Kasvuärsykkeen "kesto" - Splitit

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kun sanotaan, että kovemmallakin treenillä aikaansaatu kasvuärsyke menettää aika nopeasti tehonsa, ja viikko tai vähän reilut niin aletaan olla jo takaisin lähtöpisteessä tai ainakin lähestulkoon, eli junnattaisiin paikallaan kehityksen suhteen.

Kovasti on silti suosittuja nämä 8-päivän kierrolla olevat splitit, ja itsekin sellasta käyttänyt - sotii nyt vähän keskenään, minkä takia etenkään massanhankinnan kannalta 8-päivän kierto olisi edullinen?

MassaaVoimaa-kirjaa kun lueskeli (joka bodarin Aapinen), tuli kovasti hinku hallitusti lisätä tuota treenien työmäärää äärirajoilleen, motivaatiota ja aikaakin kun riittäisi treenata vaikka tuplasti tai enemmän, mutta kun ei ole oikein taitoa organisoida treenejä niin että keho olis samaa mieltä. Toisen HST-syklin aion nyt käydä läpi vielä että vähän voimatasojakin saa piristeltyä välillä, mutta sen jälkeen kiinnostaisi kovasti jokin splitti jossa esimerkiksi joka lihasryhmän hinkkaisi 2 kertaa viikossa läpi tms...

Hommahan kun on se mun tapauksessa, että kierto täytyisi olla mahd. lyhyt koska taitoa ei ole vielä treenata tarpeen tuntuvasti että toimisi pitkällä kierrolla, ja toisaalta sitten jako pitäisi kumminkin olla tarpeen hienojakoinen että saa keskittyä paremmin kuhunkin lihasryhmään. On se vaikeaa... kaipaa vielä rutkasti suunnittelua, mukana ehdottomasti vaihtelevat toistomäärät, ja epämääräisesti vaihteleva intensiteetti.

Noh, tuli eksyttyä alkuperäisestä kysymyksestä nyt +89 meripeninkulmaa, mutta silti... :kippis1:

P.S. Sitä ylikuntoa pelätessä on tullut huomaamattaan niin varovaiseksi että treenit on kuin vanhainkodin jumppatunnilla, ihan hyvin rohkaisee tuon kirjan teksti, tekemään lisää sarjoja, kovemmalla teholla jne... yhdessä kappaleessa sanotaan että yksi vapaapäivä viikossa estää ylikunnon. Kunpa se noin olisikin. :) Tuntuu että mulla se vaanii aina kulman takana....

Mä treenasin ennen 3-jakoisella ja 7 päivän kierrolla.

Nyt teen 4-jakoista ohjelmaa 6 päivän kierrolla, eli kaksi treenipäivää, yksi lepopäivä, kaksi treenipäivää ja yksi lepopäivä. En mä ole ainakaan huomannut mitään palautumisongelmia ja kohta on 3 kuukautta tolla ohjelmalla.

Originally posted by Dragon
kaksi treenipäivää, yksi lepopäivä, kaksi treenipäivää ja yksi lepopäivä.
Loistavaa! Kiitos Dragon. Olin just miettimässä sopivaa kiertoa itelleni. Toi on just sitä mitä mä haluan.

Vähän liian pitkälle tosiaan mennyt tämä "lihasta ei voi treenata kuin max kerran viikossa tei et kehity.piste." -toitottaminen, sitäkin mukavampaa huomata että kaikki eivät ole niin ennakkoluuloisia ja/tai hiit-aivopestyjä.

Max kerran-viikkoon-rasituksella on paikkansa ehdottomasti, muttei välttämättä optimaalisen kehityksen ainoana vaihtoehtona; näistä on kylläkin jo jauhettu täällä varmasti riittämiin..

Tuo dragonin kiertoperiaate toimii hyvin, kuten moni muukin.

Yksi 2xvko -rasitus -vaihtoehto mitä itse olen nelijakoisessa toteuttanut on esim (yates-jaon mukaan):

1: rinta/hauis (+vatsaa)

2: reidet/pohkeet(+selkä kevyesti, esim pari pitkää sarjaa ylä- tai alataljaa)

3: olkapäät/ojentajat (epäsuora rinnalle, esim dippiä tai kapeaa penkkiä ojentajien yhteydessä) (+vatsaa)

4: Selkä (epäsuora hauiksille tai jopa pari kevyttä hauiskääntösarjaa, selkäliikkeistä riippuen)

Tuota voi tehdä kaiken viikon sisään tai sitten todella kovaa treenatessa tehdä vaikkapa 1 on 1 off, tai jopa 3x/vko jolloin silloinkin lihakselle tulee pääosin maximissaankin 5 päivän lepo ilman varsinaista rasitusta.

Itse teen suurimman osan ajasta nykyään tuon perusperiaatteen mukaan, jakoa kyllä vaihdellen, mutta parisen kertaa lihasta viikossa rasittaen. Nyt on käytössä hitusen toisenlainen nelijako, teen hetken aikaa 4x/vko ilman "kakkostreenejä", ja siirtynen pikku hiljaa lisäämään ne mukaan.

ma: selkä/hauis
ti: rinta/vatsa
to:takareidet/etureidet/pohkeet
pe: olkapäät/ojentajat

Eli tuohon on helppo tehdä tarvittavat lisäykset jotta kaikille lihasryhmille tulee se kakkosrasituskin viikon sisään. Ja tosiaan tuntuman mukaan voi sitten pidentää kiertoa jos on pakko.
Yllättävän hyvin se kroppa kuitenkin rasitusta sietää ja tottuukin siihen. Tärkeintä on tuntea sen antamat merkit ajoissa ja ennen kaikkea osata tehdä oikeat korjausliikkeet.

Originally posted by Sam225
Vähän liian pitkälle tosiaan mennyt tämä "lihasta ei voi treenata kuin max kerran viikossa tei et kehity.piste." -toitottaminen, sitäkin mukavampaa huomata että kaikki eivät ole niin ennakkoluuloisia ja/tai hiit-aivopestyjä.

Max kerran-viikkoon-rasituksella on paikkansa ehdottomasti, muttei välttämättä optimaalisen kehityksen ainoana vaihtoehtona; näistä on kylläkin jo jauhettu täällä varmasti riittämiin..

Tuo dragonin kiertoperiaate toimii hyvin, kuten moni muukin.

Yksi 2xvko -rasitus -vaihtoehto mitä itse olen nelijakoisessa toteuttanut on esim (yates-jaon mukaan):

1: rinta/hauis (+vatsaa)

2: reidet/pohkeet(+selkä kevyesti, esim pari pitkää sarjaa ylä- tai alataljaa)

3: olkapäät/ojentajat (epäsuora rinnalle, esim dippiä tai kapeaa penkkiä ojentajien yhteydessä) (+vatsaa)

4: Selkä (epäsuora hauiksille tai jopa pari kevyttä hauiskääntösarjaa, selkäliikkeistä riippuen)

Tuota voi tehdä kaiken viikon sisään tai sitten todella kovaa treenatessa tehdä vaikkapa 1 on 1 off, tai jopa 3x/vko jolloin silloinkin lihakselle tulee pääosin maximissaankin 5 päivän lepo ilman varsinaista rasitusta.

Itse teen suurimman osan ajasta nykyään tuon perusperiaatteen mukaan, jakoa kyllä vaihdellen, mutta parisen kertaa lihasta viikossa rasittaen. Nyt on käytössä hitusen toisenlainen nelijako, teen hetken aikaa 4x/vko ilman "kakkostreenejä", ja siirtynen pikku hiljaa lisäämään ne mukaan.

ma: selkä/hauis
ti: rinta/vatsa
to:takareidet/etureidet/pohkeet
pe: olkapäät/ojentajat

Eli tuohon on helppo tehdä tarvittavat lisäykset jotta kaikille lihasryhmille tulee se kakkosrasituskin viikon sisään. Ja tosiaan tuntuman mukaan voi sitten pidentää kiertoa jos on pakko.
Yllättävän hyvin se kroppa kuitenkin rasitusta sietää ja tottuukin siihen. Tärkeintä on tuntea sen antamat merkit ajoissa ja ennen kaikkea osata tehdä oikeat korjausliikkeet.

tota oon ite pohtinut kanssa ja päädyin tälläseen ratkaisuun:

Ma: selkä, rinta, olkapäät
Ti: jalat, vatsat
Ke: lepo
To: selkä, rinta, olkapäät
Pe: : jalat, vatsat
La: kevyt ojentaja ja hauis treenit, ojentajille talja säätö, hauiksille keskitetty hauiskääntö taljassa tai jotain :). 2-3 sarjaa molemmille.
Su: Lepo

sarjat ja toistot oman henk. kohtaisten taipumusten mukaan ja varoo tekemästä liikaa olkapäitä :curs:. Mieltä olette?

massaa voima kirjan mukaan 5 sarjaa per lihasryhmä ja keskimäärin 10 toistoa, henk. kohtaiset ominaisuudet huomioiden tottakai. Toisto testi täytyy tehdä varmaan ens maanantaina.

edit:
ton la päivän vois tehdä ehkä Pe: jalka treenien loppuun tai olla tekemättä ollenkaan, riippuu miten noi selkä treenit käy hauiksille.

Yksi ohjelma:
Kannattaa ehkä aloittaa pienemmillä sarjamäärillä kuin toi 5 sarjaa per lihasryhmä, parista kolmesta esimerkiksi.

mikrosyklit: 1.vk: 8 toistot, 2.vk 15 toistot

1.vk: 8 toistot

ylätalja kapea vasta ote 3X8
T-tanko soutu 2X8
kohautukset tangolla 2X8
kohautukset kp. 2X8
vinopenkki tangolla 3X8
kp. penkki 2X8
pystypunnerrus kp. istuen 2X8
vipunostot sivuille 2X8
takaolkapää soutu 1X8

hack kyykky tangolla 2X8
etukyykky 3X8
sj. mv 5X8
pohjenousu hack 5X8
vatsarutistus 5X8

ylätalja kapea vasta ote 3X8
T-tanko soutu 2X8
kohautukset tangolla 2X8
kohautukset kp. 2X8
vinopenkki tangolla 3X8
kp. penkki 2X8
pystypunnerrus kp. istuen 2X8
vipunostot sivuille 2X8
takaolkapää soutu 1X8

Pe: jalat, vatsat
hack kyykky tangolla 2X8
etukyykky 3X8
sj. mv 5X8
pohjenousu hack 5X8
vatsarutistus 5X8

La: Ojentajat, hauikset
ojentaja talja hart. lev ote 3X8
keskitetty istuen 3X8
Su: lepo

2. vk 15 toistot

ylätalja kapea vasta ote 3X15
T-tanko soutu 2X15
kohautukset tangolla 2X15
kohautukset kp. 3X15
vinopenkki tangolla 3X15
kp. penkki 2X15
pystypunnerrus kp. istuen 2X15
vipunostot sivuille 2X15
takaolkapää soutu 1X15

hack kyykky tangolla 2X15
etukyykky 3X15
sj. mv 5X15
pohjenousu hack 5X15
vatsarutistus 5X15

ylätalja kapea vasta ote 3X15
T-tanko soutu 2X15
kohautukset tangolla 2X15
kohautukset kp. 2X15
vinopenkki tangolla 3X15
kp. penkki 2X15
pystypunnerrus kp. istuen 2X15
vipunostot sivuille 2X15
takaolkapää soutu 1X15

Pe: jalat, vatsat
hack kyykky tangolla 2X15
etukyykky 3X15
sj. mv 5X15
pohjenousu hack 5X15
vatsarutistus 5X15

La: Ojentajat, hauikset
ojentaja talja hart. lev ote 3X15
keskitetty istuen 3X15
Su: lepo

Originally posted by turre101
...mutta sen jälkeen kiinnostaisi kovasti jokin splitti jossa esimerkiksi joka lihasryhmän hinkkaisi 2 kertaa viikossa läpi tms...

Mä oon tehnyt jonkun aikaa jo tämmöstä ohjelmaa:

Treenit: Tiistaina, torstaina ja sunnuntaina

Sunnuntaina kyykky
Tiistaina maastaveto
Torstaina penkki
+
Joka treenissä:
Ojentajat (aina taljassa, mutta vois tehdä vaihtoehtoisena ranskalaisen/dipin)
Olkapäät (vipunostot sivulle/taakse, pystypunnerrusta en suosi, olkapäille liikaa treeniä)
Yläselkä (kulmasoutu/alatalja)
Hauis (tangolla/käsipainoilla
Vatsat (rutistuslaitteessa/jalkojen nosto)
Pohkeet (istualtaan/seisten)

Ja JOKAISESSA liikkeessä aina lämmittelyn lisäksi 2 kovaa sarjaa, joskus kymppejä, joskus kaseja. Varmaan vaikuttaa aika oudolta ohjelmalta mutta mulla toiminu ihan hyvin. Treenipainot parantuneet joka liikkeessä. Kunhan vaan muistaa alottaa tarpeeksi kevyesti ja sitten pikkuhiljaa lisätä treenien tehokkuutta. Nyt kun oon jonkun noin 6 viikkoa tätä tehnyt, tuntuu että vois vieläkin kovemmin treenata. Yhden kerran vaan on olkapäät vähän kipeenä ollu, lähti kivut kun lopetin pystypunnerruksen. Mutta jos yhtään vaikuttaa kiinnostavalta/varteenotettavalta idealta, kannattaa kokeilla. Saattaa toimia tosi hyvin, kunhan muistaa kuunnella kroppaansa, ettei ylikunto yllätä tai ettei olkapäät tms. hajoa.

Kas, ihan hyvää vinkkiä satelee, tuota 2-1-2-1 systeemiä mäkin olen toteuttanut, ja eihän siinä mitään ongelmaa, kunhan ne sijoitteli oikein, että esim. ojentajat on aika huono tehdä tiistaina jos maanantaina olet tehnyt rinnan ja mukana penkkipunnerrusta tai jotain sen sukulaisliikettä jne. Ei siinä tosiaan palautumisongelmaa, oikeastaan ainoa palautusongelma kaikista kokeiluista on ollut HST:n parissa, vaikka se on myös noin äkkiseltään ajatellen ollut työmäärältään kevyin, ja muutenkin "heppoisen" tuntuinen systeemi noin ajatuksena, vaan ei käytännössä.

Epäsuorat treenit mulla oli 4-jakosessa 8 päivän splitissä mukana, eli siis periaatteessa 2x kierron aikana kaikki lihakset (oli muuten yksityiskohta jonka unohdin kokonaan, eli tulihan siinä kasvuärsykettä kaksi kertaa....dah.) - tarkoitin lähinnä että onkos kukaan kokeillut niin radikaalia ohjelmaa, että siis jakaisi treenit niin että ihan suoralla treenillä joka lihasryhmää 2x / vko, jakaisi vaan sen työmäärän sen mukaisesti kahtia? Ongelmaahan ei pitäisi olla, paitsi ajan puolesta, mahtuuko järkevästi viikkoon.

Vaihtelevaa toistomäärää olen kokeillut ja se tosiaan potkii, pitää kehitystä yllä, olen vaihdellut usein ~8 ja ~15, sakkeuksen vinkistä jaloille pidin ~12 ja ~20 ja sekin oli pelkkää plussaa.

Kiinnostava ajatus on myös tuo 2x päivässä treenaaminen, nimittäin _joskus_ sattuu olemaan pari vapaapäivää + viikonloput tietenkin, jolloin saattaa käydä niin että koko päivä vapaa eikä mitään tehtävää, mieluustihan siinä kävisi 2x päivässä treenaamassa varsinkin kun oma "sali" on tuossa 15m päässä erillisessä tilassa, eli sen puolesta ei ongelmaa. (Vrt. salille 5km juosten suuntaansa..) Jakaisi vain suoritettavan sarjamäärän kahdella, tekisi treenit läpi mutta puolet vähemmän sarjoja, toinen samanlainen setti illemmalla. Mielipiteitä? Tästäkin mielestäni joskus ollut jotain pulinaa mutta nyt ei jaksa liikuttaa hiirtä haku-napille..

Uskoisin että ihmiskeho sopeutuu kyllä aivan uskomattomaan "rääkkiin", mielettömään treenimäärään ja kovalla teholla, mutta hommassa on kyse siitä että milläs saat sen sopeutumaan, siinä "sopeuttaessa" kun se on sitä kiikun ja kaakun että yksi fiba kun käy niin lipsahdetaankin sinne ylikunnon puolelle ja homma poskellaan, elimistö iskee käsijarrua niin että tuntuu. Toinen ongelma on millä saa riittävästi ravintoa ehtiäkseen palautua, syömistä pitää tosiaan jo "harjoitella" kun energiantarve suureksi kasvaa, ja kolmas on tietysti millä sovittaa enää suurempaa treenimäärää viikottaiseen aikatauluun töiden / koulun lomaan mutta sehän on vaan kysymys kuinka paljon panostaa organisointiin. :)

uskon että tiettyyn pisteeseen asti mitä enemmän, mitä kovempaa, mitä useammin parantaa kehitysvauhtia huikeasti, kysymys onkin vain että millä saada kokonaisuus sovitettua niin että kroppa on samaa mieltä. :)

Hei turre...

Oli ihan pakko ruveta kommentoimaan....On tuo aika veikeä, toi sun nimimerkki! :)...tulee mieleen 100 ja 1 dalmaatialaista!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Re: Hei turre...

Originally posted by MissFlightatten
Oli ihan pakko ruveta kommentoimaan....On tuo aika veikeä, toi sun nimimerkki! :)...tulee mieleen 100 ja 1 dalmaatialaista!

Hoh, johan oli yllättävä välikommentti. :) Jep, todellisuudessa homma on niin että turre ei ollut vapaana eikä turre 1, niin piti sitten laittaa turre101. :)

Originally posted by Sam225
sitäkin mukavampaa huomata että kaikki eivät ole niin ennakkoluuloisia ja/tai hiit-aivopestyjä.
Tarkoittanet HIT-aivopestyjä?

Joka tapauksessa kaksi rundia HST:ta vetäneenä aloitin juuri neljään jaetun ohjelman, jossa yritän rasittaa ainakin kipeimmin kehitystä kaipaavia lihasryhmiä 2 kertaa kierron aikana. Näin:

1 Kädet (rinta ja olkapäät saa duunia dipeissä ja kapeassa penkissä)
2
3 Etureidet (takareidet ottavat osansa kyykystä ja hackista)
4
5 Selkä, olkapäät (hauis selkäliikkeissä, ojentaja pystypunnerruksessa)
6
7 Takareidet (etureisille kevyt treeni; 75% painoilla hackia)
8

Lisäksi pohkeet joka treenissä.

Tämän threadin innoittamana aloin pohtimaan jotain uutta ja erilaista treeniohjelmaa. Tuo 2-1-2-1 jne systeemi kuulostaa houkuttelevalta, eli ajattelinkin kokeilla sitä niin että jaan kropan kolmeen osaan jolloin viikon aikana treeniä tulee lihasryhmälle keskimäärin 1,6 kertaa. Toistomääriä voisi vaihdella jotenkin tyyliin: 2 kiertoa 8 toistolla per sarja ja sitten 2 kiertoa vaikka 15 toistolla. Joku on varmasti samantyyppistä kokeillut joskus.. minkälaisia kokemuksia ?

Originally posted by Hulkki

1 Kädet (rinta ja olkapäät saa duunia dipeissä ja kapeassa penkissä)
2
3 Etureidet (takareidet ottavat osansa kyykystä ja hackista)
4
5 Selkä, olkapäät (hauis selkäliikkeissä, ojentaja pystypunnerruksessa)
6
7 Takareidet (etureisille kevyt treeni; 75% painoilla hackia)
8

Lisäksi pohkeet joka treenissä.

Jäikö rinta pois vahingossa ?

Originally posted by trebla
Jäikö rinta pois vahingossa ?
Ei, onhan se siellä käsipäivällä: teen ojentajille dippiä lisäpainoilla ja kapeaa penkkiä. Kyllä se rinta ihan tarpeeksi noissa liikkeissä rasittuu.

Lisäksi rinta ja selkä ovat mun ainoat lihasryhmät joihin ei tarvitse koko ajan kiinnittää ylimääräistä huomiota, kun taas kädet ovat niin paskat että palstalla on 14-vuotiaita joilla on komeammat tumput. Eli rinnasta en jaksa murehtia, kädet on ihan tarpeeksi suuri murheenkryyni.

Originally posted by Randol
Miten on tullu kehitystä, Dragon?

Nojaa... Sanon heti, että ravintopuoli ei ole kunnossa. En ole mitannut ruokamääriäni mutta kohta taitaa olla se aika edessä. Syön liian vähän - tiedän sen laskemattakin.

Paino ei ole noussut kuin 2kg. Treenipainoissa on tapahtunut suht selvää mutta ei mitään dramaattista edistymistä. Isoissa liikkeissä kuten penkissä, mavessa ja kyykyssä olen saanut treenipainoja hilattua ylöspäin 10 - 20kg. Jalkatreenissä ja tietyissä selkäliikkeissä on tapahtunut suurimmat treenipainojen lisäykset.

Mutta mulla on nyt voimatreenikausi menossa, lyhyempiä sarjoja, joten täytyy katsoa millaiset voimatasot on parin viikon päästä kun palaan normaaliin bodyohjelmaan.

Mä oon nyt tehnyt kuutisen viikkoa tällaista:

Maanantai:
-Pohkeet
-Jalat

Keskiviikko:
-Vatsat
-Rinta
-Hauis

Perjantai:
-Pohkeet
-Selkä

Lauantai:
-Kyljet
-Ojentajat
-Olkapäät

Tuossa tulee oikeastaan kaikille muille paitsi jaloille yks suora ja yks epäsuora treeni. Tuntuisi toimivan kuin tauti.

Tuollaisessa ohjelmassahan tosin pakostakin tulee joku lihas rasitettua kahdessa treenissä peräkkäin, tässä tapauksessa hauis keskiviikkona ja perjantaina. Itse valitsin juuri noin, sillä näin hauikset ovat selkätreenissä jo valmiiksi väsyneet ja saan paremman tuntuman selkään. Toisaalta hauikset myös palautuu pienenä lihaksena nopeasti.

Originally posted by makew
La: kevyt ojentaja ja hauis treenit, ojentajille talja säätö, hauiksille keskitetty hauiskääntö taljassa tai jotain :). 2-3 sarjaa molemmille.
Juuri tätä mä olen etsinyt!
Mulle on hieman vaikeaa treenata koko kroppa kerralla läpi, niin tämä näyttäisi todella hyvältä. Massaa! Voimaa! -kirjassa oli hiukan samanlainen jako, mutta siinä oli kädet vielä jalkojen kanssa, niin ei ehkä rinnan treenaamisesta tulisi mitään, jos olisi ojentajat vasta ollut päivää tai kahta ennen. Rinta ja olkapää treeneissä saisi ojentajat aika hyvin, samoin kuin hauikset selän kanssa. Sitten tuo yksi kevyt käsitreeni lauantaille, loistavaa. Thank you! :haart:

EDIT: Meinasin vielä ottaa tuon toisen olkapäätreenin pois, tai sitten tekisi vain pari sarjaa vipareita taakse toisena päivänä.

Originally posted by makew

Jos kaksi kertaa viikossa möyhyttää rinta/selkä -treenin läpi niin kyllä siinä kädetkin saa kyytiä - varsinkin jos toisen rinta/selkä -treenin liikkeet on valittu hieman enemmän käsipainotteisesti.

Lisäksi olkapäät rasittuvat aika lailla raskaissa punnerruksissa ja souduissa joten ehkä voisi harkita suoran olkapäätreenin jättämistä pois toisesta rinta/selkä -treenistä ja tehdä suoria liikkeitä olkapäille vain käsipainotteisen treenin yhteydessä.

Suositut

Back
Ylös Bottom