Kasvua haittaavat liikkeet salilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sakuel
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Morjens.

Kyselisin teiltä että mikä liikket hidastavat pituuskasvuani?
Ennuste pituus olisi yli 190, enkä haluaisi jäädä 190 alapuolelle.
Käyn salilla about, 3-4 krt, vk.
Ja kun sitä vielä on nuori (13) niin ei vissiin kannata
vissiin millään isoilla painoilla rehkiä.

Kertokaapas te, viisaammat.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Yleisen käsityksen mukaan raskaat kyykyt ja maastavedot voivat heikentää lihaskasvua.. muttatuota, en ole täysin varma onko tuosta mitään tutkimustietoa. näin henk. koht. en usko tuohon väitteeseen.

Zone-sarja -42%
Pituuskasvun mahdollinen lakkaaminen riippuu siitä, miten kovasti treeni kuormittaa selkärankaa. Kyykky ja maastaveto ovat juniorille riskiliikkeitä, samoin kuin kaikki sellaiset punnerrukset, jotka kuormittavat selkäruotoa.

Tylerd sanoi:
samoin kuin kaikki sellaiset punnerrukset, jotka kuormittavat selkäruotoa.

Tarkoittaako tämä nyt, että penkkiä pitäs pistää vähemmälle..
Tai se nyt on oikeastaan mennyt, kun eilen tossa koitin maksimia
pistin tankoon 60kg, rinnalle rauhassa ja nopeemmin ylös.
Kyynärpää rupes tärisemään, sitten sen jälkeen meni kipeeks.
Onko toi sitä että liian paljon rautaa tangossa? Mutta kyllä se nousi.
Ja se kummastuttaa että toinen kyynärpää sanoi sopimuksensa irti. :D
Mutta kyllä toi jo nyt on ihan ok.

Knarr sanoi:
Tarkoittaako tämä nyt, että penkkiä pitäs pistää vähemmälle..
Tai se nyt on oikeastaan mennyt, kun eilen tossa koitin maksimia
pistin tankoon 60kg, rinnalle rauhassa ja nopeemmin ylös.
Kyynärpää rupes tärisemään, sitten sen jälkeen meni kipeeks.
Onko toi sitä että liian paljon rautaa tangossa? Mutta kyllä se nousi.
Ja se kummastuttaa että toinen kyynärpää sanoi sopimuksensa irti. :D
Mutta kyllä toi jo nyt on ihan ok.
En mä näkis, että penkki on sellanen mitä pitäis himmailla. Tarkoitan esim. etupunnerrusta ja muita pystypunnerruksia ISOILLA romuilla. Ei tollanen 60kg penkki mitään tee :D Jos se nousi niin ei siinä sit liikaa ollut :D

Tylerd sanoi:
En mä näkis, että penkki on sellanen mitä pitäis himmailla. Tarkoitan esim. etupunnerrusta ja muita pystypunnerruksia ISOILLA romuilla. Ei tollanen 60kg penkki mitään tee :D Jos se nousi niin ei siinä sit liikaa ollut :D

Haa!
No sittenpä :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pitää niissä kyykyissä ja maastavedoisa toistot yli 6:n ja ei vedä niitäkään sarjoja ihan loppuun asti, tuskin tällöin vaikuttaa mitään pituuskasvuun. Ennemminkin ehkä vaikuttaa se, että ravinto on persiillään ja silti harrastaa kovasti liikuntaa. Miten voi kasvaa pituuttakaan kovin paljon jos ei ole "rakennuspalikoita". Eli muista syödä vaan PALJON!

Aina välillä jostain lukee tutkimuksen, että punttitreeni ei vaikuta pituuskasvuun mitenkään. Toisesta välistä sitten ponnahtaakin 150 cm pitkä painonnostaja, joka ei ole kasvanut sitten aloitettuaan treenin 8 vuotiaana, että eihän tästä mitään varmaa voi sanoa.

Mää ihan itte oon sitä mieltä, että ei kukaan 13 vuotias saa penkillä ja haballa pituuskasvua loppumaan. Antaa mennä vaan ja jättää ne ikävät kyykyt ja vedot tekemättä kunnes on 15 :D

Tosta Timba79:n jutusta tuli mieleen, että jossain oli juttua itä-blokin telinevoimistelijoista (siis tytöistä), jotka eivät kasvaneet pituutta kunnolla, mutta siinäkin syyksi sanottiin puutteellinen ruokavalio (tai pikemminkin jatkuva laihdutus), kuin raskas treeni.

Aivan! Tuo ns.mutupuhe että kasvu pysähtyisi on täysin perseestä repäisty.
Itse olin samassa uskossa vielä kasvuiässä, mutta tuo on täysin hevosen kakkaa...ainakin näin asiantuntevat (HUOM asiantuntevat lääkärit on sanonut)
pituuteen nuo eivät mitenkään vaikuta, mutta varoittelivat tuota ryhdin heikkenemistä, jos liian suurilla painoilla tekee ja huonolla tekniikalla. toisinsanoen, en suosittelisi tekemään niitä max 1. masstavedossa ja kyykyssä, eli tee niinkuin Vemar suositteli ja tee maximissaan 4sarjan toistoja ja siitä ylöspäin ja syö niin paljon kuin napa vetää.
Ja muista että vaika menisitkin alle 4 toistojen niin katso että se tekniikka on todella hyvässä kunnossa ja sinulla on vyö käytössä ainakin tuossa kyykyssä...
Ja sitten takasin salille. :worship:

Lykkyä pyttyyn sulle!

ilmari sanoi:
Mää ihan itte oon sitä mieltä, että ei kukaan 13 vuotias saa penkillä ja haballa pituuskasvua loppumaan. Antaa mennä vaan ja jättää ne ikävät kyykyt ja vedot tekemättä kunnes on 15 :D

Tosta Timba79:n jutusta tuli mieleen, että jossain oli juttua itä-blokin telinevoimistelijoista (siis tytöistä), jotka eivät kasvaneet pituutta kunnolla, mutta siinäkin syyksi sanottiin puutteellinen ruokavalio (tai pikemminkin jatkuva laihdutus), kuin raskas treeni.

Tuota tuota...Mun pitikin postata tähän yks juttu juuri tuosta samasta aiheesta, kun täällä kotopuolessakin on minua kokeeneempi ja parivuotta vanhempi voimailija, jolla pituuskasvu keskeyty tuossa ylä-aste iässä Voimanoston alettua, mutta samanaikainen hillitön parran ja karvoituksen kasvu ja parit muut "ulkoiset" tekijät eivät jättäneet epäilyksen varaan, ettei kaveri ollut pelkillä lihapullilla ja kaurapuurola voimiaan saanut :(
Harmi sinällään sillä voimia jäbällä oli ku pienellä sonnilla, mutta taisi se piikkikin sinne kankkuun tiensä löytää.

Ja samaa voisin jopa epäillä näillä itä-blockin urheilijoilla....
eli jos sen kehityksen jättää pelkästään siihen ruoka-lepo-treeni menetelmän varaan niin vaaraa ei ole, mutta uskoisin että nuo hurjimmat "napit" voivat sitten jotain muutosta kasvussa aiheuttaa...

(pahoittelu asiantuntemattomasta textityksestä "roinaamisen" suhteen, kun tieto perustuu vain omaan kokemukseen ja kaverientietoon mistä on apinasuodattimella pahimmat poistettu....) Asiantuntevampi korjatkoon. :)

Manala sanoi:
en suosittelisi tekemään niitä max 1. masstavedossa ja kyykyssä, eli tee niinkuin Vemar suositteli ja tee maximissaan 4sarjan toistoja ja siitä ylöspäin ja syö niin paljon kuin napa vetää.

Eipä tule mieleen yhtään järkevää syytä miski pitäisi yleensäkään noita ykkösiä kokeilla jos tavotteena on lihaksen kavatus. Luokkaantumisriski vaan kasvaa turhaan. Mutta kyllä mä sen ymmärrän, että varsinkin nuorena on tärkeetä tietää mitä missäkin liikkeessä menee, näin se oli itelläkin. Mutta järkeä saa ja kannattaa käyttää.

Veto,kyykky ja pään yläpuolelle tehtävät punnerrusliikkeet on niitä eniten pituuskasvua häiritseviä liikkeitä..Näin on minulle isot miehet sanoneet :)

Timba79 sanoi:
Pitää niissä kyykyissä ja maastavedoisa toistot yli 6:n ja ei vedä niitäkään sarjoja ihan loppuun asti, tuskin tällöin vaikuttaa mitään pituuskasvuun. Ennemminkin ehkä vaikuttaa se, että ravinto on persiillään ja silti harrastaa kovasti liikuntaa. Miten voi kasvaa pituuttakaan kovin paljon jos ei ole "rakennuspalikoita". Eli muista syödä vaan PALJON!

Juuri näin! Minusta ainakin suurin este pituuskasvulle on huono syöminen, ei punttitreeni. Kannattaa tehdä niitä kyykkyjä ja maastavetojakin ihan kunnolla (ei tietenkään mitään lyhyitä sarjoja eikä maksimiykköskokeiluja). Hoidat vain tekniikan kuntoon ja muistat lihashuollon (venyttelyt ym.), niin mitään ongelmia ei pitäisi tulla. Joskushan täällä on ollut puhetta siitä, että esimerkiksi juostessa tai hyppiessä jalkoihin kohdistuu paljon suurempia voimia kuin kyykyssä, mutta silti kukaan ei ole kieltämässä juoksua kasvuikäisiltä.

No jos järellä ajatellaan niin maastaveto+etu kyykky+työntö voipi olla sellainen joka hidastaa kasvua.Tiedätkö liikkeen?

Back
Ylös Bottom