista paskansyönti-lupauksista saa muuten kummasti lukuintoa
 
Kyllä sulla mahikset kauppakorkeeseen ois päästä jos muualle hakisit kun Helsinkiin. Mutta jos nyt tosiaan alottelet, niin ei kyllä mitään jakoa. Paitsi jos oot joku autisti jolla on valokuvamuisti.

Minne porukka muuten hakemassa? Itse haen Tampereelle kansantaloutta.
 
Kieltämättä kiinnostavaa seurata, näkyykö tkarenoa täällä enää tulosten tultua. Saattaa tuo ylimielisyys karista ensimmäisessa "Mikä tahansa seuraavista väittämistä voi olla oikein tai väärin. Väärästä vastauksesta vähennetään puoli pistettä" - kysymyksessä, jossa ainoat erot ovat nimissä tai vuosiluvuissa.
 
HEHE, sieltä alkaa tulla jo kovaa *ittuilua takasin
Mutta huom. ei auta veikata niitä 33 oikeen, sillä jos niissä muissa tekee virheitä niin siitähän menee pisteitä pois KATO HEI

No jos kokeessa sattuu olemaan 40 yhden pisteen tehtävää niin 33 oikein tulee todennäköisesti riittämään (Helsinki 1. vaihtoehto)
 
Itse heitän hatusta sisäänpääsyrajan 29 pistettä.

Itse veikkaan vähän alempaa rajaa. Markkinointi aiheuttaa todennäköisesti hyvin hyvin monelle harmaita hiuksia ja jos laskentatoimen aineisto/kysymykset vaatii yhtään enempää soveltamista niin sieltä rapisee armotta vain kaavat ulkoa opetelleet pois.

Toisaalta kirjan ja pääsykokeen vaikeusasteen välillä on yleensä ollut jonkinnäköinen käänteinen riippuvuus. Jos kirja on vaikea niin koe on useimmiten helpompi kuin vaikea.
 
Ei kannata vetää liian suuria johtopäätöksiä pisterajojen muuttumisesta. Vaikka matematiikka onkin ollut monille se akilleen kantapää, ei sen poistuminen välttämättä vaikuta pisterajoihin. Muista kirjoista saa kyllä tarvittaessa hyvin haastavia kysymyksiä, mikäli tarve vaatii. Johtamisen kirja on täynnä nimiä ja listoja, laskiksessa on aineisto, markkinoinnin kirja on kaikkea muuta kuin selkeä ja kansiksessa on eniten liikkumavaraa kysymysten soveltavuuden suhteen. Ei ole kenenkään edun mukaista että pistrajat kohoavat liian korkealle, koska tällöin tuurin/huolimattomuusvirheiden rooli nousee keskeisempään asemaan ja tämä varmaan tiedostetaan myös koetta laadittaessa.

Hakijamäärän kasvukaan ei välttämättä korreloi eritysemmin pisterajojen kanssa, koska ns. näennäishakijoiden määrä kasvaa muita enemmän. Ei vaadi paljoa nakata se kauppakorkea sähköiseen yhteishakulomakkeeseen, lukeminen ja tentissä menestyminen ovatkin jo toinen juttu. Toki pientä vaikutusta varmasti löytyy.
 
Mäkään en jaksa uskoa, että pisterajat muuttuisivat huikeasti, kuten monet tuntuvat uskovan. Hakijoissa on runsaasti ilmaa, eli juurikin näitä nettihakijoita, joiden homma jää suunnilleen hakulomakkeen täyttämiseen. Eikä se matematiikkakaan niin paljoa pitäisi vaikuttaa, koska huomattavan useat sisälle päässeet ovat nimenomaan aiemminkin skipanneet matikan tehtävät ja panostaneet muihin kirjoihin. Epäilen, että Helsinkiin raja nousee maksimissaan kahden pisteen verran. Yli kolmeenkymmeneen pisteeseen en jaksa uskoa, tai...pitäisiköhän munkin ilmoittautua paskansyömisrinkiin ;)

To be honest, lukemiset eivät ole sujuneet niin kuin olisi pitänyt kevään mittaan. Kyse ei ole ollut mielenkiinnon puutteesta, vaan työproggikset on painanut voimakkaasti päälle. Loppuun otan silti kunnon spurtin, ja yritän parhaani. Eikös jossain sanottukin, että ratkaisevin vaihe on nämä kaksi viimeistä viikkoa... Sain kaverilta valmennuskurssin tiivistelmät+tehtäviä käyttööni, ja yritän niiden avulla opiskella lopun aikaa. Tehtäväsarjoista olen vetänyt kuitenkin tuollaista 70-87% oikein, tosin virhepisteitä en ole miinustanut. Jaa-a, pian se nähdään. Täytyy silti sanoa, että kävi miten kävi, hyvä et tämä on kohta ohi ja pääsee nauttimaan kesästä.
 
