Katumaasturit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jos tiellä on 10cm lunta niin vahvana mutuna väitän, että painavampi 4x4 maasturi peittoaa täysin etuveto perusauton aikalailla joka tilanteessa.

jarrutuksissa? ns. hirvenväistö-kokeessa? Onhan se neliveto edistyksellinen homma, mutta ei se mikään täysin ylivertainen laite ole. Samat fysiikan lait koskevat nelivetoa ja vajaavetoa.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tämäkin thread heräsi nyt kun lumet tuli :D
Tuskin omistajia just nyt kaduttaa hankinta tai pari litraa suurempi kulutus kuin 1.3 etuvetocorollassa :lol2:
 
jarrutuksissa?
Näin on. Monelle (uudelle) nelikon omistajalle tulee se jarrutusmatka sitten yllätyksenä, kun auto pysähtyykin samalla matkalla kuin vajaavetoinenkin, vaikka kiihtyy huomattavasti paremmin. Eli luulee tien olevan pitävämpi kuin se todellisuudessa onkaan.

Mitä tulee noihin "fysiikan lakeihin" niin yrittäkääpä pysyä henkilöautolla vaikka bussin perässä liukkaalla pikkutiellä...
 
Tämäkin thread heräsi nyt kun lumet tuli :D
Tuskin omistajia just nyt kaduttaa hankinta tai pari litraa suurempi kulutus kuin 1.3 etuvetocorollassa :lol2:

Ei kaduta ei - sitäpaitsi esim. itselläni kulutus on ollut kuivalla kelillä 6.8-7.3l/100km motari/taajamasekoitusajossa jälkimmäistä painottaen. Valmistaja ilmoittaa 6.7-6-8 lähteestä riippuen.
 
Näin on. Monelle (uudelle) nelikon omistajalle tulee se jarrutusmatka sitten yllätyksenä, kun auto pysähtyykin samalla matkalla kuin vajaavetoinenkin, vaikka kiihtyy huomattavasti paremmin. Eli luulee tien olevan pitävämpi kuin se todellisuudessa onkaan.

Tämä totta ja jokaisen jolla nelikko on ekaa kertaa alla, varsinkin jos on katumaasturi tms, jossa massaa vähänkin henkilöautoa enemmän, kannattaisi käydä turvallisessa paikassa kokeilemassa ne rajat esp:lla ja ilman (jos on kytkettävissä pois). Tähän menee muutama minuutti ja antaa kummasti eväitä liikennöintiin. Periaatteessa samahan olisi tietenkin hyvä tehdä millä tahansa autolla joilla vakituisesti liikkuu.

Yllättävän hyvin kyllä tuo oma pysähtyy, suurin ero henkilöautoon on tosiaan jyrkissä käännöksissä, joissa tietenkin yrittää mennä suoraan helpommin.

Mutta on sillä nyt hauska ajaa, salilla on parkkihalli jonka avoin kattokerros on lähinnä salin ovea, ylimmät ajorampit oli aamulla auraamatta kokonaan, mutta ei tarvinnut kahta kertaa miettiä, pääseekö sinne vai ei. Henkilöautolla en olisi lähtenyt koittamaan. Turha yrittääkään rutista, onko toi sitten välttämätöntä: ei todellakaan ole, ainoastaan mukava juttu.
 
Vois fiilis olla kovempi nelarimaasturissa, mutta oikeasti ei kyllä etuvedon kanssa ole mitään ongelmia ollut tänäänkään. Mitä nyt aurauspenkoissa "vähän" pohja raapii, mutta eihän etuvetoa kiinni saa jäämään. Joku vanha kunnon pikkucorolla vois ollakin mielenkiintoinen. :D

Varmaan on näinä päivinä kiva ajella niillä "tonttiin lasketuilla" tuningikotteroilla... joissa on tietysti 255/40 kumit tekemässä näköä.
 
Joo ei kai tässä varmaan kenelläkään ole kyse normaaliajoissa siitä, pärjääkö vai ei - pärjäähän sitä talven vaikka 60-luvun Escortilla jossa lämppäri paskana.

Loistavasti pärjäsin itsekin edelliset 5 tai 6 talvea etuveto-A4:lla ja sitten etuveto-Vectralla - kitkarenkailla kumpainenkin.
 
Paino suoraan ei vaikuta mitenkään mihinkään, vaan se kumi siellä tien välissä ja sen ominaisuudet erillaisen massa alla.

Painavampi auto niin kumi puree itsensä paremmin tien epätasaisuuksiin ja siten pito on parempi, myös suurempi massa uppoaa syvemmälle lumessa jolloin pito teoriassa paranee kun ollaan "urassa". Se miksi erilliset auto kulkevat paremmin kuin toiset, harvemmin johtuu pianosta vaan kaikista muista tekijöistä, alusta, renkaat, akseliväli jne.

Painava auto tosiaan omaa suuremman liike-energia mutta myös suuremman kitkan, jonka perusteella 100kg ja 10000kg kääntyy sen mutkan aivan samalla tavalla, eli ei se paino vaan kaikki muut jutut..
 
Ei kaduta ei - sitäpaitsi esim. itselläni kulutus on ollut kuivalla kelillä 6.8-7.3l/100km motari/taajamasekoitusajossa jälkimmäistä painottaen. Valmistaja ilmoittaa 6.7-6-8 lähteestä riippuen.

En oo seurannut tätä threadia, mut mikä maasturi sulla on?
Meinaan sais greenpeace tulla mun perään, kun mun 4-ovinen perheauto vie enemmän polttoainetta kun sun "paha" maasturi.
 
En oo seurannut tätä threadia, mut mikä maasturi sulla on?
Meinaan sais greenpeace tulla mun perään, kun mun 4-ovinen perheauto vie enemmän polttoainetta kun sun "paha" maasturi.

Mitsubishi Outlander 2.0 DI-D. Peruskone, tilava auto, ei pramea eikä kovin kallis.

1135226069626.jpeg


Ja esim Subarun Forester diesel tai RAV-4 vie vielä vähemmän, mutta on vähän pienempiäkin.

E: ja itsellä oli toivelistalla nk.oikea neliveto mikä tästä siis löytyy, nappulasta saa valittua etuvedon, muuttuvajakoisen nelivedon tai kiinteän 50/50 nelivedon. Maasturiahan se ei tästä toki tee kun lukot puuttuu molemmista päistä.
Forester olisi ollut toinen tiukka vaihtoehto mutta oli sen verran pienempi, varsinkin tavaratilaltaan että päädyin tähän.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Paino suoraan ei vaikuta mitenkään mihinkään, vaan se kumi siellä tien välissä ja sen ominaisuudet erillaisen massa alla.

Painavampi auto niin kumi puree itsensä paremmin tien epätasaisuuksiin ja siten pito on parempi, myös suurempi massa uppoaa syvemmälle lumessa jolloin pito teoriassa paranee kun ollaan "urassa". Se miksi erilliset auto kulkevat paremmin kuin toiset, harvemmin johtuu pianosta vaan kaikista muista tekijöistä, alusta, renkaat, akseliväli jne.

Painava auto tosiaan omaa suuremman liike-energia mutta myös suuremman kitkan, jonka perusteella 100kg ja 10000kg kääntyy sen mutkan aivan samalla tavalla, eli ei se paino vaan kaikki muut jutut..

Jos lisääntynyt kitka kuittaa painon tuomat haitat, niin miksi jossain rata-autoluokissa tasoitetaan tilannetta laittamalla lisäpainoa pistejohtajan autoon?
 
Zone-sarja -42%
Jos lisääntynyt kitka kuittaa painon tuomat haitat, niin miksi jossain rata-autoluokissa tasoitetaan tilannetta laittamalla lisäpainoa pistejohtajan autoon?

a=f/m, kun massa lisääntyy ja teho pysyy vakiona niin kiihtyvyys pienenee ja auto hidastuu. Eli pito ei huonone, mutta mutkasta kun lähdet ulos niin naapurin auto kiihtyy kovempaa ja saa suuremman loppunopeuden. Teoriassa mutkat on mahdollista mennä samaa vauhtia jos teho ei ole se rajoittava tekijä. Kumin ominaisuudet myös muuttuvat painon alla, mutta se taas on mitätön tässä kohtaa.

Tulipas muuten ajeltua tuossa erään Quattron perässä autoletkassa, ei voittanut etuvetoa vaan tasapeli, 5km mentiin ihan peräkkäin :D
 

Liitteet

  • photo-16.webp
    photo-16.webp
    56,7 KB · Katsottu: 444

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom