Katumaasturit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
17 on siis keskikulutus kun oon matka-ajoakin vetänyt. Muutoin toi imis täällä yli 20 litraa kun stoppia kokoajan valoissa. Ja en tosiaankaan ole päässyt alle 10 sitten niin millään kuin vain alamäessä moottorijarrutuksella. 80kmh alueella jos tosissaan yrittää vakkarisäätimellä mennä tasan 80kmh, niin voi tuurilla vilahtaa 11 litraa kulutusmittarissa. Meen manseen huomenna kuvaamaan, niin nollaan mittarin ennen motaria, niin katotaan mitä näyttää 120kmh rajoituksilla kun yhtäsoittoo vetää. Veikkaisin semmoista 13 litraa.
 
17 on siis keskikulutus kun oon matka-ajoakin vetänyt. Muutoin toi imis täällä yli 20 litraa kun stoppia kokoajan valoissa. Ja en tosiaankaan ole päässyt alle 10 sitten niin millään kuin vain alamäessä moottorijarrutuksella. 80kmh alueella jos tosissaan yrittää vakkarisäätimellä mennä tasan 80kmh, niin voi tuurilla vilahtaa 11 litraa kulutusmittarissa. Meen manseen huomenna kuvaamaan, niin nollaan mittarin ennen motaria, niin katotaan mitä näyttää 120kmh rajoituksilla kun yhtäsoittoo vetää. Veikkaisin semmoista 13 litraa.

Ajeltiin reilu kuukausi sitten bensa 3500 Ramilla hemi V8 jotain reilu tuhat kilometriä, suuri osa matkaa ja keskikulutus pyöri juurikin 17 l paikkeilla. Kulutusmittarin kanssa kun pelleiltiin niin 13 l sai menemään motarilla pintakaasulla koko ajan mittaria vahdaten mutta heti kun mihinkään pikkutielle/taajamaan piti mennä niin 20 litraa oli mittarissa. Aikoinaan mulla oli V12 mersu jonka ilmanvastus varmasti pienempi kuin Touragessa tai ramissa ja keskikulutus matkassa 14 litraa ja yleisesti jotain 20.

Itse en usko että kympillä menevää yli viisilitraista bensa (tai edes diesel) autoa on olemassakaan muuta kuin autotehtaiden mainoksissa.
 
Kyllähän noi kopit oikeasti kuluttaa, esim Suzukin Samurai ja legendaarinen SJ410 vie jopa 1.1 bensakoneella sen >10 litraa sadalla. Ja Pajerot ja landcruiserit vähintään saman verran dieseliä.
 
Kyllähän noi kopit oikeasti kuluttaa, esim Suzukin Samurai ja legendaarinen SJ410 vie jopa 1.1 bensakoneella sen >10 litraa sadalla. Ja Pajerot ja landcruiserit vähintään saman verran dieseliä.

Mulla oli Mistun Pajero 2.5 TD IC jossain vaiheessa.
Pienin kulutus mitä sillä koskaan tuli, oli kun käytiin hakemassa kaverille 2002 BMW trailerilla harrasteautoksi.
8.5l/100km ja tämä johtui hyvin pitkälti siitä, että se kulki vielä toi BMW trailerilla pintakaasulla Turusta Jämsään ja ajettiin 80km/h koko reissu.

Suurin kulutus oli, kun otin telillä olevan asuntovaunun perään ja ainetta meni muistaakseni sinne 14.5l/100km pintaan.
Keskimääräisesti se oli se 10l/100km, ajoit sitten missä tahansa.

Noissa vanhemmissa, kuten yleensä Dieseleissä, kuorma ei niin paljoa vaikuta kun ajonopeus ja kierrokset.
 
Parilla tutulla pätkäpajero 3-litraisella koneella ja tuntuis kulutukset lähtevän 12 litrasta ylöspäin.
 
Isällä ollu viimeset 4 autoo nelivetosia maastureita tjsp. Ollu bj40 landcruiseria, 90-luvun pajeroo 2.5td ic, mitsu l200 td ic ja nyt isuzu dmax 2.5. Bj40 kulutuksia en tiedä, mutta varmaan 10-15 väliin. Ylämäkiin se kyllä hyyty jos oli kuormaa :D. Pajero meni johonkin 10 litran tietämille ja l200 sitten alle kympin. L200 vedettiin joskus asuntovaunua ja silloin oli kulutus 11l. Nykyinen d-max menee noin 8litran kulutuksella ehkä ilman kärryä yms. kuormaa pääsis jopa alle 8 litran.
 