Mäkään en jaksa uskoa, että pisterajat muuttuisivat huikeasti, kuten monet tuntuvat uskovan. Hakijoissa on runsaasti ilmaa, eli juurikin näitä nettihakijoita, joiden homma jää suunnilleen hakulomakkeen täyttämiseen. Eikä se matematiikkakaan niin paljoa pitäisi vaikuttaa, koska huomattavan useat sisälle päässeet ovat nimenomaan aiemminkin skipanneet matikan tehtävät ja panostaneet muihin kirjoihin. Epäilen, että Helsinkiin raja nousee maksimissaan kahden pisteen verran. Yli kolmeenkymmeneen pisteeseen en jaksa uskoa, tai...pitäisiköhän munkin ilmoittautua paskansyömisrinkiin ;)

To be honest, lukemiset eivät ole sujuneet niin kuin olisi pitänyt kevään mittaan. Kyse ei ole ollut mielenkiinnon puutteesta, vaan työproggikset on painanut voimakkaasti päälle. Loppuun otan silti kunnon spurtin, ja yritän parhaani. Eikös jossain sanottukin, että ratkaisevin vaihe on nämä kaksi viimeistä viikkoa... Sain kaverilta valmennuskurssin tiivistelmät+tehtäviä käyttööni, ja yritän niiden avulla opiskella lopun aikaa. Tehtäväsarjoista olen vetänyt kuitenkin tuollaista 70-87% oikein, tosin virhepisteitä en ole miinustanut. Jaa-a, pian se nähdään. Täytyy silti sanoa, että kävi miten kävi, hyvä et tämä on kohta ohi ja pääsee nauttimaan kesästä.
Nauttimaan ja nauttimaan. Tiistaina pääsykoe ja torstaina töihin :curs:. Loppuu sitten elokuun lopussa.
 
Mites muilla, alkaako jo palamaan loppuun lukemisten kanssa?

Tässä nyt pari kuukautta lukenut vähän jo liikaakin eikä tällä viikolla olisi huvittanut enää yhtään lukea. Oon kuitenkin onnistunut pakottamaan itteni kirjastoon tälläkin viikolla, mutta mistähän sitä saisi vielä motivaatiota lukea ensikin viikolla..? Viikonloppu onneksi lomaa kun on yo-juhlien kanssa puuhastelua ja juhlimista.

Ja valmennuskurssilaisille vielä, miten teillä on menny välikokeet ja kenraalikokeet? Tosi helpoilta ovat tuntuneet mutta on siellä paljon sellasiakin jotka ei osaa yhtään.
 
Todellakin alkaa loppuunpalaminen iskeä. Tänään vedin taas markkinointia viitisen tuntia kirjastossa ja valmennuskeskuksen IO-tehtävistä tein 100 kappaletta. On se vaan sairas kirja, kun oon lukenut sen varmaan 6 kertaa ja silti siitä varmaankin saisi kysymyssarjan johon en pystyisi vastaamaan. :D

Muutenkin ollu jo toista viikkoa tosi maassa mieliala.. Tunteja lukee, mutta ilman kunnon välitavotteita se vaan on mulle ollu vähän vittumaista. :/ Itse olen vetänyt kokeista 14, 20, 23 ja neljännestä 32 pistessä joka oli mielestäni tosi helppo. Jos en viidennessä pääse kolmeenkymmeneen niin sitten olis kyllä suru puserossa. Yritän lähteä nyt siitä liikkeelle, että edes yliopistoon pääsisi. Teoreettinen mahdollisuus on siihen suurimpaankin palkintoon, mutta sitä ennen tehtävää on vielä.
 
Back
Ylös Bottom