Katumaasturit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Miksi formuloissa ei käytetä nelivetoa?
Koska radalla raskaampi neliveto jää auttamatta takavetoselle. Siksi itsekin valitsen auton kesäolosuhteiden perusteella enkä sen, että talvella pääsee näyttämään coupeille, jotka kesällä puolestaan menevät menojaan tai, että selkä on paska.
 
Joo, mä dikkailen kans istuu korkeella. Karmee kivuta enää ns. Normiautoon edes kyytiin, vaikka frendien 5 bemareihin esim. Ehkä oon vanha tai jotain.

Mulla oli just lainassa uusi 535x, tosi kiva, mutta just niinkuin sanoit "kauhee" kivuta sinne. Kun tulee ikää haluaa mukavuutta.
 
Sulla on pieni kikkeli ja kompensoit sitä jollain GT-autolla, perussettiä. Mulla on ihan vakiona Lantikka kun tartten tilaa ja haluan nelarin. Tuuninkia ei ole, eikä tule. Sulle on itsetunnon kohotusta 6sec 0-100 kiihdytys, mulle ei. Edelleen, normaalissa vauhdissa ei mikään auto jää jalkoihin, paitsi rekat. Mut toki silloin kun perässä on tommoinen GT-nöösi, jonka on ihan vitun pakko päästä ajamaan 6sec nollasta sataan. Talvella taas stadissa ainakin valot lyhenee helvetisti kun niistä pääsee 2 kerrallaan eteenpäin. Se haittaa jo kulkemista.
Tai sitten mä en tarvitse tilaa ja nautin hyvästä, mukavasta ja voimakkaasta ajotuntumasta. Mutta jos sulle tulee siitä hyvä mieli, niin ajatellaan sitten niin, että tuo on peniksen jatke. Mut on se vaan on kumma juttu, kun lumet tulee niin tämäkin threadi aktivoituu näistä talven pippelin venyttäjistä.
 
Onhan se nyt selvää, että neliveto alkaa puskemaan, kun on vetoja pyörissä päällä, joka tietenkin haittaa radalla. Mutta Suomessa on hyvin vähän ratoja ja liikenteessä on vaikea ottaa mistään autosta kaikkea irti liikenneturvallisuutta vaarantamatta.
Suomesta taas valtaosa ajasta on sohjoa, liukasta ja paskaa. Joten neliveto on varmasti täällä käytännöllisempi.

Joten onhan se hienoa starttailla valoista ripeästi 0-100, mikäs siinä. Mutta valtaosa ihmisistä arvostaa helppoa ja huoletonta ajettavuutta kelissä kuin kelissä ko. seikkaa enemmän.
 
Mitä vittua? Nyt on joku todella pihalla. Oletkohan edes ajanut autoa koskaan, sillä toi kommentti on järjettömin ikinä. Miten se nelari vaikuttaa ajettavuuteen? Ei mitenkään, paitsi että etenee paremmin liukkaalla.

Itselleni ajettavuus autossa on jotain muuta kuin se, että auto lähtee lumihangesta ripeämmin. Neliveto lisää kokonaismassaa, jousittamatonta massaa ja pyörivää massaa. Nämä todellakin vaikuttavat ajettavuuteen. Ei etupyöriin välittyvä veto ole pelkästään hyvä juttu.
 
Mitä vittua? Nyt on joku todella pihalla. Oletkohan edes ajanut autoa koskaan, sillä toi kommentti on järjettömin ikinä. Miten se nelari vaikuttaa ajettavuuteen? Ei mitenkään, paitsi että etenee paremmin liukkaalla.

Mike ois syytä hiukan tehdä tutkivaa journalismia. Teoreetterisella tasolla noin voi olla, mut noiden teidän "maastureiden" kaa tilanne on ihan toinen. Ja lähes kaikkien muidenkin nelivetosten. Jos Mike avaa sen maasturinsa konepellin niin katsoppa missäkohtaa moottori on suhteessa etuakseliin. Eihän tuota ole suunniteltu edes ajettavaksi vaan osat on lätkästy sinne mihin ne sopii eikä sinne missä painojakauma on optimaalinen. Nelikolla todellakin on paskemmat ajoominaisuudet. Jopa Hupen linkittämä audi 5 pyttynen quattro. Sama juttu. Radalla toi puskee kun hullu ilman kauheita vastaheittoja ja rääkkäämistä.

http://www.fastestlaps.com/tracks/nordschleife.html laskekaa kuinka monta nelivestoista autoa tuolla on. Tähän on turha vetää mitään ralliautoja ja formuloita. Objektiivisempaa mittaria ajoominaisuuksille en keksi kun tuon listan top30 joukossa on 2 "nelivetoista" Porsche turbo ja gtr. Kumpikaan noista ei täytä minusta kovinkaan hyvin nelikon kriteerejä. Youtubesta voi katsoa miten hyvin porschen nelikko pääsee edes nurmikolta ylös. 20% etuveosuus ei tee "nelikkoa". Vaikka nuo laskee nelikoiksi niin 28/2 voiton vei takavetoinen auto. koko loppulista taitaa noudattaa samaa kaavaa.

Sit yksi netin tärkeimmistä pointeista on muistuttaa kuinka on itse ajanut sitä ja tätä. Tietysti siis pitänee kirjoittaa, että mä oon kai käänteinen Huppe, koska mulla oli yli 5 vuotta nelivetoisia autoja ja mun aate oli, et vetämätön pyörä jarruttaa ja neliveto on ylivoimaa. Sit koeajoin ekan bemarin ja päivääkään ei oo ollu ikävä nelikkoja. Piti tos ajella hetki jollain nelikkomaasturilla ja tosiaan ekat 20 kilsaa olin vau ku täältä näkee. Mut sit totesin, et tää ei oo mun juttu. En oo jäänyt kaipaamaan tuota näkyvyyttä. Kyllä porschesta näkee ihan samoin eteen ja taakse. Toi maasturi ei vaa kulkenut mihinkään. Motarin rampeilla rupes korpee. Taisin todeta vaimollekii siinä, et työnnänkö jalan ulos ja lykin vauhtii ku ei tää mee mihinkään. Se reppana kyl totes, et tervetuloa normikansan pariin. Tais olla vittuilua mulle ku se ite ajaa normiautolla jonka kiihtyvyys on lähinnä mopon luokkaa, et ois aika kai ostaa sille joku nopeempi jolla kerkee liikenteen mukaan.
 
Radalla toi puskee kun hullu ilman kauheita vastaheittoja ja rääkkäämistä.

Pakkohan tänne on jokaisen "radalle.com bensalenkkarin" käydä kehumassa oman rassinsa ylivertaisuutta ja rataominaisuuksia, onhan niihin upotettu 10 vuoden velkavankeus ja paljon kaikkia kivoja tarroja ja tuning maaleja.. varovasti niiden kanssa sitten.. vakuutuksen täti ei tykkää jos vedätte sippaliirussa kanttariin ja soittelette tädille että ripustukset repesi.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Porukka koittaa speksata autoa vähän eri käyttötarkoituksiin. Se on varmaan kaikille selvä, ettei kuivalle moottoriradalle tarvitse nelivetoa vaan siittä on jopa haittaa siellä. En myöskään itse ostaisi nelivetoista urheiluautoa. Mutta kun KATUmaastureita ja muita KATUautoja käytetäänkin siellä kadulla, ei moottoriradalla. Ja vielä kun ajetaan suomessa missä puolet vuodesta on märkää tai lunta niin neliveto auto on parempi ja varsinkin mukavampi ajaa kuin takaveto, tai etuveto. Joku 100kg lisäpainoa tai pieni muutos painojakaumassa on ihan paskanturha kun tuolla mennään jonossa valoista toiseen hissukseen radiota kuunnellen. Se ei myöskään ole sen nelivedon vika jos autoon on laitettu käyttäjän mieltymyksiin nähden liian pieni moottori, nelivetoautoja saa kumminkin yli 1000hp moottorillakin suoraan kaupasta, luulisi riittävän.

Sen sijaan talvella on mukava ajaa kun se auto liikkuu samalla tavalla kuin kesälläkin. Ja jos sattuu olemaan sitä tehoa enemmän kuin se 120hp on mukavaa että sen saa tiehen perille muulloinkin kuin lämpinä kesäpäivänä. Ja sitten on lisäksi nämä harvemmin tarvitut veto maasto yms. ominaisuudet.

Lisäksi tuohon aliohjaamis keskusteluun sen verran, että rata-autoon voi sopia yliohjaava luonne mutta kadulla ajettaessa luonnostaan aliohjaava auto on turvallisempi, vaikka se tuuningpulkka menisikin radalla komeasti luisussa ei se merkitse sitä, että kesken 3h talvisen maantiesiirtymän kuski olisi 100% valmis täydelliseen auton hallintaan, vaan jutusta saadaan lukea lehdestä tuttu otsikko "BMW-merkkinen henkilöauto suistui...". Kun taas aliohjaavaa autoa et vedä vahingossa poikittain väistöstä puuta päin. Ja jos ja kun se aliohjaavuus haittaa talvella mutka ajoa saa sen suurimassa osassa nelivetoja paikattua kaasun käytöllä tarvittaessa.
 
Tais olla vittuilua mulle ku se ite ajaa normiautolla jonka kiihtyvyys on lähinnä mopon luokkaa, et ois aika kai ostaa sille joku nopeempi jolla kerkee liikenteen mukaan.
Suurimmalla osalla nykyautoista kerkeää rampilta liikenteen sekaan vallan hyvin, tämä siksi koska täällä on nopeusrajoitukset. Ainoat, jotka noita rajoituksia pääosin rikkovat, ovat nämä pienellä erektiolla kaasuttelevat möllit, joiden on ihan pakko ajaa ylinopeutta kun osti GTI-tuuningin.
 
Kohta joku tulee katumaasturit ketjuun kehumaan kuinka pärjää takavetoisella sportti coupella rataslikseillä talvella :jahas:

Perustakaa oma ketju niin ei tartte tänne tulla vääntään kun ei se ketään maastureista kiinnostunutta kiinnosta tippaakaan. Ja tässä on sama argumentti kuin tuolla Macci vs Win ketjussa on toisteltu, suurimmalla osalla nelarin omistajista on kokemusta takavetoisen omistamisesta mutta harvalla takavetoisen omistajalla on monen vuoden kokemusta nelivetoisesta ;)
 
Saisko vähän kumminkin soittaa suuta? Vaimolla x6 35i ja kyllä mä taidan tykätä enemmän ajaa mun Rangella. Ehkä teho ja jarrut tekee sen. En tosin ole vielä päässyt koittaan tota omaa kunnon lumikelissä.

Ei sattuis Rangen miehellä oleen kokemusta tuosta Discoverystä ?

Sen verran pitää itekin tänne sohasta mielenkiintoisen keskustelun väliin että täällä puhutaan hieman harhaanjohtavasti katumaastureista maastureina....oikeassa maasturissa on kantava runko, vetopainot +2500kg ja omamassa + 2300kg....
Maastocorollat/fiestat/lancerit etc erikseen
PS ;)

Näin vanhemmiten kun on tullut tarkemmaksi eurojensa perään niin vaikka itekin haaveilen Lantikan tai Land cruiserin ostosta niin olen myös asettanut auton "varusteille" tietyt kriteerit:

1. Neliveto.
2. Automaatti
3. Oma ja maksettu.
 
Mulla menee vaan toi pointti ohi tosta ajettavuudesta silleen, että tuskin noita hyviä rata-ajo ominaisuuksia arkiajossa tarvitsee. Kuka on niinku maantiellä radalla kokoajan? Toisaalta sitten ymmärän, jos toimii harrasteautona ja sillä käydään radalla ajelemassa kesäisin/talvisin.
 
Minulla on ollut tehokkaita (300-400hp) takavetoisia USA-autoja, etuvetoisia (+200hp) japseja, nelivetoisia henkilöautoja (+300hp) oikeita maastoautoja ja nyt minulla on Toyota Rav4 ja se on ylivoimaisesti mukavin, käytännöllisin ja miellyttävin auto minkä olen ikinä omistanut. Sitten kun joskus vaihdan autoa niin se on ehdottamasti katumaasturi.
 
Miksi formuloissa ei käytetä nelivetoa?

Koska se on nykyään kielletty säännöissä, nelivetoinen auto on radallakin nopeampi, kuin takavetoinen kunhan neliveto on toteutettu oikein. Eli voimanjako on lähempänä 20-80, kuin 50-50.

Tuossa muutama nelivetoinen F1-auto
lotus63.jpg

Lotus 63
matra842.jpg

Mantra 84

Myös kuusirenkaisia F1 autoja on useampi, joissa oli neljä vetävää pyörää.
Jos pääsette ikinä kokeilemaan R8 tai GT-R:ää, niin huomaatte että nelivetokin voi olla neutraali tai yliohjaava ajaa. Esim. Audien A4, A6, Q7 jne. aliohjaavuus liittyy muuhunkin kuin nelivetoon, kuten moottorin sijoitukseen ja auton painopisteeseen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom