Katumaasturit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Pirskatti, kyllä on nyt helppoa ajella lumessa versus etuvetoinen matala pikkukiesi ilman nelaria. Ihan kuin kesällä vetelis, VSA toimii ja vilkkuu, auto kulkee ihan normaalisti ja lähtee ylämäestä kuin vettä vain. Varsin coolia.

Built in navigaattori vain ei oikein tykkää kylmästä, dvd levyä ei lue ennenkuin auto on lämmin. Mitenkähän tuonkin saisi korjattua? Olisikohan lukupäissä hieman paskaa ja siksi kylmällä vittuiloo.
 
Built in navigaattori vain ei oikein tykkää kylmästä, dvd levyä ei lue ennenkuin auto on lämmin. Mitenkähän tuonkin saisi korjattua? Olisikohan lukupäissä hieman paskaa ja siksi kylmällä vittuiloo.[/QUOTE]

Dvd-levy (ehkä myös lukupää) huurussa. Jos nopeasti tarvitsee toimintaan,niin ei oikein muu auta kuin ottaa levy ulos ja vaikka lämppärin suulakkeen edessä lämmittää levy ja sit takas koneeseen.
 
mulla tänään ekat kokemukset qashqaista lumella. helsingissä sitä nimittäin riittää.

ei voi ku sanoa että BUENO. ei mitään probleemia, auto kulkee edelleen kuin juna. vetää hyvin lumellakin, myös ylämäet. pientä sutinaa, kuuluu asiaan kuitenekin. turvallinen ja varma ja tukeva olo, eikä pienet lumikinokset tai polanteet juurikaan vaikuta ohjautuvuuteen.

oon kyllä tehnyt hyvä kaupat!
 
Dvd-levy (ehkä myös lukupää) huurussa. Jos nopeasti tarvitsee toimintaan,niin ei oikein muu auta kuin ottaa levy ulos ja vaikka lämppärin suulakkeen edessä lämmittää levy ja sit takas koneeseen.
Juu, olen lämmitellyt lättyä kyllä lämmitysilmalla, mutta taitaa se linssi mennä huuruun ja siinä ei auta kuin sitten odotella. Jos kiirus on, niin pitää TomTomia käyttää jatkossa sen aikaa, että navi ottaa yhteyden. Harmi sinänsä, koska noi on ihan ykkösiä nuo kiinteät, paljon kätsympiä vaikka eivät ainakaan muutaman vuoden takaisissa malleissa millään pärjää irtonaveille käyttöliittymänsä puolesta, mutta muutoin toiminta on kymppiä.
 
Hauska kyllä ajella nyt lähes keli-immuunilla autolla tuolla.
Aiemmille vuosille ja autoille uskollisena pysyin kitkarenkaissa ja vaihtopäivänä oli laina-autona identtinen auto nastoilla, ei kyllä kaduta että kitkat otin, aikamoinen jyristin oli vaikka pienehköillä 16' pyörillä oli ne nastat.

Itsellä nyt alla tuollaiset Nokialaiset 225/60tai65/17 ja mukavalta tuntuu ja ainakin nyt tässä kelissä pito kohdallaan.

http://www.nokianrenkaat.fi/rengas?id=10460802&group=2.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+R+SUV
 
Kyllä noi maasturit kurveissa tuppaa fysiikan lakien mukaan jatkamaan hanakammin eteenpäin, eli kaasua vain, niin nelari nappaa kii ja sladissa mennään. Tosin kunnon sladdia alkaa jo vakausjärjestelmä sotkemaan ja sitä ei kyllä uskalla kytkeä tällä kelillä pois.
 
Kappas, itse en ole vielä havainnut minkäänlaista tarvetta nelikkoa kohtaan.. kyllähän tuolla paikkapaikoin on liukasta mutta eipä tuo liikkeellelähtö ole vaatinut kovin kummoista urheilua. Ainoastaan säälittää nuo uudet nastat, liikkeelle pääsee nopeastikin jos on tarve mutta se menee sitten suoraan rengaskustannuksiin.

Nelivetokelejä odotellessa, jos sellaisia on vielä tulossa ollenkaan..? turussa oli ainakin tänään kesärengaskelit.

Ja tämä ei siis tarkoita ettenkö ajelisi nelikolla jos siihen olisi mahdollisuus, pointti oli ettei sille ainakaan mitään kunnon tarvetta ole ollut vielä.

eikä pienet lumikinokset tai polanteet juurikaan vaikuta ohjautuvuuteen.

Utelenpa nyt ihan huvikseni, koska ajelet kytkeytyvällä nelivedolla... tarkoittaako että kehut auton nelivetoa, vai yleensä auton ajettavuutta? Koska kun ajelet kytkeytyvällä nelivedolla suoralla tiellä lumikinoksien ja polanteiden yli tasanopeudella, niin ajat etuvedolla.

Ja ihan asiallisesti kysyin, monasti kun vaan löytyy jantteria jotka ovat tietoisia että alla on neliveto, mutta eivät ymmärrä milloin se oikeasti on neliveto eikä etuveto. Sitten tietämättömänä usein kehuskellaan autoa maasta taivaaseen, vaikkei neliveto ole pihahtanutkaan..
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Zone-sarja -42%
Kyllä nyt taas ymmärtää katumaastureiden omistajia kun käy jollain vähän pienemällä tiellä. Pohja laahaa maata, vetelee mihin sattuu eikä oikein liikkeelle meinaa päästä risteyksestä.
 
Aika hiljaa tuolla äsken länsiväylällä tuntui porukka köröttelevän, keskinopeus varmaan 40 kieppeillä. Onneksi vasen kaista tyhjillään :)

Tosiaan, tiukoissa mutkissa pitää muistaa massan lait, jarrutuksissa tuntuu pysähtyvän melkeinpä samaan tahtiin kuin edellinen Vectra. Mutta kyllä nämä vehkeet tällaiseen keliin vaan melko loistavasti sopivat.
Eri asia onkin sitten miltä joku oikeasti iso maasturi (X5, GL-Mersu jne) tuntuisi tuossa kelissä kun painoa on vielä tonnin verran enemmän.
 
Liikkeellelähdöt ovat kyllä nami namia maasturilla. Joku Touaregin V10 voi vähän liikahtaa nelivedolla valoista. Isompi massa pitää paremmin auton tiessä lähdöissä ja nelari puskee niin että jep jep. Olenpas varsin tyytyväinen ostokseeni enkä kyllä koskaan enää maastureista pois vaihda.
 
Nelivetokelejä odotellessa, jos sellaisia on vielä tulossa ollenkaan..? turussa oli ainakin tänään kesärengaskelit.

En tiedä missä päin Turkua asut, mutta itseäni vitutti suuresti ajaa keskiviikko-torstai välisenä yönä Espoosta Turkuun. Keskinopeus etuvetoisella pikkusedanilla reipas 60km/h kun öistä tietä ei ollut vielä aurattu.
Perjantaina tie oli aivan törkeän jäässä ja urissahan oli niin älyttömän kiva ajaa kun perse raapi maata.


Ja tosissaanko vielä väität, että Turussa ei olisi "nelivetokelit" tällä hetkellä?

Taino. Tottakai voihan sitä esimerkiksi löysällä peenikselläkin panna jos siltä tuntuu, mutta jos vielä itse väittää sen toimivan samalla tavalla kuin kova niin menee vähän yli hilseen.
 
Hienoa kun on tänäkin vuonna tuli päivä, jolloin jänskättää ajaa kaksivetoisella. Tällä päivällä on hyvä perustella ne ominaisuudet, mitä tarvitsee vuoden muina 364 päivänä.
 
Liikkeellelähdöt ovat kyllä nami namia maasturilla. Joku Touaregin V10 voi vähän liikahtaa nelivedolla valoista. Isompi massa pitää paremmin auton tiessä lähdöissä ja nelari puskee niin että jep jep. Olenpas varsin tyytyväinen ostokseeni enkä kyllä koskaan enää maastureista pois vaihda.
Isompi massa myös vaatii enemmän voimaa kiihdytykseen. Massasta aika harvoin on apua kiihdyttämisessä.
 
Isompi massa myös vaatii enemmän voimaa kiihdytykseen. Massasta aika harvoin on apua kiihdyttämisessä.
Voihan se toki niinkin olla, että kevyempi auto pitää paremmin lähdössä ja sen renkaiden ja liukkaan alustan välillä on enemmän kitkaa. Luulisi kuitenkin, että painava auto liikahtaa vähemmän sutimatta kun se puree paremmin kiinni. Kuiva keli taas on vähän eri asia.

Eli onko massasta haittaa pidossa liukkaalla kelillä vai ei? Kyse ei siis ole absoluuttisesta kiihtyvyydestä nollasta sataan, vaan liukkaan kelin liikkeellelähdöstä.
 
Voihan se toki niinkin olla, että kevyempi auto pitää paremmin lähdössä ja sen renkaiden ja liukkaan alustan välillä on enemmän kitkaa. Luulisi kuitenkin, että painava auto liikahtaa vähemmän sutimatta kun se puree paremmin kiinni. Kuiva keli taas on vähän eri asia.

Eli onko massasta haittaa pidossa liukkaalla kelillä vai ei? Kyse ei siis ole absoluuttisesta kiihtyvyydestä nollasta sataan, vaan liukkaan kelin liikkeellelähdöstä.

Siis pakkohan on painavamman auton renkaiden ja liukkaan pinnan välillä oltava enemmän kitkaa kuin kevyemmässä autossa, menee ihan fysiikan peruslakien mukaan.

Toisaalta taas samaisten lakien mukaan kappale tahtoo jatkaa nykyistä liiketilaansa, joten kovissa mutkissa ja vauhdeissa painavampi auto tuppaa jatkamaan matkaansa. Tosin pitää tietty rajata se tilanne mistä puhutaan: lumisista Suomen keleistä vai jäähallin jäällä ajamisesta.
Jos tiellä on 10cm lunta niin vahvana mutuna väitän, että painavampi 4x4 maasturi peittoaa täysin etuveto perusauton aikalailla joka tilanteessa.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom