Karting

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Kaupunki
Pirkanmaa
Onkos pakkiksella karting-harrastelijoita?

Itse tykkään käydä muutaman kerran kuukaudessa ajelemassa Kart'in Clubilla Helsingissä. Erittäin mukavaa hommaa, varsinkin kavereiden kanssa. ;)

Jos olette käyneet tuolla, niin olisi kiva kuulla minkälaisia kierrosaikoja olette ajaneet? Itse tein tänään oman ennätykseni, 29.783s. Rataennätys on kahvion listan mukaan 29.353, eli petrattavaa riittää. :D

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ite kävin kans tos pari viikkoo sitten ajamassa Vm kartingillla(tjsp) Helsingissä. Tosi mukavaa hommaa oisin voinu ajaa vaikka koko illan.

Mut paha puoli tos on et jos ei oo ajanu paljoo nii voi tulla paha olo. Mulla ainakin rupes vähä päässä pyörii ja alko mahaakin kivistää.

Mutta kaikesta huolimatta tosi mukavaa on. Kannattaa kokeilla!

Menkää ulkoradalle ajamaan kunnon vehkeillä eikä millään sahoilla :) Jos oikein muistan niin kilpavehkeet muuttui viime tai toissavuonna vesijäähdytteisiksi, eli nyt voisi vielä saada vanhempia ilmajäähytteisiä karting autoja halvalla! Kuitenkin melko halpa harrastus jos ei tosissaan ala kilpailla ja tekniikka ei ole monimutkaista eli itsekin voi kaiken laittaa.
Hieno laji kaiken kaikkiaan, itse kävin viimeksi Mika Salo Circuitilla Härmässä, ja ratahan on Euroopan hienoin karting rata :D

Just aattelin josko ostais kesäks karting-auton. Mimmoinen kannattaisi? Paljonko maksaa? Entäs ylläpito? Ei mikään raketti tartte olla vaan semmonen millä on kiva rällätä.

Itse asiassa mä suosittelisin just Rakettia. Munkin auto on Raket120, eli erittäin huoltovapaa ns. harrasteauto, joilla ajetaan myös kilpaa tietyissä luokissa :)

Itse maksoin siitä 1500e, mutta sillä oli ajettu vain vähän ja siinä tuli mukana kaikenmoista sälää, eli varmaankin alle tonnilla löydät jonkin sellaisen millä voi vain rällätä :)

Itse asiassa mä suosittelisin just Rakettia. Munkin auto on Raket120, eli erittäin huoltovapaa ns. harrasteauto, joilla ajetaan myös kilpaa tietyissä luokissa :)

Itse maksoin siitä 1500e, mutta sillä oli ajettu vain vähän ja siinä tuli mukana kaikenmoista sälää, eli varmaankin alle tonnilla löydät jonkin sellaisen millä voi vain rällätä :)
Mistä noita voisi katsella? Google löysi tästä uuden:
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=1174

Tai sitten kävelet paikalliseen karting-firmaan, olkoon vaikka ns. harrastepaikka ja jätät sinne ilmoituksen. Yleensä näiden paikkojen työntekijöillä on hyvin tietoa myynnissä olevista laitteista.

Ei ole huono idea mennä käymään kisoissakin, sieltäkin löytyy hyvällä hinnalla autoja.

Samoilla linjoilla Antin kanssa, Raket 120cc on paras vaihtoehto. Erittäin helppo huoltaa, vaihtaa takaratas( eli siis "välityksiä" ) ja säätää muutenkin. Kulkua on varmastikin riittävästi jos et ole ajanu radalla ennen millään kauheella tykillä ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eilen tuli käytyä radalla ja voi pojat. Kyllähän tommonen lelu on ostettava. Kartingforumia silmäiltyäni ja ihmisiä radalla jututtaneena olen päätymässä nyt täälläkin ehdotettuun Raket 120 -vehkeeseen. Rotax Maxia suosittelivat kyllä radalla, mutta hinta triplaantuu, tosin oli noissa lähtöjäkin! :hyper:

Toi mylly on ainakin ihan edukas:
http://www.racingdevice.fi/shop/?p=productsMore&iProduct=7&sName=raket-120

Rotaxi taitaa maksaa tosiaan triplat, ainakin, ja kestävyys on mitä on.

Juuh, ei kannata Maxiin mennä jos ihan hupipeliks hankit. Maxi kyllä liikahtaa paremmin, mutta hinta ja ylläpito onkin sitten miinusta...
Panosta sitten runkoon jonkinverran, se vaikuttaa ajettavuuteen aikas hemmetisti. Ei tosiaan kannata ostaa mitään "alkaen versiota", vaan katsoa (ja kysellä!) hinta / laatu suhteeltaan hyvää runkoa.

Kannattaa tosiaankin kysellä paljon alan harrastajilta liittyen suositeltaviin osiin, uskoisin että joku seniorisarjaa ajava tyyppi osais neuvoa sulle hyvät osat. Esim Keski-Suomessa ajetaan Old Boys sarjaa.. http://www.oldboys.fi/

Renkaat kannattaa olla sitten vähän kovemmasta päästä, niihin meinaa saa menemään aika hunajaisesti rahaa jos pehmeillä alkaa ajelemaan...

Nostetaampa tällainen ikivanha ketju ylös. Tuli ostettua tuossa jokin aika sitten raket120. Auton hankinta oli vähintäänkin hetken mielijohde, mut on se vaan hauskaa hommaa :) Alkuun ajattelin et täähän on halpaa huvia, mut katotaan nyt mihin tässä joutuu. Jonkun verran tullu selailtua erilaisia osia mitä tekis mieli.... osittain siks et autoa ostaessa en tienny mitä olin ostamassa, niin nyt on valjennut yhtä sun toista kun on vähän malttanu tutkia asioita. Muita ajajia? Keski-Suomen suunnalla? Ruuhimäki on aivan loistava rata.