Minkälaisia kokemuksia pakkislaisilla on KIA:n Sportagesta (uusin malliversio)? Kokeilin alkuvuonna etuvetoista versiota 1.6 bensakoneella ja yllätyin varsin positiivisesti. Auto tuntuu ajossa ihan isolta autolta ja taajamanopeuksissa erittäin hiljainen. Kone ja vaihteisto oli myös miellyttäviä. Toki tehoa on hyvin vähän, mutta silti kaasupolkimessa tuntui aina olevan jotain vastetta. Kulutushan tuossa on pieni, varustetaso melko korkea ja hinnat edullisia. Jos ajelee paljon moottoritiellä, niin siihen löytyy toki paljon parempia vaihtoehtoja.
 

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Mikä helvetin järki on etuvetoisella katumaasturilla? Sehän on kuin nainen ilman tissejä.
Maasturi on farkun ja tila-auton vaihtoehto kokonsa puolesta. Maasturien perät vetää korkeempaa kamaa sisään ja keskimääräisesti aina vähän enemmän. Ne myös ovat aavistuksen turvallisempia autoja. Mut eiköhän etuvetoinen maasturi ole vaihtoehtona just niille, joilla ei siihen nelariin ole varaa, mut pitää maasturi kuitenkin saada.
 
Mikä helvetin järki on etuvetoisella katumaasturilla? Sehän on kuin nainen ilman tissejä.

Ajelen kaupungissa lähinnä ja perus maanteillä. Olen vajaa parimetriä pitkä, ero istumaan menemisen kanssa on merkittävä perus henkilöauton ja korkeamman kaupunkimaasturin välillä. Suurin ero ehdottomasti on kuitenkin lasten köyttämisessä istuimiin. Tämän mittainen kaveri joutuu vääntymään uskomattomiin asentoihin kyykistellessään persepitkällä kun yrittää saada lapsile vyöt kiinni. Myös näkyvyys korkeammasta autosta on sellainen, josta on vaikea nyt luopua. Myös malli oli uusi ( Sportage) ja se kiinnosti, ulkoasu miellytti silmää, sisusta oli hintaansa nähden erinomainen. Vastaava nelivetoinen malli olisi ollut noin 10ke kalliimpi, ruokaisampi ja en nähnyt tarvetta nelivedolle. Enkä nyt n. 2 vuoden jälkeen ole sitä kertaakaan tarvinnutkaan. Valitsemalla etuvetoisen version, pystyin tilaamaan auton uutena. Nelivetomalleista vaihtoehtoina olisi ollut myös A4 Quattro 4-5 vuotta vanhana. Tuumasin ettei mitään järkeä laittaa vajaa 30ke vanhaan autoon.
 
Eiköhän aika monelle syy hankkia katumaasturi ole auton ulkonäkö/fiilis ja toisaalta se että katumaasturissa istutaan korkeammalla. Itsekin joskus ostin uuden katumaasturin/crossoverin eikä edes tullut mieleen harkita nelivetoa. Onhan nelari paras ajaa talvella mutta jos täällä etelässä on talven aikana ne viisi päivää kun on hieman heikompi ajokeli niin en lähtisi siitä riemusta kovin montaa tonnia ylimääräistä maksamaan. PK-seudulla parkkipaikkojen metsästyksessä voisi nelarista saadakin jo merkittävämmän edun.
 
Mikä helvetin järki on etuvetoisella katumaasturilla? Sehän on kuin nainen ilman tissejä.

Hinta. Sportagen tapauksessa 6ke ero etu-nelivedolla, Qashqailla 11ke!!
Jos oikeasti olisin ostamassa nyt uutta katumaasturia niin en kyllä pystyisi itselleni perustelemaan nelivedon tarvetta. Hupen kaltaisilla rahamiehillä tietysti eri asia. :)
 
Tietysti jälleenmyyntiarvo on huomattavasti parempi kuin etuisten.
Tuollaiset hommaa etuvetoisen perään muutamalla eurolla, niin avot:D
log1338.jpg
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom