Kasvua haittaavat liikkeet salilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sakuel
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
BBB-1 sanoi:
No jos järellä ajatellaan niin maastaveto+etu kyykky+työntö voipi olla sellainen joka hidastaa kasvua.Tiedätkö liikkeen?
:confused:

Tarkoitatko siis painonnostomallin työntöä?

Siis ensin rinnalleveto, jonka aikana pudotaan kyykkyyn, jolloin ollaan tavallaan etukyykyn ala-asennossa. Sitten noustaan kyykystä ylös ja lopulta nostetaan painot suorille käsille. Tämä viimeinen vaihe tehdään yleensä saksaamalla.

Jos kyseessä on siis työntö, niin järjellä ajateltuna olen täysin eri mieltä sen vaikutuksesta pituuskasvuun, koska:

a) Kyseessä on tekniikkalaji. Ilman hyvää tekniikkaa tässä lajissa on mahdotonta liikutella "liian isoja" rautoja.

b) a-kohdasta johtuen tämän liikkeen harjoittelu on aloitettava harjanvarrella, koska isompia painoja ei voi liikutella puhtaasti. Harjanvarsi tuskin painaa niin paljon, että se haittaisi pituuskasvua.

c) Työntö on erittäin räjähtävä liike. Sekä rinnalleveto-, että työntövaihe vaativat paljon nopeutta ja räjähtävyyttä. Liikettä ei siis voi tehdä hitaasti, kuten esimerkiksi kyykkyä tai maastavetoa, joita voi tehdä vaikka kuinka hitaasti ja hirveällä tekniikalla.

Samat prinsiipit pätevät myös painonnoston toiselle lajille, eli tempaukselle.

En siis ymmärrä, mikä tekisi tempauksesta tai työnnöstä vielä pahemman lajin pituuskasvua ajatellen kuin esim. maastaveto tai kyykky, joita minun mielestäni voi nuorikin aloittelija kohtuudella tehdä.

Suosittelisin noin nuorelle tyypille (13) alkuun painonnostoharjoittelua. Jos kotipaikkakunnaltasi löytyy painonnostoseura, niin kysy ihmeessä, jos joku voisi opettaa sinulle tekniikkaa. Painonnostotausta nimittäin takaisi erittäin hyvän pohjan mille tahansa voimailulajille, ja todennäköisesti ehkäisee myös mahdollisen rinta-hauis-syndrooman syntymistä, koska jalat ovat niin tärkeässä osassa harjoittelua. Uskoisin, että painonnosto auttaa sinua missä tahansa urheilulajissa sen tuoman voiman ja räjähtävyyden myötä.

Ja vielä kerran: syö kunnolla!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
kyllä painonnosto on vähemmän vaarallinen rungolle kuin voimanosto. Pääosin johtuu varmaan siitä että ei liiku ihan niin isot raudat, mutta minusta tuntuu siltä että painonnosto kehittäisi tukilihaksiakin paremmin ja monipuolisemmin kuin voimanosto.

Mun neuvo olisi pitää toistot ihan yli 15+. 13 vuotiaanahan vielä nivelet, luusto ja lihakset ovat vasta kehitysvaiheessa, joten neuvoisin jättämään kaikki alle 10 toiston raskaat sarjat pois vielä muutamaksi vuodeksi jotta kehityksesi olisi mahdollisimman normaalia. En tarkoita sitä että toinen jalka voi jäädä metrin lyhyemmäks tai että toinen käsi jää vain 30cm pitkäkäksi.

On toki mahdollista että kasvusi hidastuu, mutta ei se ainakaan siihen tyrehdy.

Quadzilla sanoi:
Mikä siinä pituudessa oikein kiihottaa? Itse olen 176, ja ottaisin mielelläni muutaman sentin pois.
Niinpä, ite olen 183cm ja vois mun puolesta ottaa 10cm pois.

mullaki ois pituutta luvattu vielä kymmenisen senttiä lisää.. niin en tee maastavetoa enkä kyykkyä ihan varan vuoksi.. eiköhän sitä ilmanki pari vuotta vielä pärjää.. voi olla että minun kasvu loppuu vasta siinä 19-20 vuoden iässä.. näin sanoi terveystarkastuksessa lääkäri

yajo sanoi:
Niinpä, ite olen 183cm ja vois mun puolesta ottaa 10cm pois.

Minkä takiaa jätkät haluaa olla lyhyitä?! Miks mieluummin pien kun iso? :confused:
Kyllähän se pitkänä on hienompi olla, kunhan nyt ei ihan överiksi mene. Ite 185 ja se on just ok.

Kyllä pituus on hienoa, ja lihaksetkin näyttää hienommalta pitkillä jätkillä. Itse voisin ottaa 10cm lisää vartta mielelläni.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niin, mutta lyhyt ja vaikka miten paljon lihasta ei näytä niin isolta ja kovalta kuin pitkä mies isoilla lihaksilla.

Se on kyllä totta. Mutta jos on pitkä, isot lihakset ja 50 kiloa ylimäärästä rasvaa, ei näytä niin kovalta kun lyhyempi kaveri jolla on isot lihakset ja 3 kiloa ylimäärästä rasvaa. Ite oon 178cm pitkä...ihan sopiva minusta.

stealth sanoi:
Se on kyllä totta. Mutta jos on pitkä, isot lihakset ja 50 kiloa ylimäärästä rasvaa

Perkele tuli mieleen väkisinkin Tony Halme :D läskii sil ainaki on ja pituutta, kai niitä lihaksiakin :D

Zone-sarja -42%
Kaverit on normaalimittasia ja haluais olla lyhyempiä :o

Minä oon 195 ja en senttiäkään haluaisi pois. Ei se nyt mitään ylpeyden tuntoa mulle tuo, mutta tykkään silti olla pitkä. Hiukan kovempi työ kerätä lihasta niin paljon, että näyttää yhtä kovalta kuin lyhyempi samalla työmäärällä, mutta on se varmasti näyttävämpää lopussa. Imho 160 cm bodarin tappi ole niin näyttävä, vaikka arvostan työtä, jolla on kehonsa rakentanut.

Manuel sanoi:
Kaverit on normaalimittasia ja haluais olla lyhyempiä :o

Minä oon 195 ja en senttiäkään haluaisi pois. Ei se nyt mitään ylpeyden tuntoa mulle tuo, mutta tykkään silti olla pitkä. Hiukan kovempi työ kerätä lihasta niin paljon, että näyttää yhtä kovalta kuin lyhyempi samalla työmäärällä, mutta on se varmasti näyttävämpää lopussa. Imho 160 cm bodarin tappi ole niin näyttävä, vaikka arvostan työtä, jolla on kehonsa rakentanut.
Ei mitään henk.koht, mutta musta liian pitkät ihmiset on rumia.

Quadzilla sanoi:
Ei mitään henk.koht, mutta musta liian pitkät ihmiset on rumia.

No voihan meitä pitää aika honkkeleina, varsinkin jos on ihan kynäniska. Ole vaan sitä mieltä, en rupea vastaväitteleen turhasta. Joku tosta vois kyllä vetää herneet pahasti. :D

Toisaalta oon kyllä niin kyllästynyt ihmettelyihin; "voi kun oot pitkä, näytän ihan typerältä sun vieressä". Omat haittansa siis on.

Back
Ylös Bottom