Onhan täällä ja juurikin raket120 kalusolla ajellaan nyt kolmatta kesää ja näistä viimeiset 2 pääasiassa kilpaa. Eka kesä meni opettelussa (sitä se on kyllä vieläkin :D) mutta pari kisaakin ajoin tosin oli niin surkeat renkaat, että ei tullut menestystä :D. Sarjoista olen ajellut töysän radan omaa r120 kuninkuussarjaa ja pirkanmaan fossareita. Tälle kesälle kerinnyt kiertämään jo 9 kisaa ja kesän loppuun mennessä ajettu varmaan 12-14 kisaa. Ihan riittävästi kun yksistään ajelee :D. Tänä kesänä on auto toiminu kohtuu hyvin kun on, päässyt korkkaamaan palkintopallin jokaisen korokkeen =) Rahaa saa varmaan palamaan just niin paljon kun ite haluaa, mut perustyökaluilla pärjää pitkälle, tällä tasolla 1-3 settiä renkaita kesässä riippuen kisojen määrästä ja kaikkee muuta pientä ja vähän isompaa. Ite en oo ruuhimäellä käynyt ajamassa, enkä oo pahemmin nyt kesällä ehtinyt reenaamaan, mut mikäs siinä kun pelit kulkee ilmankin. Ruuhimäelle voisin kyllä lähteä kisoihin joskus, mutta kun paikallisen sarjan säännöt ja maksut on mitä on niin ei oikein innosta. Töysässä osallistuu yhden kisan maksulla jo puoleen siellä kesän aikana ajettavista kisoista, sama myös pirkanmaalla :D

Uskon kans et kyllä suurin tekijä siinä nopeudessa on itse kuski, et sinänsä ei oo mikään pakko ostella hirveesti mitä hienompia osia. Perusjutut pitäs vaan saada kuntoon.. kuten penkki oikeen kokoseks, rattaat radalle sopivaks, renkaat jne.. Aattelin vaan nyt alkuun saada mahdollisimman paljon kierroksia ajettua ja vasta sitten miettiä auton säätöö. Joku ajanottolaite pitää kyllä hommata. Alkuun varmaan kokeilen ihan racechronolla ja sit kun sekuntiluvut alkaa näyttää oikeilta niin joku mychron tms vois olla kova juttu.

Zone-sarja -42%
Ajanottolaite on kyl yks mikä kannattaa hommata niin tietää meneekö ne säädöt oikeaan suuntaa. Ite ajelin 2 ekaa kesää ilman mittaria. Esim viime kisassa keli vaikutti viileältä joten nostin rengaspainetta 0,1bar ja heti tuli aikaan about 0,3sek lisää, seuraavaan erään paineet takasi ja ajatkin parani. Harkka ajoissa kelpaa vähän ajetumpikin kumi, mut kisoihin kannattaa pyhittää se yks sarja minkä ajaa eka kisoissa loppuun ja sitten vasta ottaa treeni käyttöön. Uus setti kumeja kestää varmaan sen 3-5 kisaa riippuen keleistä yms.. Penkki tosiaan kannattaa olla just eikä melkeen, sillä säästää kylkiluita tai ainakin ite olettaisin näin kun oon ajanu ilman kylkiliivejä ja penkki on just sopiva. Rattaan vaihdolla pystyy kisoissa vähän pelaamaan muita vastaan ja saamaan pelit lähteen paremmin mutkasta toki ei tota raksua kannata paljoo yli 12000rpm kierrättää. Ei muutaku kierroksia alle, rungon säädöt kohdilleen ja kisoihin uusilla kumeilla. Jos ihan kärkivauhtiin haluaa niin koneenkin pitää olla hyvä. Uudet koneet tuntuis olevan hyviä, ostin uuden koneen eikä tarvinu tehdä mitään, että kulki hyvin ;) Vanhan koneen parhaisiin aikoihin tuli eroa noin 1 sek uuden koneen hyväksi.

Saarijärveltä löytyy Keski-Suomen parhaista radoista jos ajaa Raket 120 tason autolla. Kannattaa käydä koittamassa. torstaisin ja sunnuntaisin 18.00-21.00 ajot. Ite tullut kartinkiä ajettua 5 vuotiaasta, vaikkakin nyt onkin jäänyt vähemmälle.

Tuli itsekkin käytyä Turussa kartingia ulkoradalla ajelemassa. On se vaan mahtavaa puuhaa :) Vertailun vuoksi kellään omia kierrosaikoja sieltä? Vaatteet päällä mulla lähes 100kg varressa painoa ja sanoivatkin että 20kg vastaa reilua sekunttia radalla, joka kieltämättä harmittaa tossa lajissa, jos se pitää kutinsa niin kirkkaat päivän parhaat olisi tullut ajeltua. 46.11 paras aika, vielä sais varmaan helposti sekunnin pois kun ajolinjoja oppis paremmin ottamaan. Turhan tyyristä vaan pidemmän päälle.

Suuret pahoittelut vanhan ketjun nostamisesta, mutta pakko kysyä täältä, sillä Pakkis tietää kaiken. Eli, tässä muutaman (lue 10-15) vuoden tauon jälkeen alkanut taas houkuttaa pieni päristely. Paikkana olisi juurikin tuo Turku Karting. Kysymys koskee kuskin pituutta, onko mahdollista tunkea tämä minun sentin vajaa kaksimetrinen runko ahtaan mikroauton penkkiin?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom