Katumaasturit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Jos henkilöautossa on webasto/polttoainekäyttöinen lisälämmitin, niin jo se pelkästään nostaa kulutusta talvella 1L/100km.

Jahas, tämä oli mulle kyllä uusi tieto. Aikaisemmin olen luullut, että webasto lämmittää koneen ajon aikana huomattavasti nopeammin ja kytkeytyy pois n. +65 c. Kokonaisuutena olen luullut, että polttoainetta kuluu vähemmän tällä tavalla, kuin pitkän aikaa vajaa lämpöisellä ajelu. No hyvä jos näin että kuluttaa ilman webastoa vähemmän... Lyhkäsillä parin km pätkillä en ole enää pitänyt webastoa päällä, kun kuulema tällöin nokeaa pönttöä tjmsp.
 
Tähän threadiin on turha tulla itkemään miten ukki, faija ja itse pärjää takavetobemarilla Stadin talvessa. Ei siellä pärjää, siksi on katumaasturit.

Sori kun olen puhunut läpiä päähäni siitä, että vuodessa on pari kuukautta jolloin tarvitsee nelivetoa. Juuri kun tulin töistä kotiin, niin tiet Stadissa olivat täysin puhtaat lumesta/rännästä/sohjosta. Hyvin pääsi etenemään mun vajaavetoisella. Ne onkin ne muutamat päivät vuodessa, kun lunta tulee taivaan täydeltä ja sille nelivedolle olisi todellista tarvetta. Muuten niille on käyttöä vain talvella liikennevaloista kiihdyttelyyn.
 
Joutu pistämään nelivedon tohon automaattiasentoon, haldex tms. Liikaa lähti perä luisuun lock-moodissa kun on niin paljon tehoja ja hemmetin liukasta.
 
Mä jouduin laittaan tänään sisäilman lämppärin puhaltamaan firman farkkubemarin akulle lämmintä ilmaa ja lataukseen, oli taas himmelit syöny akun tyhjäksi. Huomenna hinaan sen vielä pois tosta lumikasasta nelivetomaasturillani ja laitan apuvirralla käyntiin jos akku ei ole tarpeeks elpynyt niin "hyvin sillä takaveto bemarilla pärjää talvella" sen jälkeen ;)
 
Mä jouduin laittaan tänään sisäilman lämppärin puhaltamaan firman farkkubemarin akulle lämmintä ilmaa ja lataukseen, oli taas himmelit syöny akun tyhjäksi. Huomenna hinaan sen vielä pois tosta lumikasasta nelivetomaasturillani ja laitan apuvirralla käyntiin jos akku ei ole tarpeeks elpynyt niin "hyvin sillä takaveto bemarilla pärjää talvella" sen jälkeen ;)
Farkkubemarissa on takaluukun johtosarjat katki ja IBS paskana. Voit hinata suoraan pajalle. Samalla uudet hehkut, ohjausyksikkö ja egr termari niiin tulee lämmintä hyttiinkin.
 
Farkkubemarissa on takaluukun johtosarjat katki ja IBS paskana. Voit hinata suoraan pajalle. Samalla uudet hehkut, ohjausyksikkö ja egr termari niiin tulee lämmintä hyttiinkin.

Voi muuten hyvinkin johtua tuosta kun sähköinen takaluukku ei ole auennut koko talvena. Kohtuullisen miehekäs olo kun ryömii takapenkin kautta laittamaan apukaapeleita takaluukussa olevalle akulle ja samalla ajattelee lämmöllä sitä jumalaista saksalaista insinööriä joka on suuressa nerokkuudessaan keksinyt sähköiset lukot. Mitäpä sitä mekaanisilla avausmekanismeilla tekee, toki jossain kolaritilanteessa vois olla kivat mutta eihän bemarikuskit aja kolareita.

e: sori ot, tämä kuuluisi paremminkin tuonne kokemuksia bemaristani ketjuun :)
 
Voi muuten hyvinkin johtua tuosta kun sähköinen takaluukku ei ole auennut koko talvena. Kohtuullisen miehekäs olo kun ryömii takapenkin kautta laittamaan apukaapeleita takaluukussa olevalle akulle ja samalla ajattelee lämmöllä sitä jumalaista saksalaista insinööriä joka on suuressa nerokkuudessaan keksinyt sähköiset lukot. Mitäpä sitä mekaanisilla avausmekanismeilla tekee, toki jossain kolaritilanteessa vois olla kivat mutta eihän bemarikuskit aja kolareita.

e: sori ot, tämä kuuluisi paremminkin tuonne kokemuksia bemaristani ketjuun :)

Been there done that. Sen luukun muuten saa auki jos tietää missä salainen vipu sijaitsee.
S en akun voi muuten ladata punaisesta lootasta konepellin altakin. Siitä voi myös antaa apuvirrat niin saa esim sähköisen luukun auki, olettaen ette johtosarjat ole katki.
 
Been there done that. Sen luukun muuten saa auki jos tietää missä salainen vipu sijaitsee.
S en akun voi muuten ladata punaisesta lootasta konepellin altakin. Siitä voi myös antaa apuvirrat niin saa esim sähköisen luukun auki, olettaen ette johtosarjat ole katki.

Kaikkea uutta sitä oppii bemarista... tosin siitä en ole varma haluanko oppia. Sovein kaupat tuosta autosta niin sillä se pitäisi käyntiin saada ;)
 

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Luulen että moni ei ymmärrä oikein Helsingin olosuhteita talvella ja sitä kautta nelivedon/maasturin etuja. Eihän täällä nelivetoa tarvitse missään nimessä, mutta kyllä siitä oikeasti on iso apu. Itse asun Helsingissä ja liikkuminen on helppoa, silloin kun mennään pääteitä ja pikkukatujen ulkopuolella. Mutta, kun lunta ei pysty kuljettamaan pois, kadut on täynnä pysäköityjä autoja, yksisuuntaisia pikkukatuja jne. niin oikesti pikkukadut ovat aivan tukossa. Menkää vaikka pyörimään koskelan/käpylän alueelle, ihan kun pellossa ajaisi.

Itsekkin viime talvena jouduin istumaan useita päiviä etenä, kun yksinkertaisesti pihasta ei päässyt pois. Pari kertaa yritin ja naapurit työnsivät auton takaisin pihaan. Ainoastaan nelivedot poistuivat pihasta. Ja he saivatkin hinata useamman auton pois, kun yrittäjiä riitti.
 
onneks saan ylihuomenna tiguanin käyttöön kunnon pöllö öljyllä varustettuna ni varaudun maailmanloppuun :D. Ei tarvii tuolla tientukolla ajaa hemmetti. Hirttosilmukkaa virittelen jo ku taivaalta sataa lunta et pääsenkö kotiin ollenkaan. Eiku vitsi vitsi ja kuiva sellanen. 5,5 vuotta ajelin nelikoilla ja päivääkään ei oo ollu muka ikävä. Edellinen maasturi oli käytös ni kelit ei ollu ihan kauheet, mut nyt pääsee rallattaa tuolla. Yritän ainakii objektiivisesti ajaa tuolla onks tuosta mihinkään. Nii Hupelle alias bmwhater:D ni tosiaan terveisiä vaan nelikon ratissa on bemarikuskitkin joskus ollut ;).
 
Nyt kun tästä on monta sivua jauhettu niin mistä lähtien kaikki ihmiset on alkanu kutsua tavallisia etu -ja takavetosia autoja VAJAAVETOISIKSI? Mitä vittua? Tuon täytyy olla joku tosimiesten eli ilmeisesti nelikkomiesten keksimä nimitys. Kutsutteko kaikkia nelivetoisia sitten puheessanne samalla logiikalla myös täysvetoisiksi vai mikskä? Kuulostais ainakin yhtä dorkalta. Tai sitten tuon VAJAAVETOINEN on suoraan kun jonkun autokauppiaan suusta myyntitilanteessa.

Onneks katumaastulit on täysvetosia niin ei tarvi VAJAAVETOISELLA ajella!
 
Nyt kun tästä on monta sivua jauhettu niin mistä lähtien kaikki ihmiset on alkanu kutsua tavallisia etu -ja takavetosia autoja VAJAAVETOISIKSI? Mitä vittua? Tuon täytyy olla joku tosimiesten eli ilmeisesti nelikkomiesten keksimä nimitys. Kutsutteko kaikkia nelivetoisia sitten puheessanne samalla logiikalla myös täysvetoisiksi vai mikskä? Kuulostais ainakin yhtä dorkalta. Tai sitten tuon VAJAAVETOINEN on suoraan kun jonkun autokauppiaan suusta myyntitilanteessa.

Onneks katumaastulit on täysvetosia niin ei tarvi VAJAAVETOISELLA ajella!

Miks takavetosia kutsutaan ylipäätään takavetosiksi, kun ne pyöräthän niinku työntää sitä massaa eteenpäin - eikä vedä? mitäs ja vittua? Ehkä koko vajaavetos- nimitys johtaakin tiensä kuskiosastoon. :D :D
 
Nyt kun tästä on monta sivua jauhettu niin mistä lähtien kaikki ihmiset on alkanu kutsua tavallisia etu -ja takavetosia autoja VAJAAVETOISIKSI? Mitä vittua? Tuon täytyy olla joku tosimiesten eli ilmeisesti nelikkomiesten keksimä nimitys. Kutsutteko kaikkia nelivetoisia sitten puheessanne samalla logiikalla myös täysvetoisiksi vai mikskä? Kuulostais ainakin yhtä dorkalta. Tai sitten tuon VAJAAVETOINEN on suoraan kun jonkun autokauppiaan suusta myyntitilanteessa.

Onneks katumaastulit on täysvetosia niin ei tarvi VAJAAVETOISELLA ajella!

Miks takavetosia kutsutaan ylipäätään takavetosiksi, kun ne pyöräthän niinku työntää sitä massaa eteenpäin - eikä vedä? mitäs ja vittua? Ehkä koko vajaavetos- nimitys johtaakin tiensä kuskiosastoon. :D :D

Eihän kaikki katumaastulit ole täysivetosia!

Vajaavetoinen tarkoittaa sitä että kaikilla pyörillä ei ole voimansiirto-ominaisuutta. Nelivetonen vs. Vajaavetoinen, vajaavetoinen pitää sisällään siis etuvetoiset ja takavetoiset. Veto- sana tulee taas siitä että vetonivel siirtää voiman moottorista renkaaseen, tällöin yksi pyörä tavallaan vetää rekeä eteenpäin. Vähän niinkuin joulupukin rekeä vetää 12 elävää poroa. Mukana ei ole kuolleita poroja, joten joulupukin rekikin on periaatteessa "täysvetoinen", jos niin voi edes sanoa, mutta se ei siis ole vajaavetoinen. Paitsi jos yksi tai useampi poroista kuolee, tällöin siitä tulee vajaavetoinen. Sama esim jos subarusta katkeaa kardaaniakseli, tällöin takapyörät lakkaavat vetämästä ja subarusta tulee vajaavetoinen. Got it?
 
Vajaavetoinen tarkoittaa sitä että kaikilla pyörillä ei ole voimansiirto-ominaisuutta. Nelivetonen vs. Vajaavetoinen, vajaavetoinen pitää sisällään siis etuvetoiset ja takavetoiset. Veto- sana tulee taas siitä että vetonivel siirtää voiman moottorista renkaaseen, tällöin yksi pyörä tavallaan vetää rekeä eteenpäin. Vähän niinkuin joulupukin rekeä vetää 12 elävää poroa. Mukana ei ole kuolleita poroja, joten joulupukin rekikin on periaatteessa "täysvetoinen", jos niin voi edes sanoa, mutta se ei siis ole vajaavetoinen. Paitsi jos yksi tai useampi poroista kuolee, tällöin siitä tulee vajaavetoinen. Sama esim jos subarusta katkeaa kardaaniakseli, tällöin takapyörät lakkaavat vetämästä ja subarusta tulee vajaavetoinen. Got it?

niin kun itekkin sanoit ne porot vetää, mutta jos ne on takana ne työntää. got it?
 
Heh, nykyään ei enää siis pärjää stadissa jos ei ole nelivetoa? Onko tää nyt kolmas talvi putkeen kun on VÄHÄN lunta? Kyllä tollaset spedet, jotka moista paskaa viljelee, ei ole lunta nähnytkään tai sitten on viimeiset fyrkat kiinni jossain hinnat-alkaen-mallin CRV:ssä.

Jengi on niin vitun sokeeta omille hommille yleensäkin, että vähäinenkin järki karkaa päästä kun "omalle tontille" hieman astutaan ja kaikki objektiivisuus katoaa. Menkää tuohon hakamäentien risteykseen vaikka huomenna 7-9 välillä ja katsokaa moniko auto ajaa Helsingin keskustaan ja montako prosenttia niistä on noita ainoita-autoja-eli-maastureita-tai-citymaastureita. Sitten 9 jälkeen voitte ajella vaikka ihan keskustaan ja nauraa niille, jotka eivät siellä "selvinneet". Terve....
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom